Köyhät perheet, oletteko käyneet missään huvituksissa tänä kesänä? Tivolissa, huvipuistossa, sirkuksessa, eläinpuistossa...
Elokuvissa tms?
Vai onko teillä ollut varaa käydä vain ilmaisissa huvituksissa, kuten uimarannalla, mökillä, leikkipuistoissa...?
Itse ollaan kerran käyty tivolissa ja kerran eläinpuistossa. Muuten taitaa mennä loma ihan mökkeillessä ja uimarannalla oleskellessa.
Kommentit (47)
Ei olla käyty (vielä) missään noista. Silloin kun oli uimarantakelejä, ei ollut aikaa. No lapsi on 15, ei se enää lähde leikkipuistoon. Huomenna tosin lähdetään "mökille", uimarannat hoitunee sillä reissulla ja ehkä jopa ulkomaanmatkakin, teini kun ei ole käynyt Haaparannassa.
Keskituloisia olemme.
Yleensä se menee niin, että syrjäisten pikkupaikkakuntien lapset eivät käy lomalla esim. isoissa kauoungeissa, huvipuistoissa, risteilyillä, vaikka rahaa olisi millä mällätä, mutta kun se ei vaan kuulu siihen elämäntapaan, että käytäisi missään. Loma vietetään vaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö köyhiä että annatte huonomman alun lapselle ja nuorelle elämään. Helsinkiläis nuori rahakkailla vanhemmilla harrasta ja puhuu monta kieltä jo 15 vuotiaana. Joku peräkylän teini ei puhu edes englantia niin että pärjäisi.
Ainakin opetamme lapsillemme yhdyssanat.
Upeeta. Niistä nipottavia ei sijoitus klupeilla näy ;)
Vierailija kirjoitti:
Miten köyhät pystyisivät käymään missään noissa? Meilläkin teki tiukkaa kotimaan 3-päiväinen reissu, vaikka tienaan yli 4000e/kk nettona. Ja asumiskulut matalat, ei lainoja.
Sellaista se on, kun taloustaidot ovat hukassa ja heitellään rahaa menemään miten sattuu. Täällä maksoi Tivoiliin liput 10€. Ei pitäisi olla ylivoimasta kuin oikeasti todella köyhille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökillä? Ei se mitään ilmaista huvitusta ole.
No jos on sukumökki ja ottaa kotoa eväät mukaan.
Äitikö sun jääkaapin täyttää jos eväät kotoa on jotenkin halpaa tai ilmaista?
Lähijunalla "reilattiin" Kirkkonummelle. Käveltiin Gesterbyn tienoilla ja kerroin muksuille, että tänne tulette päätymään ellei opiskelu ala maistumaan.
Mietin tässä omaa lapsuuttani. Me emme olleet köyhiä, mutta elokuvissa kävin lapsuuden aikana vain kaksi kertaa.
En ollut ollut yhtäkään yötä hotellissa. Ei käyty kertaakaan ulkomailla. Mökkiä meillä ei ollut eikä autoa.
Sirkuksessa kävin kerran. Ja kerran myös baletissa!
Meidän pienehkössä kaupungissa oli oma pieni huvipuisto, se ei ollut kovin kallis, siellä käytiin kyllä. Eläintarha oli isommassa naapurikaupungissa, sinne mentiin junalla ja isoäiti asui siellä. Ei todellaakaan käyty eläintarhassa vuosittain.
Kun olin teini asuttiin jo reilusti isommassa kaupungissa. Kerran kävin paikallisessa huvipuistossa ja pari kertaa eläintarhassa.
Lentokoneessa olin koko lapsuuden aikana vain yhden kerran. Matkustettiin silloin sukulaisten luokse.
Ja tosiaan ei oltu mitenkään erityisen köyhä perhe, ei meillä ainakaan puhuttu köyhyydestä ikinä. Sekä minulla että siskollani oli melko kallis musiikkiharrastus.
Olen syntynyt 70-luvun loppupuolella.
Onhan nuo kalliita. Meidän oli "pakko" tehdä Eteläsuomesta reissu Pohjanmaalle tervehtimään lähes satavuotiasta sukulaista, kun koronan takia ei ollut tavannut lasta kolmeen vuoteen. Mennessä pysähdyttiin Särkänniemessä ja palatessa Ähtärissä. 2 yötä hotellissa, ruokailut, bensat, vähän ostoksia. 3 henkinen keskituloinen perhe. Ei kovin tarkasti laskettu, mutta ainakin tonni meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävettääkö köyhiä että annatte huonomman alun lapselle ja nuorelle elämään. Helsinkiläis nuori rahakkailla vanhemmilla harrasta ja puhuu monta kieltä jo 15 vuotiaana. Joku peräkylän teini ei puhu edes englantia niin että pärjäisi.
Upeeta. Niistä nipottavia ei sijoitus klupeilla näy ;)
Klupien sijaan suosimme klapeja. Niillä lämpiää talokin mukavasti.
