Miksi tupakointi on tupakoimattomalle niin suuri turn off?
Jos henkilö muuten on kiinnostava ja juttu luistaa? Toki ymmärrän, että moni haluaa sen "täydellisen kumppanin", mutta tuntuu, että tupakointi on usein ylitsepääsemätön juttu, vaikka muutoin henkilössä ei vikaa olisikaan. Paljon enemmän kait se nyt vaikuttaa yhteiseloa ajatellen, jos henkilöllä on esim talous retuperällä tai muutoin ollaan liian erilaisia ihmisiä, mutta usein tuntuu, että juuri tupakointi menee näidenkin kaikkien yli.
Kommentit (518)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa, että tupakointi liitetään aina jotenkin päästään vähempiälyiseen ihmiseen. Esim meillä töissä 60 työntekijästä polttaa ehkä noin 10 ja jos tulisi esim yt:t, niin näistä polttajista ei varmaan kukaan olisi esimerkiksi 10-20 poispotkittavan työntekijän joukossa. Kaikilla on sen verran vankka ymmärrys ja osaaminen toimenkuvastaan.
Oman toimenkuvansa hallitseminen ei kerro mitään kenenkään älykkyydestä, paitsi jos itse tehtävä edellyttää renessanssineron kapasiteettia.
Kyllä ainakin meidän firmassa prosessit on sellaisia, että niitä pitää todellakin ymmärtää eikä monestakaan ole niihin. Juuri nämä tupakoitsijat tekevät meillä niitä prosesseja joissa ei todellakaan ole varaa olla ymmärrykseltään ainakaan keskivertoa tyhmempi. Toki on sitten paljon niitäkin vailla elämänhallintaa olevia elämänkoululaisia, jotka vetää sitä tupakkaa niissä vuokraluukuissaan, kuten tuossa aiemmin jo todettiin, mutta tupakointi tai tupakoimattomuus ei todellakaan kerro ihmisen kyvyistä mitään. Alkoholiriippuvuuskiin saattaa olla todella fiksuilla ja hyvillä ihmisillä ja työntekijöillä.
Ei riippuvuudet liity tosiaan älyn vaan tunne-elämän vajavuuksiin
Nynnyt tykkää nynnyistä ja kovikset koviksista. Näinhän se aina koulussakin meni.
Tupakoitsija on joko tyhmä tai ryhditön. Tyhmä siksi, että jokainen tietää tupakoinnin moninaisen haitallisuuden sekä tupakoitsijalle itselleen että myös muille. Ryhditön, koska ei ole lopettanut tupakointia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta tässä on se, että moni tupakoitsija pitää sitä tupakointiaan ikään kuin synnynnäisenä ominaisuutena, jolle ei itse mahda mitään.
Jos haluat parisuhteeseen henkilön kanssa, joka ei voi sietää tupakan hajua, lopeta tupakointi.
Eikä se lopettaminenkaan auta, jos toinen ei ole ikinä aloittanutkaan niin täten järjissään oleva vaatii tulevalta vakavissaan olevalta vakikumppaniltaan täsmälleen samat terveet arvot eli 100% savuttomat speksit.
Yhden tupakoivan naisen kanssa seurustelin. Jossain vaiheessa hän ehdotti itse, josko lopettaisi, mihin tietysti innokkaana kannustin tupakoimattomana. Aika moni arvaa, että tupakointia lopetettiin useamman kerran, ja minä aloin huomautella, kun väsyin kuulemaan taas uusia syitä miksei lopettaminen nyt onnistunut. Missään vaiheessa tästä ei ehditty saada riitaa aikaiseksi, kun ehdimme erota ennen sitä, mutta tajusin, etten halua tätä samaa ruljanssia uudestaan, ja pidemmässä suhteessa siitä saadaan kyllä riitakin aikaiseksi.
Vältän yhden todennäköisen eron aiheen välttämällä tupakoijia.
Yläkerran naapuri kuoli helmikuussa aivoihin levinneeseen keuhkosyöpään. Vielä viime suvena tupakoi ketjussa ja räki keuhkojaan pihalle aamuisin. Sitäpä oli ilo kuunnella aamukaffella parvekkeella linnunlaulun ohella.
Kaksi lapsuuteni naapuria kuoli muutama vuosi sitten keuhkosyöpään samana päivänä samassa sairaalassa. 80-vuotias isä ja alle 50-vuotias tytär.
