Jos ruoan hinta nousee 20% kuten Kurvinen ennustaa, kuinka tt-tuella elävät ihmiset selviää hengissä?
Tuesta tälläkin hetkellä ruokaan menee jo suurin osa. Kuoleeko köyhimmät?
Kommentit (653)
Vierailija kirjoitti:
kyllä selkävaivainen on ongelma vartijan työssä jossa tarvitsee esim. juosta varkaiden perään ja liikkua ja tarkkailla täytyy olla melko hyvä kunto että pystyy. Kävisikö joku istumatyö paremmin? toimisto tai vastaava, ehkä kauppa, infopiste tms.
Kiitos kommentista. Minulla on nyt onneksi osa-aikatyö ja saan soviteltua päivärahaa, mutta meni kauan ennen kuin siihen pääsin. Toimistotöitä on todella vaikea saada. Hakijoita on aina kymmeniä, ellei yli sata.
Siinä ole oikeassa, ettei olisi uskottavaa, jos tällainen selkävaivainen ja pieni nainen yrittäisi olla vartija.
Parasta on että en pääse työttömäksi kampaajan alalta, sillä työkkärin mukaan töitä riittää vaikka tili näyttää miinusta. Korona teki lopun tästäkin alasta. Olen ollut siis tässä ammatissa vuodesta 1990. En saa tukia mistään sillä olen kuulemma vieläkin yksityisyrittäjä vaikkei tuloja ole ja lopetin myös tunnuksenikin.
Yli puolet työttömistä työnhakijoista 40-64 vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on että en pääse työttömäksi kampaajan alalta, sillä työkkärin mukaan töitä riittää vaikka tili näyttää miinusta. Korona teki lopun tästäkin alasta. Olen ollut siis tässä ammatissa vuodesta 1990. En saa tukia mistään sillä olen kuulemma vieläkin yksityisyrittäjä vaikkei tuloja ole ja lopetin myös tunnuksenikin.
Kun korona alkoi, oli Taloussanomissa juttu parturista, hänen asiakkaista 80% oli eläkeläisiä eivätkä he uskaltaneet tulla parturiin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt on pulaa työntekijöistä monella alalla, missä voi päästä oikeinkin hyviin tuloihin. Esim tietyt rakennuspuolen suunnat, sähkö, logistiikka... näihin myös pääsee suht näppärästi tekemällä aikuispuolella tutkinnon 1,5-2 vuodessa. Nopeamminkin, jos yhtään on taustakokemusta.
Itse varmaan suuntaan opiskelemaan, jos työpaikka menee alta (omalla alallani on ylitarjontaa, ihan heti ei uutta löydy, jos tämä menee).
Jep. Moni amisala tosiaan vetää hyvin ja palkkakin on oikein kohtuullinen. Myös hakijamäärät koulutuksiin ovat laskeneet. Ja samaan aikaan kaikki haluavat joksikin HR- tai viestintäalan asiantuntijoiksi (tms) ja ihmettelevät, kun joka paikkaa hakee se 200 ihmistä tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun korona alkoi, oli Taloussanomissa juttu parturista, hänen asiakkaista 80% oli eläkeläisiä eivätkä he uskaltaneet tulla parturiin.
Eikun ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta ei saa palkkaa niin ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita. Eläkeläisiä kuolee noin 5000 joka kuukausi.
Palkkatuellakaan ei uskalla käydä parturissa, ei tiedä, koska seuraavaksi saa töitä nin rahat täytyy säästää tilille.
Jos olisi vakituinen työ niin voisi ottaa raitoja, kiharoita ja värejä parturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilusta ei saa palkkaa niin ei tule eläkeläisten tilalle asiakkaita. Eläkeläisiä kuolee noin 5000 joka kuukausi.
Palkkatuellakaan ei uskalla käydä parturissa, ei tiedä, koska seuraavaksi saa töitä nin rahat täytyy säästää tilille.
Jos olisi vakituinen työ niin voisi ottaa raitoja, kiharoita ja värejä parturissa.
Itse en aio mennä enää ikinä parturiin. Haluan pitää pitkät hiukset, ne voi leikata itse ja laittaa vaikka letille tai nutturalle kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kommunistivaltiot on ajautuneet köyhyyteen. Luuletko että meillä on parempaa kommunismiä. Mitäs veikkaat kun ääriverottamista ja miljonääriveroja heilutellaan. Ulkomaille aukeaa ne pankkitilit.
Tuotatuota,tarkoitatko amerikan ihmemaan meininkiä tänne pohjoiseurooppaan?Toivottavasti näin ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio mennä enää ikinä parturiin. Haluan pitää pitkät hiukset, ne voi leikata itse ja laittaa vaikka letille tai nutturalle kiinni.
Otan sodan ajan naisista mallia, he eivät käyneet parturissa, hiukset oli kiinni erilaisilla nutturoilla, ei edes hiusten latvat näy.
Toimeentulotuella elävät voivat pitkästä aikaa kokeilla työelämää?:)
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että moni asuntovelkainen tulee kokeilemaan työttömyyttä ensi talvena. Ihmiset vähentävät muusta kulutuksesta, kun sähkö ja ruoan hinnat nousevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että moni asuntovelkainen tulee kokeilemaan työttömyyttä ensi talvena. Ihmiset vähentävät muusta kulutuksesta, kun sähkö ja ruoan hinnat nousevat.
Heistä tulee sitten sossupummeja ja voidaan haukkua heitä.
Ensin heillä rahat vähentyvät puoleen nykyisestä ja haukkumiset tulevat päälle. Niin Suomessa toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heistä tulee sitten sossupummeja ja voidaan haukkua heitä.
Ensin heillä rahat vähentyvät puoleen nykyisestä ja haukkumiset tulevat päälle. Niin Suomessa toimitaan.
Kannattaa nyt kokeilla tulla toimeen puolella palkkasummalla ja miettiä miten sen saa riittämään nouseviin korkoihin, sähköön ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on halpaa, lisäksi näkkileipää ja halvinta levitettä, kerran viikossa joku halpa hedelmä tarjouksesta: banaani tai omppu. Juomaksi hanavettä. Välillä voi leipäjonosta hakea herkkuja. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole.
Leipäjonosta olen saanut vain vanhentunutta leipää. Ei siellä mitään herkkuja jaella.
Halvinta ruokaa olen syönyt jo monta vuotta. Ei ole enää halvempaa mihin vaihtaa.
T: oikeasti köyhä
ja hyvin on kelvannut, kun et ole töihin viitsinyt mennä
Sanotko oikeasti noin sairaalle tai vammautuneelle?
Ei vaan niille lukemattomille kotona makaajille, jotka eivät hae töihin ja valittavat esimerkiksi että:
1) Töitä ei riitä kaikille
2) Töistä ei saa tarpeeksi palkkaa
3) Samaa paikkaa hakee 10 muutakin ihmistä
-eri
Jos nyt vaikka ensin töihin ne jotka oikeasti haluavat, niin varmaan loppuisi kotona makaajien valituskin kun ei tarvitsisi keksiä syitä ja tekosyitä mikseivät hae töitä.
Tiedätkö miten erottaa ne työttömät, jotka haluaa oikeasti töitä ja kotona makaavat valittajat?
Oikeasti töitä haluava työtön on jo allekirjoittanut työsopimuksen ja aloittaa työt ens viikolla.
Menikö hän ilman koulutusta palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi, lääkäriksi, parturiksi, linja-auton kuljettajaksi vai ajamaan yhdistelmää.
Huhhuh, mitä vasemmistolaista pask....
No ei tietenkään, vaan töitä voi ottaa vastaan myös muilta aloita, kuin vain yhdeltä joka ois jokaiselle se ainoa oikea.
Itse olin viitisen vuotta kaikenlaisilla työkokeiluilla vaikka ja missä, aina lähdin töihin myös tolla mitättömällä korvauksella.
Nyt olen saanut vakituisen paikan, kun näytin osaamiseni ja työmotivaationi.
Eikä työpaikkani ole lähellekään sitä, mihin olen kouluttautunut (myös amk) ja silti olen tyytyväinen tähän.
Palkka nyt n. 3200€ / kk.
Ja luuletko, että muut työttömät ei ole olleet työkokeiluissa ja palkkatukitöissä. Ihan tiedoksi, että 99 000 on niissä tällä hetkellä
Varmasti on monikin työkokeiluissa, niin mäkin olin.
Mutta tärkeintä on, että yrittää.
Kyllä siitä hyvä vielä tulee, mä itse olen siitä elävä esimerkki.
Minkä takia olet sitä vastaan, että miten esimerkiksi mä olen saanut vakituisia töitä?
Miten niin vastaan? Olen itse ollut 4 vuoden aikana 7 kuukautta työkokeilussa, 8 kuukautta palkkatukitöissä, 6 kuukautta palkkatukitöissä ja 6 kuukautta normaalilla sopimuksella ja nyt työtön ja AMK tutkinto
No siten olet vastaan, ettet hyväksy sitä että joku toinen on voinut saada työkokeilujen päätteeksi hyvän työpaikan.
Rakennusalalta vähennetään ainakin työntekijöitä ja vaate ja sisustuskaupoista, ravintoloista, kahviloista, partureista. Ensi talvena maksetaan sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on halpaa, lisäksi näkkileipää ja halvinta levitettä, kerran viikossa joku halpa hedelmä tarjouksesta: banaani tai omppu. Juomaksi hanavettä. Välillä voi leipäjonosta hakea herkkuja. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole.
Leipäjonosta olen saanut vain vanhentunutta leipää. Ei siellä mitään herkkuja jaella.
Halvinta ruokaa olen syönyt jo monta vuotta. Ei ole enää halvempaa mihin vaihtaa.
T: oikeasti köyhä
ja hyvin on kelvannut, kun et ole töihin viitsinyt mennä
Sanotko oikeasti noin sairaalle tai vammautuneelle?
Ei vaan niille lukemattomille kotona makaajille, jotka eivät hae töihin ja valittavat esimerkiksi että:
1) Töitä ei riitä kaikille
2) Töistä ei saa tarpeeksi palkkaa
3) Samaa paikkaa hakee 10 muutakin ihmistä
-eri
Jos nyt vaikka ensin töihin ne jotka oikeasti haluavat, niin varmaan loppuisi kotona makaajien valituskin kun ei tarvitsisi keksiä syitä ja tekosyitä mikseivät hae töitä.
Tiedätkö miten erottaa ne työttömät, jotka haluaa oikeasti töitä ja kotona makaavat valittajat?
Oikeasti töitä haluava työtön on jo allekirjoittanut työsopimuksen ja aloittaa työt ens viikolla.
Menikö hän ilman koulutusta palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi, lääkäriksi, parturiksi, linja-auton kuljettajaksi vai ajamaan yhdistelmää.
Huhhuh, mitä vasemmistolaista pask....
No ei tietenkään, vaan töitä voi ottaa vastaan myös muilta aloita, kuin vain yhdeltä joka ois jokaiselle se ainoa oikea.
Itse olin viitisen vuotta kaikenlaisilla työkokeiluilla vaikka ja missä, aina lähdin töihin myös tolla mitättömällä korvauksella.
Nyt olen saanut vakituisen paikan, kun näytin osaamiseni ja työmotivaationi.
Eikä työpaikkani ole lähellekään sitä, mihin olen kouluttautunut (myös amk) ja silti olen tyytyväinen tähän.
Palkka nyt n. 3200€ / kk.
Ja luuletko, että muut työttömät ei ole olleet työkokeiluissa ja palkkatukitöissä. Ihan tiedoksi, että 99 000 on niissä tällä hetkellä
Varmasti on monikin työkokeiluissa, niin mäkin olin.
Mutta tärkeintä on, että yrittää.
Kyllä siitä hyvä vielä tulee, mä itse olen siitä elävä esimerkki.
Minkä takia olet sitä vastaan, että miten esimerkiksi mä olen saanut vakituisia töitä?
Miten niin vastaan? Olen itse ollut 4 vuoden aikana 7 kuukautta työkokeilussa, 8 kuukautta palkkatukitöissä, 6 kuukautta palkkatukitöissä ja 6 kuukautta normaalilla sopimuksella ja nyt työtön ja AMK tutkinto
No siten olet vastaan, ettet hyväksy sitä että joku toinen on voinut saada työkokeilujen päätteeksi hyvän työpaikan.
Keksit omasta päästä toiselle mielipiteitä. En ole ollut mitään vastaan, mutta kaikki ei saa työpaikkaa työkokeiluista ja palkkatukitöistä huolimatta, niihin otetaan aina uusi tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalta vähennetään ainakin työntekijöitä ja vaate ja sisustuskaupoista, ravintoloista, kahviloista, partureista. Ensi talvena maksetaan sähköä.
Uusia kerrostaloasuntoja ei saada välttämättä valmiiksi ja ostajat menettävät rahat eivätkä saa asuntoja, kun rakennusliikkeitä menee konkurssiin, tuosta oli kirjoitus.
Materiaalit kallistuvat eikä niitä välttämättä ole saatavilla.
Rööki ja viins veks samoin baarissa istumiset.
Kyllä nuo palkkatukihommat ja työkokeilut selviää perikunnille 10 vuoden sisällä. Työikäisiä on vähemmän eikä noilla saa lainaa.
Ennen oli tehdastöitä, enää ei.