Onko sekarotuisten "hyvä terveys" joskus sitä etteivät omistajat vaan vie koiraa eläinlääkäriin" vaikka olisi syytäkin?
Tutun koiralla on ihan selvä virtsatulehdus ja jo pitkään iholla olleet kutisevat allergiat, mutta hän väittää kivenkovaan ettei koiralla ole mitään sairauksia koska se on sekarotuinen, ja näin ollen terve.
Ihan hemmetin typerää ja raivostuttavaa.
Osittain kyse saattaa olla myös siitä, ettei omistaja halua tai kykene käyttämään rahaa koiran viemiseen eläinlääkäriin ja mahdollisiin hoitoihin. Tosin rahaa on kyllä esimerkiksi oman auton pitämiseen ja normaaliin pienituloisen elämiseen, niin että kyllä rahaa pitäisi mielestäni olla myös sairaan eläimen hoitoon kun sen kerran on ottanut herranen aika.
Koiraparan tilanne säälittää ja suututtaa niin paljon, että mietin eläinsuojeluilmoituksen tekemistä. Olisiko se mielestänne oikein vai liioiteltua?
Ja oletteko törmänneet samanlaisiin tapauksiin? Miten minusta on alkanut vaikuttaa että osittain sekarotuiset ovat puhdasrotuisia koiria "terveempiä" vain siksi etteivät niitten omistajat suostu näkemään ja hoidattamaan niiden koiraparkojen sairauksia.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi oireinen koira tulee tietenkin hoitaa. Ei sekarotuisuus ole mikään haavoittumattomuuden tae.
Tutkimuksissa on todettu, että merkittävää osaa perinnöllisistä sairauksista esiintyy enemmän rotukoirilla, muutamaa enemmän sekarotuisilla, ja monia sairauksia kaikilla koirilla yhtä lailla. Tutkimus on linkitetty tällekin palstalle.
Kun koiraa aletaan jalostaa geenivirheitä kohti, on selvää, että sairaudet lisääntyvät.
On olemassa kourallinen rotuja, joita ei pitäisi enää olla olemassa lainkaan, ja joiden tilanteen takia eläinlääkäritkin käyttävät vuodesta toiseen puheenvuoroja.
Lisäksi moni muu rotu voisi paremmin, jos tehtäisiin rotuunottoja. Eivät ne lonkat pelkällä kuvantamisella tervehdy.
Oman sekarotuiseni vien tarpeen mukaan lääkäriin. Rotukoiraa en ota koskaan.
Kaikkia rotukoiria ei jalosteta geenivirheitä kohti ja on rotuja joihin tehdään noita rotuunottoja juuri terveyden vuoksi. Toisaalta myös rotuja joilla on hyvin vähän sairauksia. Turha niputtaa kaikkia rotukoiria ja kaikkia sekarotuisia omiksi nipuikseen kun terveydestä on kyse, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Tottakai, mitä sekarotuisempi sitä laajemmasta geenipoolista se on muodostunut ja sitä pienempi todennäköisyys perinnöllisille sairauksille. Mutta ei sekarotuisuus edelleenkään kaikkea pelasta. Itse otan rotukoiran, tarkkaan harkiten, koska haluan tietää millainen koirastani todennäköisesti kasvaa.
Mitä rotua harkitset? Kiinnostaisi kuulla oikeasti terveestä rodusta.
Ei siis sellaisesta, jolla lonkkamaljaa on kuitenkin aika paljon jäljellä ja allergioita esiintyy 2% vähemmän kuin 15 vuotta sitten :/
Jossain vaiheessa historiaa tuo uskomus varmaan piti jonkin verran paikkansa. Tosin silloin jalostetut rodut eivät olleet vielä niin rappeutuneita, mitä nyt. Nyt taas sekarotuisetkin ovat kahden tai useamman sairaan rodun hedelmiä, eipä siinä geenien sekoittuminen auta, kun kaikki alkaa olla kuraa. Eläinraukat.
Itselläni on melko terveenä pysynyt seropi 15 v. , jolle kyllä tuli nisäkasvaimia ja kulumia alaselän alueen niveliin 10 vuoden jälkeen. On hoidettu. On alkukantainen, melko terveiden rotujen yhdistelmä. Muitakin vastaavanlaisia on perhepiirissämme ollut, ja ovat olleet aika lähellä tuota "terve sekarotuinen" -ajatusta. Silti esim. ruoka-aineallergiaa on esiintynyt.
