Jos ruoan hinta nousee 20% kuten Kurvinen ennustaa, kuinka tt-tuella elävät ihmiset selviää hengissä?
Tuesta tälläkin hetkellä ruokaan menee jo suurin osa. Kuoleeko köyhimmät?
Kommentit (653)
Osa työttömistä laittaa kirjoja hyllyyn kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on halpaa, lisäksi näkkileipää ja halvinta levitettä, kerran viikossa joku halpa hedelmä tarjouksesta: banaani tai omppu. Juomaksi hanavettä. Välillä voi leipäjonosta hakea herkkuja. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole.
Leipäjonosta olen saanut vain vanhentunutta leipää. Ei siellä mitään herkkuja jaella.
Halvinta ruokaa olen syönyt jo monta vuotta. Ei ole enää halvempaa mihin vaihtaa.
T: oikeasti köyhä
ja hyvin on kelvannut, kun et ole töihin viitsinyt mennä
Sanotko oikeasti noin sairaalle tai vammautuneelle?
Ei vaan niille lukemattomille kotona makaajille, jotka eivät hae töihin ja valittavat esimerkiksi että:
1) Töitä ei riitä kaikille
2) Töistä ei saa tarpeeksi palkkaa
3) Samaa paikkaa hakee 10 muutakin ihmistä
-eri
Jos nyt vaikka ensin töihin ne jotka oikeasti haluavat, niin varmaan loppuisi kotona makaajien valituskin kun ei tarvitsisi keksiä syitä ja tekosyitä mikseivät hae töitä.
Tiedätkö miten erottaa ne työttömät, jotka haluaa oikeasti töitä ja kotona makaavat valittajat?
Oikeasti töitä haluava työtön on jo allekirjoittanut työsopimuksen ja aloittaa työt ens viikolla.
Menikö hän ilman koulutusta palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi, lääkäriksi, parturiksi, linja-auton kuljettajaksi vai ajamaan yhdistelmää.
Huhhuh, mitä vasemmistolaista pask....
No ei tietenkään, vaan töitä voi ottaa vastaan myös muilta aloita, kuin vain yhdeltä joka ois jokaiselle se ainoa oikea.
Itse olin viitisen vuotta kaikenlaisilla työkokeiluilla vaikka ja missä, aina lähdin töihin myös tolla mitättömällä korvauksella.
Nyt olen saanut vakituisen paikan, kun näytin osaamiseni ja työmotivaationi.
Eikä työpaikkani ole lähellekään sitä, mihin olen kouluttautunut (myös amk) ja silti olen tyytyväinen tähän.
Palkka nyt n. 3200€ / kk.
Täytynee tulla taas kertomaan sadatta kertaa oma tarina. Jäin työttömäksi 46-vuotiaana joitakin vuosia sitten. Hain sen jälkeen kauppoihin, varastoihin, kuntokeskuksen vastaanottoon ja niinkin vaativaan hommaan kuin narikkaan töihin. Satunnaisesti pääsin haastatteluihin, mutta useimmiten hakemuksiini ei vastattu lainkaan. Joskus ei vastattu edes haastattelun jälkeen. Kävin kysymässä kaupoista ilmaistöitä, jotta oppisin kassan käytön, koska sitä aina vaadittiin, mutta eipä tarjous kelvannut työnantajille. Olen siisti, kohtelias, täysin raitis. En mumise enkä muutenkaan näytä oudolle. Olin tehnyt noin 15 vuotta erilaisia toimistotöitä, useimmiten oman alan ulkopuolelta.
Hain töitä joka viikko. Edes kesällä en uskaltanut lähteä maalle, jos vaikka olisi tullut kutsu haastatteluun juuri silloin.
Sen myönnän, että kovin fyysisiin töihin minusta ei ole, koska olen melkoisen lyhyt ja kärsinyt selkävaivoista lapsesta asti. Noihin varastotöihin hakeminen oli vähän hasardia tämän takia, mutta ainakin yritin.
Kerro sinä, mitä tein väärin. Et voi sekuntiakaan väittää, etten olisi hakenut töitä oman alan ulkopuolelta.
Mikään ei ole niin varmaa, kuin köyhän kuolema.
Osa työttömistä tekee töitä palkkatuella esim. hoitaa lapsia tarhoissa, on koulunkäyntiavustajina kouluissa, on uimahalleissa uimavalvojina, on kaupungin puutarhatoimessa pihatöissä, sairaanlan infossa toimistotöissä, palolaitoksella toimistotöissä jne.
Olisin saanut puolet palkasta palkkatukea yksityiseen yritykseen toimistotöihin, mutta menin palkkatuella valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähemmän rahaa käytettävissä kuin toimeentulotuen saajilla, mutta rahat ovat ainakin vielä riittäneet hyvin ruokaan. Ostan paljon 60% alennusruokia.
Sittenhän sulla pitäis olla oikeus tt-tukeen jos kerran sulla on vähemmän tuloja kuin heillä.
Ja se että jos sun kaupassa on hyvin -60% ruokia, niin niitäpä ei joka kaupassa yhtä hyvin ole tai ovat ruokia joita tt-hakija ri pysty välttämättä syömään (esim. maitotuotteita tai viljoja).
Vierailija kirjoitti:
Olisin saanut puolet palkasta palkkatukea yksityiseen yritykseen toimistotöihin, mutta menin palkkatuella valtiolle.
Nyt ollaan tekemässä palkkatuki uudistusta. Yhdistyksiltä vähennetään palkkatukea ja lisätään yksityisiin yrityksiin esim. kauppaan kassalle, valtio maksaa puolet palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan tekemässä palkkatuki uudistusta. Yhdistyksiltä vähennetään palkkatukea ja lisätään yksityisiin yrityksiin esim. kauppaan kassalle, valtio maksaa puolet palkasta.
Työntekijöitä voidaan helposti vaihdella kaupoissa, ei vakituisia työsopimuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä voidaan helposti vaihdella kaupoissa, ei vakituisia työsopimuksia
Valtio maksaa puolet palkasta. Tietenkin otetaan mielummin palkkatuella, jää enemmän yritykselle voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monessa kaupungin ja valtion yksikössä palkkatuella niin nyt tulee enemmän paikkoja, kun yksityisiä yrityksiä tulee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro on halpaa, lisäksi näkkileipää ja halvinta levitettä, kerran viikossa joku halpa hedelmä tarjouksesta: banaani tai omppu. Juomaksi hanavettä. Välillä voi leipäjonosta hakea herkkuja. Ei Suomessa kukaan nälkään kuole.
Leipäjonosta olen saanut vain vanhentunutta leipää. Ei siellä mitään herkkuja jaella.
Halvinta ruokaa olen syönyt jo monta vuotta. Ei ole enää halvempaa mihin vaihtaa.
T: oikeasti köyhä
ja hyvin on kelvannut, kun et ole töihin viitsinyt mennä
Sanotko oikeasti noin sairaalle tai vammautuneelle?
Ei vaan niille lukemattomille kotona makaajille, jotka eivät hae töihin ja valittavat esimerkiksi että:
1) Töitä ei riitä kaikille
2) Töistä ei saa tarpeeksi palkkaa
3) Samaa paikkaa hakee 10 muutakin ihmistä
-eri
Jos nyt vaikka ensin töihin ne jotka oikeasti haluavat, niin varmaan loppuisi kotona makaajien valituskin kun ei tarvitsisi keksiä syitä ja tekosyitä mikseivät hae töitä.
Tiedätkö miten erottaa ne työttömät, jotka haluaa oikeasti töitä ja kotona makaavat valittajat?
Oikeasti töitä haluava työtön on jo allekirjoittanut työsopimuksen ja aloittaa työt ens viikolla.
Menikö hän ilman koulutusta palomieheksi, hammashoitajaksi, puheterapeutiksi, sähköinsinööriksi, putkimieheksi, lääkäriksi, parturiksi, linja-auton kuljettajaksi vai ajamaan yhdistelmää.
Huhhuh, mitä vasemmistolaista pask....
No ei tietenkään, vaan töitä voi ottaa vastaan myös muilta aloita, kuin vain yhdeltä joka ois jokaiselle se ainoa oikea.
Itse olin viitisen vuotta kaikenlaisilla työkokeiluilla vaikka ja missä, aina lähdin töihin myös tolla mitättömällä korvauksella.
Nyt olen saanut vakituisen paikan, kun näytin osaamiseni ja työmotivaationi.
Eikä työpaikkani ole lähellekään sitä, mihin olen kouluttautunut (myös amk) ja silti olen tyytyväinen tähän.
Palkka nyt n. 3200€ / kk.
Täytynee tulla taas kertomaan sadatta kertaa oma tarina. Jäin työttömäksi 46-vuotiaana joitakin vuosia sitten. Hain sen jälkeen kauppoihin, varastoihin, kuntokeskuksen vastaanottoon ja niinkin vaativaan hommaan kuin narikkaan töihin. Satunnaisesti pääsin haastatteluihin, mutta useimmiten hakemuksiini ei vastattu lainkaan. Joskus ei vastattu edes haastattelun jälkeen. Kävin kysymässä kaupoista ilmaistöitä, jotta oppisin kassan käytön, koska sitä aina vaadittiin, mutta eipä tarjous kelvannut työnantajille. Olen siisti, kohtelias, täysin raitis. En mumise enkä muutenkaan näytä oudolle. Olin tehnyt noin 15 vuotta erilaisia toimistotöitä, useimmiten oman alan ulkopuolelta.
Hain töitä joka viikko. Edes kesällä en uskaltanut lähteä maalle, jos vaikka olisi tullut kutsu haastatteluun juuri silloin.
Sen myönnän, että kovin fyysisiin töihin minusta ei ole, koska olen melkoisen lyhyt ja kärsinyt selkävaivoista lapsesta asti. Noihin varastotöihin hakeminen oli vähän hasardia tämän takia, mutta ainakin yritin.
Kerro sinä, mitä tein väärin. Et voi sekuntiakaan väittää, etten olisi hakenut töitä oman alan ulkopuolelta.
No sanoisin, että voisit vaikka tehdä vartijan/vahtimestarin hommia, niihin haetaan kokoajan töihin.
Lyhyt, tai selkävaivainen ei taatusti ole ongelma niissä.
Amk käyneet pääsee palkkatuella töihin kukin vuorollaan ja sitten vuorollaan työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Amk käyneet pääsee palkkatuella töihin kukin vuorollaan ja sitten vuorollaan työttömänä.
Hyvä tuo palkkatuki uudistus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuo palkkatuki uudistus
Ja verot nousevat, kun valtio osallistuu enemmän yksityisten yritysten palkanmaksuun.
kyllä selkävaivainen on ongelma vartijan työssä jossa tarvitsee esim. juosta varkaiden perään ja liikkua ja tarkkailla täytyy olla melko hyvä kunto että pystyy. Kävisikö joku istumatyö paremmin? toimisto tai vastaava, ehkä kauppa, infopiste tms.
Tuttu oli 2 kuukautta isossa kauppaketjussa hyllyttämässä ja kassalla niin, että SPR:n Kontti maksoi palkan, sitä ennen hän oli Kontissa palkkatuella töissä.
Kaupoissa työntekijät vaihtuvat, on koulujen harjoittelijoita, työttömiä työkokeiluissa ja palkkatuella, opiskelijoita 20 viikko tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu oli 2 kuukautta isossa kauppaketjussa hyllyttämässä ja kassalla niin, että SPR:n Kontti maksoi palkan, sitä ennen hän oli Kontissa palkkatuella töissä.
SPR: n Kontilla oli tuosta oikein lehdessä mainos, että voi olla 2 kuukautta jossain kaupassa töissä niin, että Kontti maksaa palkan, kunhan on Kontissa palkkatuella töissä ensin.
Ei mitenkään. Menty kipurajoilla jo tosi pitkään. Ollaan vaan sellasia että sisulla eteenpäin.
Ei ole näkynyt yhteiskunnan elossa tähän asti koska on kunniakysymys suomalaisen menttaliteetille olla säästeliäs ja ola vaivaamatta muita. Häpeä avusta leimaa suomalaisia.
Työttömät tekevät myös toimistotöitä työttömyyskorvauksella esim. kansalaisopistot, vesilaitos, sähkölaitos, museot, taidemuseot, nuorisotalot, sairaalat, ympäristötoimi, sosiaalitoimisto, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot, hautausmaiden toimistot jne.