En ole käynyt gynekologilla ainakaan 15v:n, muita?
Tuli vain mieleen, viimeksi taisin käydä gyntsällä ollessani 30v, lapseni sain 26v ja hieman alle 28v i'issä, nyt olen 46v.
Parisuhde ollut sama 17v ikäisestä, ei ole ollut tulehduksia, hiivoja, sukupuolitauteja tms.
Mutta joo, vois kai sitä jonkun tsekkauksen tehdä vaikka sitten 50v lahjaksi tms🤔.
Kommentit (76)
Oon käynyt papassa viimevuonna, sitä ennen 5v sitten. Turha käydä jos ei ole vaivoja. Gynetkin on nykyään sitä mieltä. Ihan sama jos kävisi näyttämässä kättä johon ei satu.
6 kertaa olen käynyt tämän vuoden aikana ja kohta taas lisää. Mutta olenkin potilas.
Olen käynyt jokatoinen vuosi vaikkei mitään häikkää olekkaan.
Ja käyn aina miesgynellä, syytä jota en tiedä.
Joskus kolmekymppisenä menin kerran alakerta ajettuna posliiniksi ja ajattelin että tekeekö hän siitä jotain päätelmiä, mutt sitt ajattelin että ehkä hän on nähnyt muitakin sheivattuja naisia
Ikää 41v ja en ole käynyt koskaan.
En itsekään käynyt 10 vuoteen. Sama kumppani ollut paljon pidempään, ei tulehduksia, ei oireita, nada. Rutiinitarkastus. Olikin syövän esiaste, joka hoidettiin Loop:illa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän kannattaisi käydä siellä pimppilääkärillä vähän useammin, ainakin sen perusteella kun täällä vähän väliä on aloituksia haisevasta alapäästä.
Johtuu miesten haisevista alapäistä.
...herkkua on siinä monenlaista...
Eihän siellä tarvitse käydä jos ei ole aihetta, kunhan käy papa-kokeessa.
Itse jouduin käymään tiheään muutama vuosi sitten kun munasarjakystia alkoi jostain syystä tulla usein. Siihen löytyi sitten apu pillereistä onneksi.
Mulla meni kolme vuotta väliä papakokeissa, oli aiemmin olleet puhtaat. Sitten löytyikin vahvoja muutoksia ja epäily syövästä. Saatiin onneksi pois kahdella loopilla.
Ei siellä tarvitsekaan terveen käydä. Papat saa seulonnoista ja pillerireseptit uusitaan tk:ssa.
En ole gynekologi, mutta voin vilkaista.
Pitäis kanssa käydä.Papakoe otettiin muutama vuosi sitten kaikki oli hyvin.Muuten kyllä selänpuoleinen kalvo roikkuu kohdusta seistessä ulos mutta kun siitä luin täältä eivät sille juuri mitään voi.3 lasta synnyttänyt alateitse.
Kaksi vuotta sitten. Olin unohtanut ottaa tamponin pois eikä sitä saanut kotikonstein ulos. Mies tuli matkahommista kotiin viikonloppuna. Kun työntyi sisääni, sanoi, että jotakin oudon tuntuista on vastassa. Silloin heti tuli mieleeni, että tamponi sinne on jäänyt. Narua ei löytynyt, kyykkyponnisteluin ei lähtenyt, sormi ei ylettynyt eikä miehenkään. Miehellä olisi ollut joitakin muovisia pinsettejä, joita hän on käyttänyt elektroniikkaharrastuksissaan. Kieltäytyi ehdottomasti umpimähkään haromasta niillä tamponia. Gyne sai helposti välineillään sen ulos. Sanoi, että tamponi oli melkoinen bakteeripesä ja että oli ihme, että en ollut saanut tulehduksia.
Miksi gynekologilla pitäisi käydä??? En minä käy huvikseni ja maksa maltaita millään muullakaan erikoislääkärillä - esimerkiksi kardiologilla tai silmälääkärillä - jos ei ole sairauden oireita tai vaivaa.
Jos on raskaana, odottaa lasta ja saa lapsen, niin Suomessa äitiysneuvolassa tehdään odottavalle äidille kaikki tarvittavat tutkimukset ja maksutta! Äidille on äitiysneuvolassa synnytyksen jälkeen jälkitarkastus, joka on myös maksuton.
En usko myöskään vaihdevuosien hormonikorvaushoitoihin, joissa pillereitä syömällä vanhenevasta ja hedelmättömästä naisesta yritetään väkisin tehdä nuorempaa!
Naisen alapään vuositarkastukset ovat tuottoisaa bisnestä ja rahastusta! Koomisinta on, että edes gynekologit itse eivät suosittele vuositarkastuksissa käyntiä. Gynekologille mennään silloin, kun on jotain sairauden oiretta tai vaivaa, niin kuin muillekin lääkäreille.
No jopa nyt ottavat koville asiantuntijalausunnot. Jos osaat lukea, huomasit artikkelista, että kyseisen lausunnon antaja on alan erikoislääkäri. Samasta asiasta löytyy netissä muidenkin alan lääkäreiden vastaavia ohjeistuksia. Olennaista on, että lääkäriin ja hoidon piiriin pääsevät nopeasti ne, joilla on oikeasti siihen tarve, eikä terveyspalveluja kuormiteta terveiden ihmisten rutiinikäynneillä.