Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä/miten kasviksia enemmän lautaselle, jaa reseptisi? Ei salaattia vaan jotain muuta?

Vierailija
14.07.2022 |

Tuli mieleen kun silloin tällöin ostan noita Apetit punajuurivuokaa tai kukkakaali-parsakaaligratiinia jne että jotain sellaista ruokaisampaa. Muttei kaikkia uunissa valmistaisi vaan jotenkin muuten, miten?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tykkää vihersalaateista, joten teen kahta eri:

Toinen on, että paistan kaikkea chiliöljyssä. Tärkeimmät ainesosat on valkosipuli, chili, punasipuli, paprika ja herkkusieni. Siihen lisäksi jotain muuta, kuten kesäkurpitsaa, fenkoli tms.

Toinen on sama kuin vihersalaatti, mutta korvaan salaatin linsseillä. Esim vihreät linssit vedessä.

Vierailija
82/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä "piilotetaan" kasviksia normiruoan sekaan.

Esim.

Bologneeseen menee sipulin lisäksi puolikas kesäkurpitsa, pari pinaattikuutiota, munakoisoa, sieniä (raastettuna), porkkanaraastetta tms. Tällöin jauhelihan/soijarouheen määrää vähennetään.

Makaronilaatikkoon saa myös hyvin jemmattua kesäkurpitsaa ja munakoisoa.

Lasagnessa voi lasagnelevyt korvata munakoisoviipaleilla, tulee huomattavasti mehukkaampaa lasagnee.

Jos tehdään kotona hampurilaisia, niin ranujen sijaan meillä on uunivihanneksia: perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua tikuiksi, tikkujen päälle öljyä, suolaa ja timjamia ja uuniin.

Noin minäkin teen, tänään tein pojille shakshukaa aamupalaksi ja teen bolognesen johon tulee perus sipuli-porkkana-selleri ja lisäksi sieniä ja kesäkurpitsaa.

En kyllä koe piilottavani kasviksia.

-m

Nojoo, tottahan se, mutta noin niinkun vinkiksi, että ottaa minkä tahansa "kasviksettoman" reseptin ja lätkii sekaan kasviksia esimerkiksi raastettuna. Näin ne uppoaa helpommin sellaisille, jotka kasviksi vieroksuvat, esim lapsille tai hard-core lihansyöjille. 

En näe mitään järkeä kasviksien "piilottamista" yhtään kenellekään. Kyllä kasvikset saa näkyä ja maistua ihan kasviksille.

Ja jos kasviksia ei halua syödä, niin ei niitä pidä väkisin piilottamalla tarjota.

Vierailija
84/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen välillä pakasteherneistä helpon lisukkeen esimerkiksi perunoiden ja kuhan kaveriksi. Joskus syödään tuota ihan vain pastan kanssa pelkästäänkin. Pakasteherneitä keitetään vähäisessä vedessä muutaman minuutin ajan. Kaadetaan vesi pois ja lisätään tilalle voisulaa, sitruunankuoriraastetta, sitruunamehua, parmesaania ja persiljaa. Tuohon voi lisätä myös reilussa öljyssä pannulla paistettua kesäkurpitsaa tai vaikkapa kesvätsipuleiden varsia.

Yksi lemppari on myös uunissa paahdetut ruusukaalit. Mausteeksi balsamietikkaa ja hunajaa. Sekaan voi rouhia vähän saksanpähkinöitä. Ras el hanout -mausteseoksella maustettu paahdettu kukkakaali on myös taivaallista.

Vierailija
85/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto. Voi yhdistellä niin kinkkuvoileipään, lihapasteijaan kuin pekonipiirakkaankin. Ristiin rastiin.

Vierailija
86/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen välillä pakasteherneistä helpon lisukkeen esimerkiksi perunoiden ja kuhan kaveriksi. Joskus syödään tuota ihan vain pastan kanssa pelkästäänkin. Pakasteherneitä keitetään vähäisessä vedessä muutaman minuutin ajan. Kaadetaan vesi pois ja lisätään tilalle voisulaa, sitruunankuoriraastetta, sitruunamehua, parmesaania ja persiljaa. Tuohon voi lisätä myös reilussa öljyssä pannulla paistettua kesäkurpitsaa tai vaikkapa kesvätsipuleiden varsia.

