En ole käynyt gynekologilla ainakaan 15v:n, muita?
Tuli vain mieleen, viimeksi taisin käydä gyntsällä ollessani 30v, lapseni sain 26v ja hieman alle 28v i'issä, nyt olen 46v.
Parisuhde ollut sama 17v ikäisestä, ei ole ollut tulehduksia, hiivoja, sukupuolitauteja tms.
Mutta joo, vois kai sitä jonkun tsekkauksen tehdä vaikka sitten 50v lahjaksi tms🤔.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te oikeasti käy? Minä olen 48, ja juuri tutkinnassa kasvaimista naistenpolilla. Ystäväni kuoli munasarjasyöpään viisi vuotta sitten. Sellainen ei seuloissa näy - täytyy ultrata. Alkuoireina häntä _pieretti_.
Suosittelen että jokainen käy!
Sinä voit suositella, mutta ammattilaiset, edes gynekologit itse eivät suosittele "vuositarkastuksissa" käyntiä. Gynelle mennään silloin, kun on jotain vaivaa, samoin kuin muillekin lääkäreille.
Eivät suosittele ei, mutta koska itselläni todettiin vuoden päästää edellisestä näytteestä solumuutokset, jotka poistettiin, olen käynyt vuosittain. Mikäli en olisi käynyt, olisi seula ollut vasta viiden vuoden päästä. Aika pitkä aika hautoa syövän alkua. Suosituksissa toki aina pohditaan kustannuksia suhteessa hyötyihin, itselleni oma terveys on tärkein. Siksi käyn kerran vuodessa samalla kun uusin pillerireseptin.
On se kumma että aikuiset naiset saavat täällä riidan aikaiseksi gynen käynneistä tai käymättömyydestäkin. Minun mielestä se on jokaisen oma asia miten itseään haluaa hoitaa. Käykää tai olkaa käymättä, se ei ole keneltäkään teiltä mistään pois.
Minulle gyne sanoi, että tarvitsee tulla uudelleen vasta sitten, kun on jotain oireita. Muuten ei tarvitse kuulemma käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ettekö te oikeasti käy? Minä olen 48, ja juuri tutkinnassa kasvaimista naistenpolilla. Ystäväni kuoli munasarjasyöpään viisi vuotta sitten. Sellainen ei seuloissa näy - täytyy ultrata. Alkuoireina häntä _pieretti_.
Sinä voit suositella, mutta ammattilaiset, edes gynekologit itse eivät suosittele "vuositarkastuksissa" käyntiä. Gynelle mennään silloin, kun on jotain vaivaa, samoin kuin muillekin lääkäreille.
Ja miksiköhän eivät suosittele? Onko väärin että nainen haluaa pitää terveydestään huolta? Minä käyn kerran vuodessa juuri sen takia että gynekologini on sitä suositellut, ja käytän hormonikorvaushoitoa. Minusta tuollainen asia on jokaisen naisen oma asia, eikä pitäisi olla edes paha sellainen.
Siksi, että se on todettu tarpeettomaksi. Jokainen toki saa itse käydä vaikka korvansakin tarkistuttamassa varalta säännöllisesti, mutta se on hänen oma asiansa.
Sinun henkilökohtainen tarkastusvälisi on sinun ja gynekologisi välinen asia, eikä sitä voi soveltaa isompaan kuvaan. Kuten sanoit, se nimenomaan on oma ja henkilökohtainen asia, mutta sitä henkilökohtaista päätöstä tehdessään kannattaa huomioida isommassa kuvassa suositukset ja henkilökohtaisella tasolla oman lääkärinsä suositukset.
Mikä h*lvetin isompi kuva? Minä olen arvioinut ihan itse sen että käyn siellä kerran vuodessa, ja sinä voit olla käymättä. Ei tässä sen kummempaa pitäisi olla.
Papa-kokeessa kannattaisi kyllä käydä. Mitä tulee muihin lääkäreihin, niin itse käyn ihotautilääkärillä luomitsekkauksessa joka toinen vuosi.
Ehkä teidän kannattaisi käydä siellä pimppilääkärillä vähän useammin, ainakin sen perusteella kun täällä vähän väliä on aloituksia haisevasta alapäästä.
En ole koskaan käynyt, olen 45 vee.
Papassa käyn aina seulonnoissa viiden vuoden välein ja olen aikanaan ottanut omalla kustannuksellani koko rokotussarjan papilloomavirusta vastaan.
Minun teini-iässäni oikein opetettiin nuorille tytöille, että seksiin ei ole valmis jos ei ole valmis gynekologiseen tutkimukseen ne saadakseen. Olen TODELLA iloinen siitä, että maailma on tässä kohdin muuttunut parempaan suuntaan.