Aloittaja, jos eläinsuojeluilmon tekoon on liian korkea kynnys, eikä tuttu usko puhetta, voitkohan esim. tarjoutua viemään itse koirapoloisen eläinlääkäriin? Voisihan omistaja sellaisesta vaikka ryhdistäytyäkin ja hoitaa koiransa itse, ettei toisten sentään tarvitse...
Jokainen normaaliälyllä varustettu ihminen ymmärtää että luonto jalostaa parhaita mahdollisia, eli sekarotuisuus takaa terveyttä paremmin kuin ihmisen valitsemat parittelukumppanit.
tietenkään mikään ei sulje pois sitä ettei sekarotuisella voisi olla sairautta, tai jopa pariytyvää sairautta. Nämä vain ajan juoksussa karsiutuvat pois.
Aika harva varmaan heti ensimmäisenä ryntää eläinsuojeluilmoitusta tekemään, vaan yrittää ensin vaikuttaa omistajaan puhumalla hänelle järkeä. Olen kysellyt koiran vointia, olen tutkinut koiran ihottumia, näyttänyt puhelimella netistä kuvia samanlaisista ihottumista, ehdottanut ruokavaliokokeiluja. Olen kertonut että tiheä kyykkääminen on todennäköisesti virtsatulehduksen oire. Olen kertonut, miten kannattaa ottaa pieni näyte puhtaaseen astiaan ja viedä se tutkittavaksi eläinlääkäriin, ja ettei se tuolla tavalla omatoimisesti tehtynä edes maksa paljoa.
Eli parhaani olen yrittänyt kyllä, ja koska puhe ei ole mennyt perille, mietin nyt elsun tekemistä.
Tässä kerrostalossa asuu kymmeniä muitakin ihmisiä ja koirapuistoissa ja kävelyillä tuon koiran ovat nähneet varmaan kymmenet jos ei sadat koiranomistajat, eikä kukaan ole tietääkseni tehnyt asialle mitään tai sanonut asiasta mitään.
En siis koe olevani ihan kaikkein suurin syyllinen tässä keississä, parhaani olen yrittänyt ja aion yrittää edelleen.
T. Aloittaja
Pentutehtaiden söpöt pienet mixpennut ovat usein jo luovutettaessa niin sairaita, että joudutaan lopettamaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva varmaan heti ensimmäisenä ryntää eläinsuojeluilmoitusta tekemään, vaan yrittää ensin vaikuttaa omistajaan puhumalla hänelle järkeä. Olen kysellyt koiran vointia, olen tutkinut koiran ihottumia, näyttänyt puhelimella netistä kuvia samanlaisista ihottumista, ehdottanut ruokavaliokokeiluja. Olen kertonut että tiheä kyykkääminen on todennäköisesti virtsatulehduksen oire. Olen kertonut, miten kannattaa ottaa pieni näyte puhtaaseen astiaan ja viedä se tutkittavaksi eläinlääkäriin, ja ettei se tuolla tavalla omatoimisesti tehtynä edes maksa paljoa.
Eli parhaani olen yrittänyt kyllä, ja koska puhe ei ole mennyt perille, mietin nyt elsun tekemistä.
Tässä kerrostalossa asuu kymmeniä muitakin ihmisiä ja koirapuistoissa ja kävelyillä tuon koiran ovat nähneet varmaan kymmenet jos ei sadat koiranomistajat, eikä kukaan ole tietääkseni tehnyt asialle mitään tai sanonut asiasta mitään.
En siis koe olevani ihan kaikkein suurin syyllinen tässä keississä, parhaani olen yrittänyt ja aion yrittää edelleen.
T. Aloittaja
Sinulla on aikaa ja tahtoa mollata sekarotuisten omistajia yleistäen palstalla, mutta ei aikomustakaan sanoa tuttavallesi suoraan asiasta, josta sinulle tuttu eläin on kärsinyt jo pitkään?
