Naisten sairauksien vähättely
Hesarissa tänään juttu kuinka naisten kokemia kipuja vähätellään.
Itsellä ihan normaali pelko, että sairauslomatodistuksessa sairaus on väännetty somaattiseksi sairaudeksi.
Vähättely on peräisin asenteista, jotka ovat periytyneet tehokkaasti menneiltä vuosikymmeniltä. Ne ovat niin juurtuneet meihin ettemme edes huomaa niitä. Tuhahdamme pettymyksemme hiljaa ja tyydymme kohtaloomme. Alistumme.
Asioiden on muututtava, naiset kannattelevat yhteiskuntaa suurelta osin.
Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkitusti naisten infarktit diagnosoidaan huonommin.
Se johtuu siitä, että naisten infarktit oireilevat epäselvemmin kuin miesten.
Vtut johdu, vaan siitä että niitä ei viitsitä/haluta/jakseta tutkia. Itsekin kävin ensin tk:ssa ja siellä muka terve kuin pukki, yksityisellä kardiologilla sitten jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun jo nuorena ihmettelin Suosikki-lehden palstan mieslääkäriä. Hän vastasi runsaita ja kivuliaita kuukautisia valittaville nuorille, että "kyllähän sen pari päivää varmasti kestää" 🙄🤦 Pari päivää joka ikinen kuukausi!!!
Voi kun kestäisikin vain pari päivää. Itselläni kuukautiset kestävät vähintään viikon, joskus jopa kaksi viikkoa. Runsasta vuotoa ainakin viisi päivää, pahimmillaan kahdeksan päivää. Joudun välillä syömään rautatabletteja runsaan vuodon vuoksi. Nuorena pyörtyilin usein kuukautisten aikaan. E-pillerit onneksi auttavat jonkin verran vuodon määrään. Kivut ovat edelleenkin aivan kamalat.
Tämä. Itselläni menkat olivat nuorena aivan kammottavat. Muutama päivä tosi runsasta vuotoa, sitten hyytymiä, jotka plompsahtelivat ohi siteen parin päivän ajan. Muutama viikko väliä ja taas sama. Kävin gynellä, joka totesi, ettei minussa ole mitään vikaa. No kiva kuulla. Söin e-pillereitä, kun ikää tuli lisää ja samaten Caprilonia. Kivut jäivät synnytyssaliin, mutta vuoto väheni vasta kun aloin noin nelikymppisenä syödä ensin Qlaira- ja sitten Zoely-pillereitä, joiden aikana menkat jäävät yleensä kokonaan tulematta. Tämä samainen gyne suositteli noita pillereitä nimenomaan siksi, että ne vähentävät migreeniä. Ja sinne jäi migreeni, joka oli kymmeniä vuosia yrittänyt iskeä vähintään n. kerran viikossa. Kiitos migreenin ja hirviömenkkojen, söin nuorena buranaa kuin leipää, sitä muistaakseni markkinoitiin tytöille ihan suoraan. Nyt jos otan buranan, parin päivän päästä (!) olen tosi kipeä, kaikki ruoansulatusvaivat närästyksestä ripuliin ja kovat kivut. Mitähän lienee lääke tehnyt elimistölleni, mutta tulipa elettyä täyttä elämää kuukauden jokaisena päivänä ym. diibadaabaa!
Vierailija kirjoitti:
Naisten sairauksia voidaan vähätellä, mutta kyseessä lienee joku monimutkaisempi vuorovaikutustapahtuma kuin joku ideologia tai naisviha.
Toki sitten on jotain juttuja esim.gynekologisiin sairauksiin liittyen, joissa vertailua ei voi suoraan harrastaa ollenkaan.
Vielä 1985 vuonna vauvoille tehtiin isojakin leikkauksia ilman puudutusta.
30% maailman pojista silvotaan ympärileikkauksella.
Ehkä olisi hedelmällisempää puhua tarkemmin siitä, että mikä vaiva sinulla on ja miten väheksytään ja sitten voitaisiin vertailla ja miettiä miten naiseus siihen liittyy.
Ei tarvinnut odottaa, kuin toiseen viestiin, kun jo tultiin vähättelemään naisten sairauksia. Niistä ei tarvitse erikseen puhua, vaan kaikista muistakin täytyy puhua siinä samalla.
