Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työnantaja tietää että olen käynyt työterveydessä?

Vierailija
11.07.2022 |

Ja pitääkö esimiehelle ilmoittaa etukäteen, jos varaa työterveyslääkärille ajan?

Teen 4-päiväistä viikkoa ja olen oikeutettu työterveyteen niinä päivinä kun minulla on töitä.

Haluaisin pyytää apua unettomuuteen. Mutta pitääkö työnantajaa tiedottaa etukäteen että menen lääkärille ja saako työpaikka käynnin tietoon jälkikäteen?

Anteeksi jos kysymys on outo, en ole ennen ollut oikeutettu työterveyteen.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynnin syy ei selviä työnantajalle. Työantaja saa vain listan nimistä jotka on siinä kuussa käyttäneet työterveyttö jotenkin (fyssari, lavrat, hoitaja, lääkäri, resepti tms) mutta nimeä ei koskaan yhdistetä toimenpiteeseen.

Mulle tulee nää laskut työterveydestä eikä niistä voi nähdä kuka teki mitäkin. T. hr pomo

Vierailija
2/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä lasku viimeistään tulee työnantajalle ja siinä lukee ketkä ovat käyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, pitääkö siis etukäteen ilmoittaa työnantajalle että on menossa työterveyteen? Jos muuten ei ole akuutin sairasloman tarve siis. Ap

Vierailija
4/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen luulit maksavan laskun käynnistäsi? Tietysti saa tiedon.

Vierailija
5/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan tarvitse etukäteen kertoa kenellekään, jos kerran lääkäriä tarvitsee.

Vierailija
6/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa tiedon käynnistä ja ainakin Terveystalo erittelee laskun liitteissään hyvinkin tarkkaan mitä toimenpiteitä on tehty, esim mitä labroja on otettu. Ihmiset sinisilmäisesti uskovat, että työterveyshuolto on luottamuksellista, mutta näin ei suinkaan ole.

Vierailija
7/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ilmoittaa jos hoidat vapaa-ajalla käynnin. Kohteliasta ja fiksua se silti voisi olla; esimies saattaa ihan oikeasti toivoa että alaiset voi hyvin (=välttää pitkiä sairauslomia)

Ja niin HR-tyyppi tuossa jo kertoi; käynti tulee laskussa esille; käynnin syy ei.

Vierailija
8/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työnantajasta ja käytännöstä. Exän työnantajalla homma toimi niin, että pomo varasi ajan alaiselleen työterveyteen. 

Vierailija
9/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käynnin syy ei selviä työnantajalle. Työantaja saa vain listan nimistä jotka on siinä kuussa käyttäneet työterveyttö jotenkin (fyssari, lavrat, hoitaja, lääkäri, resepti tms) mutta nimeä ei koskaan yhdistetä toimenpiteeseen.

Mulle tulee nää laskut työterveydestä eikä niistä voi nähdä kuka teki mitäkin. T. hr pomo

Pienessä firmassa on helppo päätellä.

Vierailija
10/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa tiedon käynnistä ja ainakin Terveystalo erittelee laskun liitteissään hyvinkin tarkkaan mitä toimenpiteitä on tehty, esim mitä labroja on otettu. Ihmiset sinisilmäisesti uskovat, että työterveyshuolto on luottamuksellista, mutta näin ei suinkaan ole.

Oho. Onko tuo ihan laillista? Ap

Vierailija
11/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituista; meillä Terveystalon laskussa on laskutettuna kaikki tehdyt toimenpiteet ml joka ikinen sähköposti a 25€ ja käynnit mutta ei sitä; kuka kävijöistä käytti mitäkin palvelua/toimenpidettä.

Vierailija
12/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esimies sanoi, että työntekijän on aina ilmoitettava hänelle, kun käy työterveyshuollossa, jotta esimies tietää varautua tuleviin laskuihin. Aika oudolta kuulosti.

Tämä siis yhdistyksessä. Missään muussa työpaikassa eivät esimiehet ole näin toimineet ja itselläni on kuitenkin jo pitkä työhistoria.

Vierailija
13/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua koijataan huolella. Olet muka oikeutettu työterveyteen vain niinä päivinä kun sinulla on töitä. Et taida olla syntynyt Suomessa?