Joten en tietenkään pidä tupakointia harmittomana, älykkäänä ajanvietteenä vaan täysin idioottimaisena hitaana itsemurhana.
Minä olen ollut työpaikassa, jossa tiettyihin tiloihin meneminen oli kiellettyä, jos oli tupakoinut viimeisen 24 tunnin aikana. Perusteluna oli se, että tupakoitsijan uloshengityksessä on pienhiukkasia, joista on haittaa ko. tiloissa käsiteltäville tuotteille.
Ulipiinaat vain muita tupakoivia ja muistat, että se on silti vain 1 tekijä, jolla tosin rajaat ne savuttomat pois.
Tupakoivalla on pinkka kunnossa, se ei ole persaukisten hommaa.
Työpaikalla tupakoitsijat käyvät ulkona tupakalla, mutta kenellekään samassa huoneessa työskentelevälle ei jää epäselväksi tupakkataukojen määrä ja se on noin kerran tunnissa, 5-10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tumppeja täynnä olevan tuhkakupin suutelemista, sitten tiedät miksi se ei houkuttele.
Kaikkia ei kiinnosta suuteleminen eikä tykkää sellaisesta. Meillä suu on syömistä varten eikä niitä yhteen lätätä. Me emme ole koskaan kumpikaan tykätty suutelemisesta ja minä inhoan jos joku koittaisi tunkea ihan naamalle.
Kaikki eivät osaa suudella, joten kun kaksi osamatonta osuu yksiin, ei suudella.
Mulle se on todella tärkeä seksin muoto ja onnittelen itseäni joka kerta kun löydän yhtä hyvän suutelijan kuin olen itse.
Ja siinä lajissa on tärkeää, että suu on terve eikä sieltä tunge kuoleman maku ja haju.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut työpaikassa, jossa tiettyihin tiloihin meneminen oli kiellettyä, jos oli tupakoinut viimeisen 24 tunnin aikana. Perusteluna oli se, että tupakoitsijan uloshengityksessä on pienhiukkasia, joista on haittaa ko. tiloissa käsiteltäville tuotteille.
Wau. Tämä olisi aivan mahtavaa! Meillä aina aamuisin ja ruokatauolla hississä haisee tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi kertoo aina heikkoidesta, tyhmyyydestä ja kaikinpuoleisesta moraalisesta alemmuudesta. Tupakoija on ihmisenä huonompi kuin tupakoimaton. Järkisyitää taikka muitakaan puoltavia seikkoja tupakoinnille ei ole mahdollista löytää.
Addiktio (pakonomainen tarve harjoittaa jotain) ei ole heikkoutta, vaan sairaus. Sitä on ehkä vaikeampi mieltää tupakoinnista, kuin esim. huumeista tai alkoholin juomisesta.
Mutta heikkoutta se ei ole.
Tupakoija, kuten kukaan muukaan päihteiden käyttäjä ei ole toisia huonompi ihmisenä.
Tupakoinnin järkisyistä olen samaa mieltä.
Selitäpä ap sinä, mikset voi olla imemättä kerran tunnissa teollisesti valmistettua pahanhajuista ja kallista myrkkyä hengitysteihisi?
Miksi teet mieluummin tuota kuin löydät tyydyttävän ihmissuhteen, jossa nautitaan fyysisesti toinen toisestaan ja elämästä? Poltat hyvän etelänloman rahat savuna omiin ja läheistesi keuhkoihin.
Ei sillä että välttämättä löytäisit ketään tuolla epä-älylliseen jankuttamiseen ja riippuvuuksiin taipuvalla luonteella.
Tuottaako tupakointi koskaan mitään helpotusta kellekään?
No onhan se nyt preseestä haistella sitä karmeeta tupakin katkua.
