Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun nuoruus loppuu ja keski-ikä alkaa- grunge-sukupolvi täyttää 40

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin just 45 ja kuuntelin Nirvanaa silloin kun Smells like teen spirit julkaistiin. 1991? Muistan hyvin, kun Cobain kuoli, olin lukiossa. Ja böndeltä olin, ei vaikuttanut asiaan, kuunneltiin sitä sielläkin. Sehän oli huippusuosittu bändi.

Vierailija
22/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grunge ei ole eikä ollut tyylikästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä grunge on sitä, kun porukka pukeutuu löysempiin vaatteisiin, mutta alla on kuitenkin kireät W.A.S.P tyyliset nahka-asut ja tukka on laitettu netiksi miehilläkin.

Vierailija
24/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi dokkari on tehty 2016. -76 syntyneet ovat grungesukupolven syvintä päätyä.

Vierailija
25/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää hiphopilta pitkillä tukilla.

Vierailija
26/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grunge

Grunge rock eli grunge (johon joskus viitataan myös nimellä Seattlen soundi) on vaihtoehtorockin alalaji, joka kehittyi 1980-luvun lopulla Yhdysvalloissa Washingtonin osavaltiossa, erityisesti Seattlen alueella

Grunge nousi suureen suosioon vuonna 1991 Nirvanan Nevermind-albumin ja Pearl Jamin Ten-albumin myötä.

Eli totta hitossa Grunge-sukupolvi täyttää 50, eikä 40. Tämän päivän nelikymppiset olivat 9-10 vuotiaita, kun Grunge löi isosti läpi. Se, että siitä isosisarusten musiikista sitten vähän jälkijättöisesti innostuttiin, kun itse tultiin angstiseen teini-ikään, ei tee nelikymppisistä Grunge-sukupolvea.

Vierailija
27/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Nuoruus ei lopu 40 täytettyä, vaan paljon aikaisemmin...   Muutenkin kuulostaa typerältä dokarilta heti alussa:

Osa 1/5. Keho ja identiteetti. Mitä naisen kehossa kasvaminen merkitsee? Miten se vaikuttaa naisen identiteettiin?

Mitä tekemistä tällä on grungen kanssa? Ja olivatko grunge-musaa kuuntelevat vain naisia? Tää on taas joku femakkodokkarisarja. 

Muut aiheet: halu, ura, äitiys ja aika. Kuulostaa joltain valitusvirreltä naisen elämästä. Halut häviää, ura ei ollut sitä, mitä kuvitteli nuorena, äitiys täytyy kantaa yksin ilman tukea ja aika menee liian nopeesti ja olisi kivaa olla ikuisesti nuori (ja grunge). Jotain tällaista oletan dokkarin sisällön olevan. Tässä ei ole mitään grungea kuin otsikossa, vain normi taviselämää.

En aio katsoa.

Vierailija
28/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää hiphopilta pitkillä tukilla.

Hiphoppi vasta noloa onkin!

Vierailija
29/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grunge

Grunge rock eli grunge (johon joskus viitataan myös nimellä Seattlen soundi) on vaihtoehtorockin alalaji, joka kehittyi 1980-luvun lopulla Yhdysvalloissa Washingtonin osavaltiossa, erityisesti Seattlen alueella

Grunge nousi suureen suosioon vuonna 1991 Nirvanan Nevermind-albumin ja Pearl Jamin Ten-albumin myötä.

Eli totta hitossa Grunge-sukupolvi täyttää 50, eikä 40. Tämän päivän nelikymppiset olivat 9-10 vuotiaita, kun Grunge löi isosti läpi. Se, että siitä isosisarusten musiikista sitten vähän jälkijättöisesti innostuttiin, kun itse tultiin angstiseen teini-ikään, ei tee nelikymppisistä Grunge-sukupolvea.

Totta. Hitaimmin kehittyneet seiskaykköset ja varhaisessa vaiheessa nuorisokulttuurin löytäneet kasiykköset ovat sukupolven rajat noin suurin piirtein, erittäin vahvasti painottuen 70-luvun lopulla syntyneisiin.

Vierailija
30/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nirvanaa jotkut naisetkin fanitti(itse en tuntenut tällaista naista), pääosin se oli miesten oma juttu.

Vierailija
31/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grunge-sukupolvi ei todellakaan ole 50-vuotiasta-kuka idi..otti sellaista väittää? Henkilö, joka ei ole ko. aikakautta elänyt. Hohhoijjaa.

