Mies ei ikinä lähde vauvan kanssa kotoa jonnekin edes hetkeksi
4 kk ikäinen vauva ja tilanne tämä. Olen monta kertaa tuonut esiin tarpeeni omasta ajasta täällä kotona. En imetä, joten lähteminen vauvan kanssa on helppoa ruoan puolesta, kun isäkin voi syöttää. Mutta ei, hän ei ole kertaakaan tämän 4 kuukauden aikana lähtenyt edes vaunulenkille vauvan kanssa. Sukuloimaankin voisi lähteä n. 45 min ajomatkan päähän, mutta viimeksi tänään tuli riita aikaiseksi kun halusi minut välttämättä mukaan ja itse olisin halunnut jäädä _ensimmäistä_ kertaa lapsen syntymän jälkeen yksin kotiin. Ei käynyt hänelle.
Yökylässä vauva ei ole ollut kertaakaan missään, äitini on käynyt pari kertaa vahtimassa hetken aikaa vauvaa. Mulla alkaa "kuuppa" sekoomaan, koska kaipaan ihan hemmetisti edes hetken rauhaa, vain omien ajatuksieni kanssa. Näen tilanteen toivottomana.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakotat miehen harjoittelemaan vauvan kanssa olemista ja lähdet itse vaan pois kotoa. Kun muutaman kerran olet niin tehnyt niin ehkä mieheltä sujuu jo vauvan kanssa muualle lähtökin.
Miksi kukaan ei koskaan anna äideille tuollaista harjoittelujaksoa, että saisi vähitellen tottua vauvan hoitoon? Miksi se on aina äiti joka heitetään suoraan syvään päätyyn ja kokeillaan osaako uida? Ihan saman voisi tehdä miehillekin eikä mitään "lässyn lässyt voi kultapieni jaksatko nyt varmasti omaa lastasi hoitaa" lätinöitä.
Koska äideille opetetaan synnärillä vauvanhoitoa ja äidit voivat mennä erilaisiin perhekerhoihin saamaan lisää oppia. Isä on päivät töissä ja kotona vaimo yleensä kertoo, miten vauvaa tulee hoitaa ja eihän se mies ikinä osaa! Äidin määräävät ja isät tottelevat tai muuten nainen ilmoittaa, että tässä erotaan samantien.
Ai olitkin vain provo. Sori, en heti tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan voi palkata ulkoiluttamaan vauvaa, hinta on jossain 38 e - 68 e/h riippuen siitä, mitä hoitajalta vaadit.
Ai että äidin pitäisi palkata lastenhoitaja kun lapsella olisi isäkin joka voisi aivan hyvin hoitaa? Äly hoi.
Ei vaan äidin tulee palkata lastenhoitaja, jos hän ei itse halua olla lapsensa kanssa. Ei isä ole mikään lapsenhoitoautomaatti vai aikooko ap mennä töihin vauvan ollessa 4 kk ikäinen?
No mikä se sitten on? Iso vauva, jota pitää sen pienen lisäksi pappoa ja antaa tissiä, että pysyy tyytyväisen?
Työssäkäyvä mieshenkilö, joka elättää perheen siinä vaiheessa, kun vaimo ei suostu menemään töihin.
Paskanvi'tut!
t. työttömän puoliso
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajan voi palkata ulkoiluttamaan vauvaa, hinta on jossain 38 e - 68 e/h riippuen siitä, mitä hoitajalta vaadit.
Ai että äidin pitäisi palkata lastenhoitaja kun lapsella olisi isäkin joka voisi aivan hyvin hoitaa? Äly hoi.
Ei vaan äidin tulee palkata lastenhoitaja, jos hän ei itse halua olla lapsensa kanssa. Ei isä ole mikään lapsenhoitoautomaatti vai aikooko ap mennä töihin vauvan ollessa 4 kk ikäinen?
No mikä se sitten on? Iso vauva, jota pitää sen pienen lisäksi pappoa ja antaa tissiä, että pysyy tyytyväisen?
Työssäkäyvä mieshenkilö, joka elättää perheen siinä vaiheessa, kun vaimo ei suostu menemään töihin.