Yksi lemppari on myös uunissa paahdetut ruusukaalit. Mausteeksi balsamietikkaa ja hunajaa. Sekaan voi rouhia vähän saksanpähkinöitä. Ras el hanout -mausteseoksella maustettu paahdettu kukkakaali on myös taivaallista.

Kiitos, tässä taas heti 2 reseptiä jotka menevät kokeiluun!

Vierailija
87/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä keitän ruuan kylkeen yleensä jotain helppoa ettei tartte pilkkoa, esim. varsiparsakaali, kukkakaali (pakkasesta tai tuoreesta revin nuppuja), vihreät pavut, parsa, ruusukaali jne.

Pakasteherneitä siivilään ja siihen kaataa kiehuvaa vettä, tosi nopeaa.

Kinkkukiusaukseen ja esim. pastasooseihin heitän mukaan pinaattia, paistettua kesäkurpitsaa ja joskus sieniä. Myös riisin sekaan tulee heitettyä esim. näitä samoja ja linssejä, sopii hyvin. 🥦

Jos en jaksa mitään keittää, ruuan kanssa eri kulhoon laitan vaikka naposteluporkkanaa tai siivutan paprikaa.

Etkö lukenut ketjua yhtään? Kyllä ap itsekin osaa jatkaa esim. jauhelihakastiketta kasviksilla. Hän kysyi nyt niitä lisäkkeitä, mitä voi yhdistellä eri liharuokiin.

Ja mielellään EI uunissa valmistettavaa, EI kevyttä, EI mitään höystettä, EI lämpimän ruuan seassa olevaa, EI salaattia.

Kysyttiin miten saa kasviksia lautaselle, vastasin kuten muutkin, ihan rauhassa nyt.

Emmä tartte vinkkejä, joten en todellakaan lukenut.

Onko lautasella oleva kukkakaali höyste? En edes ymmärrä mitä tässä haetaan takaa.

Mikä ero on ratatoulella tai pastasoosilla, jossa kasviksia? Kasviksia kummassakin.

Vierailija
88/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko pikkelöidyt kasvikset salaatiksi? Ne ovat todella herkullisia.

Papuja voi syödä ihan vaikka sellaisenaan tai maustaa esimerkiksi limellä ja yrteillä (esim persilja). Pihvin päälle sopii hyvin paistettu ja sokeroitunut sipuli. Kanan kaveriksi ja tortillojen väliin sopii esimerkiksi pitkään pannulla paistettu paprika. 

Vierailija
89/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tosi hyvä ketju. Seuraan. Helppoja kasvisreseptejä on vaikea löytää.

Vierailija
90/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä keitän ruuan kylkeen yleensä jotain helppoa ettei tartte pilkkoa, esim. varsiparsakaali, kukkakaali (pakkasesta tai tuoreesta revin nuppuja), vihreät pavut, parsa, ruusukaali jne.

Kinkkukiusaukseen ja esim. pastasooseihin heitän mukaan pinaattia, paistettua kesäkurpitsaa ja joskus sieniä. Myös riisin sekaan tulee heitettyä esim. näitä samoja ja linssejä, sopii hyvin. 🥦

Jos en jaksa mitään keittää, ruuan kanssa eri kulhoon laitan vaikka naposteluporkkanaa tai siivutan paprikaa.

Etkö lukenut ketjua yhtään? Kyllä ap itsekin osaa jatkaa esim. jauhelihakastiketta kasviksilla. Hän kysyi nyt niitä lisäkkeitä, mitä voi yhdistellä eri liharuokiin.

Ja mielellään EI uunissa valmistettavaa, EI kevyttä, EI mitään höystettä, EI lämpimän ruuan seassa olevaa, EI salaattia.

