Kysy mitä vaan psykoosista tai kerro oma kokemuksesi siitä
Sairastuin psykoosiin rankan kriisin yhteydessä ja haluaisin jakaa omakohtaista kokemustani siitä. Kysykää mitä vain siihen liittyen niin yritän vastata omalta kokemuspohjaltani.
Haluan myös lukea muiden kokemuksia siitä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni psykoosista on kamala. Ensin nukuin tosi huonosti pitkään ja lopulta en ollenkaan. Olin riehunut meidän pihalla niin että olin aivan verillä ja mm kynnet irtosivat. En ollut aggressiivinen muita kohtaan, vaan halusin saada pihatyöt valmiiksi. Lopulta olin tosi vihainen, ahdistunut ja koin erittäin syvää inhoa itseäni kohtaan. Lukittauduin vessaan ison keittiöveitsen kanssa ja viiltelin reidet, rinnat ja alavatsan todella pahasti. Tämän päätteeksi otin ison yliannoksen rauhoittavia. En ollut koskaan ollut ennen itsetuhoinen enkä myöskään tämän jälkeen.
Sairaalahoito kesti pitkään, en saanut poistua osastolta alkuun, sitten pääsin ulos hoitajan kanssa ja lopulta myös yksin.
Tapahtuneen jälkeen olen syönyt psykoosinestolääkettä ja sairaalajaksoja on ollut muutamia kun valvominen on mennyt pahaksi. Kokemus oli kammottava.
Psykoosi on sanoinkuvaamattoman kammottava kokemus. Siinä lääkehaitat jää kakkoseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma veljeni on sairastanut 3 psykoosia, kaikki ihan hirveetä sekoilua ja hänen henkensä puolesta pelkäämistä meille omaisille.
Nyt anelen ettei hän enää viimeisimmän osastokeikan jälkeen lopettaisi lääkkeitä, se olisi iäkkäälle äidillemme jo liikaa.Mt-ongelmaisen omaisen osa on tässä maassa kamala.
Voisit itse kokeilla syödä samoja lääkkeitä kuin veljesi. Näin alkuun.
Kyllä hoitamaton psykoosi on ihmiselle itselleen sekä ympäristölle huomattavasti haitallisempi kuin psyykelääkkeet.
Näinpä. Jää syviä traumoja alitajuntaan ja tajuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma veljeni on sairastanut 3 psykoosia, kaikki ihan hirveetä sekoilua ja hänen henkensä puolesta pelkäämistä meille omaisille.
Nyt anelen ettei hän enää viimeisimmän osastokeikan jälkeen lopettaisi lääkkeitä, se olisi iäkkäälle äidillemme jo liikaa.Mt-ongelmaisen omaisen osa on tässä maassa kamala.
Voisit itse kokeilla syödä samoja lääkkeitä kuin veljesi. Näin alkuun.
Kyllä hoitamaton psykoosi on ihmiselle itselleen sekä ympäristölle huomattavasti haitallisempi kuin psyykelääkkeet.
Näinpä. Jää syviä traumoja alitajuntaan ja tajuntaan.
Niin jää lääkkeistäkin, ja lisäksi ne aiheuttavat myös fyysisiä haittoja jotka voivat jäädä pysyviksi.
Psykooseistani ja rauhoittavien syömisestä muisti yli 25v sitten exäni uusi rouva ilkeillä minulle aika usein - kasvatustieteiden maisteri, korkeassa virassa. Onneksi erosivat muutama vuosi sitten. Psykoosini olivat lyhytaikaisia, reaktiivisia. Elämä helpottui kun rva katosi kuvasta. Onneksi ei ollut psykiatrin koulutusta hänellä, olisinko elossa enää?
Veljelläni oli vähän sama tilanne mutta eri lääke käytössä (Serenase). Vanhemmat olivat aluksi sitä mieltä että totta kai huolehtivat että veli syö lääkkeensä, mutta muuttivat muutamassa päivässä mielensä kun veli kaatui pahasti ja hänet piti viedä päivystykseen.
Päivystyksen lääkäri oli sanonut vanhemmille että kaatuilu, jäykkyys, liikkumisvaikeudet jne. ovat tyypillisiä Serenasen sivuvaikutuksia joista ei tarvitse olla huolissaan (wtf). Siihen loppui veljeni lääkitys.