Ei täällä vähätellä vaan paisutellaan.
Mulle kävi näin päin: hain apua masennukseen ja se kuitattiin hormonitoiminnalla ja kuukautiskierrolla (pms) ja millä kaikella pitkän aikaa ennen kuin sain oikeasti apua siihen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun jo nuorena ihmettelin Suosikki-lehden palstan mieslääkäriä. Hän vastasi runsaita ja kivuliaita kuukautisia valittaville nuorille, että "kyllähän sen pari päivää varmasti kestää" 🙄🤦 Pari päivää joka ikinen kuukausi!!!
Voi kun kestäisikin vain pari päivää. Itselläni kuukautiset kestävät vähintään viikon, joskus jopa kaksi viikkoa. Runsasta vuotoa ainakin viisi päivää, pahimmillaan kahdeksan päivää. Joudun välillä syömään rautatabletteja runsaan vuodon vuoksi. Nuorena pyörtyilin usein kuukautisten aikaan. E-pillerit onneksi auttavat jonkin verran vuodon määrään. Kivut ovat edelleenkin aivan kamalat.
Tiedäthän, että nykyään suositellaan syömään e-pillereitä jopa vuoden putkeen? Eli kuukautiset olisivat vain kerran vuodessa. Kaikilla ei välttämättä onnistu tiputtelun tms. vuoksi mutta itse sain elämänlaadun tuolla takaisin. Tällä on lisäksi terveyshyötyjä.
Aikoinaan päädyttiin paavin (kyllä!) miellyttämisen vuoksi e-pillerien kuukausittaiseen taukoviikkoon koska se matkii ns. luonnollista rytmiä eli jälleen vähät väliä naisten kärsimyksillä, anemioilla ja muulla. Kaiken huipuksi tästä ei edes ollut hyötyä, paavi ei kelpuuttanut e-pillereitä ehkäisyyn katolilaisille, silti kesti vuosikymmeniä mainita naisille, että se taukoviikko kerran kuukaudessa ei muuten ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhuta raskauden aiheuttamista jutuista. Itse en käy uimassa lainkaan raskausarpien takia.
Plus kokoisena ja rintaleikkauksen jäljiltä, en minäkään viitsi koululaisten jne vuoksi mennä tuijotettavaksi. Jos olisi vain aikuisille aikoja, kävisin mielelläni. Myös vesijumppa ryhmät joutuvat käyttämään yhteisiä pesutiloja, joissa vieläkään ei ole edes lyhyitä suihkuverhoja. Niinpä en vesijumppaa enää.
Sellaisia ylä ja alareunastaan lyhennettyja verhoja, niin että mitään outoa niissä ei voisi toimittaa, mutta olisi edes lievä yksityisyys, niitä kaipaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tämä on päin vastoin. Naiset hoidattaa itseään miehiä paremmin suomessakin ja valittelee vaivoistaan enemmän ja on siis äänekkäämpiä asioittensa hoitamisessa. Miehistä taas kukaan ei välitä millään tavalla ja miesten ongelmista puhu.
Minä rakastan miestäni todella paljon, ja siksi olenkin yrittänyt patistaa häntä lääkäriin monta kertaa. Vaan kun ei mene. Uskon, että tilanne on monessa perheessä sama. En tiedä syitä tälle miesten vastahakoisuudelle hoitaa itseään, mutta se on ihan todellinen ongelma ja se tappaa miehiä.
Mun mies ramppaa lääkärissä työnsä puolesta säännöllisesti. Hänet on leikattu jo kuusi kertaa, ja jokaisesta keuhkoputkentulehduksessa saa vähintään viikon sairauslomaa. Itse en ole saanut päivääkään sairauslomaa edes keuhkokuumeesta, keuhkoputkentulehduksista tai keuhkoklamydiasta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä pitäisi tehdä miehet vs naiset keskustelu? Useat tutkimukset näyttävät että naisten kipuja vähätellään, ei se ole miehiltä pois.
Palstatrollit tulevat vinkumaan jokaiseen keskusteluun, kokevat jokaisen keskustelun naisten kokemuksista henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Melkein tragikoomista lukea kun joku nainen kertoo että "juu totta, melkein kuolin kun lääkärit eivät ottaneet oireitani vakavasti" ja sit siihen tulee palstatrollimiesasiamies mouruamaan että no mut naiset esittää vaan! Ihmeen kaupalla hillitsevät kieltään sen verran etteivät hu0rittele tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedäthän, että nykyään suositellaan syömään e-pillereitä jopa vuoden putkeen? Eli kuukautiset olisivat vain kerran vuodessa. Kaikilla ei välttämättä onnistu tiputtelun tms. vuoksi mutta itse sain elämänlaadun tuolla takaisin. Tällä on lisäksi terveyshyötyjä.
Aikoinaan päädyttiin paavin (kyllä!) miellyttämisen vuoksi e-pillerien kuukausittaiseen taukoviikkoon koska se matkii ns. luonnollista rytmiä eli jälleen vähät väliä naisten kärsimyksillä, anemioilla ja muulla. Kaiken huipuksi tästä ei edes ollut hyötyä, paavi ei kelpuuttanut e-pillereitä ehkäisyyn katolilaisille, silti kesti vuosikymmeniä mainita naisille, että se taukoviikko kerran kuukaudessa ei muuten ole pakollinen.
Tiedän kyllä. Valitettavasti itselläni onnistuu vain kaksi kuukautta putkeen e-pillereitä, muuten tulee kuukauden ajan tiputtelua. Olen toki kiitollinen siitä, ettei tarvitse sentään joka kuukausi vuotaa, mutta tuo vuosi ilman kuukautisia olisi aivan unelmien täyttymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä pitäisi tehdä miehet vs naiset keskustelu? Useat tutkimukset näyttävät että naisten kipuja vähätellään, ei se ole miehiltä pois.
Palstatrollit tulevat vinkumaan jokaiseen keskusteluun, kokevat jokaisen keskustelun naisten kokemuksista henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Melkein tragikoomista lukea kun joku nainen kertoo että "juu totta, melkein kuolin kun lääkärit eivät ottaneet oireitani vakavasti" ja sit siihen tulee palstatrollimiesasiamies mouruamaan että no mut naiset esittää vaan! Ihmeen kaupalla hillitsevät kieltään sen verran etteivät hu0rittele tällä kertaa.
Tämä on niin hämärää. AP ei edes mainitse miehiä aloituksessaan, mutta silti tänne hyökätään naisia kohtaan kollektiivisesti miesten toimesta. Varmaan palstajonneilla on liikaa ruutuaikaa kesälomalla.
Mulla oli lapsena sellaiset kuukautiskivut, että makasin vaan lattialla oksentamassa. Särkylääke ei auttanut. Menin lääkäriin, joka totesi, että ihan normaalia on. En saanut mitään hoitoa tai apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kummallisesti naiset silti syö selvän enemmistön sairaanhoidon kuluista.
Totta. Siihen on kuitenkin monta eri syytä, joita käydään läpi tässä artikkelissa: https://yle.fi/uutiset/3-7426268
Yksi kyseisessä jutussa mainittu syy: "Naisten ongelmia ja oireita ei oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Saadakseen tarvitsemansa hoidon nainen joutuu käymään vastaanotolla useammin.
Tästä on selvää tutkimusnäyttöä naisten sydänvaivoista, kertoo Gissler."
Tämä saattaa olla myös viestintäkysymys.
Itse olen vaihtanut miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle, enkä enää yhtään ihmettele, miksei naisia oman sanomansa mukaan "oteta vakavasti". Miten sitä voi ottaa vakavasti ketään, joka ei sano mitään suoraan, vaan esittää kysymyksenä sen, mitä haluaa tehtävän? Ja ylipäänsä kaikki sanomiset on konditionaalissa, kysymys tai sokerikuorrutettua.
Naiset myös käyttävät lähes poikkeuksetta noin 4 kertaa enemmän sanoja kuin asian sanomiseen tarvittaisiin. Katsokaa nyt tätäkin viestiäni. Varsinainen asian ydin häviää ja seuraus on taas sama: huono viestintä, toinen ei ymmärrä eikä sinua oteta vakavasti.
Ehkäpä mies ilmaisee vastaanotolla selkeästi, että tästä kohdasta tuntuu tältä. Piste. Lääkärin on merkittävästi helpompi sen jälkeen miettiä, mikä ihmistä vaivaa, kuin jos selitellään umme och lamme.
Tätä minusta pitäisi tutkia. Tuskin ketään pelkkien tissien takia vähätellään, vaan sen helvetin huonon ulosannin.
Ja sitten naiset vielä luulevat olevansa niitä sosiaalisesti ja verbaalisesti lahjakkaampia.
Newsflash, kanssasisaret: jatkuva äänessä olo ei tarkoita sitä, että viestintä olisi erityisen hyvää.
Aikoinaan keskenmenon ja kaavinnan jälkeen, kuukautiseni muuttuivat painajaismaisiksi. Semmoinen 30-40 kipulääkettä eivät riittäneen viemään kipua. Vuosin myös kuin seula, noin vuoden tätä menoa kesti, jopa niin että kerran pyörryin kipuun jne. Sitten pääsin sairaalaan operaatioon jossa laserillä poltettiin kohdun limakalvot, ja vaikka se tarkoitti etten saisi ainakaan n.5v saada lasta,( koska kohtuni ei voisi ylläpitää raskautta.) Siinä säästyin isolta leikkaukselta, (kohdunpoisto), ja pääsin yhden yön sairaalassa olon jälkeen niin kivuista kuin vuodostakin. Jos et enää halua lapsia, toimenpidettä kannattaa kysyä.
M32 kirjoitti:
No itse en vähättele kenenkään kipuja koskaan kun en itse niitä tunne vaan koitan olla apuna ja tukena jos vain suinkin kykenen.
Pakko kyllä silti sanoa että saa sitä miehenä aika paljon kuulla sitä "iso mies ja kehtaa valittaa" ja "onko sulla miesflunssa taas" jos erehtyy sairastumaan tai vaikka loukkaantumaan.
Sanooko sinulle toiset miehet noin? Vai ketkä? Lääkäri tuskin noin sanoo tai hoitaja. Enkä kyllä itse naisena koskaan vähättelisi kenenkään miehen vaivoja noin. Sekä miehet, että naiset tuntevat ihan yhtälailla kipua, ei se sukupuolesta ole kiinni.
Jos tyttöystäväsi sanoo noin, niin et voi väittää, että miesten vaivoja vähätellään yleisesti tai lääkärissä käydessä.
Minulla on myös kohdun lääkkeellisestä tyhjennyksestä kokemusta kaksi kertaa (keskeytynyt keskenmeno vko 8+). Kyllä ne kivut oli aivan helvetilliset, jossain kohtaa tuntui todellakin siltä että henki lähtee. Sairaalasta lähtiessä sanottiin, että jos kivut on kovat niin oman kunnan päivystykseen, päivystykseen sitten kun soitin niin sanottiin että ota Buranaa. Otin sitten toisen annoksen ja kivut laantui sen verran että kärsin olla kotona, toisella kerralla osasin sitten jo etukäteen ottaa vähän liikaa särkylääkettä. Mutta kyllä oli kokemuksena aivan kauhea, toivottavasti ei enää ikinä. Että ehkäpä tuohonkin toimenpiteeseen olisi voinut jonkun vähän tujumman särkylääkkeen kotiin mukaan antaa
Vierailija kirjoitti:
M32 kirjoitti:
No itse en vähättele kenenkään kipuja koskaan kun en itse niitä tunne vaan koitan olla apuna ja tukena jos vain suinkin kykenen.
Pakko kyllä silti sanoa että saa sitä miehenä aika paljon kuulla sitä "iso mies ja kehtaa valittaa" ja "onko sulla miesflunssa taas" jos erehtyy sairastumaan tai vaikka loukkaantumaan.Sanooko sinulle toiset miehet noin? Vai ketkä? Lääkäri tuskin noin sanoo tai hoitaja. Enkä kyllä itse naisena koskaan vähättelisi kenenkään miehen vaivoja noin. Sekä miehet, että naiset tuntevat ihan yhtälailla kipua, ei se sukupuolesta ole kiinni.
Jos tyttöystäväsi sanoo noin, niin et voi väittää, että miesten vaivoja vähätellään yleisesti tai lääkärissä käydessä.
Naiset on pääasiassa näitä miesflunssan huutelioita ja miehet yleensä lähinnä naureskelee toisten miesten vaivoille.
Lääkärissä ne vähät kerrat mitkä olen elämässäni käynyt on ollut joko tai riippuen lääkäristä, toiset haluaa tutkia ja neuvoa miten parhaiten selvittäisiin kun taas toiset on näitä "buranaa vaan naamaan ja katsotaan viikon päästä uudestaan" nämä siis omat kokemukseni ketään yleistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kummallisesti naiset silti syö selvän enemmistön sairaanhoidon kuluista.
Totta. Siihen on kuitenkin monta eri syytä, joita käydään läpi tässä artikkelissa: https://yle.fi/uutiset/3-7426268
Yksi kyseisessä jutussa mainittu syy: "Naisten ongelmia ja oireita ei oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Saadakseen tarvitsemansa hoidon nainen joutuu käymään vastaanotolla useammin.
Tästä on selvää tutkimusnäyttöä naisten sydänvaivoista, kertoo Gissler."Tämä saattaa olla myös viestintäkysymys.
Itse olen vaihtanut miesvaltaiselta alalta naisvaltaiselle, enkä enää yhtään ihmettele, miksei naisia oman sanomansa mukaan "oteta vakavasti". Miten sitä voi ottaa vakavasti ketään, joka ei sano mitään suoraan, vaan esittää kysymyksenä sen, mitä haluaa tehtävän? Ja ylipäänsä kaikki sanomiset on konditionaalissa, kysymys tai sokerikuorrutettua.
Naiset myös käyttävät lähes poikkeuksetta noin 4 kertaa enemmän sanoja kuin asian sanomiseen tarvittaisiin. Katsokaa nyt tätäkin viestiäni. Varsinainen asian ydin häviää ja seuraus on taas sama: huono viestintä, toinen ei ymmärrä eikä sinua oteta vakavasti.
Ehkäpä mies ilmaisee vastaanotolla selkeästi, että tästä kohdasta tuntuu tältä. Piste. Lääkärin on merkittävästi helpompi sen jälkeen miettiä, mikä ihmistä vaivaa, kuin jos selitellään umme och lamme.
Tätä minusta pitäisi tutkia. Tuskin ketään pelkkien tissien takia vähätellään, vaan sen helvetin huonon ulosannin.
Ja sitten naiset vielä luulevat olevansa niitä sosiaalisesti ja verbaalisesti lahjakkaampia.
Newsflash, kanssasisaret: jatkuva äänessä olo ei tarkoita sitä, että viestintä olisi erityisen hyvää.
En voi sanoa olevani kanssasi samaa mieltä. Naisten sairauksia on vähätelty koko ihmiskunnan historian ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhuta raskauden aiheuttamista jutuista. Itse en käy uimassa lainkaan raskausarpien takia.
Raskausarvet ei ole sairaus, eikä niitä pidä hävetä. Itsetunnon puute on tässä isompi ongelma.
Synnytin kohta 4kk sitten ja vatsa on täynnä raskausarpia, mutta en tasan tarkkaan ajatellut kätkeä niitä kokouimapuvun alle loputtomiin. Nyt kun on vielä (liikaa) raskauskiloja, niin kokouimapuku on parempi vaihtoehto, että pysyy makkarat kasassa, mutta heti kun vanhat bikinit mahtuu päälle, niin minähän en arpiani peitä. Jos joku niistä traumatisoituu, niin on heidän pääkopassaan vikaa, eikä minulla.
Lihavilla on muutenkin raskausarpia ympäri kroppaa, jaloissa, takapuolessa, rinnoissa. Joillain oikein ylipainoisilla muuallakin, eivätkä he (bodypositiiviset) niitä häpeä, joten ei pidä synnyttäneen naisenkaan kroppaansa hävetä. Se on sentään "hankittu" raskaudella, ei ylensyömällä.
Muuten ihana viesti, mutta piti sitten lopuksi päästä dissamaan ylipainoisia ihmisiä ja kiillottaa omaa sädekehää, että MINÄ sentään en ole läski, olen ÄITI....
Omalla kohdalla silmiä avaava asia oli ms-tautiin sairastuminen.
Ennen sairastumista kohtelu oli aina erittäin vähättelevää. Mutta ms-diagnoosin saatuani on kaikki vaivat otettu vakavasti. Kipuihinkin on saanut toimivia lääkkeitä, eikä pelkkää buranaa.
Paska tautihan se ms on, mutta silti ero suhtautumisessa on hämmästyttävä.