Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ruoan hinta nousee 20% kuten Kurvinen ennustaa, kuinka tt-tuella elävät ihmiset selviää hengissä?

Vierailija
14.07.2022 |

Tuesta tälläkin hetkellä ruokaan menee jo suurin osa. Kuoleeko köyhimmät?

Kommentit (653)

Vierailija
81/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohta siis on käytännössä se, että eläke on suurempi kuin ne tulot, millä olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Keino luistaa tästä, on pitää muut tuet niin matalana, että saa toimeentulotukea. Joka ei rahallisesti ole enemmän, mutta kattaa lääkkeet ja lääkärit. Ei siis kannata suostua eläkkeelle vaan pysytellä työttömän statuksella niin kauan kuin se on mahdollista. ne työt on helppo välttää, jos ei ole työkykyinen. Mutta se jättää sut sen rajan alle tulojen suhteen, että saat tt-tukea. Mun työkyvyttömyyseläkkeellä oleva  kaveri esim. saa kyl isompaa eläkettä kuin oli mun työttömyysetuus, mutta sen piti siitä eläkkeestä maksaa kaikki ite. Mä sain toimeentuloa ja sain lähettää Kelan maksettavaksi käytännössä kaikki muut laskut paitsi puhelinlaskun maksoin itse. Nyt oon hyvä palkkasessa duunissa eli ei ongelmaa enää. Mutta tää on mun neuvo - älä mee eläkkeelle, niin saat tt-tukee eli enemmän rahaa. vaikka siinä muodossa, että saat haettua lääkkeet ilmaiseksi apteekista Kelan apteekkisitoumuksella. Älä suostu eläkkeeseen, pysy työmarkkinoilla, vaikka olisit työkyvytön.

Vierailija
82/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään vähemmän. 2/3 suomalaisista ylipainoisia. Pienet katovuodet tekisi kansallemme hyvää, ja tarkoittaisi myös vähemmän terveydenhoitomenoja (ylipainon vuoksi) tulevina vuosina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tt-tuella loisijat saavat kaiken maailman sähkölaskut ja muut laskunsa täysimääräisinä maksettua toimeentulotuella. Eipä kukaan palkansaajan laskuja maksele. Ja siihen päälle kaikki muut kylkiäiset: silmälasit, henkilöasiakirjat, muutot ja varastoinnit, vakuudet...

Miten me minimieläkkeellä elävät sitten pärjätään, me kun ei saada mitään toimeentulotukia. Jos ei ole rahaa lääkkeisiin, ollaan ilman lääkkeitä kunnes saadaan rahaa. Silmälasit ostetaan kun niihin ollaan ensin säästetty pari vuotta. Kaikki laskut maksetaan itse, mitään helpotuksia ei sähkölaskuihinkaan saada. Harkinnanvaraista on turha hakea koska millään perusteella sitä ei myönnetä.

No mua koitti työkkäri saada työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta satuin tietämään, että se eläke on sen verran isompi kuin työttömyysetuus, etten saisi toimeentulotukea, joka kattaa kuitenkin lääkkeet ja muut laskut. En suostunut siihen, joten jäin työmarkkinoiden käytettäviin. Sain kuin sainkin työpaikan eli kaikki hyvin nyt. Mutta silloin, jos olisin joutunut eläkkeelle niin tilanteeni olisi ollut paljon huonompi kuin työttömän tt-tuen saajan. Eli kannattaa pysytellä jossain yhteiskunnan rattaissa kiinni, että on oikeutettu toimeentulotukeen. Tt-tuella olevat ihmiset ei saa rahaa käytännössä puhdasta rahaa yhtään enempää, mutta on helpompi kun saa KAIKKI palvelut ihan ilmaiseksi. Esim. just apteekkisitoumus, sähkölaskut, lääkärikäynnit ja kaikki voi lähettää Kelaan maksettavaksi.

Olet luultavasti ymmärtänyt toimeentulotuen laskentaperusteet väärin. Olen itse takuueläkkeellä, ja saan toimeentulotukea, jos kulut ovat suuret (lääkärikäynnit, lääkkeet, sähkö, vakuutus ja ne silmälasitkin kuuluvat kaikki tähän). Toimeentulotuki lasketaan joka kuukaudelle erikseen.

