Suunnittelen muuttoa Norjaan
Olen aikeissa muuttaa Norjaan.
Norjassa houkuttaa parempi palkka ja paremmat palvelut.
Pärjääkö Norjassa englannilla ja Ruotsilla?
Oletko itse ajatellut Norjaan muuttoa?
Kommentit (32)
Et todellakaan pärjää kouluruotsiasi sönköttämällä norjassa. Ne ei myöskään ymmärrä sun rallienglantiasi.
Du trenger norsk. Ruotsi ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Pärjää varmasti englannilla ja ruotsilla.
Muuta ihmeessä, saat paremmat palvelut, työsuhde-edut, ja palkan. Lisäksi olet turvassa Venäjältä.
Itsekkin voisin muuttaa mutta ei ole kielipäätä.
En osaa englantiakaan kuin vähän.
Norja on venäjän rajanaapuri, lisäksi merellä seilaa jatkuvasti venäjän sotakalustoa.
Olen ollut Norjassa töissä kalatehtaalla.
Palkka oli todella hyvä. Toisaalta Norjassahan on kaikki aika kallista, mutta siellä pystyy myös elämään halvalla kun sen taidon osaa.
Jos olisin ollut Suomessa töissä kalatehtaalla niin elintarvikealan TES:ssin mukaan olisin tienannut 10,68e tunti -verot.
Tienasin tuolla tunnissa moninkertaisesti.
Asuin Norjassa 4 vuotta.
Muutin Suomeen takaisin, koska työ oli fyysisesti äärimmäisen rankkaa ja yleensä yli 12h päivässä. Oli minulla kyllä vähän koti-ikäväkin täytyy myöntää.
Mutta kyllä Norja on ainakin omien kokemusten perusteella hyvä paikka asua ja elää.
Nopeasti opit norjaa, siellä on kaksi eri kieltä, mutta ainakaan itse ruotsinkielisenä en erota niitä.
Kyllä siellä pärjää ruotsilla ja englannilla aluksi oikein hyvin, ainakin turistina pärjää ja kaverit jotka menneet sinne töihin (suomenkielisiä kouluruotsin varassa) oppineet äkkiä kielen.
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan pärjää kouluruotsiasi sönköttämällä norjassa. Ne ei myöskään ymmärrä sun rallienglantiasi.
Isäni on suomenruotsalainen ja puhunut ruotsia pienestä asti, joten osaan ruotsia lähes yhtä hyvin kuin suomea
Ap
Norja on tällä hetkellä maailman paras valtio asua ja elää.
Norja on maailman paras hyvinvointivaltio.
Norjassa luulisi ainakin englannilla pärjäävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta ihmeessä, saat paremmat palvelut, työsuhde-edut, ja palkan. Lisäksi olet turvassa Venäjältä.
En osaa englantiakaan kuin vähän.Norja on venäjän rajanaapuri, lisäksi merellä seilaa jatkuvasti venäjän sotakalustoa.
Mutta Norja kuuluu Natoon joten Venäjän hyökkäys olisi paljon epätodennäköisempi kuin Suomeen
Mulla asuu sukulaisia Norjassa.
Ainakin mitä he ovat kertoneet, niin terveydenhuolto toimii hyvin ja hoidon taso on korkea.
Palkkoihinsa ovat suhteellisen tyytyväisiä.
Ja oikeastaan kaikki toimii.
Lisäksi hyvät kalastusmahdollisuudet.
Yksi negatiivinen asia siellä kuulemma on kapeat vuoristotiet.
Olen harkinnut Norjaan muuttoa, mutta jotenkin mietityttää lähteä maahan josta ei tunne ketään.
Toisaalta jos ei viihdykkään niin voisi muuttaa takaisin.
Norjassa asuneena voin sanoa että siellä suhtaudutaan suomalaisiin todella hyvin ja minut otettiin hyvin vastaan.
Asuin 6 vuotta Oslossa siis. Hoitajan töitä tein siellä.
Parempi palkka mutta myös kalliimpi eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Norja on tällä hetkellä maailman paras valtio asua ja elää.
Norja on maailman paras hyvinvointivaltio.
Varmaa myös ainoa hyvinvointivaltio maailmassa.
Olen asunut Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Olen saanut todeta että Norjassa on paras asua ja elää. Ruotsissa taas on aika heikko turvallisuustilanne (ainakin Tukholman alueella). Ruotsissa toimii kyllä terveydenhuolto todella hyvin ja maksut ovat mitättömiä Suomeen verrattuna.
Suomessa on toisaalta aika turvallista, mutta terveydenhuolto toimii heikosti.
Tässä maat paremmuusjärjestyksessä
1.Norja
2. Suomi
3.Ruotsi
Vieläkö siellä on niitä kalatehdashommia mukavalla liksalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on suomenruotsalainen ja puhunut ruotsia pienestä asti, joten osaan ruotsia lähes yhtä hyvin kuin suomea
Ap
Kirjoitapa kaikki tähän ketjuun kirjoittamasi viestit ruotsiksi.
Olen työskennellyt yhden talven Norjassa hoitajana. Kieli oli vaikea oppia. Ruotsissa olen myös työskennellyt ja kieli on paljon helpompi oppia.
En osaa englantiakaan kuin vähän.