Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS ihmettelee miksi keskustat näivettyvät ympäri Suomea. Voin kertoa syyn.

Vierailija
15.07.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008926750.html

Artikkeliin "piilotettu" juurisyy:

"Lisäksi kaupunki on halunnut tehdä keskustassa liikkumisesta helpompaa. Jo aiemmin on luovuttu esimerkiksi lauantain pysäköinninvalvonnasta."

Kuvituskuvassa paljon puhuvasti tyhjentyvän kauppakeskuksen vieressä pysäköinti kielletty -merkki. Näistä valaistuista risteyksistä on yritetty tehdä ajan hengen mukaan kävelykeskustoja ja sitten ihmetellään, kun ihmiset ajavat peltomarkettiin tai abc-asemalle asioimaan päivän ostokset.

Kommentit (987)

Vierailija
21/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen. 

Parin hengen ruuat jaksaakin kantaa. Osta kerralla ruuat ja tarvikkeet kuusihenkiselle perheelle plus kahdelle koiralle ja kolmelle kissalle viikoksi ja kerro miten onnistuu.

Vierailija
22/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahden keskusta onnistuttiin näivettämään tekemällä autoilu keskustassa mahdollisimman hankalaksi ja koska siellä edelleen on muuta asiakas nähty, niin nyt ollaan sulkemassa ns. läpiajoa ja tekemässä siitä väylästä pyörätietä. Olen töissä keskustassa, mutta en muista, koska olisin tänne tullut vain ostoksille, työpäivän jälkeen on helpompi mennä peltomarkettiin.

Joka viikko ajan Lahden läpi, en nimittäin tykkää moottoriteistä. Muistan pari kertaa asioineeni Lahden keskustassa tämän yhdeksän vuoden aikana, nekin apteekissa. Sensijaan Renkomäessä ja Launeella asioin lähes joka reissulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot ketjut kiittää, kun asiakkaat virtaavat heille. Tässä pysäköinnissäkö on se syy, miksi ässä ja k-ryhmä ovat saaneet valta-asemansa?! Kuntien valtuustossa istuu samoja kasvoja, mitä eduskunnassa ja kauppaketjujen hallinnossa. Kyllä meitä taidetaan niin viilata linssiin, ettei oo tosikaan..

Isojen peltomarkettien hinnat ovat edullisemmat kuin keskustan liikkeissä.

Vierailija
24/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla on monet ostokset jääneet ostamatta Tampereen keskustassa yksinkertaisesti siksi, että en halua ostaa niin paljoa asioita, että ne on hankala kantaa. Eli yksi kevyt pussillinen tavaroita enintään voi ostaa.

Jos on joku kiva isompi tavara, jonka haluaisin ostaa, mietin, että tuon voisi hakea sitten myöhemmin. Mutta siiten se jää hakematta. Jotenkin tuntuu liian hankalalta lähteä keskustaan yhden tuotteen takia, joka pitäisi kanniskella ensin ratikka/bussipysäkille ja sitten vielä kävellä sen kanssa kotiin. Polkupyörällä kulkiessa sama ongelma, tavaran vieminen kotiin on hankalaa. Ja ostosten jatkaminen on hankalaa, jos pitää kanniskella edellisiä ostoksia.

Vierailija
25/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

keskimäärin 4 kassillista kerralla, kaupassa käydään kerran viikossa. Aika on rahaa, nyt menee 30 min/vko, jos kävisin kerran päivässä kaupassa, aikaa menisi yhteensä vähintään 2h.

Vierailija
26/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahden keskusta onnistuttiin näivettämään tekemällä autoilu keskustassa mahdollisimman hankalaksi ja koska siellä edelleen on muuta asiakas nähty, niin nyt ollaan sulkemassa ns. läpiajoa ja tekemässä siitä väylästä pyörätietä. Olen töissä keskustassa, mutta en muista, koska olisin tänne tullut vain ostoksille, työpäivän jälkeen on helpompi mennä peltomarkettiin.

Joka viikko ajan Lahden läpi, en nimittäin tykkää moottoriteistä. Muistan pari kertaa asioineeni Lahden keskustassa tämän yhdeksän vuoden aikana, nekin apteekissa. Sensijaan Renkomäessä ja Launeella asioin lähes joka reissulla.

Sama "ongelma", Launetta lähemmäs keskustaa en ole aikoihin mennyt. Kun haluan kauppakeskukseen, menen Karismaan.

Vierailija
27/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille siis elävä keskusta sellainen, johon pääsee autolla tekemään ruokaostokset? Että viedään Prisma parkkipaikkoineen keskustaan?

Henkilökohtaisesti toivon keskustalta ihan muunlaisia juttuja; ravintoloita, kahviloita, museoita, puistoja ym. ajanvietepaikkaa. Ja lisäksi vaatekauppoja, putiikkeja, erikoisliikkeitä ym. Eikä todellakaan ole minkäänlainen kynnyskysymys maksaa muutamaa euroa parkkeeraamisesta, jos ei julkisilla halua mennä.

Vierailija
28/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isot ketjut kiittää, kun asiakkaat virtaavat heille. Tässä pysäköinnissäkö on se syy, miksi ässä ja k-ryhmä ovat saaneet valta-asemansa?! Kuntien valtuustossa istuu samoja kasvoja, mitä eduskunnassa ja kauppaketjujen hallinnossa. Kyllä meitä taidetaan niin viilata linssiin, ettei oo tosikaan..

Kauppa ostaa koko tontin parkkialueineen ja saa päättää maksuttomasta pysäköinnistä. Lahden keskustassa apteekkikäyntiin pitää lisätä 2,5 e - ei sinänsä mikään iso summa, mutta jos joudut jonottamaan yli 10 min, maksu voikin olla 80 e.