Elättää perheen? Ei suostu menemään töihin? Missä ihme mielikuvitusmaailmassa elät? 50-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua vähätellä, itsekin olen yksilöllistä pitävä introvertti ja tarviin säännöllisesti "omaa aikaa", mutta eikö 4kk ole niin pikkuvauva kuitenkin, että se nukkuu suurimman osan vuorokaudesta, miksi vauva sinun kotonaoloa häiritsee?
Samaa mietin. Joku 1,5vee ois jo ihan eri leveillä, kun sellainen vaatii kokoajan intensiivistä huomiota ja juoksee jokapaikkaan, suu käy ja roikkuu lahkeessa (kirjaimellisesti). 4kk vauva nukkuu tai pötköttelee sylissä/sitterissä/sohvalla. Eikä edes puhu vielä . Mikä sinua ap vauvan läsnäolossa niin kovin ahdistaa? Ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi esim neuvolassa?
Tämä meidän vauva ei tyydy pötköttelyyn sitterissä, on oppinut kääntymään selältä mahalleen ja haluaa toteuttaa sitä koko ajan esim. leikkimatolla. Lisäksi jokeltelee kovasti ja kaipaa tietysti vastavuoroista kontaktia!
Kun on 24/7 vastaamassa toisen tarpeisiin, 90% kaipaa omaa aikaa. Mun ei tarvitse tästä puhua neuvolassa, neuvolantätikö mun vauvan tulis viemään hetkeksi esim lenkille? Mulla on mies, jolla 2 toimivaa jalkaa, joilla voisi itse mennä lenkille vauvan kanssa ja siten tarjota mulle hetken hengäsdystauon EDES JOSKUS.
Millaisia hengähdystaukoja sinä tarjoat miehelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua vähätellä, itsekin olen yksilöllistä pitävä introvertti ja tarviin säännöllisesti "omaa aikaa", mutta eikö 4kk ole niin pikkuvauva kuitenkin, että se nukkuu suurimman osan vuorokaudesta, miksi vauva sinun kotonaoloa häiritsee?
Samaa mietin. Joku 1,5vee ois jo ihan eri leveillä, kun sellainen vaatii kokoajan intensiivistä huomiota ja juoksee jokapaikkaan, suu käy ja roikkuu lahkeessa (kirjaimellisesti). 4kk vauva nukkuu tai pötköttelee sylissä/sitterissä/sohvalla. Eikä edes puhu vielä . Mikä sinua ap vauvan läsnäolossa niin kovin ahdistaa? Ehkä kannattaisi ottaa asia puheeksi esim neuvolassa?
Tämä meidän vauva ei tyydy pötköttelyyn sitterissä, on oppinut kääntymään selältä mahalleen ja haluaa toteuttaa sitä koko ajan esim. leikkimatolla. Lisäksi jokeltelee kovasti ja kaipaa tietysti vastavuoroista kontaktia!
Kun on 24/7 vastaamassa toisen tarpeisiin, 90% kaipaa omaa aikaa. Mun ei tarvitse tästä puhua neuvolassa, neuvolantätikö mun vauvan tulis viemään hetkeksi esim lenkille? Mulla on mies, jolla 2 toimivaa jalkaa, joilla voisi itse mennä lenkille vauvan kanssa ja siten tarjota mulle hetken hengäsdystauon EDES JOSKUS.
Ao todella on oman aikansa tarpeessa, jos kerta alkaa noin raivota hyväntahtoiselle ehdotukselle... Tuo tyyppi ehdotti neuvolassa puhumista kenties siksi, josko mies kuuntelisi toiveitasi kun alat avautuu sille neuvolantädille, kuinka et jaksa kohta enää ellei mies edes joskus lähde vauvan kanssa kaksin pois kotoa. Joo, se neuvolantäti ei voi pakottaa sun miestä toimimaan , mutta luulis nyt miehesi tapahtuvan, kun joudut asiasta avautua ihan "ventovieraalle auktoriteetille", ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihan normaalia että ihminen, jopa äiti, kaipaa joskus semmoista aikaa ettei ole vastuussa keneltäkään. Ettei tarvitse olla valmiudessa jos se vauva herääkin unilta jne. Vauvojakin on erilaisia, jotkut tosiaan vaan pötköttelee tyytyväisenä ja nukkuu, toiset taas ei, vaan ovat koko ajan jotain vailla. Taaperoaika voi olla helpompaa tai raskaampaa, riippuu lapsesta.
No siis just tämä, meijän vauva oli ihan mielettömän tyytymätön kaikkeen ensimmäisen vuoden, kitisi ja itki suurimman osan ajasta mutta mitään vikaa ei löynyt. Viihtyi pääosin sylissä, ei kelvannut kantovälineet, sitteri, autokoppa tai vaunut ekaan puoleen vuoteen
Nyt hän on aivan ihana taapero, joka selailee itsekseen äänikirjoja ja rakentelee duploilla. Iloinen ja auttavainen kotitöiden apuri myös.
Mulla heittää pää tällä hetkellä niin paljon, että mietin jotain erämökin vuokrausta. Ilmoittaisin vaan miehelle että lähden nyt, palaan joku päivä. Mä oon oikeesti aivan loppu. Sais nukkua yhden kokonaisen yön eikä KUKAAN kaipais multa mitään. Pitäskö toteuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä saanut selville mikä se miehen ongelma tässä vauvan kanssa olemisessa on?
Jos et, olisi ehkä korkea aika selvittää.
Tämä. Se voi olla joku ihan pienikin epävarmuus, mistä ei vaan ole kehdannut sanoa. Kysy avoimesti, älä syyllistä tai vähättele.
Olisiko vastauksesi sama, jos äiti ei uskaltaisi lähteä vauvan kanssa kaksin vaikka vaunuilemaan?
Ilman muuta. Jokuhan siellä taustalla on, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies selvästi epävarma vauvan kanssa. Harjoitelkaa niin, että hän on vauvan kanssa kotona ja sinä lähdet jonnekin. Ehkä se sitten alkaa sujua vieraassakin ympäristössä.
Onko se äiti saanut jossain harjoitella ennen vauvan syntymää? Kyllä nyt jokainen järkevä aikuinen osaa omaa lastansa hoitaa.
Mutta jos äiti on vaikka ns. "ominut" vauvan alkuvaiheessa, tai mies kokee, että ei ole päässyt samalla lailla vauva-arkeen kiinni, esim töiden takia. Vaikea sanoa, kun ei tiedä ap:n tilannetta.
Pliis. Ei äiti omi vauvaa toiselta vanhemmalta. Miehet vain lusmuaa, kun eivät jaksa tai halua opetella hoitamaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii koska tahansa, että ukko jää kotiin ja minä elätän perheen käymällä töissä. Jostain kumman syystä ei ole ukko siihen suostunut. Raukkaparka varmaan ihan nääntyisi, jos joutuisi olemaan lasten kanssa yksin edes puolikkaan työpäivän verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tätä 2020-lukua, jossa naiset ei maksa euroakaan perhevapailla, miehen tehtävänä on maksaa kaikki, hoitaa vauvaa kotona ja näköjään vielä ymmärtää, että vaimon oma aikakin on heidän vastuullaan. Naiselle ei kuulu töissäkäynti, koska vauvahan on pieni - ja kuitenkin ap on omaansa jo täysin kyllästynyt, joten eikö olisi aika keskustella miehen kanssa siitä, että nainen menee töihin ja lapselle hankitaan hoitaja kotiin, kaikki voittavat.
Elättää perheen? Ei suostu menemään töihin? Missä ihme mielikuvitusmaailmassa elät? 50-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla heittää pää tällä hetkellä niin paljon, että mietin jotain erämökin vuokrausta. Ilmoittaisin vaan miehelle että lähden nyt, palaan joku päivä. Mä oon oikeesti aivan loppu. Sais nukkua yhden kokonaisen yön eikä KUKAAN kaipais multa mitään. Pitäskö toteuttaa?