Kysyttiin miten saa kasviksia lautaselle, vastasin kuten muutkin, ihan rauhassa nyt.

Onko lautasella oleva kukkakaali höyste? En edes ymmärrä mitä tässä haetaan takaa.

Mikä ero on ratatoulella tai pastasoosilla, jossa kasviksia? Kasviksia kummassakin.

Pitää tukevoittaa jotenkin. Esim. ei pelkkiä papuja vaan papuja majoneesissa ja sinapissa.

Ei pelkkiä herneitä, vaan herneitä voissa ja parmesaanissa.

Vierailija
91/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outo ketju. Kasvissyöjät sanovat, että lisää x ja y ja se on valmis.

Osaako kaikki kasvissyöjät tehdä lihapullia, jos sanotaan, että yhdistä jauheliha, korppujauho, kermaviili, kananmuna, suola ja pippuri? Ei takuulla.

Vierailija
92/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää tukevoittaa jotenkin. Esim. ei pelkkiä papuja vaan papuja majoneesissa ja sinapissa.

Ei pelkkiä herneitä, vaan herneitä voissa ja parmesaanissa.

Niin no sehän luki jo avauksessa että ruokaisampaa että voihan vaikka kukkakaalia höyryttää mutta jos sekoittaa esim. sweet chili kastiketta siihen niin heti on tujumpaa ja reseptimpi kuin se höyrytetty kukkakaali yksinään.

Vierailija
93/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako kaikki kasvissyöjät tehdä lihapullia, jos sanotaan, että yhdistä jauheliha, korppujauho, kermaviili, kananmuna, suola ja pippuri? Ei takuulla.

Mä luulen, että kasvissyöjät osaavat käyttää nettiä ja hakevat tarkemmat ohjeet sieltä.

Vierailija
94/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan tuolla reseptillä. Ei lihapullat mitään jauhoja kaipaa.

Vierailija
95/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on oma kasvimaa ja iso kasvihuone, niin kesän herkkuruokaa teen vaihdellen eri kasviksia, mutta perusidea on wokkipannulla tai onnistuu ihan paistinpannullakin paistaa milloin mitäkin.

Eilen laitoin kanansisäfileet öljyn kera pannulle ja lisäsin pikkuhiljaa silputtuani sekaan sipulin, lehtikaalia, pinaatin, kesäkurpitsan ja paprikaa.

Lopussa kaurakermaa reilusti ja basilikaa pintaan.

Mausteena pelkkä suola ja mustapippuri.

Lisäksi uusia perunoita ja tänään syödään tuo loppu niin, että perunat pilkon sekaan ja pistelen koko hössäkän pannulla.

Usein keitän pastaa perunan tilalle.

Vierailija
96/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan tuolla reseptillä. Ei lihapullat mitään jauhoja kaipaa.

Samanlaisia reseptjä täälläkin on ktju täynnä. Ei minulla ole hajua, paljon sipulia on paljon tai mitkä kasvikset sopii yhteen parhaiten.

Vierailija
97/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen, että kasvissyöjät osaavat käyttää nettiä ja hakevat tarkemmat ohjeet sieltä.

Pointtini on tämä:

Lihapullaresptejä on miljoon. Vain yksi tai kaksi ovat minun suosikkejani.

Samoin kasvisreseptejä on miljoona. Tuskin kaikki sinun suosikkejasi.

Eikö palstalla voisi kertoa niitä suosikkeja, jottei itse tarvitse miljoonaa kokeilla ja oppia suosikit kantapään kautta?

Vierailija
98/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini on tämä:

Eikö palstalla voisi kertoa niitä suosikkeja, jottei itse tarvitse miljoonaa kokeilla ja oppia suosikit kantapään kautta?

Ei voi kun se saattaa päätyä lautaselle pihvin kaveriksi niin eihän vegaani voi sellaista sallia ;)

Vierailija
99/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointtini on tämä:

Tee soijapyöryköitä. Voit maistella taikinaa ja maustaa sen mukaan, että tulee heti mieleisiä.

Vierailija
100/109 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän