Miksi tupakointi on tupakoimattomalle niin suuri turn off?
Jos henkilö muuten on kiinnostava ja juttu luistaa? Toki ymmärrän, että moni haluaa sen "täydellisen kumppanin", mutta tuntuu, että tupakointi on usein ylitsepääsemätön juttu, vaikka muutoin henkilössä ei vikaa olisikaan. Paljon enemmän kait se nyt vaikuttaa yhteiseloa ajatellen, jos henkilöllä on esim talous retuperällä tai muutoin ollaan liian erilaisia ihmisiä, mutta usein tuntuu, että juuri tupakointi menee näidenkin kaikkien yli.
Kommentit (518)
On aika paksua sanoa, että tupakoitsija on automaattisesti huonompi ihminen, kuten joku täällä teki. Sitä en allekirjoita ollenkaan.
Sitten itse kysymykseen. Kasvoin perheessä, jossa poltettiin ketjussa. Totuin jo lapsena tupakan hajuun. Isä lopetti vasta, kun sairastui. Äiti lopetti samalla.
Kesti siitä vielä vuoden verran, ennen kuin ensimmäisen kerran haistoin tupakan hajun pahana ja epämiellyttävänä. Tupakointi ei ole minusta millään tavalla viehättävää, tupakoiva ihminen haisee tupakalta aina.
Minun on vaikea ymmärtää, että ihminen haluaa käyttää rahaa tupakkaan. Minun on vaikea ymmärtää tumppeja maahan heittäviä ihmisiä. En tajua, miksi savut pitää puhallella muiden naamalle.
Ja te, jotka jeesustelette esim. alkoholista: harvapa meistä kaataa litkua väkisin toisten kurkusta alas. Juon lasin viiniä viikonloppuna, hui kamala. Onhan se ihan tupakointiin verrattavissa. Kaikilla meillä on omat myrkkymme, mutta ne myrkyt eivät ole meidän silmissämme saman arvoisia. Olemme erilaisia.
Se useaan otteeseen mainittu haju on pahin. Mutta myös se, mitä se rööki tekee ulkonäölle! Naamasta näkee, kuka polttaa. Rööki vanhentaa ja tekee ihosta vahamaisen, elottoman näköisen ja ryppyisen. Yök.
Tutkimus on myös osoittanut, että tupakoitsijat ovat tyhmempiä kuin tupakoimattomat. Kumpi on syy ja kumpi seuraus, on vielä epäselvää.
Aiheuttaa impotenssia ja yhdyntä on minulle välttämätöntä. N32
Tutkimusten mukaan tupakoitsijoilla on matalampi äo. En halua idioottia miehekseni. Tupakointi on deal breaker.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin porukka autoilee henkilöautolla päivässä monen tuhannen röökin verran savua ilmaan päivässä sivullisten hengitettäväksi ja jeesustellaan jotain tupakkia tai kannabista. Aika kaksinaamaista ajattelua. Häpeäisitte. Sama pätee hajuvesien käyttäjiin, mutta ensisijaisesti polttomoottorin polttajiin!
eip ne autoteiden pakokaasut ja hiukkaset minun kotiini tule. Alakerran röökimuijan myrkyt sen sijaan tulevat. Kaksi päivää sitten pesin parvekelasit ja kiinteän säleikön säleiköt sekä ikkunalaudan. Tänään kun kuljetin siinä puhdasta talouspaperia, niin ihan mustaa tuli. Haistelin sitä ja tupakalle haisi. Kun tuo alakerran ällö on poissa kotoaan, esim. nyt kesän alussa oli kuukauden, tein saman testin ja kaksi päivää pesujen jälkeen talouspaperi ei juurikaan likaantunut: tuli keltaisia pisteitä: siitepölyä-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin porukka autoilee henkilöautolla päivässä monen tuhannen röökin verran savua ilmaan päivässä sivullisten hengitettäväksi ja jeesustellaan jotain tupakkia tai kannabista. Aika kaksinaamaista ajattelua. Häpeäisitte. Sama pätee hajuvesien käyttäjiin, mutta ensisijaisesti polttomoottorin polttajiin!
eip ne autoteiden pakokaasut ja hiukkaset minun kotiini tule. Alakerran röökimuijan myrkyt sen sijaan tulevat. Kaksi päivää sitten pesin parvekelasit ja kiinteän säleikön säleiköt sekä ikkunalaudan. Tänään kun kuljetin siinä puhdasta talouspaperia, niin ihan mustaa tuli. Haistelin sitä ja tupakalle haisi. Kun tuo alakerran ällö on poissa kotoaan, esim. nyt kesän alussa oli kuukauden, tein saman testin ja kaksi päivää pesujen jälkeen talouspaperi ei juurikaan likaantunut: tuli keltaisia pisteitä: siitepölyä-
Pakokaasut tulee kaikkialle ja tiepöly vaikkei haisisi. Tosiasia on että autoilu on oikeampi uhka kuin tupakointi on. Tosiasia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla aiheuttaa impotenssia jos nainen ei polta. Mulla on fetissi tupakoinnin suhteen. Ite en polta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi kielii alaluokkaisuudesta. Koulutetut eivät käytännössä polta. Lisäksi se tietää tunkkaista löyhkää, keltaisia hampaita, harmaata ihoa, huonoa kuntoa, kohonnutta vakavan sairauden riskiä, heikkoa itsekuria jne.
Mutta pahinta häpeä. Ei keski-iässä polta kuin syrjäytyneet.
No kyllä on työssäkäyviäkin keski-ikäisiä tupakoitsijoita. Nykyään toki entistä enemmän mennään siihen suuntaan, että vain vähiten koulutettu porukka polttaa. Ihan ymmärrettävää, kun tupakan vaarallisuus on yleisesti tiedossa. Ukkini synt. -24 poltti, vaikka oli aikansa mittapuulla ihan koulutettu ja hyvässä työssä. Oli varmasti jo tukevasti koukussa siinä vaiheessa kun tieteellisesti selvitettiin, että tupakka on pahaksi ihmiselle.
Esimerkiksi omalla työpaikallani ainoat tupakoitsijat ovat tehtaan puolella työskenteleviä. Työskentelen siis itsekin tuotannossa, mutta en polta. Ja olen muutenkin laittanut merkille, että ns. duunareilla on huomattavasti useammin tupakka huulessa, niin miehillä kuin naisilla. Ja ne teinit ja nuoret, joiden olen nähnyt kaupungilla polttavan, ovat ulkoiselta habitukseltaan ns. lähiön kasvatteja.
Veikkaisin koulutetuilla olevan suurempi sosiaalinen paine tupakoimattomuuteen. Toki sikarin polttaminen silloin tällöin katsomaan hyväksytyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että miten moni teistä moralisteista käyttää alkoholia? Jos teillä on tapana edes joskus juoda humalahakuisesti, teillä ei pitäisi olla yhtään varaa tuomita tupakoitsijoita. Tai kenties on joku muu addiktio, vaikka pienikin? Aika monilla jokin pahe kuitenkin on.
Ei tupakointia voi rinnastaa alkoholinkäyttöön. Tupakka on alusta loppuun myrkkyä niin tupakoitsijalle kuin ympäristöllekin. Alkoholia elimistö voi käyttää ravintoaineena, eikä kohtuullinen alkoholinkäyttö ole terveydelle haitallista. Tupakointi sitä vastoin on aina terveydelle haitallista.
Alkoholin kohtuukäyttökin on haitallista -ainakin aivoille:
https://www.livescience.com/drinking-shrinks-brain
Ja mikään ei muuten haise yhtä pahalle kuin vanha viina tai krapulainen mies (tai nainen). Samoin inhoan yli kaiken oluen hajua (ja makua). Tupakan haju on paha sekin, mutta ennemmin siedän tupakoitsijaa kuin miestä, joka lipittää säännöllisesti bisseä. Ihan hirveä löyhkä.
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi kertoo aina heikkoidesta, tyhmyyydestä ja kaikinpuoleisesta moraalisesta alemmuudesta. Tupakoija on ihmisenä huonompi kuin tupakoimaton. Järkisyitää taikka muitakaan puoltavia seikkoja tupakoinnille ei ole mahdollista löytää.
Kiva, että annoit oikein massiiviset perustelut syvälle inhollesi ja vihallesi itsellesi täysin tuntemattomia ihmisiä kohtaan..eikun hetkinen-etpäs antanutkaan, vaan pelkkää törkeää, suoranaisen ra.sis tista sontaa suolsit. Opiskele sinäkin joskus jotain, niin et päästele tuollaisia aivopieruja näppikseltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kylmä fakta. Keitä me todelliset saastuttavat olemme? Tupakoivat ovat täysin marginaalissa suhteessa henkilöautoihin.
Miksi ei olisi? Miksi tupakoitsijalle pitäisi edes olla olemassa sellainen vaihtoehto, että hän saa savuttoman kumppanin?
Miksi ei voi keskittyä muihin käryttäjiin jos pariutua haluaa? Tai sitten lopettaa sitä kessuttelua ja muuttua itsekin savuttomaksi?
Samaa kakkua ei voi syödä ja säästää.
Itselläni kriteerinä päihteetön mies, luonnollisesti tupakointi yhtälailla out. Kertoo todella paljon ihmisestä jos oikeasti vielä vuonna 2022 polttaa tupakkaa. Tai päihteilee.
Vierailija kirjoitti:
Sähkötupakka ei haise.
Kyllä sekin haisee. Olen ollut monessa teatteriesityksessä, jossa näyttelijät ovat polttaneet sähkötupakkaa.
Hajun takia. Ja sit se huoli toisen terveydestä, en halua kumppania, jolla on tuollainen epäterveellinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siitä lääkärintodistus, että se on ihan välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astman takia?
No, lähinnä tarkoitin tässä aloituksessa fiksua tukakoitsijaa, joka polttaa pihalla sallitulla alueella. En mitään elämänkoululaista, joka vetää sätkää vuokraluukussaan sisällä.
ap
Haisee ja maistuu pahalle. Kaikki vaatteet haisevat. Miksi te tupakoitsijat ette voi pariutua keskenänne?
Joku tupakoi vain ns. oluen kanssa ja se on mielestäni ok. Asia on nautintoaine ja kuuluu siihen kategoriaan.
Mutta muistan ajan, jolloin odotin lasten kanssa autossa, että ukko sai aina tupakkansa vedettyä ulkona. Sitten se tuli autoon lemuamaan. Yäk! Eikä ymmärtänyt, että haisee. Hänhän poltti ulkona!
Sama homma oli ennen tiskaamista, imurointia aina ensin tupakka ja sitten vasta pystyi tekemään jotain. Se oli jonkinlainen lataaminen. Työn jälkeä en moiti ja muuten kaikki ok. Ongelma on se riippuvuus tupakasta: Jos sitä tupakkaa ei ole, niin homma on yhtä prkelettä.
Kun saa valita, niin ei kiitos riippuvuuksia. Nykyinen mies ei tupakoi.
Tiede ensin. Faktat ensin vihakultuuria kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä fakta. Keitä me todelliset saastuttavat olemme? Tupakoivat ovat täysin marginaalissa suhteessa henkilöautoihin.
Tupakoijathan ne vasta autolla ajavatkin. Osa jopa polttaa ajaessaan, suurin osa tumppaa autoon noustessa ja uusi tupakka laitetaan palamaan autosta noustessa.