On tietenkin aina väärin olla viemättä sairasta koiraa eläinlääkäriin, on se sitten sekarotuinen tai puhdasrotuinen. Ja kummastakin ryhmästä löytyy ihmisiä jotka eivät koiraa kyllin hyvin hoidata ja hoida.
Mutta aloituksen tapauksen koiran omistajan rehentelevä selitys ettei koiralla voi olla sairauksia koska se on sekarotuinen, on ihan persiöstä. Ja valitettavasti olen kuullut ja lukenut samantyyppisesta aiemminkin. On otettu sekarotuinen koira suurin toivein "nyt otetaankin terve koira eikä mikään pilalle jalostettu", ja kun koiralla sitten on ilmennyt sairauksia, on omistaja sulkenut silmänsä niiltä koska ne eivät "sovi kuvioon". Kammottavaa. Sellaista en soisi tapahtuvan, ja jos tämä aloitukseni saa edes yhden lukijan ymmärtämään ettei sekarotuisuus ole tae sataprosenttisen terveestä koirasta ja että sekarotuisiakin koiria pitää viedä eläinlääkäriin ja hoitaa, olen silloin iloinen.
En ole millään tavalla sekarotuisia koiria tai niiden omistajia vastaan, mutta niiden hoitamatta jättäminen on minusta kauheaa.
Kauheaa on yhtä lailla myös puhdasrotuisten hoitamatta jättäminen, ja niiden lukuisat sairaudet, mutta se olisikin sitten jo oma juttunsa. Lyhyesti voin kuitenkin mainita, että olen roturisteytysten ja entistä paljon laajempien, pakollisten terveystarkastusten suuri kannattaja.
T. Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin aina väärin olla viemättä sairasta koiraa eläinlääkäriin, on se sitten sekarotuinen tai puhdasrotuinen. Ja kummastakin ryhmästä löytyy ihmisiä jotka eivät koiraa kyllin hyvin hoidata ja hoida.
Mutta aloituksen tapauksen koiran omistajan rehentelevä selitys ettei koiralla voi olla sairauksia koska se on sekarotuinen, on ihan persiöstä. Ja valitettavasti olen kuullut ja lukenut samantyyppisesta aiemminkin. On otettu sekarotuinen koira suurin toivein "nyt otetaankin terve koira eikä mikään pilalle jalostettu", ja kun koiralla sitten on ilmennyt sairauksia, on omistaja sulkenut silmänsä niiltä koska ne eivät "sovi kuvioon". Kammottavaa. Sellaista en soisi tapahtuvan, ja jos tämä aloitukseni saa edes yhden lukijan ymmärtämään ettei sekarotuisuus ole tae sataprosenttisen terveestä koirasta ja että sekarotuisiakin koiria pitää viedä eläinlääkäriin ja hoitaa, olen silloin iloinen.
En ole millään tavalla sekarotuisia koiria tai niiden omistajia vastaan, mutta niiden hoitamatta jättäminen on minusta kauheaa.
Kauheaa on yhtä lailla myös puhdasrotuisten hoitamatta jättäminen, ja niiden lukuisat sairaudet, mutta se olisikin sitten jo oma juttunsa. Lyhyesti voin kuitenkin mainita, että olen roturisteytysten ja entistä paljon laajempien, pakollisten terveystarkastusten suuri kannattaja.
T. Aloittaja
Palstalla meuhkaaminen ei millään tavalla auta sitä kärsivää koiraa. Ainoa asia, mitä sinä voit tehdä, on puhua, puhua ja painostaa omistajaa. Mitään sädekehää ei palstakirjoittelulla saa.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa turistit hölmöyttään maksavat valjakkoajelusta, vaikka koirien pidossa paljon ongelmia. Moni koira on 30 asteen pakkasilla ilman lämmitettyä koppia, vaikka monen koiran rotu huonosti pakkasta kestävä alaskanhusky.
Kävin viime kesänä Rovaniemellä Husky-farmilla tutustumassa ja siellä otin opastetun esittelyn, ja minulle työntekijä kertoi, että ne huskyt pärjäävät ulkona kopissa -40 asteen pakkasillakin.
Vierailija kirjoitti:
Usko nyt vaan, että sinun "vastuullinen" kennelisi on eläinrääkkäystä syntymäsairaine pentuineen.
Lonkkamaljaa ei ole, hengitys ei kulje ja aivotkaan eivät mahdu kalloon.
Mutta kun fiktiivistä sesseä kutittaa, niin se kivasti vapauttaa vastuusta eikä enää yhtään haittaa, että "jalostamasi" koirat ovat kuuroja, elävät alle puolet normaalista iästä tai sokeutuvat.
Pala helvetin tulissa.
Rotuja on moneen lähtöön. Käyttölinjaiset koirat, erittäinkin metsästyssellaiset, ovat järjestään terveimpien koirien luettelossa. Syy: ei-niin-terveet yksilöt menevät monttuun, koska kukaan ei tee mitään metsästys- tai vaikkapa vetokoiralla, joka ei pysty tekemään työtään.
Sitten kun niistä tulee seurakoiria, ja seurakoiraihmiset eivät niin koiriensa terveydestä välitä, oli kyseessä rotukoira tai seropi, tilanne huononee radikaalisti kun huonojakin yksilöitä päästetään lisääntymään. Vrt. miten kävi suomenpystykorvalle ja epilepsiatilanteelle...
Noutajissakin muuten metsästyslinjaiset ovat merkittävästi terveempiä kuin näyttelylinjaiset panssarivaunut. Osaselitys voi toki olla sekin, että metsästyslinjaisia ottavat yleensä ne, jotka haluavat tehdä koiransa kanssa jotain, joten koiraparka saa edes riittävästi liikuntaa, ja ravitsemukseenkin kiinnitetään edes jotain huomiota. (Koska huonosti syönyt koira ei jaksa.)
Johan on typerä ajatus, että joku tietynlainen eläin ei voisi sairastua. Ja se, ettei rokotuksia tarvi.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapissa turistit hölmöyttään maksavat valjakkoajelusta, vaikka koirien pidossa paljon ongelmia. Moni koira on 30 asteen pakkasilla ilman lämmitettyä koppia, vaikka monen koiran rotu huonosti pakkasta kestävä alaskanhusky.
Kävin viime kesänä Rovaniemellä Husky-farmilla tutustumassa ja siellä otin opastetun esittelyn, ja minulle työntekijä kertoi, että ne huskyt pärjäävät ulkona kopissa -40 asteen pakkasillakin.
Ja miksei pärjäisi? Ei susilla tai ketuillakaan ole lämmitettyä koppia.
Ne koirat kasvattavat pohjavillan juuri siksi, että tarkenisivat.
Itselläni on harmaa norjanhirvikoira. Brittitutut joskus kauhistelee, että enkö ota koiraa sisään, jos on -25. No, minä demonstroin, että kun käyn kysymässä, että tulisitko sisään, koira mulkaisee minua, että älä häiritse kun kerrankin on mukavaa.
Ja tuo on periaatteessa täysin sisäkoira, nukkuu aina sisällä ja on sisällä työpäivät. Pohjavilla ei kasva niin paksuksi kuin niillä koirilla, jotka ovat koko ajan ulkona. Ja silti pärjäisi ainakin noilla -25 asteen pakkasilla ulkona, jos vaan antaisin olla.
Vierailija kirjoitti:
T. Aloittaja
Miksi olet tekemisissä ihmisten kanssa, jotka triggeröivät sinua noin pahasti?
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siperianhusky kestää paremmin kuin alaskanhusky.
Aloittajahan on toiminut tilanteessa tosi vastuullisesti. Pysäyttänyt omistajan ja yrittänyt vaikuttaa puhumalla ja antamalla vinkkejä. Nyt miettii ilmoituksen tekoa. Kiitos sinulle.
Harva välittää ja oikeasti toimii yhtään mitenkään - vaikka täällä palstalla meuhkaavatkin.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siperianhusky kestää paremmin kuin alaskanhusky.
Osa niistä koirista tosiaan on alaskanhuskyjä, jotka kestävät huonommin kovaa pakkasta. Lisäksi on erilaisia rotusekoituksia. Koiralla tulisi aina olla mahdollisuus päästä suojaan pakkasella.
Valjakkoajelujen suosio on tuonut alalle kaikenlaista yrittäjää, joista osalla ei ole mitään ymmärrystä koirien hyvinvoinnista eikä rahaa haluta käyttää esimerkiksi eläinlääkäriin.