Vierailija
14/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse ilmoittaa jos hoidat vapaa-ajalla käynnin. Kohteliasta ja fiksua se silti voisi olla; esimies saattaa ihan oikeasti toivoa että alaiset voi hyvin (=välttää pitkiä sairauslomia)

Ja niin HR-tyyppi tuossa jo kertoi; käynti tulee laskussa esille; käynnin syy ei.

Kiitos vastauksesta. Tällä hetkellä minulla on ollut paljon poissaoloja kun jatkuvasti olen ollut flunssassa, jotka kestää yli viikon!! Ei mene ohi ollenkaan. Toki nyt tautejakin on ollut paljon liikkeellä. Työpaikalla on kova kiire ja stressi, ajattelin siksi, josko voisin käydä ilmoittamatta etukäteen, että en saa nukuttua. On jo kova pala sanoa tämä lääkärille, tuntuisi raskaalta ensin selittää esimiehelle, joka joko kuuntelee tai sitten ei. Ajattelen myös olevani "kuluerä", kun menen ilmaiselle lääkärille. Heinäkuussa meidän tk on valitettavasti nyt aivan täynnä ja aikoja ei saa kuin akuuttiin hätään. Ap

Vierailija
15/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua koijataan huolella. Olet muka oikeutettu työterveyteen vain niinä päivinä kun sinulla on töitä. Et taida olla syntynyt Suomessa?

Näin kerrottiin kun aloitin. Ihan "oikea" isompi firma ja ihan oikea suomalainen olen. Ap

Vierailija
16/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan asia kuulu esimiehelle. Paitsi jos kesken työpäivän poistuu lääkäriin.

Vierailija
17/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä :se lasku menen työnantajalle valitettavasti!

Vierailija
18/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista; meillä Terveystalon laskussa on laskutettuna kaikki tehdyt toimenpiteet ml joka ikinen sähköposti a 25€ ja käynnit mutta ei sitä; kuka kävijöistä käytti mitäkin palvelua/toimenpidettä.

Laskussa ei näy, kuka kävi ja missä toimenpiteessä, mutta esihenkilöllä on pääsy työterveyden ekstranettiin, jossa näkyy tarkemmin mistä organisaatio maksaa. Myös diagnoosi. Eli jos hoidat taloushallintoa, et näe toimenpiteitä, mutta jos olet tth:hon nimetty esihenkilö, näet.

Tth:ssa käyntiä ei tarvitse ilmoittaa etukäteen, jos kyse on akuutista sairastumisesta. Esihenkilö osaa kertoa, mitä ylipäänsä korvataan, tth:han ei lähtökohtaisesti sisällä yhtään mitään muuta kuin ennaltaehkäisevän työterveyshuollon. Pienimmissä organisaatioissa se ei siis sisällä edes yleislääkärikäyntejä,  muusta puhumattakaan.

Sinulla ilmeisesti on ainakin yleislääkäritasoinen tth, joten voit käydä siellä oman alasi TES:sin määrittelemällä tavalla. TES kertoo, mikä lasketaan tilapäiseksi palkalliseksi poissaoloksi eli onko käynti työaikaa vai ei.

t. esihenkilö

Vierailija
19/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja laskun käsittely ei välttämättä mene esimiehesi kautta (saattaa mennä), mutta jos varsinkin isompi firma, niin yleensä on samalla laskulla kaikkien työterveyttä käyttäneiden käynnit ja se käsitellään suoraan jossain talous-/HR-osastolla (tietysti jos itse olet siellä, niin ehkä sitten saavat tiedon). Olen ainakin itse siinä käsityksessä, ettei esimieheni saa tietoa minun työterveyskäynneistäni ja olen kyllä varannut ajan suoraan työterveyteen ilmoittelematta esimiehelle.

Jos on pieni firma, jossa vaikka vain 5 henkilöä, niin sitten on paljon suurempi todennäköisyys, että lasku menee pomosi kautta. Niissä taitaa olla niitä diagnoosikoodeja, jotka on kyllä netistä katsottavissa.

Vierailija
20/59 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omituista. Pienissä firmoissa on helppo päätellä kuka on käynyt ja millä asioilla. Isot konsernit sitten erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä