Naisten sairauksien vähättely
Hesarissa tänään juttu kuinka naisten kokemia kipuja vähätellään.
Itsellä ihan normaali pelko, että sairauslomatodistuksessa sairaus on väännetty somaattiseksi sairaudeksi.
Vähättely on peräisin asenteista, jotka ovat periytyneet tehokkaasti menneiltä vuosikymmeniltä. Ne ovat niin juurtuneet meihin ettemme edes huomaa niitä. Tuhahdamme pettymyksemme hiljaa ja tyydymme kohtaloomme. Alistumme.
Asioiden on muututtava, naiset kannattelevat yhteiskuntaa suurelta osin.
Kertokaa kokemuksianne.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että tämä on päin vastoin. Naiset hoidattaa itseään miehiä paremmin suomessakin ja valittelee vaivoistaan enemmän ja on siis äänekkäämpiä asioittensa hoitamisessa. Miehistä taas kukaan ei välitä millään tavalla ja miesten ongelmista puhu.
Minä rakastan miestäni todella paljon, ja siksi olenkin yrittänyt patistaa häntä lääkäriin monta kertaa. Vaan kun ei mene. Uskon, että tilanne on monessa perheessä sama. En tiedä syitä tälle miesten vastahakoisuudelle hoitaa itseään, mutta se on ihan todellinen ongelma ja se tappaa miehiä.
Miehillä usein kova kuolemanpelko. Ei uskalleta mennä lääkäriin, ettei löydy mitään tauteja.
Sairaudet koetaan myös heikkouksina. Yhteiskuntamme mieskuva on kapea, mies ei saa olla heikko tai tarvitseva. Tämä on enemmän miesten keskenään ylläpitämä kuva, moni nainen sulattaisi kyllä puhuvan, heikon miehen joka olisi halukas/kykenevä ottamaan apua tai tukea vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhuta raskauden aiheuttamista jutuista. Itse en käy uimassa lainkaan raskausarpien takia.
Tätä olen myös miettinyt ja tajusin vasta itsekin, että lähes kaikki aikuisiällä tulleet vaivani ovat johtuneet/alkaneet raskauksista ja synnytyksistä. Mm. Raudanpuute, refluksi, suonikohjut, virtsankarkailu, revenneet lantionpohjanlihakset ja laskeumat.
N43
Vierailija kirjoitti:
Naiset valittavat. Aina.
Miehet valittavat. Aina. Katso peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä puhuta raskauden aiheuttamista jutuista. Itse en käy uimassa lainkaan raskausarpien takia.
Raskausarvet ei ole sairaus, eikä niitä pidä hävetä. Itsetunnon puute on tässä isompi ongelma.
Synnytin kohta 4kk sitten ja vatsa on täynnä raskausarpia, mutta en tasan tarkkaan ajatellut kätkeä niitä kokouimapuvun alle loputtomiin. Nyt kun on vielä (liikaa) raskauskiloja, niin kokouimapuku on parempi vaihtoehto, että pysyy makkarat kasassa, mutta heti kun vanhat bikinit mahtuu päälle, niin minähän en arpiani peitä. Jos joku niistä traumatisoituu, niin on heidän pääkopassaan vikaa, eikä minulla.
Lihavilla on muutenkin raskausarpia ympäri kroppaa, jaloissa, takapuolessa, rinnoissa. Joillain oikein ylipainoisilla muuallakin, eivätkä he (bodypositiiviset) niitä häpeä, joten ei pidä synnyttäneen naisenkaan kroppaansa hävetä. Se on sentään "hankittu" raskaudella, ei ylensyömällä.
No kuule ei tarvii olla ylipainoinen että niitä saa. Osa ylipainoisista ei saa niitä ollenkaan, niin että et voi kyllä päätellä painosta miten ne on hankittu. Ne arvet on voineet tulla sillä ylipainoisellakin jo ennen lihomista tai raskautta.
Itse sain pahat raskausarvet kun muutuin tytöstä naisen malliseksi. :) samoin oon kerran saanut laihtuessakin uusia, kun olin vatsataudissa ja paino putos yhtäkkiä.
Ihotyyppi sen määrää, ei kilot.
T. Se jolla oli jo alaikäisenä niitä
HS:n artikkelissa toimittaja koki ensihoitajan vähättelevän hänen kipuaan, kun hän oli tilannut ambulanssin kuukautiskipujen vuoksi. Toimittajalla oli kovat kivut ja hän oli oksentanutkin tuskissaan. Tällaisen kivun vähättely on typerää, mutta vähintään yhtä typerää on hätänumeroon soittaminen kuukautiskipujen takia. Ambulanssia tarvitaan, kun on oikea hätätilanne eli akuutti henkeä ja terveyttä uhkaava, välitöntä hoitoa vaativa tilanne. Kuukatiskivut voivat olla aivan helvetillisiä ja niiden vuoksi voi pyörtyä ja oksentaa, mutta silti niiden hoitamiseen usein riittää tavallinen särkylääke. Kaikille se ei auta, mutta yleensä lääkärin määräyksestä voi saada tehokkaan kipulääkityksen, joka itselle sopii.
Itse jouduin ennen patistamaan miestäni lääkäriin. Ei kehdannut muuten mennä. Sittenhän hän olisi ollut heikko ja mitäs jos vaikka jotain sieltä selviäisikin! Apua!.. Kyllä minun mielestäni mies on terve ja fiksu kun nimenomaan menee lääkäriin.
Mieheni repi aikanaan kynsinauhojaankin niin että sormi tulehtui ja märki, mutta ei meinannut mennä lääkäriin. Silloinkin passitin hänet. Oikeastaan ilman minua, ties mitä ongelmia hänellä olisi terveyden kanssa vaikka nuoria olemmekin.
Lääketieteessä lääkkeet ja hoidot tehdään kedkivertomiehelle. Gynekologiset tutkimukset tehdään ilman kivunlievitystä, ja synnytyskipu vähätellään- synnytykseen pitää mukavasti kuulua kipua.
Vierailija kirjoitti:
Naiset valittavat. Aina.
Tämä on se suurin syy miksi miehet kuolee ennen naisia. Kaikki vaivoista mainitseminen katsotaan valittamisena. Sieltähän se sanonta -kestä kuin mies- tulee ja on erittäin toksinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD tunnistetaan edelleen lähinnä miesten oirekuvan perusteella. Unohdetaan että naisilla se on erilainen. Siksi suuri osa naisista ei saa adhd lääkitystä eikä diagnoosia.
Samoin autismi tunnistetaan tytöiltä paljon huonommin, koska oirekuva on erilainen.
Naisilla autismi diagnosoidaan usein masennukseksi tai kaksisuuntaiseksi mielialahäiriöksi.
"Et sä voi olla olla autisti kun osaat (feikata) katsekontaktin"
Muistan kun jo nuorena ihmettelin Suosikki-lehden palstan mieslääkäriä. Hän vastasi runsaita ja kivuliaita kuukautisia valittaville nuorille, että "kyllähän sen pari päivää varmasti kestää" 🙄🤦 Pari päivää joka ikinen kuukausi!!!
Kun katsoo naisten "sairaslomia" niitä naisten sairauksia on lähinnä päättömästi liioiteltu.
Vierailija kirjoitti:
Tästä palstasta on tullut niin tylsä trollien myötä. En ymmärrä mitä iloa voi saada toisten kivulle ja asialle keskustelulle ilkkumisesta? Ennen muinoin täällä pystyi keskustelemaan jokseenkin asiallisesti asioista joista saatavavasta vertaistiedoista hyötyivät ihmiset ihan jopa sukupuolesta riippumatta.
Samaa mieltä. Täällä on usein hyviäkin kommentteja ja hyödyllistä tietoa mutta joukossa on ihan liikaa roskaa ja oikeasti asiallisiakin ketjuja poistetaan välillä. Toisaalta osa sekopääketjuista vain jatkuu ja jatkuu.
Itselläni on ketjun aiheesta myös kokemus. Kärsin nuorena järjettömän hirveistä kuukautisista. Kesti yli vuoden saada edes jossain määrin toimiva apu (niinkin tavallinen keino kuin e-pillerit auttoivat). Tilanne oli niin huono, että sillä oli kohtuuttoman laajamittaisesti ja pitkäaikaisesti vaikutusta elämääni enkä vieläkään ole täysin päässyt asiasta yli. Se, että joku on nainen on todella huono perustelu jättää hoitamatta ja auttamatta.
No itse en vähättele kenenkään kipuja koskaan kun en itse niitä tunne vaan koitan olla apuna ja tukena jos vain suinkin kykenen.
Pakko kyllä silti sanoa että saa sitä miehenä aika paljon kuulla sitä "iso mies ja kehtaa valittaa" ja "onko sulla miesflunssa taas" jos erehtyy sairastumaan tai vaikka loukkaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisten sairauksia voidaan vähätellä, mutta kyseessä lienee joku monimutkaisempi vuorovaikutustapahtuma kuin joku ideologia tai naisviha.
Toki sitten on jotain juttuja esim.gynekologisiin sairauksiin liittyen, joissa vertailua ei voi suoraan harrastaa ollenkaan.
Vielä 1985 vuonna vauvoille tehtiin isojakin leikkauksia ilman puudutusta.
30% maailman pojista silvotaan ympärileikkauksella.
Ehkä olisi hedelmällisempää puhua tarkemmin siitä, että mikä vaiva sinulla on ja miten väheksytään ja sitten voitaisiin vertailla ja miettiä miten naiseus siihen liittyy.
Ei tarvitse. Aihetta on tutkittu. Sairas ja viallinen on hyvä kirjatiivistelmä näistä tutkimustuloksista, että naisten sairauksia ja kipua todella vähätellään, diagnosoidaan väärin ja jätetään hoitamatta, mikä johtaa pahimmillaan jopa ennenaikaiseen kuolemaan. Kirjassa kerrotaan myös lääketieteen ja naisten historiaa, että miksi näin on.
M32 kirjoitti:
No itse en vähättele kenenkään kipuja koskaan kun en itse niitä tunne vaan koitan olla apuna ja tukena jos vain suinkin kykenen.
Pakko kyllä silti sanoa että saa sitä miehenä aika paljon kuulla sitä "iso mies ja kehtaa valittaa" ja "onko sulla miesflunssa taas" jos erehtyy sairastumaan tai vaikka loukkaantumaan.
Mitä tästä voimme päätellä? Terveydenhoitomme on ala-arvoinen sukupuolesta riippumatta. Toki on tosksista vähätellä oireita sukupuolen perusteella, oli sitten mies tai nainen. Perustuuko arvomme ihmisenä johonkin tiettyyn vähimmäiskärsimyksen määrään, ja siihen ajatukseen että jos kärsii itse niin toisen kärsimyksellä ei ole väliä?
Mies on aina ollut se "oikea" ihminen joten miehen oireet ja miehen tapa sairastaa ja kertoa kivuistaan ovat ne oikeat. Siksi naisen oireita ja kipuja ei ymmärretä.
Lääkkeet muuten testataan yleensä miehillä. Mielenkiintoinen fakta: osa lääkkeistä tehoaa huonommin naisiin kuin miehiin. Kuitenkin naisia lääkitään kuin olisivat miehiä. Ja syy miksi lääkkeet testataan miehillä on se että "naisten hormonitoiminta sotkisi testituloksia". Tämä on oikeasti se lääketieteen perustelu. Miettikääpä sitä. Puolella ihmiskunnalla on kyseistä hormonitoimintaa ja se tulkitaan "tulosten sotkemiseksi".
M32 kirjoitti:
Tällaisia vähättelijöitä löytyy sukupuoleen katsomatta. Itse en vähättele koskaan ja olen mieheni apuna mikäli hän koskaan sitä tarvitsee. Kerran olen jo ollut suureksi hyödyksi. Minulle ja puolisolleni on tärkeää, että toinen voi mahdollisimman hyvin ja olemme valmiita näkemään sen eteen myös vaivaa. Nämä muiden kärsimysten vähättelijät ehkä eivät ole kaikilta osin kunnossa. Suurin ongelma on silloin, jos vähättelijä on se lääkäri tms., jolta apua pitäisi hänen työnkuvansa perusteella saada.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun jo nuorena ihmettelin Suosikki-lehden palstan mieslääkäriä. Hän vastasi runsaita ja kivuliaita kuukautisia valittaville nuorille, että "kyllähän sen pari päivää varmasti kestää" 🙄🤦 Pari päivää joka ikinen kuukausi!!!
Voi kun kestäisikin vain pari päivää. Itselläni kuukautiset kestävät vähintään viikon, joskus jopa kaksi viikkoa. Runsasta vuotoa ainakin viisi päivää, pahimmillaan kahdeksan päivää. Joudun välillä syömään rautatabletteja runsaan vuodon vuoksi. Nuorena pyörtyilin usein kuukautisten aikaan. E-pillerit onneksi auttavat jonkin verran vuodon määrään. Kivut ovat edelleenkin aivan kamalat.
Turha niitä raskausarpia miettiä. En ole ollut koskaan raskaana ja mulla on tullu ekat jo alaikäisenä. Milloin niitä nyt ei tulisi?
Niitä on siis varmaan lähes joka toisella....
Jopa miehillä on niitä.
Miksi niitä kutsutaan Suomessa raskausarviksi, se on harhaanjohtava nimi. 🙄 Oli aika noloa sanoa 14v että oli raskausarpia kun pelkäs että joku ymmärtää väärin.
PS. Ne vaalenee mun kokemuksen mukaan n.7v aikana suht näkymättömiksi.