Jotkut sanoo ettei kotimaassa kannata matkailla kun ulkomaille pääsee samaan hintaan tai jopa halvemmalla. Pitäneekö paikkaansa, en tiedä.
Christiiina kirjoitti:
Yleensä se menee niin, että syrjäisten pikkupaikkakuntien lapset eivät käy lomalla esim. isoissa kauoungeissa, huvipuistoissa, risteilyillä, vaikka rahaa olisi millä mällätä, mutta kun se ei vaan kuulu siihen elämäntapaan, että käytäisi missään. Loma vietetään vaan kotona.
Juuri näin. Vanhemmat eivät ymmärrä noiden reissujen ja paikkoihin ja kokemusten merkitystä jälkikasvulle. Tiedän kun olin maalla kaikki kesät. Halusin tai en. Rahasta ei ollut kiinni vaan elämäntavasta.
Nyt voin itse koulutettuna kaupunkilaisäitinä tarjota lapselle nämä kokemukset. Ja niin teenkin.
Toukokuussa oli hanamijuhlaa, maailma kylässä ja sirkus (saivat koulusta vapaaliput).
Kesäkuussa sitten käytiin Lintsillä. Rannekkeet ostin ja pääosin eväät kotoa. Joku vohveli tai hattara ostin per muksu.
sitten on näitä päiväretkiä erilaisiin tapahtumiin. Helsingissä on paljon puistotapahtumia. Eväät reppuun ja antaa HSLn kuljettaa.
Puistojutuissa on sekin puoli, että siellä on paljon jengiä ja mukulat keräävät pulloja. Tänä kesänä tienanneet useamman kympin ja ihan omiin juttuihinsa saavat käyttää.
Juhannusta vietettiin kotona. Naapureiden kanssa grillailtiin ja lapset nukkuivat teltoissa. Oli myös uima-allasta yms. olympialaiset aikuiset versus lapset.
Sitten oli Priden puistojuhla.
Tälle kesälle on vielä viikon reissu kylpylään avusteinen loma. Sitten kesäteatteria kaverilta sain liput Kiljusten Herrasväkeä katsomaan.
Retkiä pkseudun leikkipuistoihin ja ilmaistapahtumiin. Taitaa koulutkin alkaneet jo. Korkeasaareen syksymmällä - kissojen yönä.
Säästämisen kesää varten aloitan tammikuussa. Näin saan muutaman satasen kasaan. osallistun myös kovasti kilpailuihin. On voitettu Särkänniemi reissu. Lintsin rannekkeet tuli kerran jostain voittona. Tallinna sparetki. Ruotsin risteily ja useita teatteri- ja leffalippuja.
Niin ja mun äiti vie lapset kerran kesässä kesäteatteriin, jotain lasten näytöstä kattomaan. Viikon hänen hoteissaan. Muutoin liikutaan kolmen retkueena.
T. keittiötyöntekijä-äiti ja lapset 8 ja 11v.
Me kustannettiin teineille yhteinen ulkomaanmatka (tai no toinen on teini 17 ja toinen jo 20).
Ja he on muutenkin olleet sien sun täällä ja kaverit on olleet meillä.
Me vanhemmat ei matkusteta mihinkään. Mökillä ollaan oltu ja sieltä tehty ajeluja ympäristöön.
Mulla ei ole passiakaan enkä jaksa jonottaa päivää sen saamiseksi.
Sitten herää kysymys. Miksi olet köyhä ja teet lapsia? Kannattaisiko opiskella itselleen ammatti, josta tienaisi vähintään keskipalkkaa, jolla elättää perheensä? Aika vastuutonta lisääntyä köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Sitten herää kysymys. Miksi olet köyhä ja teet lapsia? Kannattaisiko opiskella itselleen ammatti, josta tienaisi vähintään keskipalkkaa, jolla elättää perheensä? Aika vastuutonta lisääntyä köyhänä.
Mitäpä jos ne lapset on tehty ennen köyhyyttä?
Itsekin olin terve ja vakityössä kun tein lapset. Sitten sairastuin ja minusta tuli köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Juuri näin. Vanhemmat eivät ymmärrä noiden reissujen ja paikkoihin ja kokemusten merkitystä jälkikasvulle. Tiedän kun olin maalla kaikki kesät. Halusin tai en. Rahasta ei ollut kiinni vaan elämäntavasta.
Nyt voin itse koulutettuna kaupunkilaisäitinä tarjota lapselle nämä kokemukset. Ja niin teenkin.
Mikä oli siis näiden kokemusten vaikutus sinuun? Voisi päätellä, että ei lainkaan huono. Sinusta tuli koulutettu kaupunkilaisäiti.
Tällä perusteella voisi todeta, että lapsuus ilman väkisin väännettyjä pakkoristeilyjä ja muita menoja on oikein hyvä pohja elämälle.