Mitä/miten kasviksia enemmän lautaselle, jaa reseptisi? Ei salaattia vaan jotain muuta?
Tuli mieleen kun silloin tällöin ostan noita Apetit punajuurivuokaa tai kukkakaali-parsakaaligratiinia jne että jotain sellaista ruokaisampaa. Muttei kaikkia uunissa valmistaisi vaan jotenkin muuten, miten?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaaliriisi, kesäkurpitsaspagetti
Tarkoitatko, että pastan sijasta tekee kesäkurpitsasta spagettimaisia suikaleita ja raastaa kukkakaalia "riisiksi" vai riisin sekaan kukkakaalia ja pastan sekaan kesäkurpitsaa? Miten maustat? Laitatko reseptit!
Siis eikö tuo ole sitten kesäkurpitsaraastetta eli salaattia, mitä ap ei halunnut?
Siis se kesäkurpitsaraaste paistetaan pannulla spagetiksi ja lisätään kastiketta. Itse teen juustohöylällä, sillä saa sopivia, pitkiä suikaleita.
Raasteita tekisin itse ja uunijuureksia, joiden sekaan fetaa kuutioina. Risottoihin on helppo sotkea erilaisia kasviksia (pakasteesta tai tuoreista pilkottuna). Jamie Oliverilla on hyvä hapanimelä kastike resepti, johon saan upotettua kaikenlaisia vihanneksia. Voin laittaa reseptin jos jotakuta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hyfää keskustelia. Aloittaja pyysi lisää reseptejä, mutta huomio keskittyy eräillä näköjään asioiden yksinlertaistamiseen, eli "googlaa, kun netistä löytyy kaikenlaista"-vastauksia.
Tässä keskustelussa ei keskustella siitä, mitä googlesta löytyy vaan siitä, että te itse kirjoitatte omat neuvot/niksit kasvisruoka-aiheisia juttuja.
Ap:n olisi vissiin pitänyt kysyä mitä näsäviisaat haluaa aamutuimaan sepustaa
Vierailija kirjoitti:
Et siis kaipaa varsinaisten kasvisruokien ohjeita, vaan siihen lautaselle lisää kasviksia?
Paistetun riisin sekaan saa laitettua vaikka mitä - no okei, se ei ole sinänsä se kasvislisäke, mutta...
Teen usein coleslaw:ta, sehän ei ole lämmin (vaikka senkin voi tehdä lämpimänä!), mutta menee ainakin meillä hyvin kaupaksi. Siihen voi laittaa kaalin ja porkkanan lisäksi mitä tahansa kasviksia, retiisejä, lanttua, kurkkua, kurpitsaa, pinaattia, salaattia...
Lisäksi erilaisia pastasalaatteja, joissa pastaa on vain nimeksi, niihin voi upottaa käytännössä mitä kasviksia vain.
Keväisin/alkukesästä meillä on usein paahdettua parsaa, tai samaa paistinpannulla tehtynä: Parsaa, seesamöljyä, soijakastiketta.
Kasviswokkia, eli suikaloituja kasviksia sweet'n sour-kastikkeessa, tai vaikka maapähkinä-chilikastikkeessa. Vaatii vähän etukäteisvalmisteluja, kun pilkkoo kaikki kasvikset valmiiksi, mutta se paistaminen ei vie kauaa.
Niin näitä salaattityyppisiä juurikaan en ajatellut vaan ruokaisampia lisäkkeitä. Itse teen esim. (pakaste)ruusukaalista sellaista että keitä niitä, pilkon pieniksi, sekoitan voitilkan, suolaa ja mustapippuria ja parmesania. Tarkoitus ei ole niinkään siis hakea kevytruokareseptejä vaan kasvista, kuitua jne. Mutta toki käy muutkin kasvisruoat, jos joku muu lukija olisi vaikka niistä kiinnostunut.
Teen erilaisia keittoja. Ei pelkkää kasvista mutta kasvisvoittoista. Paljon sipulia ja kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Raasteita tekisin itse ja uunijuureksia, joiden sekaan fetaa kuutioina. Risottoihin on helppo sotkea erilaisia kasviksia (pakasteesta tai tuoreista pilkottuna). Jamie Oliverilla on hyvä hapanimelä kastike resepti, johon saan upotettua kaikenlaisia vihanneksia. Voin laittaa reseptin jos jotakuta kiinnostaa.
Laita ihmeessä kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaaliriisi, kesäkurpitsaspagetti
Tarkoitatko, että pastan sijasta tekee kesäkurpitsasta spagettimaisia suikaleita ja raastaa kukkakaalia "riisiksi" vai riisin sekaan kukkakaalia ja pastan sekaan kesäkurpitsaa? Miten maustat? Laitatko reseptit!
Siis eikö tuo ole sitten kesäkurpitsaraastetta eli salaattia, mitä ap ei halunnut?
Olen eri, mutta olen juustohöylällä vetänyt kesäkurpitsastasuikaleita ja paistanut ne pannulla. vähän kuin tagliatelle.
Vierailija kirjoitti:
Onpas hyfää keskustelia. Aloittaja pyysi lisää reseptejä, mutta huomio keskittyy eräillä näköjään asioiden yksinlertaistamiseen, eli "googlaa, kun netistä löytyy kaikenlaista"-vastauksia.
Tässä keskustelussa ei keskustella siitä, mitä googlesta löytyy vaan siitä, että te itse kirjoitatte omat neuvot/niksit kasvisruoka-aiheisia juttuja.
Just näin. Olen huomannut, että kasvisruoka triggeröi tällä palstalla jotenkin tosi pahasti. Tein kerran aloituksen, jossa kyselin parhaita vinkkejä ja reseptejä kasvispizzaan. Vastaukset olivat juuri tuota "google on täynnä respetejä, mistä me tiedetään mistä sä tykkään, kunnon verinen pihvi, nönnnöö" luokkaa. Tein sitten ihan kokeeksi pari päivää myöhemmin aloituksen jossa kysyin vaan vinkkejä pizzan täytteeksi ja sain ihan asiallisia vastauksia ja reseptejä.
Aina kasvissyöjiä syytetään tuputtamisesta ja muiden moittimisesta, mutta kyllä se taitaa ihan toisinpäin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen perunamuusin sijaan kukkakaali-porkkanaamuusuia, wokkivihannkset pannulla, ihan vaan keitän lisukkeeksi parsakaalia, vihreitä papuja, parsaa jne.
Minkä lisukkeeksi? Käykö lihapullat?
No minkä tahansa. Hyvin käy lihapullien kanssa. Höyryttämällä tulee vielä parempaa kuin keittämällä.
Jos kelpaa uunissa tehtävät, niin hasselbackan juurekset. Esim. punajuurista, porkkanoista ja palsternakasta.
Rakuunaporkkanat: keitä porkkanat kypsiksi, mausta suolalla ja rakuunalla ja pyörittele öljyssä.
Vierailija kirjoitti:
Rakuunaporkkanat: keitä porkkanat kypsiksi, mausta suolalla ja rakuunalla ja pyörittele öljyssä.
Näitähän meillä on työpaikan lounaslinjastollakin usein. Hyvä vinkki, kiitos!
Papalisuke: keitä vihreät pavut, pilko parin sentin paloiksi ja lisää kulhoon sinapilla maustettua majoneesia.
Vierailija kirjoitti:
Papalisuke: keitä vihreät pavut, pilko parin sentin paloiksi ja lisää kulhoon sinapilla maustettua majoneesia.
Vierailija kirjoitti:
Noniin nyt alkaa tulla sellaisia lisäkkeitä mitä hain, kiitos!
Meillä "piilotetaan" kasviksia normiruoan sekaan.
Esim.
Bologneeseen menee sipulin lisäksi puolikas kesäkurpitsa, pari pinaattikuutiota, munakoisoa, sieniä (raastettuna), porkkanaraastetta tms. Tällöin jauhelihan/soijarouheen määrää vähennetään.
Makaronilaatikkoon saa myös hyvin jemmattua kesäkurpitsaa ja munakoisoa.
Lasagnessa voi lasagnelevyt korvata munakoisoviipaleilla, tulee huomattavasti mehukkaampaa lasagnee.
Jos tehdään kotona hampurilaisia, niin ranujen sijaan meillä on uunivihanneksia: perunaa, porkkanaa, palsternakkaa, lanttua tikuiksi, tikkujen päälle öljyä, suolaa ja timjamia ja uuniin.
Keitä porkkanat, pilko paloiksi ja sekoita majoneesia sekaan.
Pilko erilaisia kasviksia tikuiksi, friteeraa "ranskiksiksi" ja tarjoile majoneesin, sinapin ja ketsupin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita ihmeessä kiitos!
Jamie Oliverin hapanimelä kastike:
2 porkkanaa
2 paprikaa
sipuli
1 rkl tomaattipyrettä
2rkl punaviinietikkaa
2 rkl soijakastiketta
ananaspaloja ja mehu purkista
1 rkl chilikastiketta
2 rkl jauhoja
4 dl kuumaa vettä
75 g pakasteherneitä
Pilko porkkanat, paprikat ja sipuli pieniksi paloiksi. Kuullota/kypsennä niitä tilkassa öljyä.
Lisää etikka, pyre, chilikastike, soijakastike, ananaspalat mehuineen. Sekoita hyvin.
Ripottele jauhot (käytän itse vehnäjauhoja) ja sekoita. Lisää kuuma vesi ja hauduta.
Lopuksi herneet sekaan. Itse laitan usein tonnikalaa yhden purkin. Sopii myös liha, joka kannattaa paistaa ensin erikseen. Helppo käyttää mitä tahansa vihanneksia kaapista sattuu löytymään, kaalitkin sopii sekaan hyvin, kun lisää heti alussa että ehtii hautua pehmeäksi. Lanttu, kesäkurpitsa, tomaatti, peruna, papu, kaikkea voi sekaan heittää, huomioi vaan erilaiset kypsymisajat.
Punaviinietikan tilalla voi käyttää tavallista tai omenaviinietikkaa. Chilikastikkeen tilalla chiliä. Valkosipulia voi lisätä myös heti alussa tavallisen sipulin kanssa. Pyreen tilalla käytän usein ketsuppia.
Olen surkea kokki yleensä mutta tämä ruoka saa aina kehuja. Tarjoan risottoriisin kanssa ja kaikki tulee syötyä. Jos olen yksin syömässä, tämä annos riittää moneksi päiväksi.
Et siis kaipaa varsinaisten kasvisruokien ohjeita, vaan siihen lautaselle lisää kasviksia?
Paistetun riisin sekaan saa laitettua vaikka mitä - no okei, se ei ole sinänsä se kasvislisäke, mutta...
Teen usein coleslaw:ta, sehän ei ole lämmin (vaikka senkin voi tehdä lämpimänä!), mutta menee ainakin meillä hyvin kaupaksi. Siihen voi laittaa kaalin ja porkkanan lisäksi mitä tahansa kasviksia, retiisejä, lanttua, kurkkua, kurpitsaa, pinaattia, salaattia...
Lisäksi erilaisia pastasalaatteja, joissa pastaa on vain nimeksi, niihin voi upottaa käytännössä mitä kasviksia vain.
Keväisin/alkukesästä meillä on usein paahdettua parsaa, tai samaa paistinpannulla tehtynä: Parsaa, seesamöljyä, soijakastiketta.
Kasviswokkia, eli suikaloituja kasviksia sweet'n sour-kastikkeessa, tai vaikka maapähkinä-chilikastikkeessa. Vaatii vähän etukäteisvalmisteluja, kun pilkkoo kaikki kasvikset valmiiksi, mutta se paistaminen ei vie kauaa.