Jos olin 20 grungen aikoina ja olen nyt viiskyt? En mä nyt tajua taas.

Ei ainakaan minulle ollut Nirvana mikään sukupolvikokemus, olen syntynyt -68. Nuorempien juttu isommin. Asuin koko ysärin Helsingisdä, paitsi kun olin opiskelijavaihdossa ulkomailla. En asunut landella siis. Myöskään frendejä en katsonut.

N54

Vierailija
32/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grunge-sukupolvi ei todellakaan ole 50-vuotiasta-kuka idi..otti sellaista väittää? Henkilö, joka ei ole ko. aikakautta elänyt. Hohhoijjaa.

Jos olin 20 grungen aikoina ja olen nyt viiskyt? En mä nyt tajua taas.

Ei ainakaan minulle ollut Nirvana mikään sukupolvikokemus, olen syntynyt -68. Nuorempien juttu isommin. Asuin koko ysärin Helsingisdä, paitsi kun olin opiskelijavaihdossa ulkomailla. En asunut landella siis. Myöskään frendejä en katsonut.

N54

No eikö sun ikäisten juttujen pitäisikin olla erityisesti kasarin alusta ja puolivälistä? Jopa 70-luvulta.

Vierailija
33/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nirvanaa jotkut naisetkin fanitti(itse en tuntenut tällaista naista), pääosin se oli miesten oma juttu.

Varmaan paikkakuntakohtaista. Meillä varsinkin Cobainin kuoleman jälkeen oli enää muutaman tytön juttu. Ja ysärin alussakin pojat kuuntelivat enemmän Gunnareita ja Metallicaa.

Vierailija
34/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistetaan että eri maissa nuoret voivat löytää kulttuurin myöhemmin tai aiemmin. Luulen että jenkeissä keskimäärin vähän vanhempana kuin Suomessa, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

Vierailija
35/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin viimeksi kuuntelitte Nevermindin alusta loppuun?

Vierailija
36/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Nuoruus ei lopu 40 täytettyä, vaan paljon aikaisemmin...   Muutenkin kuulostaa typerältä dokarilta heti alussa:

Osa 1/5. Keho ja identiteetti. Mitä naisen kehossa kasvaminen merkitsee? Miten se vaikuttaa naisen identiteettiin?

Mitä tekemistä tällä on grungen kanssa? Ja olivatko grunge-musaa kuuntelevat vain naisia? Tää on taas joku femakkodokkarisarja. 

Muut aiheet: halu, ura, äitiys ja aika. Kuulostaa joltain valitusvirreltä naisen elämästä. Halut häviää, ura ei ollut sitä, mitä kuvitteli nuorena, äitiys täytyy kantaa yksin ilman tukea ja aika menee liian nopeesti ja olisi kivaa olla ikuisesti nuori (ja grunge). Jotain tällaista oletan dokkarin sisällön olevan. Tässä ei ole mitään grungea kuin otsikossa, vain normi taviselämää.

En aio katsoa.

Taidat olla ketjun ainoa, joka avasi linkin 🤣

Vierailija
37/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio katsoa.

Mä katsoin. Suomenruotsalaiset akateemiset filosofoivat halusta sanomatta yhtään mitään. Mitään uutta ei tosiaan ollut, eli olit oikeassa.

Minusta Siskonpeti käsitteli samoja aiheita paljon syvällisemmin mustan huumorin kautta, olivat silloin neljänkympin kynnyksellä. Ja sai nauraa.

Vierailija
38/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirvanasukupolvi on kylläkin viisikymppistä nyt?

Juuri näin. Olin 20-vuotiaana Nirvanan konsertissa Ruisrockissa vuonna 92. Täytin siis 50 tänä vuonna. Ei siellä tosiaankin 10-vuotiaita näkynyt...

ai minä olen 40v. ja kuuntelin teini-iässä eli 15-18v. Nirvanaa

Jolloin bändi oli jo hajonnut Kurt Cobainin itsemurhan jälkeen. Voiko olla Nirvana-sukupolvea, jos ei kuunnellut musiikkia silloin, kun se ilmestyi?

Vierailija
39/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkissä puhutaan 1976 syntyneistä. Case closed.

Vierailija
40/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio katsoa.

Taidat olla ketjun ainoa, joka avasi linkin 🤣

Tulipa enemmän keskustelua kuin jos olisivat avanneet.