Ehdottomasti! Sinä et yksin lasta pannut alulle, joten ei sinun tarvitse mikään kotiorjakaan olla. Mies hoitaa omansa tai keksii jostain hoitajan. Kipi-kapi mökille vaan. Äläkä pidä kiirettä taikaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tulee perhevapaauudistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopii koska tahansa, että ukko jää kotiin ja minä elätän perheen käymällä töissä. Jostain kumman syystä ei ole ukko siihen suostunut. Raukkaparka varmaan ihan nääntyisi, jos joutuisi olemaan lasten kanssa yksin edes puolikkaan työpäivän verran.
Tuskin, miehet tekevät asiat rationaalisesti ja moni naisten tekemä turha asia jää tekemättä. Joka päivä ei ole pakko ulkoilla eikä jokaista matonhapsua ole pakko suoristaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia 24/7 kestäviä. Oliko muuta kysyttävää?
t. eri, mutta samoilla mietteillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sentään pääset itse vaunulenkille. Täällä vauva aloittaa jäätävän huudon heti kun tajuaa olevansa vaunuissa tai kaukalossa. Mihinkään ei pääse, tässä kotona kökötetään. Kävin eilen kerrankin kaupassa ja mies jäi vauvan kanssa autoon. Kuulemma oli huutanut koko sen ajan, vaikka olin lypsänyt vauvalle evästä. Ohikulkijat olivat katsoneet pitkään ja vihaisesti. Niin ihana kupla.
Miksi se mies piti huutavaa vauvaa kaukalossa, kai se nyt olisi voinut olla sylissä jos auto kerran oli parkissa?
Toki otti syliin, mutta vauva oli jo raivona ja litkinyt koko maitopullon hetkessä. Olisi halunnut rinnalle heti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies käy ralleja katsomassa 2-4 kertaa kuukaudessa. Usein telttailevat kaveriporukalla rallipaikan läheisyydessä, eli on yli yön pois kotoa. Lisäksi pelaa pesäpalloa, harkat n. kerran viikossa, pelejä satunnaisesti.
Että kyllä hän saa hengähdystaukoja (mistä????) ruhtinaallisesti muhun (24/7 vauvaa hoitavaan) verrattuna. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakotat miehen harjoittelemaan vauvan kanssa olemista ja lähdet itse vaan pois kotoa. Kun muutaman kerran olet niin tehnyt niin ehkä mieheltä sujuu jo vauvan kanssa muualle lähtökin.
Miksi kukaan ei koskaan anna äideille tuollaista harjoittelujaksoa, että saisi vähitellen tottua vauvan hoitoon? Miksi se on aina äiti joka heitetään suoraan syvään päätyyn ja kokeillaan osaako uida? Ihan saman voisi tehdä miehillekin eikä mitään "lässyn lässyt voi kultapieni jaksatko nyt varmasti omaa lastasi hoitaa" lätinöitä.
Koska äideille opetetaan synnärillä vauvanhoitoa ja äidit voivat mennä erilaisiin perhekerhoihin saamaan lisää oppia. Isä on päivät töissä ja kotona vaimo yleensä kertoo, miten vauvaa tulee hoitaa ja eihän se mies ikinä osaa! Äidin määräävät ja isät tottelevat tai muuten nainen ilmoittaa, että tässä erotaan samantien.
Taidat olla joku boomeri? Ei äideille mitään vauvanhoitoa synnärillä enää opeteta, perhekerhotkin on lähinnä jotain vauvamuskareita +4kk ikäisille, ei siellä mitään vauvanhoitoa opeteta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, miehet tekevät asiat rationaalisesti ja moni naisten tekemä turha asia jää tekemättä. Joka päivä ei ole pakko ulkoilla eikä jokaista matonhapsua ole pakko suoristaa.
No miksi et sitten ole hoitanut lapsiasi koti-isänä? Ainiin, mutta eihän pikkujonne ole vielä edes muuttanut mamin helmoista pois! Olinpa hupsu.
Olisiko vastauksesi sama, jos äiti ei uskaltaisi lähteä vauvan kanssa kaksin vaikka vaunuilemaan?