En ole koskaan käynyt. 1 papa otettu joukkotarkastuksessa.
N49
Vierailija kirjoitti:
Ehkä teidän kannattaisi käydä siellä pimppilääkärillä vähän useammin, ainakin sen perusteella kun täällä vähän väliä on aloituksia haisevasta alapäästä.
VeetiLlä, 11 vee, on sana hallussa. On on, oma äiti on sanonut että meidän Veeti on niin nokkela.
Vuosi sitten kävin, ja ennen sitä oli 10 vuotta väliä, otti papan ja oli puhdas, kaikki ok, menin hakenaan vaihdevuosihormonihoitoa, ikä 54
Olen käynyt 51 kertaa eli kerran vuodessa. Nyt en enää käy, ellei sitten tule sellaisia oireita, että on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät suosittele ei, mutta koska itselläni todettiin vuoden päästää edellisestä näytteestä solumuutokset, jotka poistettiin, olen käynyt vuosittain. Mikäli en olisi käynyt, olisi seula ollut vasta viiden vuoden päästä. Aika pitkä aika hautoa syövän alkua. Suosituksissa toki aina pohditaan kustannuksia suhteessa hyötyihin, itselleni oma terveys on tärkein. Siksi käyn kerran vuodessa samalla kun uusin pillerireseptin.
No ymmärrän kyllä, että haluat käydä jos on syövän esiaste ollut. Mutta kohdunkaulansyöpä kuitenkin vie kehittyäkseen monta vuotta, ja sen pohjalta tuo seulontaväli on asetettu.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten ne aloitukset on kirjoittanut joku, jolle tuottaa suurta mielihyvää kirjoittaa julksesti näkyville tiettyjä sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että näille haluan käydä vuosittain gynellä -ihmisille vähän hymyillään siihen malliin, että onkohan tuo joku fetissi. Erityisesti jos käy vielä kampaajalla edellisellä viikolla.
Minulla käytössä hormonaalinen ehkäisy ja joudun joka toinen vuosi käymään sisätutkimuksessa, että saan jatkettua reseptiä. Tutkimusta tosin ei tee gyne, vaan lääkäri tai terveydenhoitaja. Joka toinen vuosi tehdään myös papa. Joka toinen vuosi taas pelkkä terveydenhoitajan "kysely"tapaaminen. Näissä olen ravannut 16-vuotiaasta asti, kun ehkäisyn aloitin.
N34
En ymmärrä sitä että käymättömyydellä oikein ylpeillään. Siis ei siellä ole pakko köydä, eihän hammaslääkäriin tai ihotautiläärillekään kukaan pakota. Silti heillä on hyvä käydä kerran vuodessa koska hampaassa voi piillä näkymätön ja kivuton tulehdus (kokemusta on) ja ihosyöpämuutosta ei välttämättä itse huomaa. Miksi gynekologi on sitten niiiiin hirveä asia, että pitää erikseen julistaa että en varmana käy - vaikka siellä vain tarkistetaan onko piilevät osat kunnossa? Sitä kun ei itse voi tehdä.
Puhun omasta kokemuksestani, sillä itseltäni löytyi 34-vuotiaana oireeton mutta vakava ongelma joka johti lopulta lapsettomuuteen. Jos olisin käynyt gynellä useammin, voisin nyt olla äiti. Mutta luulin että kaikki on hyvin, kun eihän mitään vakavaa voi olla jos ei ole kipuja ja oireita. Eihän?
Vierailija kirjoitti:
En muista koska viimeksi olen käynyt 🤔
M49
Kyllä sinullekin tekisi hyvää käydä muutaman vuoden välein alapäätutkimuksessa. Alat olla eturauhassyövän riskiryhmässä.
Käyn viiden vuoden välein seulonnassa, en muuten.
Siis tarkoittaako ap viiteentoista vuoteen, on aika hankalalukuinen otsikko. Nythän siinä lukee viisitoista vuoden.
Siksi, että se on todettu tarpeettomaksi. Jokainen toki saa itse käydä vaikka korvansakin tarkistuttamassa varalta säännöllisesti, mutta se on hänen oma asiansa.
Sinun henkilökohtainen tarkastusvälisi on sinun ja gynekologisi välinen asia, eikä sitä voi soveltaa isompaan kuvaan. Kuten sanoit, se nimenomaan on oma ja henkilökohtainen asia, mutta sitä henkilökohtaista päätöstä tehdessään kannattaa huomioida isommassa kuvassa suositukset ja henkilökohtaisella tasolla oman lääkärinsä suositukset.