Usein sanonta siitä, että sekarotuiset ovat terveempiä johtuu siitä ettei esim.niiden luustoa kuvata. Hyvin harva sekiksen omistaja kuvauttaa koiriaan kun taas ainakin oman rodun parissa se on selviö. Kasvattajilla selkeä päämäärä käyttää vain terveitä koiria jalostuksessa ja siksi rodussa lonkkatulokset 95% A tai B. Yleensä A.
Jos otetaan satunnaisotoksena kymmenen sekarotuista ja kymmenen tämän rodun edustajaa, niin uskaltaisin väittää rotua terveemmäksi.
Se ei silti poista sitä seikkaa, että mikä tahansa koira voi sairastua juurikin virtsatietulehdukseen tmv. ja etteikö geneettinen vaihtelu rotukoirissa olisi hyväksi myös mutta harkituilla ja terveillä koirilla. Ei tervettä tule siitä että D-lonkkainen seropi astutetaan selkävaivaisella ja allergisella sekiksellä. Tämä pitäisi ihmisten ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Usein sanonta siitä, että sekarotuiset ovat terveempiä johtuu siitä ettei esim.niiden luustoa kuvata. Hyvin harva sekiksen omistaja kuvauttaa koiriaan kun taas ainakin oman rodun parissa se on selviö. Kasvattajilla selkeä päämäärä käyttää vain terveitä koiria jalostuksessa ja siksi rodussa lonkkatulokset 95% A tai B. Yleensä A.
Jos otetaan satunnaisotoksena kymmenen sekarotuista ja kymmenen tämän rodun edustajaa, niin uskaltaisin väittää rotua terveemmäksi.
Se ei silti poista sitä seikkaa, että mikä tahansa koira voi sairastua juurikin virtsatietulehdukseen tmv. ja etteikö geneettinen vaihtelu rotukoirissa olisi hyväksi myös mutta harkituilla ja terveillä koirilla. Ei tervettä tule siitä että D-lonkkainen seropi astutetaan selkävaivaisella ja allergisella sekiksellä. Tämä pitäisi ihmisten ymmärtää.
Rotukoirilla lonkkaviat ovat todella yleisiä, mikä johtuu liian kapeasta lisääntymiseen käytettävien eläinten geenipoolista. Tänä on ihan yksiselitteinen asia, jonka tajuaa jokainen genetiikkaa vähänkin tunteva.
Kun rodun terveystilanne on huono, ei enää auta "parhaimpien" yksilöiden valinta jalostukseen. Se kapeuttaa geeniperimä entisestään. Jalostuksessa on karsiutunut juuri geneettinen monimuotoisuus, joka on välttämätöntä eläinten terveydelle.
Ei ihminenkään saa terveimpiä jälkeläisiä naimalla sukulaisiaan, vaikka lonkat olisi kuvattu ja sukupuu tiedossa. Koirarotujen tilanne on se, että valitsemalla minkävtahansa yksilön rodun sisällä, saadaan geneettisesti liian lähellä oleva koira.
Tämä on tilanne esimerkiksi lyttykuonoisten rotujen tai cavalierin kohdalla. Oman rodun parhaat yksuöilöt valitsemalla ei voida enää poistaa rotujen perinnöllisiä sairauksia.
Tuo että sekarotuiset on terveempiä on ihan huuhaata. Rekisteröidyistä rotukoirista on vuosien tutkimusaineisto, sekarotuisista ei voida mitata mitään, koska ei kaikki sekarotuisetkaan mene samoihin määritelmiin. On myös totta, että sekarotuisen ottaa useimmin sellainen henkilö, joka ei osaa koiria hoitaa, eikä kasvattaa, koska niitä saa helpommin. Se selittää myös sen ettei ole rahaa tai tietämystä mennä lääkäriin. Koira parat.
Mulla on seropi. Se on ehdottomasti tervein koirani. Lonkat ja polvet priimaa rotukoirilla ollut melkein öötä.
Luonne kultaa. Rotukoirat ei ole tullut milloin minkäkin kanssa toimeen.
Tällä ei ole allergioita. Rotukoirilla kaikilla on ollut.
Koirani on eläinlääkärin tutkima monesti ja terveeksi toteama