Kallis mansikka jäi käsiin - nyt joutuvat halpuuttamaan
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka se energia on syy nostaa hintoja? Ulkona kasvava Marja
Ai ilman polttoainetta ja sähköä ne siellä viljelee ja kastelee niitä? Käy ensin mansikkatilalla talven jälkeen ja tule sitten kommentoimaan tyhmiä 😀 joo,ei ne itsestään sinne peltoon ilmesty...
Samaa mietin. Moniko tajuaa muutaman seikan...
* maan kunnostus
* muovit
* kasteluvälineistö
* taimet
* kasvatus tuottavaksi pelloksi
* kitkentä
* rivivälien hoito
* lannoitus
* sähkökulut (kylmiöt)
* palkat (istutus, kitkentä, poiminta, myynti ym.)
* materiaalikulut (laatikot, rasiat ym.)
* polttoaine (pellonmuokkaus, istutusvaihe, rivivälien siistinä pitäminen, kauppoihin/toreille/asiakkaille kuljettaminen jne.)Sivusta seuranneena voin sanoa, että laadukkaasta mansikasta, joka nousee pellosta kylmiöön ja siirtyy muutamassa tunnissa asiakkaan suuhun tai pakkaseen, kannattaa jo vähän maksaakin.
Toki aina voi ostaa halvalla marketista ja polkea loputkin viljelijät tässä maassa lyttyyn. On vain jotenkin surkeaa, kun sitä ties missä kylmiössä seisonutta mansikkaa sitten haukutaan ympäriinsä. Halvalla ei saa hyvää.
Eikö viljelijöitä pitänyt juuri tänä vuonna tukea, kun tiukilla ovat muutenkin? Olisiko tuki kenties sitä, että kotimaista tuotantoa ostetaan suoraan viljelijältä itseltään?
Lue artikkeli uudelleen, viljelijä myy suoraan kuluttajalle 35 eurolla, mutta joutuu maksamaan kuluttajan maksamasta 5-4 eurosta maksamaan kaikki kulut, jolloin käteen jää vain roponen. Haastattelun aikana 30 euroa katosi yhden puheenvuoron aikana jonnekin. Kutsutaan myös mansikanviljelijän taikatempuksi.
Vierailija kirjoitti:
viljelijän kursimuksessa iso
tekijä on kauppias, joka lohkaisee mansikan hinnasta ison siivun itselleen. olen itse yrittänyt etsiä lähiseudulta mansikkatilaa, johon voisi soittaa tilauksen ja toimittaisivat sen alaovelleni, mutta en löydä edes tietoja mansikan suoramyyntitiloista. kerrotaan vain missä automarketissa heidän mansikoitaan myydään. Niille taas sanon ei, koska olen saanut viime vuosina sellaista kuraa markettimansikoina ettei lakikaan sallisi. Päällä on hyvännäköistä marjaa, mutta pohjalla homeista ja marjoista näkee, että eivät ole samana päivänä poimittuja. Viljelijää en syytä, sillä uskon, että kauppias niitä on kylmiössään pitänyt, kun ei ole kalliimmalla hinnalla kaikki menneet kaupaksi.
Etsi FB oman alueesi Reko!
Mansikka on hyvä vain tuoreeltaan. En tee mitään niillä vetisillä pakasteesta sulatetuilla rasioilla.
Vierailija kirjoitti:
koitin myydä mun rapalan käytettyä viehettä kolmellakympillä. kukaan ei osta kun motonetistä saa kympillä. koittakaa nyt ymmärtää että se maksaa se rapalan viehe minullekin ja täytyy myös jollain elää!
Tästä huolimatta aion perustaa käytettyjen vieheiden kaupan. löytyy rapalaa ja paljon muuta. toimituskulut 7€.
rahan tulo on taattua.
Tämä!
kuvaa hyvin kyseistä bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Viljelkääpä itse.
Ei nämä kitisijät ole valmiita laittamaan tikkua ristiin.
Jonkun muun pitää ruoka heille puoli-ilmaiseksi tuottaa ja nokan alle kantaa.
Sittenkin vielä sitä tuottajaa kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Mansikka on hyvä vain tuoreeltaan. En tee mitään niillä vetisillä pakasteesta sulatetuilla rasioilla.
sitä samaa pakastemansikkaa saa lähikaupasta samaan hintaan (ellei jopa halvemmalla) eikä tarvii muuta kuin heittää kauppa kassista pakastimeen.
Vierailija kirjoitti:
"Minä ajattelin mennä poimimaan itse mansikat paikalliselta tilalta, mutta 8-10 e/kg tuntuu liian kalliilta hinnalta. "
Onpa hirveä hinta. Pitääkö noin paljon maksaa vaikka lähtisi itse pellolle konttaamaan? Ainakin puolet vähemmän pitäisi olla.
Yllättävän moni menee sinne pellolle SYÖMÄÄN kaksin käsin koko suvun voimin. Kiva pikku päiväretki lapsenlapsille ja sitten poimitaan mukaan joku kämäinen 3kg . Siksi se kg hinta on sen verran kova.
(Paikka missä me käydään onkin tämä vuonna ilmoittanut, että minimimaksu/poimija on 5€ - mikä joidenkin mielestä on TÖrKEÄÄ kun se 4v Viivivatuliina mitään oikeasti poimi ! Huoh !
No jaa. Lokaalissa Prismassa 6e/400g. Tiedä nyt sitten onko tuo halpaa. Itse en ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostanut kuin yhden rasian kun yli puolet homehtuu heti jääkaappiin jos ei ostopäivänä syö pois.
Miksi ostat vanhaa tavaraa? Oli varmaan halpaa. Tuttu valitti samaa. Tein testin. Kävin poimimassa itse. Mansikoita jätin pikkurasiaan jääkaappiin ja katsoin, kuinka käy. Viisi päivää, ei hometta missään. Toki mansikat haihduttivat nestettä itsestään, mutta olivat muuten ihan kunnossa.
Eli tuore, hyvin kylmässä pidetty mansikka säilyy hyvin.
Parempi kysymys olisi, että miksi myydään huonoa tavaraa. Mansikka on tuoretuote. Jälleenmyyjä pistää aluksi niin suuren hinnan, että kaikki eivät mene kaupaksi samana päivänä ja seuraavana päivänä se on sekundaa. Ahneushan se tässäkin takana. Kannattaisi laittaa heti sellainen hinta, että kaikki menevät kaupaksi saman päivän aikana. Itse en enää tee sitä virhettä, että ostan mansikkaa sellaisesta paikasta, josta on myyty huonolaatuista mansikkaa. Myyjienkin kannattaa ajatella pitkänäköisesti, niin kysyntää riittää.
Vierailija kirjoitti:
viljelijän kursimuksessa iso tekijä on kauppias, joka lohkaisee mansikan hinnasta ison siivun itselleen. olen itse yrittänyt etsiä lähiseudulta mansikkatilaa, johon voisi soittaa tilauksen ja toimittaisivat sen alaovelleni, mutta en löydä edes tietoja mansikan suoramyyntitiloista. kerrotaan vain missä automarketissa heidän mansikoitaan myydään. Niille taas sanon ei, koska olen saanut viime vuosina sellaista kuraa markettimansikoina ettei lakikaan sallisi. Päällä on hyvännäköistä marjaa, mutta pohjalla homeista ja marjoista näkee, että eivät ole samana päivänä poimittuja. Viljelijää en syytä, sillä uskon, että kauppias niitä on kylmiössään pitänyt, kun ei ole kalliimmalla hinnalla kaikki menneet kaupaksi.
Minä ostin 2 laatikkoa paikallisesta k-supermarketista isoja kotimaisia mansikoita hintaan 25 euroa / laatikko. Kieltämättä ikinä ei ole ennen ollut noin hyvälaatuista marjaa laatikoissa. yhtä ainutta marjaa 2 laatikosta ei tarvinut heittää menemään.
Asiakas päättää millä hinnalla ostaa eikä yrittäjät!
Vierailija kirjoitti:
5 kg laatikko paikallisessa Prismassa 35 €. Vieressä oli 1,5 kg laatikko hintaan 13,50.
Ostin jälkimmäisen ja huomenna haen todennäköisesti toisen samanlaisen laatikon. 3 kiloa riittää meille vallan mainiosti, eikä hinta päätä huimaa. Sitä paitsi paremman näköiset mansikat oli tuossa 1,5 kilon laatikossa.
Matematiikan tunnilla on näemmä uni maittanut.
Yrittäjän pitäis maksaa enemmän palkkaa. Yrittäjä sanoo: sori ei pysty. Ota tai jätä, mulccu.
Yrittäjä haluaa lisää rahaa tuotteistaan. Asiakas sanoo: sori ei pysty. Jätän. Yrittäjä sanoo: mulccu.
Syöt ihmiskaupalla tuotettua, kunhan vaan säästät pari hikistä euroa.