Mies ei ikinä lähde vauvan kanssa kotoa jonnekin edes hetkeksi
4 kk ikäinen vauva ja tilanne tämä. Olen monta kertaa tuonut esiin tarpeeni omasta ajasta täällä kotona. En imetä, joten lähteminen vauvan kanssa on helppoa ruoan puolesta, kun isäkin voi syöttää. Mutta ei, hän ei ole kertaakaan tämän 4 kuukauden aikana lähtenyt edes vaunulenkille vauvan kanssa. Sukuloimaankin voisi lähteä n. 45 min ajomatkan päähän, mutta viimeksi tänään tuli riita aikaiseksi kun halusi minut välttämättä mukaan ja itse olisin halunnut jäädä _ensimmäistä_ kertaa lapsen syntymän jälkeen yksin kotiin. Ei käynyt hänelle.
Yökylässä vauva ei ole ollut kertaakaan missään, äitini on käynyt pari kertaa vahtimassa hetken aikaa vauvaa. Mulla alkaa "kuuppa" sekoomaan, koska kaipaan ihan hemmetisti edes hetken rauhaa, vain omien ajatuksieni kanssa. Näen tilanteen toivottomana.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan voi palkata ulkoiluttamaan vauvaa, hinta on jossain 38 e - 68 e/h riippuen siitä, mitä hoitajalta vaadit.
Ai että äidin pitäisi palkata lastenhoitaja kun lapsella olisi isäkin joka voisi aivan hyvin hoitaa? Äly hoi.
Ei vaan äidin tulee palkata lastenhoitaja, jos hän ei itse halua olla lapsensa kanssa. Ei isä ole mikään lapsenhoitoautomaatti vai aikooko ap mennä töihin vauvan ollessa 4 kk ikäinen?
Onneksi tulee perhevapaauudistukset.
Ja niiden ansiosta töihin voi todella palata vauvan ollessa noin 4 kk. Äiti saa omaa aikaa töissä ja lapselle voi hankkia hoitajan ilman, että sitä kummeksutaan.
Sitä se on. Harvasta miehestä on isäksi. Kaikki kosahtaa äidin vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan voi palkata ulkoiluttamaan vauvaa, hinta on jossain 38 e - 68 e/h riippuen siitä, mitä hoitajalta vaadit.
Ai että äidin pitäisi palkata lastenhoitaja kun lapsella olisi isäkin joka voisi aivan hyvin hoitaa? Äly hoi.
Ei vaan äidin tulee palkata lastenhoitaja, jos hän ei itse halua olla lapsensa kanssa. Ei isä ole mikään lapsenhoitoautomaatti vai aikooko ap mennä töihin vauvan ollessa 4 kk ikäinen?
No mikä se sitten on? Iso vauva, jota pitää sen pienen lisäksi pappoa ja antaa tissiä, että pysyy tyytyväisen?
Työssäkäyvä mieshenkilö, joka elättää perheen siinä vaiheessa, kun vaimo ei suostu menemään töihin.
Minulle sopii koska tahansa, että ukko jää kotiin ja minä elätän perheen käymällä töissä. Jostain kumman syystä ei ole ukko siihen suostunut. Raukkaparka varmaan ihan nääntyisi, jos joutuisi olemaan lasten kanssa yksin edes puolikkaan työpäivän verran.
Tuskin, miehet tekevät asiat rationaalisesti ja moni naisten tekemä turha asia jää tekemättä. Joka päivä ei ole pakko ulkoilla eikä jokaista matonhapsua ole pakko suoristaa.
Voi poikaparka. Paljon on sinulla vielä elämässä oppimista, kun luulet, että vauvan kanssa oleminen on niin leppoista, että jotain matonhapsuja ehtii edes miettimään, saati suoristelemaan. Suihkuun ehtiminen on jo saavutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niiden ansiosta töihin voi todella palata vauvan ollessa noin 4 kk. Äiti saa omaa aikaa töissä ja lapselle voi hankkia hoitajan ilman, että sitä kummeksutaan.
Saa se isäkin jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hoitajia hankita, vaan isä hoitaa kupeittensa hedelmää eikä sluibaile vastuusta yhtään mihinkään hoitajan helmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakotat miehen harjoittelemaan vauvan kanssa olemista ja lähdet itse vaan pois kotoa. Kun muutaman kerran olet niin tehnyt niin ehkä mieheltä sujuu jo vauvan kanssa muualle lähtökin.
Miksi kukaan ei koskaan anna äideille tuollaista harjoittelujaksoa, että saisi vähitellen tottua vauvan hoitoon? Miksi se on aina äiti joka heitetään suoraan syvään päätyyn ja kokeillaan osaako uida? Ihan saman voisi tehdä miehillekin eikä mitään "lässyn lässyt voi kultapieni jaksatko nyt varmasti omaa lastasi hoitaa" lätinöitä.
Koska äideille opetetaan synnärillä vauvanhoitoa ja äidit voivat mennä erilaisiin perhekerhoihin saamaan lisää oppia. Isä on päivät töissä ja kotona vaimo yleensä kertoo, miten vauvaa tulee hoitaa ja eihän se mies ikinä osaa! Äidin määräävät ja isät tottelevat tai muuten nainen ilmoittaa, että tässä erotaan samantien.
Taidat olla joku boomeri? Ei äideille mitään vauvanhoitoa synnärillä enää opeteta, perhekerhotkin on lähinnä jotain vauvamuskareita +4kk ikäisille, ei siellä mitään vauvanhoitoa opeteta :D
Samaa nauroin, oon kolme lasta synnyttänyt vuoden vuoden sisällä, eikä edes esikoisen kohdalla ole synnärillä ollut mitään vauvanhoito-opastusta, saati saanut apua vauvanhoidossa (kuten jotkut boomerit täälläkin väittää, että synnärillä kätilöt voitais vauvaa ja tois äidille ruoan sänkyyn ja vaihtais tarvittaessa lakanat ja auttais äitiä, ehei!) , kyllä se on ihan itse opeteltu alusta asti. Nykyään moni mies pitää lapsen synnyttyä 3 viikon isyysloman, jolloin todellakin on kotona ja opettelee yhtä lailla hoitamaan vauvaa. Toi ajatus, että äidit omii lapset ja päsmäröi ettei isät muka osaa tehdä mitään, ei todellakaan päde tänä päivänä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies selvästi epävarma vauvan kanssa. Harjoitelkaa niin, että hän on vauvan kanssa kotona ja sinä lähdet jonnekin. Ehkä se sitten alkaa sujua vieraassakin ympäristössä.
Onko se äiti saanut jossain harjoitella ennen vauvan syntymää? Kyllä nyt jokainen järkevä aikuinen osaa omaa lastansa hoitaa.
Mutta jos äiti on vaikka ns. "ominut" vauvan alkuvaiheessa, tai mies kokee, että ei ole päässyt samalla lailla vauva-arkeen kiinni, esim töiden takia. Vaikea sanoa, kun ei tiedä ap:n tilannetta.
Pliis. Ei äiti omi vauvaa toiselta vanhemmalta. Miehet vain lusmuaa, kun eivät jaksa tai halua opetella hoitamaan sitä.
Haha. Tämä naurattaa aina. Jotenkin miesten lusmuilu laitetaan äidin syyksi. "Omiminen"...antakaa mun nauraa. Tekosyitä miehiltä, "kyllä mä tekisin mut kun sä et tehny jotain silloin kauan sitten niin en mä enää voi aloittaakaan niin tää nyt on aina ja ikuisesti böin, että.en aio edes yrittää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua vähätellä, itsekin olen yksilöllistä pitävä introvertti ja tarviin säännöllisesti "omaa aikaa", mutta eikö 4kk ole niin pikkuvauva kuitenkin, että se nukkuu suurimman osan vuorokaudesta, miksi vauva sinun kotonaoloa häiritsee?
Samaa mietin. Joku 1,5vee ois jo ihan eri leveillä, kun sellainen vaatii kokoajan intensiivistä huomiota ja juoksee jokapaikkaan, suu käy ja roikkuu lahkeessa (kirjaimellisesti). 4kk vauva nukkuu tai pötköttelee sylissä/sitterissä/sohvalla. Eikä edes puhu vielä . Mikä sinua ap vauvan läsnäolossa niin kovin ahdistaa? Ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi esim neuvolassa?
Tämä meidän vauva ei tyydy pötköttelyyn sitterissä, on oppinut kääntymään selältä mahalleen ja haluaa toteuttaa sitä koko ajan esim. leikkimatolla. Lisäksi jokeltelee kovasti ja kaipaa tietysti vastavuoroista kontaktia!
Kun on 24/7 vastaamassa toisen tarpeisiin, 90% kaipaa omaa aikaa. Mun ei tarvitse tästä puhua neuvolassa, neuvolantätikö mun vauvan tulis viemään hetkeksi esim lenkille? Mulla on mies, jolla 2 toimivaa jalkaa, joilla voisi itse mennä lenkille vauvan kanssa ja siten tarjota mulle hetken hengäsdystauon EDES JOSKUS.
Millaisia hengähdystaukoja sinä tarjoat miehelle?
Minä tarjoan ayurverdisia syvähengitysharjoituksia ja terveellisiä vegaanisia kasvisaterioita. Ommm....
Vierailija kirjoitti:
Mulla heittää pää tällä hetkellä niin paljon, että mietin jotain erämökin vuokrausta. Ilmoittaisin vaan miehelle että lähden nyt, palaan joku päivä. Mä oon oikeesti aivan loppu. Sais nukkua yhden kokonaisen yön eikä KUKAAN kaipais multa mitään. Pitäskö toteuttaa?
Varaa itsellesi viikon lomamatka etelään ja mene sinne nukkumaan ja lataamaan akkuja. Miehen on pakko selviytyä sillä aikaa.sabo ettäolet niin loppu, että kamelin selkä on katkeamassa ja tämä on ainoa keino, jolla a) jaksat joutumatta osastolle b) parisuhteellanne on mahdollisuus jatkua, jos mies oppii kasvamaan aikuiseksi sen viikon aikana.
Sen lomamatkasi ajaksi kirjoita tietenkin miehelle ohjeet vauvanhoitoon. Älä kuitenkaan käy kaupassa, siivoa tai pese pyykkiä, anna miehen hoitaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Sen lomamatkasi ajaksi kirjoita tietenkin miehelle ohjeet vauvanhoitoon. Älä kuitenkaan käy kaupassa, siivoa tai pese pyykkiä, anna miehen hoitaa ne.
Saitko sinä kirjalliset ohjeet vauvanhoitoon? Tuskinpa. Eli mieskään ei niitä tarvitse, vaan opettelee itse.
Meillä lapsi on 8 kk ja oon ollut järkyttynyt oman mieheni lusmuilusta ja typeryydestä vauvanhoidossa. Hän kovasti halusi lasta, mutta ei ymmärrä mitä hoitaminen vaatii. Hänellä ei ole mitään käryä lapsen päivärytmistä, vaikka jatkuvasti siitä kerron.
Mieheni ei ole kertaakaan käyttänyt lasta vaunulenkillä, jotta lapsi nukkuisi. Olen kyllä pyytänyt. Häntä ei vain kiinnosta. Kun pyydän vahtimaan lasta vaikka 10 min, jättää lapsen yksin leikkimään vaaralliseen paikkaan (leikkii johdoilla, kiipeilee tms.) ja itse tuijottaa tietokonettaan.
Ei ole kertaakaan lattialla istunut ja leikkinyt lapsen kanssa. Olettaa, että energinen konttaava lapsi viihtyy hänen sylissään telkkaria katsellen. Raivostuttavan laiska mies minulla! Odotin häneltä parempaa...
Nyt ollaan kuitenkin puhuttu, että alan käymään harrastuksessani 2 x viikossa. Teen kodista vielä vain turvallisemman ja laitan lapselle taaperokypärän päähän, että uskallan jättää ne kaksistaan.
Lähetä vauvanhoito-ohjeet sähköpostilla, niin jää todisteellinen jälki siitä. Kirjoita siihen myös syy, miksi lähdet, ja se että miehen on aika ottaa vastuuta lapsestaan. Että moni mies on isyysvapaalla paljon pidempäänkin ja sinä annat hänelle nyt mahdollisuuden olla koti-isä viikon ajan. Sen jälkeen haluat, että lapsenhoitovastuut jaetaan enemmän tasan. Laita toki myös joku tärkeä puhelinnumero siihen. Voit lähettää sen kopiona myös äidillesi ja anopillesi tms, jos olette läheisissä väleissä, niin he tietävät, että mies ei ole hoitanut vastuitaan ja että hänen täytyy opetella isäksi. Tarvittaessa voivat auttaa, jos mies pyytää, mutta tietävät tilanteen, että eivät päästä miestä vastuusta hoitamalla vauvaa liikaa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on 8 kk ja oon ollut järkyttynyt oman mieheni lusmuilusta ja typeryydestä vauvanhoidossa. Hän kovasti halusi lasta, mutta ei ymmärrä mitä hoitaminen vaatii. Hänellä ei ole mitään käryä lapsen päivärytmistä, vaikka jatkuvasti siitä kerron.
Mieheni ei ole kertaakaan käyttänyt lasta vaunulenkillä, jotta lapsi nukkuisi. Olen kyllä pyytänyt. Häntä ei vain kiinnosta. Kun pyydän vahtimaan lasta vaikka 10 min, jättää lapsen yksin leikkimään vaaralliseen paikkaan (leikkii johdoilla, kiipeilee tms.) ja itse tuijottaa tietokonettaan.
Ei ole kertaakaan lattialla istunut ja leikkinyt lapsen kanssa. Olettaa, että energinen konttaava lapsi viihtyy hänen sylissään telkkaria katsellen. Raivostuttavan laiska mies minulla! Odotin häneltä parempaa...
Nyt ollaan kuitenkin puhuttu, että alan käymään harrastuksessani 2 x viikossa. Teen kodista vielä vain turvallisemman ja laitan lapselle taaperokypärän päähän, että uskallan jättää ne kaksistaan.
Mikä hiivattu on taaperokypärä??!?!!! Meillä on kaksi erittäin vilkasta taaperoa, eikä oo mitään kypäriä kotona käytetty :D
Ps. Kyllä, sulla on laiska tai tyhmä mies.
T. M43
Itse vastaavassa tilanteessa valitin neuvolassa, etten saa nukuttua ja että pää leviää. Sain puoleksi vuodeksi kunnan järjestämän kotipalvelun käyttöön. Meillä kävi kotipalvelun työntekijä kerran viikossa 3h ajan hoitamassa vauvaa, ja sen aikaa olin vapaa tekemään ihan mitä itse halusin. Joskus nukuin, saunoin ja kylvin pitkän kaavan mukaan, kävin itsekseni kävelyillä poiketen läheisessä kahvilassa jne. Eihän se 3h/vko ole paljoa, mutta ensihätään parempi kuin ei mitään. Näin siis Helsingissä. Vointini parani tämän ansiosta sen verran, että sain voimia tarttua härkää sarvista ja pakotettua miehen ottamaan oman osuutensa vauvan hoitamisesta. Tai no ei hän vieläkään osallistu täysin 50/50, mutta nyt hän sentään tajuaa, että minunkin on pakko saada joskus omaa aikaa ja hän mahdollistaa sen hoitamalla vauvaa aina välillä iltaisin, että saan nukkua, pääsen ystävien kanssa ulos, harrastamaan liikuntaa jne.
Naiset ovat ihan itse tämän tilanteen aiheuttanut silla jatkuvalla nalkutuksella kuinka mies ei taaskaan tee täsmälleen niin kuin nainen tekee, päättää ja haluaa. Nainen on diktaattori joka vaatii joka asian menevän niin kuin hän haluaa
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavassa tilanteessa valitin neuvolassa, etten saa nukuttua ja että pää leviää. Sain puoleksi vuodeksi kunnan järjestämän kotipalvelun käyttöön. Meillä kävi kotipalvelun työntekijä kerran viikossa 3h ajan hoitamassa vauvaa, ja sen aikaa olin vapaa tekemään ihan mitä itse halusin. Joskus nukuin, saunoin ja kylvin pitkän kaavan mukaan, kävin itsekseni kävelyillä poiketen läheisessä kahvilassa jne. Eihän se 3h/vko ole paljoa, mutta ensihätään parempi kuin ei mitään. Näin siis Helsingissä. Vointini parani tämän ansiosta sen verran, että sain voimia tarttua härkää sarvista ja pakotettua miehen ottamaan oman osuutensa vauvan hoitamisesta. Tai no ei hän vieläkään osallistu täysin 50/50, mutta nyt hän sentään tajuaa, että minunkin on pakko saada joskus omaa aikaa ja hän mahdollistaa sen hoitamalla vauvaa aina välillä iltaisin, että saan nukkua, pääsen ystävien kanssa ulos, harrastamaan liikuntaa jne.
Kun vaadit että mies tekee puolet niin kai vastaavasti sinä maksat puolet? Vai oletko tyypillinen nainen joka vaatii puoli vain niistä asioista mistä naisille on pelkästään hyötyä ja ne mistä tulisi haitta ei tarvitse mennä puoliksi?
Ärsyttää että vieläkin ollaan sitä mieltä että äidin pitäis rohkaistaa ja treenata isää hoitamaan omaa lastaan. Tässäkin kyse lapsesta joka on korvikkeella eli ei ole edes sitä imetystä tekosyynä miksi olisi hankala olla ilman äitiä.
Ei se pitäisi olla naisten työ lastenhoidosta väsyneenä vielä kouluttaa lapsen isää hoitamaan omaa vauvaansa jotta äiti saisi pientä lepoa yksin.
Jos täällä on isiä linjoilla niin muistakaa nyt hyvät ihmiset että ne on ihan teidän omia lapsia eikä vaimonne lapsia joita hoidatte.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat omaa aikaa miksi et itse poistu kotoa, miksi se on aina miesten poistuttava kotoonsa kun nainen haluaa omaa aikaa?
Aika monelle se koti on turvasatama ja rentoutumispaikka, paikka jossa levätään ja saadaan olla rauhassa.
Plus: Näin 2020-luvulla miehetkin ovat enemmän kuin tervetulleita synnytyslaitokselle alkuharjoitteluun sekä myös niihin perhekerhoihin. Mikä on tämä boomerin tekosyy, ettei niihin osallistu? Työt ei nyt käy vastaukseksi, koska niistä voi ottaa vapaata. Niin me äiditkin otamme.