Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oman vanhempansa omaishoitajana toimiminen pitäisi olla lakiin säädetty velvollisuus!

Vierailija
10.07.2022 |

Eikä niin että dumpataan vanhainkotiin ja käydään katsomassa kerran vuodessa kun "minä haluan elää omaa elämääni"...

Kommentit (168)

Vierailija
121/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidon jonoja voisi kuitenkin purkaa siten, että kunnat maksaisivat saman summan huonokuntoisten vanhusten ja vammaisten omaishoitajille kuin mitä maksavat näille hoivajäteille ympärivuorokautisesta hoidosta.

Vierailija
122/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoidon jonoja voisi kuitenkin purkaa siten, että kunnat maksaisivat saman summan huonokuntoisten vanhusten ja vammaisten omaishoitajille kuin mitä maksavat näille hoivajäteille ympärivuorokautisesta hoidosta.

Tosiaan näin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni boomer-ikäinen saa hyvää eläkettä, siitä kyllä maksaa hoitolaitoksen paikan. Heille sitä eläkettä ehti kertyä, toista se on meillä vasta eläkkeestä haaveilevilla.

Tietenkään se eläke ei sitten kasva siellä tilillä odottelemassa perinnönjakoa. Mistä tuleekin mieleen, että monelle "huolehtivalle ja hyvälle" lapselle siinä saattaa ollakin se todellinen syy hoitaa vanhus kotona. Rahaa jää tilille, perintö ei "katoa" vääriin taskuihin. Ja tuollaisissa tapauksissa se hoitolaitos olisi taatusti parempi paikka, vaikka sitten joku lähihoitaja vaihtaisikin vaipan "kylmästi".. hohhoijaa.

Hoitokotiin pääsee vain, jos on muistisairaus tai jalat ei pelaa.

Vierailija
124/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä huonoa vanhempaa saanee sitten lain turvin rääkätä samalla tavalla kuin he itse rääkkäsivät lapsiaan.

Vierailija
125/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP on vihainen vanhus jonka lapset eivät pidä hänestä

Ei, vaan psyykkisesti sairas trolli.

Tämä yhteiskunta on kehitetty tehokkaaksi, täällä on tarkoitus olla työmarkkinan käytössä ja siihen systeemiin ei sovi omaishoitovastuu jossain hiton böndellä.

Vierailija
126/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Onpas mutkikasta. Mites me perheet jossa vanhempi on lapsensa omaishoitaja hautaan asti esim. lapsen vammaisuuden takia? Voiko omaishoidettava olla samalla vanhempansa omaishoitaja, vai jääkö periaatteesta perinnöttä? 🤔

Vierailija
127/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voispa lainsäädönnöllisesti kytkeä toisiinsa omaishoidon ja perintöoikeuden. jos ei ole toista, niin ei olisi myöskään toista.

Eipä olisi väliä, ei niiltä mitään perittävää jää.

Vierailija
128/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
129/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kouluttamaton omainen saisi ammattilaisen palkkaa. Saisiko hän myös vuosilomat ja tauot eli sijaiset? Mistä tätä porukkaa riittäisi kun nyt jo on kuuleman mukaan työvoimapulaa?

Vierailija
130/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ja oikeus eivät ole sama asia, darjeeling...

Vierailija
131/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhus olisi yksin kotona heitteillä sillä aikaa kun omaishoitaja olisi töissä?

Vierailija
132/168 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Sinuna vaatisin lakiosan.

-ohis

No, sen hinta on hirveä sota ja riita ja sisarukseni riehunta - on myös oppinut sen ajatusmallin että syntipukkilapselle ei kuulu antaa mitään, ja että hän on se tärkeä ja arvokas, minä en.

En ole varma maksaako tuo vaivaa. Siis siinä mielessä että tappelemalla saatu lakiosa saattaa viedä sitten yöunet ja tasapainon elämästä. Lakiosa olisi ehkä jotain 80-100ke luokkaa eli ei valtaisa. Isosta perinnöstä ehkä tappelisin.

Kyllä minä 100 000 euron vuoksi pistäisin tappeluksi. Myös sen takia, että hemmoteltu sisarus saisi nenilleen.

Saahan noilla pitkitetyillä perintöriidoilla tuhottua vaikka koko perinnön, mutta tosiaan lakiosa taitaa olla sellainen että se kuuluu ja siitä on turha nillittää. Muista vielä pyytää laskemaan minkä verran sisarus on saanut ennakkoperintönä omaisuutta niin sen voi laskea pois hänen osuudestaan.

Vierailija
133/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, menen mieluummin vankilaan kuin alan auttamaan väkivaltaisia, ilkeitä lapsenhakkaajavanhempiani. En ole noille mitään velkaa, koko lapsuuteni ja nuoruuteni jouduin kärsimään väkivaltaa ja pelkoa ja kipua ja tuskaa.

Jos laki tulee, niin rikon sitä sitten.

Miks sitten yhteiskunnan pitäisi verorahoilla hoitaa näitä k.päitä

Vierailija
134/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähipiirissäni ainakin 5 läheistä vanhusta, ja omia lapsenlapsia, 1000 kertaa mieluummin hoitaisin heitä, kuin nyt, kun joudun raahautumaan tuntemattomia ihmisiä hoitamaan, vittumaisen työkavereiden joukkoon. Vie omat lapsesi hoitoon, että pääset hoitamaan muiden lapsia, koska siitä sulle maksetaan. Hoidata omat ja appivanhemmat muilla, että pääset pesemään liukuhihnatyönä muiden vanhusten takapuolet. Tämä vain siksi, ettäverovaroista maksetaan sulle vain muiden kuin omien sukulaisten tai muuten läheisten hoidosta. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät miten huonoa hoito hoitokodissa on ja äitien työtä kotona ja läheisten parissa arvostettaisiin rahallisesti. Ja nämä verorahat menevät hukkaan siinäkin mielessä, että kukaan itseään arvostava lähihoitaja, ei tee mitään ylimääräistä kuin pakolliset työt ja nekin moni tekee naama norsunvitulla.

Vierailija
135/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähipiirissäni ainakin 5 läheistä vanhusta, ja omia lapsenlapsia, 1000 kertaa mieluummin hoitaisin heitä, kuin nyt, kun joudun raahautumaan tuntemattomia ihmisiä hoitamaan, vittumaisen työkavereiden joukkoon. Vie omat lapsesi hoitoon, että pääset hoitamaan muiden lapsia, koska siitä sulle maksetaan. Hoidata omat ja appivanhemmat muilla, että pääset pesemään liukuhihnatyönä muiden vanhusten takapuolet. Tämä vain siksi, ettäverovaroista maksetaan sulle vain muiden kuin omien sukulaisten tai muuten läheisten hoidosta. Voi kun ihmiset ymmärtäisivät miten huonoa hoito hoitokodissa on ja äitien työtä kotona ja läheisten parissa arvostettaisiin rahallisesti. Ja nämä verorahat menevät hukkaan siinäkin mielessä, että kukaan itseään arvostava lähihoitaja, ei tee mitään ylimääräistä kuin pakolliset työt ja nekin moni tekee naama norsunvitulla.

Ymmärrän tuskastumisesi ikävään työhön, josta et koe saavasi arvostusta. En silti ole samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Lisäksi yksi asia mielipiteessäsi kummastuttaa minua todella paljon. Se on tuo viittauksesi äiteihin. Miksi koet, että vain naisten tekemänä työ olisi arvokasta? Entä jos nainen ei edes ole äiti?

Vierailija
136/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule kertomaan aiheesta lisää sitten, kun olet hyväpalkkaisessa työssä, mahdollisesti useamman lapsen yksihuoltajana ja sitten sinulle dumpataan hoitoon levoton ja sekava dementikko.

Been there, done that.

Vierailija
137/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskastumisesi ikävään työhön, josta et koe saavasi arvostusta. En silti ole samaa mieltä kanssasi tästä asiasta. Lisäksi yksi asia mielipiteessäsi kummastuttaa minua todella paljon. Se on tuo viittauksesi äiteihin. Miksi koet, että vain naisten tekemänä työ olisi arvokasta? Entä jos nainen ei edes ole äiti?

Miksi sen pitää olla äiti tai vähintään nainen, joka hoitaa lapset ja vanhukset? Että peräkamaripojan pitäisi saada hillua mielensä mukaan, ja vain hänen perheellisen siskonsa pitäisi hoitaa yhteiset vanhemmat?

Vierailija
138/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jo olemassa. Mun ilkeä vanhempani - jonka syntipukkilapsi olen - on tehnyt testamentin missä kaikki menee suosikkilapselle. En siis peri mitään, mutten myös ala auttamaan. Nythän tää on jus sun mielen mukaan hoidettu.

Lakiosan vaadit, ehdottomasti!

Vierailija
139/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jauha kakkaa, lakiosan saat jokatapauksessa.

Täytyy olla itse aktiivinen ja vaatia se.

Ja määräaikana. Ei pidä jäädä mussuttamaan vaan hoitaa ripeästi, kuten muutkin raha-asiat.

Vierailija
140/168 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen laki ei käytännössä toimi. Nykyistä mallia on kehitettävä. Nykymallissa on paljon puutteita, mutta ei sille aikuiselle lapselle voi sälyttää kokonaisvaltaista hoitoa. Esim. narkkari, juoppo, mielisairas tai korkeassa virassa oleva ainoa aikuinen lapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä