Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun nuoruus loppuu ja keski-ikä alkaa- grunge-sukupolvi täyttää 40

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ohjelmat ovat nykyään näköjään pelkästä naisnäkökulmasta ja yleensä pelkkää valitusta.

Vierailija
42/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin katsoa sarjaa. Ihan mielenkiintoisia näkökulmia.

Vähän liian tekotaiteellinen toteutus häiritsee ja sen alleviivaus kuinka ovat vasemmistolaista, monia sukupolvia taaksepäin menevää akateemisuutta. Kermaperseisyys kuuluu narinana puheäänessä.

Mutta hyviä huomioita ja tunnistan naisten havainnot katseista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dokumenttia katsoessa tajusin, että mummokampaukset on niiden mummojen nuoruuden muotikampauksia, lyhyet permanentti/kiharatukat. Luulin aina, että mummot leikkauttaa itselleen lyhyen tukan ja vetää siihen laineet tiettyyn ikään tullessaan.

Onko tulevaisuuden mummoilla pitkät liukuvärjätyt tukat?

Vierailija
44/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 18 vee lukiolainen kun olin katsomassa Nirvanaa Ruisrockissa. Kyllä grunge on ollut nykyisten viisikymppisten nuoruutta. Tän päivän nelikymppiset oli lapsia vielä silloin.

N48

Vierailija
45/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Grunge-sukupolvi ei todellakaan ole 50-vuotiasta-kuka idi..otti sellaista väittää? Henkilö, joka ei ole ko. aikakautta elänyt. Hohhoijjaa.

Jos olin 20 grungen aikoina ja olen nyt viiskyt? En mä nyt tajua taas.

Ei ainakaan minulle ollut Nirvana mikään sukupolvikokemus, olen syntynyt -68. Nuorempien juttu isommin. Asuin koko ysärin Helsingisdä, paitsi kun olin opiskelijavaihdossa ulkomailla. En asunut landella siis. Myöskään frendejä en katsonut.

N54

No eikö sun ikäisten juttujen pitäisikin olla erityisesti kasarin alusta ja puolivälistä? Jopa 70-luvulta.

No kasarin lopulta erityisesti, lukiossa -84-87.

Vierailija
46/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Nuoruus ei lopu 40 täytettyä, vaan paljon aikaisemmin...   Muutenkin kuulostaa typerältä dokarilta heti alussa:

Osa 1/5. Keho ja identiteetti. Mitä naisen kehossa kasvaminen merkitsee? Miten se vaikuttaa naisen identiteettiin?

Mitä tekemistä tällä on grungen kanssa? Ja olivatko grunge-musaa kuuntelevat vain naisia? Tää on taas joku femakkodokkarisarja. 

Muut aiheet: halu, ura, äitiys ja aika. Kuulostaa joltain valitusvirreltä naisen elämästä. Halut häviää, ura ei ollut sitä, mitä kuvitteli nuorena, äitiys täytyy kantaa yksin ilman tukea ja aika menee liian nopeesti ja olisi kivaa olla ikuisesti nuori (ja grunge). Jotain tällaista oletan dokkarin sisällön olevan. Tässä ei ole mitään grungea kuin otsikossa, vain normi taviselämää.

En aio katsoa.

Mitä naisen kehossa kasvaminen merkitsee? Kuulostaa kuin joku avaruusolento olisi valinnut itselleen naisen kehon. En ymmärrä koko ajatustapaa.

Vierailija
47/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun se yksi oli "ylifeminiininen nainen", luulin sitä ennen että voisi olla muunsukupuolinen.

Vierailija
48/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Grunge oli aikaisen ysärin juttu. Tuon ajan nuoret ovat kyllä jo yli 50.

On kyllä noloa tehdä juttu jostain grunge sukupolvesta tietämättä mikä se edes on. 

Vierailija
49/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan vielä miten tuohon aikaan Suomesta ei vielä saanut samanlaisia vaatteita, kuin esim. frendeissä oli. Ulkomaanmatkoilla sitten ostettiin trendkkäitä vaatteita yms. Nykyisin tätä ongelmaa ei enää ole niinkään, vaan sitä samaa lumppua kiertää ympäri maailmaa. Muistakaa ettei tuolloin oltu vielä ihan EU:ssa siis vuosina 95-98.

Frendeissä ei kyllä ollut grunge-tyyliä yhtään. Ihan eri genreä.

Vierailija
50/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52, ja kyllähän Nirvanat, Pearl Jamit, Soundgardenit, Alice In Chainsit ja Stone Temple Pilotsit kolahtavat nuorena aika lujaa. Sisko on viisi vuotta nuorempi, mutta sama genreä kuunneltiin ikäerosta huolimatta. Ja kuunnellaan tuota musaa edelleenkin, hieman harvemmin vain.

Vierailija
51/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttävät 50. Ylen teinit eivät edes tiedä mitä grunge tarkoittaa.

Niin Nirvanan bändin jäsenet ehkä 50v. mutta kyllä sitä kuunteli 10 vuotta nuoremmatkin. Etenkin Suomessa, jonne kaikki tuli aina se 10 vuotta jälkijunassa tuohon aikaan vielä

Kyllä mielestäni "nirvanasukupolvi" oli ne jotka olivat parikymppisiä silloin ja ovat nyt siis noin 50.

Täsmälleen samaa mieltä. Grunge kehittyi jo 1980-luvun puolivälissä ja oli ehkä suosituimmillaan siinä joskus 1990-1991. Ja se sukupolvi joka siihen liittyi, oli tuohon aikaan jotain 20. Eli nyt yli 50-vuotiaita.

Vierailija
52/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi dokkari on tehty 2016. -76 syntyneet ovat grungesukupolven syvintä päätyä.

No sittenhän tuossa dokkarissa on järkeä. 2016 tosiaan grunge-sukupolvi täytti 40. Tai no, osa oli jo täyttänyt, kun itse määrittelisin grunge-sukupolven syvimmäksi päädyksi ehkä -74 ja -75 syntyneet. Mutta kyllä myös -76 syntyneet.

Vierailija
53/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grunge

Grunge rock eli grunge (johon joskus viitataan myös nimellä Seattlen soundi) on vaihtoehtorockin alalaji, joka kehittyi 1980-luvun lopulla Yhdysvalloissa Washingtonin osavaltiossa, erityisesti Seattlen alueella

Grunge nousi suureen suosioon vuonna 1991 Nirvanan Nevermind-albumin ja Pearl Jamin Ten-albumin myötä.

Eli totta hitossa Grunge-sukupolvi täyttää 50, eikä 40. Tämän päivän nelikymppiset olivat 9-10 vuotiaita, kun Grunge löi isosti läpi. Se, että siitä isosisarusten musiikista sitten vähän jälkijättöisesti innostuttiin, kun itse tultiin angstiseen teini-ikään, ei tee nelikymppisistä Grunge-sukupolvea.

Olet täysin oikeassa, mutta tää keskustelu on alusta asti ihan pielessä, sillä tuo sarja johon aloituksessa viitattiin on tehty jo 2016. Eli 6 vuotta sitten.

Vierailija
54/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirvanasukupolvi on kylläkin viisikymppistä nyt?

Juuri näin. Olin 20-vuotiaana Nirvanan konsertissa Ruisrockissa vuonna 92. Täytin siis 50 tänä vuonna. Ei siellä tosiaankin 10-vuotiaita näkynyt...

ai minä olen 40v. ja kuuntelin teini-iässä eli 15-18v. Nirvanaa

No siinä vaiheessa Kurt oli jo kuollut. Eli et kuulu Nirvana-sukupolveen.

Vierailija
55/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ohjelmat ovat nykyään näköjään pelkästä naisnäkökulmasta ja yleensä pelkkää valitusta.

Käsikirjoitetaan yhdessä oma!

Täällä palstalla olen oppinut ainakin, että nelikymppiset voi vielä vaihtaa alaa, saada lapsia ja päästä hyvään fyysiseen kuntoon. 

Laitetaan tähän onnellisten nelikymppisten tarinoita:

Vierailija
56/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nirvanaa jotkut naisetkin fanitti(itse en tuntenut tällaista naista), pääosin se oli miesten oma juttu.

Kyllä se grunge oli ihan kummankin sukupuolen juttu ihan tasan. Tosin sitä diggaavat tytöt pukeutuivat aika poikamaisesti (jos nyt katsoo taaksepäin tästä nykyisestä ultra-ahdasmielisestä sukupuoliroolien käsityksestä), eli oli niitä ruudullisia isoja ja löysiä flanellipaitoja, yleensä auki ja siinä alla t-paita, löysät housut, yms.  Se Brittany Murphyn Clueless-elokuvassa esittämä hahmo oli siinä alussa tyyliltään grunge, ennen sitä makeoveria.

Ysärillä oltiin vapaamielisempiä kuin nykyään, ei silloin ollut tällaista hirveän ahdasta lokerointia sukupuolten mukaan, kaikki vain olivat yksiköitä ja mitä olivat. Ei sukupuolista otettu näin valtavaa pulttia vaan kummatkin sukupuolet saivat pukeutua ihan miten halusivat ja digata ihan mitä musiikkia halusivat. Asuin tuolloin USA:ssa ja olin juuri tulossa teini-ikään. Jossain määrin "laumautumista" oli, mutta se oli enemmän niin, että oli ne akateemiset huippumenestyjät jotka olivat kuitenkin samalla cooleja ja suosittuja (ne olivat meillä ne eniten popular kids), sitten oli vähän tyhmemmät popular kids, jotka olivat kuitenkin suosittuja ja kauniita vaikka eivät niin hyvin menestyneetkään akateemisesti, sitten oli geeks/nerds, jotka olivat aika introvertteja ja vähän sellaisia misfits (ne diggasivat eniten grungesta), sitten jocks, drama nerds, yms. Mutta nuo laumaidentiteetit menivät enemmän luonteiden ja harrastusten perusteella, ei sukupuolen.

Nämä siis kokemuksia tuolta ajalta USA:sta, en tiedä millaista oli Suomessa.

Vierailija
57/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurt Cobain syntyi 1967 kuten minäkin, joten jos tuota käytetään mittapuuna niin kyllä me ollaan nyt yli 50. Näin myös Nirvanan Ruisrockissa.

Vierailija
58/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ämmät länkyttämässä toisilleen, eihän noita muut kun naiset katsokaan.

Vierailija
59/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurt Cobain syntyi 1967 kuten minäkin, joten jos tuota käytetään mittapuuna niin kyllä me ollaan nyt yli 50. Näin myös Nirvanan Ruisrockissa.

Ootkohan nyt kolmaskymmenes joka nussii tästä asiasta tätä samaa pilkkua. 

Vierailija
60/83 |
15.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoiko kukaan tuota linkkiä?