Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.

Vierailija
15.07.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html

Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:

"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."

Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.

Kommentit (987)

Vierailija
41/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaupunkikeskusta vielä elinvoimainen. On erikoiskauppoja ja tarvittavat ruokakaupat. Lisäksi kahviloita, ravintoloita ym. Syy tähän on ilmiselvä. Meillä on lähin Prisma/Cittari 20 km päässä. On täysin kaupunkien omaa vikaa että keskustat näivettyvät, hehän niitä kaavoja laativat.

Ja nyt kun vielä kerrot mikä kaupunki kyseessä.

Vierailija
42/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teille siis elävä keskusta sellainen, johon pääsee autolla tekemään ruokaostokset? Että viedään Prisma parkkipaikkoineen keskustaan?

Henkilökohtaisesti toivon keskustalta ihan muunlaisia juttuja; ravintoloita, kahviloita, museoita, puistoja ym. ajanvietepaikkaa. Ja lisäksi vaatekauppoja, putiikkeja, erikoisliikkeitä ym. Eikä todellakaan ole minkäänlainen kynnyskysymys maksaa muutamaa euroa parkkeeraamisesta, jos ei julkisilla halua mennä.

Nyt ihan käsi sydämelle ja vastaus: Kuinka monta kertaa vuodessa oikeasti maksat pysäköinnistä, kun lähdet ihan vaan viettämään aikaa kaupungin keskustaan?

No enimmäkseen kuljen julkisilla ja maksan tietenkin siitä (kertalippu 2,80 per suunta). Autolla tulee mentyä ehkä kerran kuukaudessa ja silloin maksan parkkeeraamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen. 

Se onkin ekologisempaa jos voi käydä päivittäisasioinnit kävellen tai fillaroiden. Sen sijaan yksityisauton kuljetuskapasiteetti lyö tietenkin laudalta julkisen liikenteen vaihtoehdot ja on ekologisempaa koska käyntikerrat supistuvat yhteen tai kahteen viikossa vrt. joka ikinen päivä vuoden ympäri.

Vierailija
44/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn ruokakaupassa päivittäin. Matkaa sinne on n. 100m. Eikö teitä iljetä viikon vanhat leivät ja yrtit? Ja jos isoja satseja tarvitsee, niin kuljettaahan ne kaupat kotiin. 

Yrtit kasvavat tuolla kasvimaalla ja kasvihuoneessa, tuoreempia ne minulla ovat kuin kaupan yrtit. Leivät laitan pakastimeen, eivät ne siellä mene pilalle. Yksikään kauppa ei tee kotiinkuljetuksia tänne meidän postinumeroalueelle, aikaisemmin tekivät, kun ei ollut noita nettikauppasysteemejä.

Vierailija
45/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki liikennevalot punaisella, vaikka muuta liikennettä ei olisi. joka valoihin joutuu jarruttamaan, joka valoissa turhaa odotusta ja tyhjäkäyntiä, joka valoista kiihdytys ja seuraavassa taas sama. liikenne on tehty tahallaan mahdollisimman huonosti sujuvaksi. vihreät haluavat tehdä ihmisten elämästä hankalaa.

Vierailija
46/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn ruokakaupassa päivittäin. Matkaa sinne on n. 100m. Eikö teitä iljetä viikon vanhat leivät ja yrtit? Ja jos isoja satseja tarvitsee, niin kuljettaahan ne kaupat kotiin. 

Yrtit kasvaa kotipihassa. Ostoleivät syödään vanhentumisjärjestyksessä ja kun ne loppuu, leivotaan itse tai siirrytään näkkäriin. En todellakaan anna kenenkään valita mun ruokatarvikkeita, kun haluan tietyt ostokset tietyn "ikäisinä", erityisesti hedelmät. Ja mun pitää käydä itse siellä kaupassa näkemässä, jos on jotain erityistä tarjouksessa, jota ei netissä ole.