Tupakointi on täysin moraalisesti kestämätöntä. Tupakan viljely aiheuttaa sademetsien hakkuita ja maaperän eroosiota ja vähentää luonnon monimuotoisuutta. Tupakka on erittäin huonosti pärjäävä kasvi, joten sitä pitää tukea kasvinsuojeluaineilla eli myrkyillä (sekä hyönteismyrkyillä että sienimyrkyillä, jopa antibiootteja joudutaan käyttämään..) Tupakkaviljelmillä on töissä köyhät, siellä on käytännössä orjatyöläisiä ja etenkin lapsityövoiman käyttö on yleistä. Tupakan viljelyssä käytettävät myrkyt kulkeutuvat työntekijöihin (koska mitään henkilönsuojaimia ei käytetä, koska ne maksaisivat sille ylikansalliselle firmalle liikaa). Tämä aiheuttaa työntekijöiden sairauksia, mutta erityisen haitallista se on lapsille ja ylipäätään lisääntymiselle. Tupakanviljely TAP PAA LAPSIA, jokainen tupakanpolttaja on itse henkilökohtaisesti vastuussa lapsikuolemasta.
Tupana kuivaaminen vaatii polttopuuta, ja taas kaatuu sademetsää. Mitä sanoinkaan metsänhakkuun vaikutuksista luonnon monimuotoisuuteen? Tupakan nikotiini kulkeutuu myös ihon kautta työntekijöiden elimistöön, joten moni heistä on riippuvainen tupakasta ja tupakoinnista - ja tämä on tietenkin pois heidän palkastaan, ja näin pidetään työntekijät köyhinä.
Tupakan viljelyala on pois ruuan viljelystä. Juuri tänä vuonnakin on varmaan tullut aika selväksi, että maapalloa uhkaa elintarvikepula, ja se kohdistuu nimenomaan näihin köyhiin, jotka eivät työssäkäynniltään pysty viljelemaan itse ruokaansa.
Jo NÄMÄ EM ASIAT ovat täydellinen turn off. Sitten kun lisää sen, mitä se tupakka tupakoitsijan kautta aiheuttaa... Löyhkä on hirveä, tupakantumpit ovat erittäin myrkyllisiä luonnolle ja tumppien filttereistä aiheutuu jumalaton mikromuovikuormitus Suomenkin luonnolle koko ajan. TÄYSIN SIETÄMÄTÖNTÄ.
Tupakoitsija kuluttaa todennäköisesti huomattavasti enemmän sairaanhoidon palveluita kuin ei-tupakoitsija. Hän kärsii erilaisista kivuista, saa herkemmin infektioita, on tapaturma-alttiimpi (koska tupakointi usein yhdistyy alkoholin nauttimiseen) ja on suuressa riskissä sydän- ja verisuonitauteihin, tuki- ja liikuntaelinsairauksiin ja mielenterveysongelmiin (tupakointi aiheuttaa masennusta ja pahentaa jo olemassaolevaa masennusta).
Tupakoitsijan iholla, hiuksissa ja vaatteissa kulkeutuu tupakansavun sisältämiä myrkyllisiä yhdisteitä (niitä on pari tuhatta erilaista) eri paikkoihin, huonekaluihin, autoon, kotien sisäilmaan, kanssa-asujiin jne. Passiivinen tupakointi on vähentynyt, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö muut ihmiset edelleen altistuisi tupakansavun myrkyille tupakoitsijan läsnäollessa.
Tupakointi aiheuttaa myös ongelmia lisääntymisessä, etenkin äidin tupakointi voi aiheuttaa lisääntynyttä syöpäriskiä vielä lapsenlapsissakin. Eli kun keski-ikäinen terveet elintavat omaava nainen saa rintasyövän, niin syynä onkin hänen sota-aikana tupakoitsijaksi opetellut Alma-mummo.
Että jännä juttu, ettei se tupakointi olekaan mikään siedettävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla tupakoitsijat käyvät ulkona tupakalla, mutta kenellekään samassa huoneessa työskentelevälle ei jää epäselväksi tupakkataukojen määrä ja se on noin kerran tunnissa, 5-10 minuuttia.
Jep, siitä kertyy yli tunnin lusmuilu päivässä ja palkka juoksee.
Vois edes leimata itsensä ulos kun lähtee kessulle.
Tai me tupakoimattomat istuttais sama aika jalat pöydällä. Olisko hyvä idea, työnantajat?
Viimeksi kun suutelin tupakoitsijaa, tupakan maku säilyi omassakin suussa kaksi päivää. Te ette vaan ymmärrä miten voimakas se maku toisen suussa on, kun olette itse siihen makuun tottuneet. Se on oikeasti kamala.
Sen lisäksi ettei tupakoimatonta voi pussailla (joka on minulle todella tärkeää parisuhteessa), niin se on sen tason itsensä vahingoittamista, etten voi sitä ymmärtää.