Kallis mansikka jäi käsiin - nyt joutuvat halpuuttamaan
Kommentit (114)
Joka vuosihan se sama tapahtuu että hinnat putoo kun valmistuvat niin nopeasti.Kesällähän se aurinko paistaa ilmaiseksi ei tartte maksaa sähköstä.
En tarvitse mansikoita mihinkään. Ostan sillä 35 eurolla ihan perusraaka aineita kotiruokaan.
Minä ajattelin mennä poimimaan itse mansikat paikalliselta tilalta, mutta 8-10 e/kg tuntuu liian kalliilta hinnalta. No, mustikkaa näkyy tulevan hyvin ja muita puutarhamarjoja myös, joten mansikat saa noilla hinnoilla jäädä.
Mansikka on halvempaa kuin vuosiin ja täällä valitetaan kalliista. :D
Mansikan myyntihitaon uutisen mukaan 35euroa 5kg laatikko. Viljelijät myyvät mansikat usein suoraan kuluttajalle. Kun uutisen laatikko on roudattu torille myyntiin viljeliä saakin siitä vain 4 - 5 euroa, josta maksaa kaikki kulut.
Eli minne asiakkaan maksama +30 euroa katosi. Harmaan talouden pimeyteen, josta ei mielellään puhuta?
Miksei toimittaja kysynyt minne suurin osa rahasta katosi jo haastattelun aikana?
Sato on tänä vuonna parempi kuin vuosiin, joten liikatarjonta painaa hintoja alaspäin. Viljelijät onnistuvat tästäkin tekemään ongelman. Jos olisi huono sato, he valittaisivat siitä.
Niin - mansikattakin pärjää jos on liian kalliit hinnat. Moni päättää ostaa vähemmän tsi ei ollenkaan. Mä ostan nyt laatikon jos 30 eurolla löytyy. Kalliimmalla en osta.
"Minä ajattelin mennä poimimaan itse mansikat paikalliselta tilalta, mutta 8-10 e/kg tuntuu liian kalliilta hinnalta. "
Onpa hirveä hinta. Pitääkö noin paljon maksaa vaikka lähtisi itse pellolle konttaamaan? Ainakin puolet vähemmän pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 kg laatikko paikallisessa Prismassa 35 €. Vieressä oli 1,5 kg laatikko hintaan 13,50.
Ostin jälkimmäisen ja huomenna haen todennäköisesti toisen samanlaisen laatikon. 3 kiloa riittää meille vallan mainiosti, eikä hinta päätä huimaa. Sitä paitsi paremman näköiset mansikat oli tuossa 1,5 kilon laatikossa.Aivan törkeän hintaisia mansikoita.
Kyllä minä ennemmin maksan tuon 13,50 ekee hyvistä mansikoista kuin 35 huonon näköisistä, jotka olisivat homehtunut alta aikayksikön.
Onneksi mansikka ei ole mikään välttämättömyys kuten sähkö, niin eivät pääse röyhkeästi rahastamaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole mansikoita ostanut sen jälkeen kun suomalaiset eivät kelvanneet poimijoksi ja taas sain tästä hintakitinästä syyn jatkaa boikottia.
Kummasti kelpaa touhusatatonnit ja maataloustuki miljardit, mutta maksaja saa maksaa tuotteesta kaviaarin hinnan. Nyt saa jäädä halpistyövoiman keräämät mansikat kaupan hyllyyn. En osta. Paljon vakavampiakin asioita mietittävänä arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mansikka ei ole mikään välttämättömyys kuten sähkö, niin eivät pääse röyhkeästi rahastamaan.
Tämä tuli ahneille maksikka viljelijöille yllätyksenä.
Eikös alkukesästä kerrottu että mansikkasato jää huonoksi kylmän alkukesän takia ja hinnat tulee olemaan pilvissä. No sato onkin "yllättäen" hyvä, mutta hinnat ovat silti pilvissä.
Olen toistaiseksi jättänyt mansikat kauppaan hinnan vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Eikös alkukesästä kerrottu että mansikkasato jää huonoksi kylmän alkukesän takia ja hinnat tulee olemaan pilvissä. No sato onkin "yllättäen" hyvä, mutta hinnat ovat silti pilvissä.
Ja viljelijät on ihan hiljaa. koittavat keksiä jonkin selityksen miksi hinnat vaan nousee. tällä kertaa mutistaan jotain veden ja sähkön hinnasta kun ei voi sanoa että ei ole poimijoita kun juuri viime vuonna oli skandaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka se energia on syy nostaa hintoja? Ulkona kasvava Marja
Ai ilman polttoainetta ja sähköä ne siellä viljelee ja kastelee niitä? Käy ensin mansikkatilalla talven jälkeen ja tule sitten kommentoimaan tyhmiä 😀 joo,ei ne itsestään sinne peltoon ilmesty...
Samaa mietin. Moniko tajuaa muutaman seikan...
* maan kunnostus
* muovit
* kasteluvälineistö
* taimet
* kasvatus tuottavaksi pelloksi
* kitkentä
* rivivälien hoito
* lannoitus
* sähkökulut (kylmiöt)
* palkat (istutus, kitkentä, poiminta, myynti ym.)
* materiaalikulut (laatikot, rasiat ym.)
* polttoaine (pellonmuokkaus, istutusvaihe, rivivälien siistinä pitäminen, kauppoihin/toreille/asiakkaille kuljettaminen jne.)
Sivusta seuranneena voin sanoa, että laadukkaasta mansikasta, joka nousee pellosta kylmiöön ja siirtyy muutamassa tunnissa asiakkaan suuhun tai pakkaseen, kannattaa jo vähän maksaakin.
Toki aina voi ostaa halvalla marketista ja polkea loputkin viljelijät tässä maassa lyttyyn. On vain jotenkin surkeaa, kun sitä ties missä kylmiössä seisonutta mansikkaa sitten haukutaan ympäriinsä. Halvalla ei saa hyvää.
Eikö viljelijöitä pitänyt juuri tänä vuonna tukea, kun tiukilla ovat muutenkin? Olisiko tuki kenties sitä, että kotimaista tuotantoa ostetaan suoraan viljelijältä itseltään?
Vierailija kirjoitti:
"Minä ajattelin mennä poimimaan itse mansikat paikalliselta tilalta, mutta 8-10 e/kg tuntuu liian kalliilta hinnalta. "
Onpa hirveä hinta. Pitääkö noin paljon maksaa vaikka lähtisi itse pellolle konttaamaan? Ainakin puolet vähemmän pitäisi olla.
Riippuu ihan mistä päin olet ja millaisesta pellosta poimit. 6€/kg punaisena hohtavasta pellosta helpon kulkureitin päässä poimittuna on ihan eri, kuin 6€/kg tyhjään raavitusta pellosta seitsemän ojaa ja kuusi heinäpeltoa ylittäen.
Etsikää se hyvä paikka. Niitäkin on.
jotenkin tuntuu että kukaan päättäjistä tai myyjistä ei tajua et kun kaikki hinnat nousee jotain on vaan pakko jättää ostamatta. kyl mä mielelläni maksasin mansikkalaatikosta vaikka 40euroa mutta kun ei ole varaa. eikä se koske vaan mansikoita vaan ihan kaikkea. kun kaikki raha menee bensaan ja sähköön jää kaikki ylimääränen kaupaan oli sit halpis taikka kallis. kulut noussu noin 500e kuussa täl hetkel eli käytännös kaikki mitä pysty ennen laittaa säästöön taikka siihen että ostaa kotimaista taikka käy kampaajal taikka uudet kengät menee täl hetkel noihin kahteen asiaan eli paha tukea tuottajaa kun ei ole millä tukea