Vierailija
29/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teille siis elävä keskusta sellainen, johon pääsee autolla tekemään ruokaostokset? Että viedään Prisma parkkipaikkoineen keskustaan?

Henkilökohtaisesti toivon keskustalta ihan muunlaisia juttuja; ravintoloita, kahviloita, museoita, puistoja ym. ajanvietepaikkaa. Ja lisäksi vaatekauppoja, putiikkeja, erikoisliikkeitä ym. Eikä todellakaan ole minkäänlainen kynnyskysymys maksaa muutamaa euroa parkkeeraamisesta, jos ei julkisilla halua mennä.

Keskusta on paikka, jossa eletään normaalia elämää, ei mikään viihdekeskus. Normaaliin elämään kuuluu autoilu.

Vierailija
30/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ihmettelen millaisia satseja ihmiset kaupasta ostavat, jos eivät käsivoimin jaksa kantaa. Kun kumminkin perhekoko on joku max 4henkeä keskimäärin. 

Itse käyn ostoksilla noin puolentoista viikon välein ja ostan viidelle plus lemmikkien ruuat ja kissanhiekat.

Vierailija
31/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä Stadissa on ihmisillä habaa kantaa ruokaostoksensa korttelin verran. Ei tarvitse autoa siihen. 

Älähän kukkakeppi pullistele. Olet juuri sellainen hörökorva, joita uitetaan ajanvietteeksi Kolera-altaassa ihan huvin vuoksi.

Eikä niillä Kelan lapuilla muutenkaan mitään isompia ostoksia tehdä.

Enemmänhän sinä varastat kuin maksusitoumuksella "ostat".

t: veronmaksaja, joka elättää sinut

Miten tällä palstalla on niin vaikeaa keskustella asiallisesti?

Mielenkiinnosta: miksi kommentoit toiselle vastaajalle, etkä ensimmäiselle tökerösti vastanneille?

-sivusta

Vierailija
32/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaupunkikeskusta vielä elinvoimainen. On erikoiskauppoja ja tarvittavat ruokakaupat. Lisäksi kahviloita, ravintoloita ym. Syy tähän on ilmiselvä. Meillä on lähin Prisma/Cittari 20 km päässä. On täysin kaupunkien omaa vikaa että keskustat näivettyvät, hehän niitä kaavoja laativat.

Vierailija
33/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ihan käsi sydämelle ja vastaus: Kuinka monta kertaa vuodessa oikeasti maksat pysäköinnistä, kun lähdet ihan vaan viettämään aikaa kaupungin keskustaan?

Vierailija
34/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ruokakaupassa päivittäin. Matkaa sinne on n. 100m. Eikö teitä iljetä viikon vanhat leivät ja yrtit? Ja jos isoja satseja tarvitsee, niin kuljettaahan ne kaupat kotiin. 

Vierailija
35/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä tunnustaa, ettei noissa merkeissä tule keskustassa käytyä. Kun autoilu on hankalaa ja pysäköinti kallista niin vien rahani muualle myös vapaa-ajalla ja viihteellä. Ei kiinnosta lorvia keskustassa.

Vierailija
36/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin keskustassa keittiöliikkeessä katsomassa kalliita keittiökalusteita. sain parkkisakot 2 minuutin yliajasta kiekkopaikalla. en todellakaan ostanut sieltä vaan kilpailijalta, jolla oli kunnon parkkipaikat.

Vierailija
37/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänän minulla oli tavanomaista pienemmän ostokset, kun tavastani poiketen olen jo kerran tällä viikolla käynyt kaupassa. Yleensä käyn vain kerran.

Nyt ostokseni olivat kolmessa isossa kestokassissa, osa irrallaan (mm. vissypaketti). Ostokset painoivat noin 57kg, mukana mm. 10kg lemmikkien ruokia. Voin kertoa, etten pysty kantamaan kuin kaksi kestokassia kerrallaan, enkä todellakaan pystyisi kantamaan mitenkään tuota liki 60 kilon satsia kerralla, johan se painaa enemmän kuin minä!

Perhekoko 6 henkeä ja neljä lemmikkiä.

Vierailija
38/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävisi. Harmi vaan, että Suomessa ne kaikki ihanat kahvilat ja erikoisliikkeet menevät kiinni joskus klo 18. Olisivat auki kunnolla iltaan saakka, niin saattaisi asiakkaitakin olla liikenteessä eri tavalla.

Vierailija
39/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn ruokakaupassa päivittäin. Matkaa sinne on n. 100m. Eikö teitä iljetä viikon vanhat leivät ja yrtit? Ja jos isoja satseja tarvitsee, niin kuljettaahan ne kaupat kotiin. 

Mitkä viikon vanhat leivät ja yrtit? Itse ostan jauhoja ym tarvikkeita ja leivon itse leivät ja pullat. Osa syödään uunituoreena, osa pakastetaan vastaisen varalle. En osta myöskään yrttejä vaan kasvatan ne itse kuten monet muutkin kasvikset. Tuoreus ei ole ongelma.

Vierailija
40/987 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa käyt kotikaupunkisi puistossa syyskuu-huhtikuu välillä? Tai niissä museoissa ja kahviloissa vuoden aikana. Itsellä nuo ainakin osuu vieraaseen kaupunkiin, harvemmin kotikaupunkiin. Toki lapsi on kertaalleen viety niihin kotikauounginkin museoihin. Mutta en opiskeluvuosien jälkeen ole lähtenyt kaupungille ihan vaan hengailemaan. Mutta perheellisen kaverin kanssa on voitu sopia kahvit cittarin kahvioon viikon ostosten yhteydessä. Kummallakin säästyy pari tuntia kun ei tarvitse löytää erikseen aikaa ja matkata sinne keskustaan bussilla joka ei tullutkaan aikataulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme