Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Tähän pinoon...
telefax
realisointikeskus
roskapankki
Kommentit (1374)
Vit"u"n hihhulit jota nykyään elokapinalaisiksi sanotaan.
Kyllä nuo mä, sä jne. ovat olleet käytössä paljon kauemmin. Ei 80-90 -luvuilla kirjakieltä kaikki puhuneet, kaikki eivät osanneet edes kirjoittaa oikein.
En ole ikinä käyttänyt tuota miukumaukua, se on mielestäni junttimainen sanonta. Sanon siinä kohtaa at.
Vilkuilin ekoja sivuja ja tajusin, että mun yksi kaveri yhä puhuu kasaria. Meitä oli siis viisi tyttöä yläasteella todella tiiviisti yhdessä. Tavataan nykyään parisen kertaa vuodessa.
Välillä miettinyt, että mikä mua tässä yhdessä häiritsee.. Se on tuo kieli. Sieltä tulee sujuvasti kaiffarit ja kliffat, skole, kundit ja gimmat... Ei me muut silleen puhuta. Hän myös käyttää meistä kaikista vielä niitä sen aikaisia lemppareita, joista osa on kyllä kyseenalaisia, jopa hänen omansa. Ovat tulleet koulukiusaajien suusta alunperin ja muistuttaa kipeestä asiasta.
Nyt jäin miettimään, että en tiedä puhuuko se koko ajan kasaria vai tuleeko päälle meidän tapaamisissa. Vasta oltiin viikonloppu yhdellä mökillä, eli parisen yötä. Luulis, että se olisi raskasta esittää, jos ei tule automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
katuryöstötön
joukkoraiskaukseton
turvallinen
Ennen oli paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta Maija (poliisiautosta)
Mikä se sitten on nykyään jos ei Musta Maija?
Miekkataksi tai Fobban bilepaku
Vierailija kirjoitti:
Vihreät sai alkunsa silloin ja kyllähän niitä haukuttiin, kun lapissa itsensä kaivukuormuriin köyttivät. Pekka Haavisto ja Heidi Hautala. Ei ole nimitykset muuttuneet, kiusaajat silleen tylsää sakkia.
Chinaski kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan, että kaikki oli ihan "sika kivaa" (tosi).
Jotain asiaa oli ihan "sikana" (paljon).
V*ttu sanaa käytettiin vähemmän, koska olin tuolloin ysärin alussa ala-asteella.
Mä uusopin tän "sikana"-termin lapseltani, joka toi sen päiväkodista :D
Mut oma korteni kekoon: äksän käyttö. Äiti kirjoittaa edelleen yx kax jne. Tulex, oox. Ihana äiti on, ei pahalla
Eix toi äxällä kirjoittaminen ollut aika lailla sen milleniumajan juttu, tai ainakin omissa yläkouluajan päiväkirjoissa tuolta 00-luvun alkupuolelta on käytetty sitä hyvin ahkerasti :) liittyy varmaan kännyköiden ja tekstarien yleistymiseen, piti lyhentää kaikki mahdolliset sanat kun se kirjoittaminen oli niin hankalaa kännykän näppäimistöllä ja piti s
oliskohan kullakin sukupolvella oma hetkensä, kun pitää äksällä kirjoittaa ja sitten ii:n pisteet sydäminä? :D
Vierailija kirjoitti:
Panna tarkoitti jo silloin panemista. Yhtä kauheaa oli, kun vanhemmat viljelivät sitä surutta tarkoittaessaan laittamista, asettamista. Kun siitäkin yritti hyssytellä liikenteessä, niin tokaisivat takaisin että kyllä minä panen!
Heh! Yksi luokkakaveri kolmannella (peruskoulun) hekotteli varmaan viikkoja sanalle "panimo", kun maantiedossa puhuttiin olutpanimosta. No, samainen kaveri päristeli ja ujelsi kävellessään Cortina Jettiä varmaan viikon Linnanmäen käynnin jälkeen.
Kun turvallinen tila tarkoitti lähinnä hevostallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panna tarkoitti jo silloin panemista. Yhtä kauheaa oli, kun vanhemmat viljelivät sitä surutta tarkoittaessaan laittamista, asettamista. Kun siitäkin yritti hyssytellä liikenteessä, niin tokaisivat takaisin että kyllä minä panen!
Heh! Yksi luokkakaveri kolmannella (peruskoulun) hekotteli varmaan viikkoja sanalle "panimo", kun maantiedossa puhuttiin olutpanimosta. No, samainen kaveri päristeli ja ujelsi kävellessään Cortina Jettiä varmaan viikon Linnanmäen käynnin jälkeen.
Silloin oli myös todella yleistä pesukonemerkki Zanussi. Siitähän tuntui tuon tyyppisille iloa riittävän. Sen verran kovaa jätkää vielä, että raaputti ekat kirjaimet pois, kun kylässä kävi..
Vierailija kirjoitti:
Tuulihousut
Nykyään käytetään pieruverkkareita. Tuulihousuissa silloin vielä kuitenkin liikuttiin menemään, pieruverkkareissa lähinnä löhötään ja pyyhitään sipsin jämät punttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihreät sai alkunsa silloin ja kyllähän niitä haukuttiin, kun lapissa itsensä kaivukuormuriin köyttivät. Pekka Haavisto ja Heidi Hautala. Ei ole nimitykset muuttuneet, kiusaajat silleen tylsää sakkia.
Itse muistan paremmin Hämeen Koijärven. Onko sun kirjoitusvälineessäsi hajallinen shift-näppäin? Tarkoittanet aluetta Lappi eikä lappi, koska kumminkin nimet osaat kuitenkin kirjoittaa oikein.
roku, rouke - 70-80 l.