Eläkkeellä saan enemmän rahaa kuussa kuin työmarkkinatuella. Työttömyysetuudella joutuisin kuukausittain käymään läpi toimeentulotukirumban ja lähettämään kuitit kaikesta. Ei sitä rahaa todellakaan olisi enempää. Ihan samalla tavalla eläkkeellä saa toimeentulotukea. Ero on siinä, että sitä saa vähemmän, jos sitä nyt edes tarvitsee ollenkaan. Hienoa, että sulla kuitenkin on työkykyä ja olet päässyt töihin.

Kyllä sitä toimeentulotukea voi hakea useammaksi kuukaudeksi eteenpäin. Jos tulee sähkölasku tai lääkärilasku, ne lähetetään Kelaan, joka maksaa ne. Toimeentulotukipäätös jo sinällään sisältää apteekkisitoumuksen, eli lääkkeet voi hakea apteekista täysin ilmaiseksi, vaikka ne maksaisi 2000euroa. Kyse ei oo niinkään ylimääräisestä rahasta, vaan siitä, ettei mistään tarvitse maksaa mitään. Laskun voi lähettää Kelaan ja ne maksaa. Ja kyllä ite käyn tosiaan hyväpalkkasessa duunissa nykyään, mutta elin tota elämää vuosia, niin tiedän mistä puhun.

Vierailija
84/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut on ehdottanut metsästämistä ja kalastamista. Tuota, mitähän lottoatte miten käy kun viisimiljoonainen kansa lähtee kaikki metsään ampumaan näitä meidän riistaeläimiä? Siellä on ehkä sen jälkeen yksi elukka per laji jäljellä ja en ole nähnyt vielä kenenkään lisääntyvän itsestään. Lisäksi touhu on luvan varaista. Marjoja voit poimia mutta kuka ajaa ruuhkakeskuksesta näillä bensan hinnoilla muutama sata kilometriä mustikkaa poimimaan varsinkin kun paikalliset tai thaimaalaiset on ne jo poimunut. Helsinki is fucked. 

Vierailija
85/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tt-tuella loisijat saavat kaiken maailman sähkölaskut ja muut laskunsa täysimääräisinä maksettua toimeentulotuella. Eipä kukaan palkansaajan laskuja maksele. Ja siihen päälle kaikki muut kylkiäiset: silmälasit, henkilöasiakirjat, muutot ja varastoinnit, vakuudet...

Miten me minimieläkkeellä elävät sitten pärjätään, me kun ei saada mitään toimeentulotukia. Jos ei ole rahaa lääkkeisiin, ollaan ilman lääkkeitä kunnes saadaan rahaa. Silmälasit ostetaan kun niihin ollaan ensin säästetty pari vuotta. Kaikki laskut maksetaan itse, mitään helpotuksia ei sähkölaskuihinkaan saada. Harkinnanvaraista on turha hakea koska millään perusteella sitä ei myönnetä.

No mua koitti työkkäri saada työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta satuin tietämään, että se eläke on sen verran isompi kuin työttömyysetuus, etten saisi toimeentulotukea, joka kattaa kuitenkin lääkkeet ja muut laskut. En suostunut siihen, joten jäin työmarkkinoiden käytettäviin. Sain kuin sainkin työpaikan eli kaikki hyvin nyt. Mutta silloin, jos olisin joutunut eläkkeelle niin tilanteeni olisi ollut paljon huonompi kuin työttömän tt-tuen saajan. Eli kannattaa pysytellä jossain yhteiskunnan rattaissa kiinni, että on oikeutettu toimeentulotukeen. Tt-tuella olevat ihmiset ei saa rahaa käytännössä puhdasta rahaa yhtään enempää, mutta on helpompi kun saa KAIKKI palvelut ihan ilmaiseksi. Esim. just apteekkisitoumus, sähkölaskut, lääkärikäynnit ja kaikki voi lähettää Kelaan maksettavaksi.

Olet luultavasti ymmärtänyt toimeentulotuen laskentaperusteet väärin. Olen itse takuueläkkeellä, ja saan toimeentulotukea, jos kulut ovat suuret (lääkärikäynnit, lääkkeet, sähkö, vakuutus ja ne silmälasitkin kuuluvat kaikki tähän). Toimeentulotuki lasketaan joka kuukaudelle erikseen.

Eläkkeellä saan enemmän rahaa kuussa kuin työmarkkinatuella. Työttömyysetuudella joutuisin kuukausittain käymään läpi toimeentulotukirumban ja lähettämään kuitit kaikesta. Ei sitä rahaa todellakaan olisi enempää. Ihan samalla tavalla eläkkeellä saa toimeentulotukea. Ero on siinä, että sitä saa vähemmän, jos sitä nyt edes tarvitsee ollenkaan. Hienoa, että sulla kuitenkin on työkykyä ja olet päässyt töihin.

Tt-tuessa on se yksi tietty raja, eli jos joutuu sille (tt-tuelle), kukaan ei saa rahaa enempää, kuin mikä se laskennallinen maksimi on. Jotku saa "rahaa" enemmän, koska niiden menot on suuremmat, eli Kela voi maksaa lääkkeitä ja silmälaseja. Mutta se käteenjäävä rahamäärä ei ole kellään suurempi. Ainut, mikä siihen voisi vaikuttaa on toki elätettävien määrä, jos on lapsia.

Vierailija
86/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä toimeentulotukea voi hakea useammaksi kuukaudeksi eteenpäin. Jos tulee sähkölasku tai lääkärilasku, ne lähetetään Kelaan, joka maksaa ne. Toimeentulotukipäätös jo sinällään sisältää apteekkisitoumuksen, eli lääkkeet voi hakea apteekista täysin ilmaiseksi, vaikka ne maksaisi 2000euroa. Kyse ei oo niinkään ylimääräisestä rahasta, vaan siitä, ettei mistään tarvitse maksaa mitään. Laskun voi lähettää Kelaan ja ne maksaa. Ja kyllä ite käyn tosiaan hyväpalkkasessa duunissa nykyään, mutta elin tota elämää vuosia, niin tiedän mistä puhun.

Mutta eikö se ole helpompaa, jos se raha on sun tilillä jo valmiiksi, niin ei tarvitse hakea erikseen toimeentulotukea? Tai jos kuluja on paljon per kk, hakee sitten niille kuukausille? Toimeentulotukea kun saa eläkkeelläkin, jos tarve vaatii. Terveisin 17 vuotta erilaisten tukien kanssa rimpuillut.

Vierailija
87/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tuessa on se yksi tietty raja, eli jos joutuu sille (tt-tuelle), kukaan ei saa rahaa enempää, kuin mikä se laskennallinen maksimi on. Jotku saa "rahaa" enemmän, koska niiden menot on suuremmat, eli Kela voi maksaa lääkkeitä ja silmälaseja. Mutta se käteenjäävä rahamäärä ei ole kellään suurempi. Ainut, mikä siihen voisi vaikuttaa on toki elätettävien määrä, jos on lapsia.

Siis nimenomaan. Perusosa on kaikille sama (asumismenojen ja terveydenhuoltokustannusten jälkeen käteen jäävä summa).

Vierailija
88/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on nimenomaan eliitin tavoite, et vanhukset, huonokuntoiset, sairaat ja vähävaraiset kuolee pois.

Ellei tapa kokeellinen piikki ja hoidon puute, niin nälkä ja kylmä tekee tehtävänsä ku talveen on päästy.

Osa ihmisistä on muuten uskomattoman tyhmiä. (Sen huomaa, kun lukee mm. kansainvälisiä YouTube-kommentteja eläinaiheisista videoista.) En usko, että he ääritilanteessa selviäisivät itsenäisesti.

Vierailija
89/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähemmän rahaa käytettävissä kuin toimeentulotuen saajilla, mutta rahat ovat ainakin vielä riittäneet hyvin ruokaan. Ostan paljon 60% alennusruokia.

Mikset hae toimeentulotukea, jos on vähemmän rahaa kuin toimeentulotuen saajalla?

Olen hakenut mutta sitä ei minimieläkettä saavalle myönnetä. kaikki hakemukset tulee bumerangina takaisin. Edes lääkkeisiin ei saa maksusitoumusta, jos ei lääkettä saa itse ostettua pitää olla sitten ilman.

Mikä on perustelu, ettei myönnetä? Onko omaisuutta tai säästöjä? Itse olen minimieläkkeellä, ja olen saanut toimeentulotukea, jos budjetti jää tarpeeksi miinukselle. Kuinka paljon sinulle jää rahaa käytettäväksi kuukaudessa?

Arvaan, että laskuja, jotka eivät kuulu pakollisiin menoihin, esim. asuntolaina tms.

Vierailija
90/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä rahan eteen pitää jo tehdä jotain, hui?

Vierailija
91/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös hallitus aikonut sorvata jonkinlaisen tukipaketin.

Myös aikonut alentaa pienituloisten verotusta.

Mutta nämä ovat vasta väännössä, ja tulevat sitten joskus...

Jokunen vuosi sitten Ohisalo kertoi, että Suomeen on ajateltu perustuloa. Jos oikein ymmärsin. Joku määräaikainen, en tiedä millainen järjestelmä... Onko se edelleen tarkoitus toteuttaa? Milloin?

Vierailija
92/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tt- tukea nostetaan takuuvarmasti, mutta isompi ongelma on miten keskituloiset ja matalampipalkkaiset selviää.Se porukka maksaa kaiken itse.

Esimerkiksi monien ihannoimassa Saksassa on ihan normaalia, että pienipalkkaiset käyvät kahdessa tai kolmessa eri minijobsissa. Keskituloiset voivat vaihtaa vaikka sinisimpukat kampasimpukoihin, ongelma ratkaistu (ja jos ei ole "varaa" sinisimpukoihin, niin kyseinen henkilö edustaa lähinnä keskituloisen irvikuvaa).

Vierailija
93/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elätettävien määräpä hyvinkin. Ei tarvi olla kuin kahdeksan lapsen "yh", niin saa jo viisitonnia kuussa erilaisia tukia, ilman toimeentulotukea!

Vierailija
94/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on aika kasvattaa syötävää omassa pihassa ja mennä metsään ja soille hakemaan marjoja ja sieniä. Kalastaakin voi. Joku ehkä metsästääkin. Ruoasta ei sillä tavalla tule ihan heti puutetta.

Mitäs sitten jos asuu kerrostalo yksiössä ja työpaikka on täällä? Vaikeaa on marjastaa tai metsästää eikä ole edes isoa jääkaappia että sinne pystyisi säilömään.

Meillä on kuule kaikilla rajoitteita, mutta ei ole pakko jäädä niiden vangiksi. Jos meinaat pärjätä elämässä, vähän enemmän sinnikkyyttä, kiitos.

Vierailija
95/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa lännen ympäristöjärjeistöistä Venäjältä johdettuja ja organisoituja. Aivankuten (vale-)p a k o l a i s järjestötkin.

Vuosia Putin suunnitellut sotaa ja saatuaan ympäristöhulluudella ja p a k o l a i s i l l aeuroopan puoluskyvyttömåån tilaan saattoi nyt hyökätä.

Kiitos ympäristöharhaanjohdettujen, Euroopan on nyt antauduttuva Venäjälle kun oma energian ja ruuantuotanto on ympäristötekosyillä saatu lakkautettua (by vihervasemmisto!)

Ketkä sen Irakin pommittivat raunioiksi? Ja me maksetaan tulijat. 🥱

Vierailija
96/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkka on pienempi kuin yhteiskunnan viimesijainen etuus, jonka on tarkoitus turvata ihmisarvoinen elämä, niin ei kai siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin hakea sitä toimeentulotukea sitten, vaikka sitä ei olekaan tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön esimerkiksi liian pientä palkkaa kompensoimaan.

Vierailija
97/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa maassa on huima työvoimapula. Sinne vaan töitä tekemään

Vierailija
98/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen lisäksi sähkön hinnannousu. Leijonanosa laskusta pelkkää veroa. Mitä nahkatakkinen tyttö meinaa sille asialle tehdä kansalaisten ahdinkoa helpottaakseen, poseerata takki auki naistenlehdessä?

Tästä tulikin mieleen, että tuon tytön on väitetty nähneen helvetin ja silti on varaa kalliiseen nahkatakkiin. Toimeentulotuessa on siis reilusti nipistämisen varaa.

Vierailija
99/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hinnat nousevat, valtio saa enemmän verotuloja esim alveista yms. Eiköhän sieltä jotain tukisysteemia ole pakko sitten keksiä, esim tukia nostetaan, alvia lasketaan tms jos tilanne menee aivan mahdottomaksi. Mutta käytännössä valtio hyötyy hintojen noususta verotulojen muodossa ja voi tilannetta helpottaa.

Vierailija
100/653 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loisimiseni kustantaa vuodessa 11 100 euroa. Sisältää asumistuen, toimeentulotuen ja sähkölaskun. Kaikki muut kylkiäiset saa joku muu.