Vierailija
47/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaupunkikeskusta vielä elinvoimainen. On erikoiskauppoja ja tarvittavat ruokakaupat. Lisäksi kahviloita, ravintoloita ym. Syy tähän on ilmiselvä. Meillä on lähin Prisma/Cittari 20 km päässä. On täysin kaupunkien omaa vikaa että keskustat näivettyvät, hehän niitä kaavoja laativat.

Missä tämä meillä on?

Vierailija
48/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isot ketjut kiittää, kun asiakkaat virtaavat heille. Tässä pysäköinnissäkö on se syy, miksi ässä ja k-ryhmä ovat saaneet valta-asemansa?! Kuntien valtuustossa istuu samoja kasvoja, mitä eduskunnassa ja kauppaketjujen hallinnossa. Kyllä meitä taidetaan niin viilata linssiin, ettei oo tosikaan..

Kauppa ostaa koko tontin parkkialueineen ja saa päättää maksuttomasta pysäköinnistä. Lahden keskustassa apteekkikäyntiin pitää lisätä 2,5 e - ei sinänsä mikään iso summa, mutta jos joudut jonottamaan yli 10 min, maksu voikin olla 80 e.

Tuota en tiennytkään, että saisivat itse päättää pysäköinnin maksullisuudesta. Paljonkohan kaupunki (piilo)veloittaa katuosuuksista keskustan liikekeskuksia? Juu, pysäköintimaksu ei aina päätä huimaa, mutta voi olla myös vaivalloista. Etsit maksuautomaattia tai ylipäätään vain ohjeita, miten maksaa(viestillä vai millä).

Vierailija
49/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen. 

meillä landella ollaan niin heikkoja, ettei 2 viikon ostoksia jakseta kantaa 20 km. tarvitaan autoa siihen

Vierailija
50/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kun vielä kerrot mikä kaupunki kyseessä.

porvoo

Vierailija
51/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teille siis elävä keskusta sellainen, johon pääsee autolla tekemään ruokaostokset? Että viedään Prisma parkkipaikkoineen keskustaan?

Henkilökohtaisesti toivon keskustalta ihan muunlaisia juttuja; ravintoloita, kahviloita, museoita, puistoja ym. ajanvietepaikkaa. Ja lisäksi vaatekauppoja, putiikkeja, erikoisliikkeitä ym. Eikä todellakaan ole minkäänlainen kynnyskysymys maksaa muutamaa euroa parkkeeraamisesta, jos ei julkisilla halua mennä.

Montako kertaa käyt kotikaupunkisi puistossa syyskuu-huhtikuu välillä? Tai niissä museoissa ja kahviloissa vuoden aikana. Itsellä nuo ainakin osuu vieraaseen kaupunkiin, harvemmin kotikaupunkiin. Toki lapsi on kertaalleen viety niihin kotikauounginkin museoihin. Mutta en opiskeluvuosien jälkeen ole lähtenyt kaupungille ihan vaan hengailemaan. Mutta perheellisen kaverin kanssa on voitu sopia kahvit cittarin kahvioon viikon ostosten yhteydessä. Kummallakin säästyy pari tuntia kun ei tarvitse löytää erikseen aikaa ja matkata sinne keskustaan bussilla joka ei tullutkaan aikataulussa.

Kyllä minä käytän keskustan ajanvietemahdollisuuksia ihan säännöllisesti. Puistoissa en "hengaile" kesälläkään, mutta ne luovat viihtyisyyttä kaupungilla kävellessä. Museokortin ansiosta museoissa tulee käytyä ehkä kerran kuukaudessa. Ravintoloissa 1-2 kertaa kuussa. Pääkaupunkiseudulla ei kunnollista ravintolatarjontaa oikein keskustan ulkopuolella ole, lounaspaikkoja toki kyllä.

Vierailija
52/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsy autolla päivittäisille asioille= elävää ja vireää ympäristöä

Ei pääsyä autolla= museokaupunkitilaa

Tämä. Yksityissaastuttimilla ylläpidetään elävää ja vireää luontoa.

Vierailija
53/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa raskaalta kun on tottunut käymään hyvin harvoin. Yksityisauton kapasiteetti plus verkko-ostokset on lyömätön yhdistelmä. Tämä ei mitenkään poissulje käydä jätskillä.

Vierailija
54/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

keskimäärin 4 kassillista kerralla, kaupassa käydään kerran viikossa. Aika on rahaa, nyt menee 30 min/vko, jos kävisin kerran päivässä kaupassa, aikaa menisi yhteensä vähintään 2h.

Minä ihmettelen niitä, joilla tosiaan on aikaa käydä päivittäin kaupassa. Itse tykkään prepata etukäteen vähintään viiden päivän ruuat ja silloin tarvitaan ne aineksetkin yhdellä kertaa.

Vierailija
55/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole kovin suuria kaupunkeja, joissa ihmiset viettäisi aikaa kävelykeskustoissa. Hki, Tre, Tku ehkä ainoat. Näistäkin Tre poissuljettu narkkien takia, jotka hengaa keskustassa Muissa pienissä kaupungeissa on turha rajoittaa autoilua ja pysäköintiä keskustassa. Ihmisiä ei vaan ole tarpeeksi. Ja nuo peltomarketit vie ne viimeisetkin asiakkaat. Ei suomalainen shoppaile muuta kuin ruokaa ja muita päivittäistavaroita, eikä istuskele kahvilla. Pikkukaupungeissa ei ole koskaan ollutkaan shoppailu ja kahvittelukulttuuria. Nyt pitäisi ideoida jotain uutta, eikä härkäpäisesti yrittää toteuttaa niitä suunnitelmia, jotka ei toimi.

Vierailija
56/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

keskimäärin 4 kassillista kerralla, kaupassa käydään kerran viikossa. Aika on rahaa, nyt menee 30 min/vko, jos kävisin kerran päivässä kaupassa, aikaa menisi yhteensä vähintään 2h.

Minä ihmettelen niitä, joilla tosiaan on aikaa käydä päivittäin kaupassa. Itse tykkään prepata etukäteen vähintään viiden päivän ruuat ja silloin tarvitaan ne aineksetkin yhdellä kertaa.

Mitä? Siellä kipaisee vartissa päivän ostokset. On uunituoretta leipää ja tuoreet vihannekset. 

Vierailija
57/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä valittamista parkkiongelmista en ymmärrä? En ole vielä yhdessäkään Suomen suurimmista kaupungeista törmännyt siihen, etteikö pysäköintitilaa ole? Ihan joka puolella löytyy se parkkihalli tai halleja aivan ytimestä ja niissä on ihan joka kerta ollut tilaa pysäköidä.

Vierailija
58/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin keskustakin näivettyy kovaa vauhtia kun autoilua vaikeutetaan. Sen siitä sitten saa kun vihreitä kuuntelee.

En mä ainakaan jaksa kauppakasseja bussissa roudata.

Keskustassa on enemmän sisällä olevaa parkkitilaa, kuin missään muualla suomessa. City Park on suomen suurin parkkitalo ja kattaa lähes koko keskustan.

Yritäppä uudestaan.

Vierailija
59/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä valittamista parkkiongelmista en ymmärrä? En ole vielä yhdessäkään Suomen suurimmista kaupungeista törmännyt siihen, etteikö pysäköintitilaa ole? Ihan joka puolella löytyy se parkkihalli tai halleja aivan ytimestä ja niissä on ihan joka kerta ollut tilaa pysäköidä.

Tätä minäkin ihmettelen. Kadunvarsilla saattaa olla sen verran täyttä, että joskus joutuu hakemaan paikkaa, mutta hallipaikka löytyy aina ja myös ihan ytimestä.

Vierailija
60/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Parkkihommista valittaa nettivalittajat joilla ei edes ole autoa. Meille jotka oikeasti liikumme autoilla löytyy parkkitilaa aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi