Naisten sairauksien vähättely
Hesarissa tänään juttu kuinka naisten kokemia kipuja vähätellään.
Itsellä ihan normaali pelko, että sairauslomatodistuksessa sairaus on väännetty somaattiseksi sairaudeksi.
Vähättely on peräisin asenteista, jotka ovat periytyneet tehokkaasti menneiltä vuosikymmeniltä. Ne ovat niin juurtuneet meihin ettemme edes huomaa niitä. Tuhahdamme pettymyksemme hiljaa ja tyydymme kohtaloomme. Alistumme.
Asioiden on muututtava, naiset kannattelevat yhteiskuntaa suurelta osin.
Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Somaattinen tarkoittaa kehollista. Ap tarkoittaa aloituksessaan varmaankin PSYKOsomaattista.
Mutta juu, oikeilla jäljillä hän on. Edelleen on se ajatus, että sairaudet, joiden sairastajista valtaosa on naisia, ovat tavallaan hysteriaa ja niiden oireita ja intensiteettiä vähätellään rutiininomaisesti. Yksinkertaistetusti koetaan, että naiset valehtelevat ja liioittelevat.
Aijaa. Mulla on aivan päinvastaisia kokemuksia. Ilkutaan miesflunssasta ja totuushan on että naisilla lääkäriinmenon kynnys on paljon matalampi. Meitä miehiä moititaan siitä ette emme hakeudu hoitoon vakavissakaan tapauksissa.
Jouduin synnyttämään kuolleen vauvani viikolla 24. Oli erittäin hankala synnytys ja päätyi kaavintaan. Puhumattakaan henkisestä olotilastani. Sain viikon sairaslomaa. V i i k o n.
Mietitäänpä, mikä oli miehille vastaava koettelemus, ja sairaslomaa tulisi viikko? Jota pitäisi itse jaksaa siinä olotilassa hakea lisää ja aina perustella, kuinka rikki sitä henkisesti (ja fyysesti) vielä on?
Vierailija kirjoitti:
HS:n artikkelissa toimittaja koki ensihoitajan vähättelevän hänen kipuaan, kun hän oli tilannut ambulanssin kuukautiskipujen vuoksi. Toimittajalla oli kovat kivut ja hän oli oksentanutkin tuskissaan. Tällaisen kivun vähättely on typerää, mutta vähintään yhtä typerää on hätänumeroon soittaminen kuukautiskipujen takia. Ambulanssia tarvitaan, kun on oikea hätätilanne eli akuutti henkeä ja terveyttä uhkaava, välitöntä hoitoa vaativa tilanne. Kuukatiskivut voivat olla aivan helvetillisiä ja niiden vuoksi voi pyörtyä ja oksentaa, mutta silti niiden hoitamiseen usein riittää tavallinen särkylääke. Kaikille se ei auta, mutta yleensä lääkärin määräyksestä voi saada tehokkaan kipulääkityksen, joka itselle sopii.
No kuule jos ei ole varma kipujensa syystä, niin silloin kannattaa tilata ambulanssi. Ehkä sillä naisella voi sattumalta olla menkat samaan aikaan ja vaikkapa umpilisäke tulehtunut. Tai sitten joku voi luulla menkoiksi/krampeiksi eikä tiedä olevansa raskaana/synnyttämässä. Voihan sitä olla vaikka kasvain kohdussa ja revennyt. Tai sitten kipu tulee peräsuolesta.
Et sinä ole pätevä arvioimaan jonkun artikkelin perusteella jonkun random henkilön kivun määrää, laatua tai sen syytä. Oikeastaan aika huolestuttava piirre ihmisessä (oli syy mikä tahansa), kun hän haluaa vähätellä toisen kipua diagnosoiden sen itse sen sijaan että antaisi ammattilaisten tehdä työtään ja tehdä arvio. Ei oo sun tai kenenkään tehtävä tietää ambulanssia soittaessaan, onko nyt oikeasti jokin vakava sairaus kyseessä vaan se ambulanssi soitetaan yleensä silloin tarkistamaan tilanne kun on vakavia/pelottavia oireita. Kova kipu on joskus hätätilanne, oli se sitten sun selässä tai kiveksissä. Aivan sama. Jos et pysty esim. poistumaan kotoasi lääkäriin tai hengittämään kivun vuoksi, niin kannattaa mielummin soittaa jonnekin kuin jäädä odottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin synnyttämään kuolleen vauvani viikolla 24. Oli erittäin hankala synnytys ja päätyi kaavintaan. Puhumattakaan henkisestä olotilastani. Sain viikon sairaslomaa. V i i k o n.
Mietitäänpä, mikä oli miehille vastaava koettelemus, ja sairaslomaa tulisi viikko? Jota pitäisi itse jaksaa siinä olotilassa hakea lisää ja aina perustella, kuinka rikki sitä henkisesti (ja fyysesti) vielä on?
Otan osaa. :(
Ja viikko on ihan liian vähän, miten tuosta voi toipua nopeasti edes fyysisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Äitiyslomaan (4 kk) on oikeutettu Suomessa jokainen, jonka raskaus on kestänyt 22 viikkoa, syntyi lapsi elävänä tai kuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mahdollista? Äitiyslomaan (4 kk) on oikeutettu Suomessa jokainen, jonka raskaus on kestänyt 22 viikkoa, syntyi lapsi elävänä tai kuolleena.
Katsoin vielä Kelan sivuilta, että äitiysvapaan mitta on 105 arkipäivää. Sen saa, jos raskaus on kestänyt 22 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut ahdistuksen takia monta kuukautta sairaslomaa. Pitää varmaan olla joku diagnoosi, että saa esimerkiksi masennus tai ahdistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut ahdistuksen takia monta kuukautta sairaslomaa. Pitää varmaan olla joku diagnoosi, että saa esimerkiksi masennus tai ahdistus.
Äitiyslomaan ei tarvita diagnooseja. Riittää, että on ollut raskaana 22 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kummallisesti naiset silti syö selvän enemmistön sairaanhoidon kuluista.
Naiset myös tuottavat maailmaan oman ruumiinaukkonsa kautta selvän enemmistön ihmisistä. Toisinaan siihen tarvitaan sairaanhoidollisia toimenpiteitä.
kyllä se onnistuu ilman veronmaksajien palveluja vaikka saunan lauteilla. sairaalasynnytys on vain huomion hakemista ja sairaalassa on parempi valaistus selfieitä varten
Taidat trollata huviksesi, mutta mikäli et ja yleissivistykseesi ei kuulu seuraavaa perustietoa niin: naisia kuoli synnytykseen ennen vanhaan melko paljon. Esim. Verenvuotoon ja infektioon (sepsis/verenmyrkytys). Myös vauvoja kuoli, keskosia varsinkin. Nää oli ihan arkipäivää. Siihen on syy miksi synnytyksiä on alettu hoitaa sairaalassa eikä suositella kotisynnytystä kovin herkästi.
Vierailija kirjoitti:
"Miehenä minulla ei ole kokemusta näistä naistenvaivoista"....
Pirun outo kommentti. Harvempi ensihoitaja lienee henkilökohtaisesti kokenut myöskään infarktin, mutta sitäpä ei jäädä pällistelemään.
Rehellinen kommentti, kun ei ole koettu eikä opetettukaan missään. Infarkteista puhutaan paljon.
Naisilta löytyy mystisiä vaivoja ja syndrooma mitä lääketiede ei tunne mutta sen avulla voi ihriutua ja vaatia palvelua. Oletteko koskaan miettineet että alkaisitte olemaan rehellisiä niin teitä uskottaisiin paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tämä vähättelyhän juontaa juurensa naisvihaan. Siihen että naista pidetään heikkona. Naisen kivut=turhaa vikinää. Mies ei ole koskaan kokenut mitä on kuukautiskivut, synnytyskivut, erilaiset naiseuteen liittyvät kivut, joten on helpompi ajatella niitä pieninä vaivoina. Sitten verrataan kuukautiskipuja pallien lyömiseen, koska on pakko yrittää etsimällä etsiä jokin kipupiste joka olisi verrattavissa naisten joka kuukausi kokemiin kipuihin. Miehet eivät vaan yksiselitteisesti halua ajatella että itseasiassa naiset kokevat sukupuolensa takia jatkuvaa kipua läpi elämänsä. Sitä ei voi verrata kasseille potkimiseen tai asevelvollisuuteen.
Veikkaan että tähän vaikuttaa myös se, että koska jotain ilmiötä pidetään luonnollisena niin se ei voi silloin sattua kovin paljon koska eihän ihminen muuten kestäisu sitä.
Eli koska ihmiset ajattelevat että menkat ovat luonnollinen/elämään kuuluva asia, niin he eit usko että se voisi sattua niin paljon- varsinkaan jos heihin itse ei satu ollenkaan tai kovin paljoa - esim. naiset joiden menkkakivut ovat olemattomat tai korkeintaan kohtuulliset kivut sekä miehet koska he eivät ole itse niitä kokeneet (ja he sitten uskovat näitä vähätteleviä naisia myös koska luulisi/olettavat että naiset olisivat tässä asiassa edes keskenään yksimielisiä (tottahan toki nainen toista naista ymmärtää tai tietää millaista kaikilla naisilla on! Eikö niin?)
Tää vaatisi sen että:
-osa naisista tajuaisi että vaikka heillä on kohtuulliset menkkakivut, ei he voi kuvitella että muilla olisi just samanlaiset kivut
-miehet tajuaisi että kaikki naiset ei välttämättä ole asiantuntijoita jokaisen naisellisen sairauden kohdalla. On absurdia olettaa että yksi nainen voi puhua kaikkien puolesta.
- jos kahdella ihmisellä on sama sairaus, voi olla eri määrä kipua
- vaikka olisi luonnollista kokea kipua tilanteessa x, se ei tarkoita että se olisi normaalia
Väitän että menkkakipujen ympärillä vallitsee jokin luonnollisuus -myytti, koska niin moni niitä joskus kokee. Ja jos joku on luonnollista niin ajatellaan, ettei se voi sattua kovasti vaikka sattuuhan yleensä synnytyskin ihan hirveästi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onpa omituista. Terveydenhuolto on lähes täysin naisten työllistämä ala, joten mikseivät naiset itse korjaa tätä asiaa?
Et ole tosissasi?
Suurin osa hoitajista on naisia ja taitaa olla suurin osa lääkäreistäkin jo naisia. Mikä on siis ongelmana, että he eivät kykene muuttamaan tätä asiaa?[/quote
En tiedä miksi tätä on alapeukutettu. Ihan hyvä kysymys, ja minulla on ainakin kokemusta siitä, miten jotkut naiset eivät ymmärrä että muilla naisilla voi olla todella pahat kuukautiskivut. Esim. työkaverini mielestä menkat eivät ole hyvä syy sairaslomalle, koska HÄNEN menkkansa eivät aiheuta mitään ongelmia.
Jep.
Kuukautiskipuihin saa apua gynekologilta. Ei tarvita sairauslomia.
"Miehenä minulla ei ole kokemusta näistä naistenvaivoista"....
Pirun outo kommentti. Harvempi ensihoitaja lienee henkilökohtaisesti kokenut myöskään infarktin, mutta sitäpä ei jäädä pällistelemään.