Kallis mansikka jäi käsiin - nyt joutuvat halpuuttamaan
Kommentit (114)
Viikon sisällä hinnat laskevat. Sanokaa minun sanoneen...
Täällä Hämeessä S-Marketissa 250 g mansikkarasia on n. 5€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisen mukaan poimijalle maksetaan yksi euro/kilo. Jokainen voi lähteä kokeilemaan ja poimia vaikkapa 50 kiloa mansikoita päivässä. Jää suurimmalta osalta tekemättä ja siitäkin päivän raatamisen jälkeen jää vain 50 euroa palkkaa, miinus verot ja muut kulut. Ja kun tätä pitäisi tehdä päivä toisensa jälkeen.
Oletko itse tehnyt poimimistyötä?
Poimin useamman kesän nuorena. Rankkaa oli urheilutaustaisellekin. Nyky suomiteineistä ei ole juuri mihinkään työhön.
Minä olin yhden päivän 90-luvulla poimimassa. Ihan paskaa hommaa. Olen melko varma, että teini-ikäiset lapseni olisivat uutterampia..
Vierailija kirjoitti:
viljelijän kursimuksessa iso tekijä on kauppias, joka lohkaisee mansikan hinnasta ison siivun itselleen. olen itse yrittänyt etsiä lähiseudulta mansikkatilaa, johon voisi soittaa tilauksen ja toimittaisivat sen alaovelleni, mutta en löydä edes tietoja mansikan suoramyyntitiloista. kerrotaan vain missä automarketissa heidän mansikoitaan myydään. Niille taas sanon ei, koska olen saanut viime vuosina sellaista kuraa markettimansikoina ettei lakikaan sallisi. Päällä on hyvännäköistä marjaa, mutta pohjalla homeista ja marjoista näkee, että eivät ole samana päivänä poimittuja. Viljelijää en syytä, sillä uskon, että kauppias niitä on kylmiössään pitänyt, kun ei ole kalliimmalla hinnalla kaikki menneet kaupaksi.
mansikkatilallisten kirjanpito taitaa mennä uusiksi jos myyvät. tää on vain mutua en ole koskaan ostanut mansikoita koska kuulun köyhällistöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole halpatyövoimaa poimimassa. tän tiesi jokainen kun venäjä hyökkäs ukrainaan.
Eikö niitä tullu pikahakuna bussilasteittain? Poimimaan vaan vai eikö geelikynnet taivu?
eivät ole halpatyövoimaa koska joutuvat elää sillä palkalla täällä. nyt raapivat päätä mitä tekis ja toivovat että putin suoristaa koipensa jotta pääsisivät takasin kotimaahan.
Hikinen hinta tuo 35 euroa
Niin paljon en mansikkaa tartte
Mäkin ostin Turun Länsikeskuksen Prismasta 500 g 6,99 ja olivat todella kirpeitä
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö mansikoita. Tökkii. Joskus tein muutaman hillopurkin lettujen kaveriksi. Syököön muut. Melkein ällötti päivällä Omenassa, kun ihmiset parveili kädet täristen mansikanmyyjän kimpussa parkkitasolla.
näillä asiakkailla kädet tärisee ja heltat hytkyy muutenkin kun kaunareiden alku tunnari soi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisen mukaan poimijalle maksetaan yksi euro/kilo. Jokainen voi lähteä kokeilemaan ja poimia vaikkapa 50 kiloa mansikoita päivässä. Jää suurimmalta osalta tekemättä ja siitäkin päivän raatamisen jälkeen jää vain 50 euroa palkkaa, miinus verot ja muut kulut. Ja kun tätä pitäisi tehdä päivä toisensa jälkeen.
Oletko itse tehnyt poimimistyötä?
Poimin useamman kesän nuorena. Rankkaa oli urheilutaustaisellekin. Nyky suomiteineistä ei ole juuri mihinkään työhön.
Kyllä sitä voi jokainen lähteä kokeilemaan. Ei siitä saatavalla palkalla Suomessa elä. Karkkirahoja sillä voi ansaita.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008939269.html
Huvittavaa, kun Yrittäjä Kati Kolari pitäisi yrittäjälle maksetun osuuden vähintään 6–7 euroa kilolta, jolloin käteen jäisi riittävästi elämiseen. Tarkoittaa nettona!
Silti poimijan pitäisi pärjätä 1e/kg bruttotuloilla. =D
Enemmän se työntekijä kuluttaa, kuin telkkarin ääressä istuva yrittäjä, joten työntekijän elämiseen menee enemmän rahaa, jos ajatellaan elämisellä pelkästään syömistä!
Että miten sen rahanjaon nyt pitäisikään mennä..
Tässä se taas nähdään, yrittäjät on niin ahneita!
Enoni ostanut ollenkaan mansikoita vielä kun hinnat pikkurasioissa on ollut kiskontaa
Miten muka se energia on syy nostaa hintoja? Ulkona kasvava Marja
Ahneus iskenyt mansikka-alaan, en muuta sano. Hinnat äkkiä järkitasolle!
Vierailija kirjoitti:
Miten muka se energia on syy nostaa hintoja? Ulkona kasvava Marja
ei voi syyttää säätä tällä kertaa.
Annika antaa pian jokaiselle mansikan viljelijälle hinnan alennus-tukea jotta tulee hyvä mieli. Ukrainalaiset halpistyöntekijäthän teillä jo on siellä.
Vierailija kirjoitti:
No kas kun hintaa jähilas liian ylös niin ek oo ostajia
20-25 on ok hinta 5 kg lastikolle
Millä perusteella? Onhan ne vuosikausia sitten maksaneet sen 35€ ainakin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008939269.html
Huvittavaa, kun Yrittäjä Kati Kolari pitäisi yrittäjälle maksetun osuuden vähintään 6–7 euroa kilolta, jolloin käteen jäisi riittävästi elämiseen. Tarkoittaa nettona!
Silti poimijan pitäisi pärjätä 1e/kg bruttotuloilla. =D
Enemmän se työntekijä kuluttaa, kuin telkkarin ääressä istuva yrittäjä, joten työntekijän elämiseen menee enemmän rahaa, jos ajatellaan elämisellä pelkästään syömistä!
Että miten sen rahanjaon nyt pitäisikään mennä..
Tässä se taas nähdään, yrittäjät on niin ahneita!
Taisitten olet vain tollo. Siitä minkä kuvittelet jäävän yrittäjälle menee euro moeen paikkaan: pakkauskulut, myyjänpalkka, vakuutukset, markkinointi, kuljetus, toimitilat, mansikat ei ihan itsestään sinne pellolle ilmesty eli traktorit, sadettajat, lannoitteet, elintarviketarkastus maksut ja luvat, palkanmaksu - ja kirjanpitokulut ja varmasti paljon muuta mitä en osaa edes kuvitella.
5 kg laatikko paikallisessa Prismassa 35 €. Vieressä oli 1,5 kg laatikko hintaan 13,50.
Ostin jälkimmäisen ja huomenna haen todennäköisesti toisen samanlaisen laatikon. 3 kiloa riittää meille vallan mainiosti, eikä hinta päätä huimaa. Sitä paitsi paremman näköiset mansikat oli tuossa 1,5 kilon laatikossa.
Liian kova hinta. Lähicittarissa 5,99 pieni rasia ja siinäkin on euro liikaa. iso loota 24,95 ja pari euroa liikaa kun tuppaa löytymään raakoja mansikoita.