TE ja selvityspyyntö, kenellekään tullut?
Täytyykö jokainen työpaikka mitä olen hakenut, erikseen nyt selvittää heille juurta jaksaen? Vai riittääkö että olen hakenut?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli selvityspyyntö että en ole noudattanut työnhakuvelvollisuutta vaikka tein määräaikaan mennessä työnhakuprofiilin.
Sama täällä. Olen koko ajan hoitanut asiat kirjoittaalla virkailijalle sähköpostia tilanteeni muutoksista yksityiskohtia myöten, mutta en ollut tajunnut käydä laittamassa jotain rastia ruutuun nettisivulla, niin heti tuli postikirjeenä huomautus. Menin itse työkkäriin kysymään, että mitä ihmettä ja pahoittelivat että se oli vain joku automaattisesti lähtenyt viesti, jota ei olisi oikeasti pitänyt lähettää minulle.
Jos pystyt käyttämään sähköpostia, niin miksi et pysty käyttämään Oma asiointia? Jos siellä tiedoissa ei ole rastia, että tehtävä suoritettu, niin kyllä siitä pitääkin muistutus tulla.
Pystyn, mutta en tajunnut, että sitäkin pitää vielä erikseen käyttää (on monimutkaista kun kirjautumiseen pitää olla verkkopankkitunnuslukulista aina mukana) vaan olin luullut, että riittää kun kirjoitan omavirkailijalle sähköpostia tyyliin "lähetin eilen työhakemuksen paikkaan X ja huomenna olen menossa työhaastatteluun paikkaan Y. Hakemastani työpaikasta Z tuli tänään tieto, että en saanut sitä" ja todisteeksi liitetiedostot mukaan sähköpostiin.
Eli tuplatöitä virkailijalle, kun asiakas olettaa, että tämähän menee näppärästi... Ei ihme, että työkkärissä tulee virheitä, kun kuukaudessa pahimmillaan 300 asiakasta lähettää meiliä, että hei, merkkaapa mun työnhaut - ja jos virkailija ei yksinkertaisesti ehdi, niin asiakas saa muistutuksen.
Milloinhan henkilökohtaiseen työnhakusuunnitelmaan päivitetään haettavien työpaikkojen määrä?
Vierailija kirjoitti:
Milloinhan henkilökohtaiseen työnhakusuunnitelmaan päivitetään haettavien työpaikkojen määrä?
Odottelet sitä yhteydenottoa ensin jossa asioista sovitaan. Siihen saakka olet ja elät kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottelet sitä yhteydenottoa ensin jossa asioista sovitaan. Siihen saakka olet ja elät kuten tähänkin asti.
No näin olen tehnytkin. Te-toimistosta ei saa edes asiaa kysyä kun sieltä tulleessa massasähköpostissa kiellettiin olemasta yhteydessä heihin pahaan ruuhkautumiseen vedoten.
Ottaisin sinuna yhteyttä TE-toimistoon ja kysyisin, että kuinka tulee toimia. Voi olla, että heille riittää pelkkä lyhyt kirjallinen selvitys haetuista paikoista, mutta voi olla, että sinun pitää lähettää TE-toimistoon kaikki lähettämäsi työhakemukset ja työnantajien yhteystiedot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin olen tehnytkin. Te-toimistosta ei saa edes asiaa kysyä kun sieltä tulleessa massasähköpostissa kiellettiin olemasta yhteydessä heihin pahaan ruuhkautumiseen vedoten.
Näillä näkymin osaan ei edes aiota ottaa yhteyttä, joten hyvä heille, ei työnhakuvelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin sinuna yhteyttä TE-toimistoon ja kysyisin, että kuinka tulee toimia. Voi olla, että heille riittää pelkkä lyhyt kirjallinen selvitys haetuista paikoista, mutta voi olla, että sinun pitää lähettää TE-toimistoon kaikki lähettämäsi työhakemukset ja työnantajien yhteystiedot yms.
Kyllä riittää tiedot oma asioinnissa, mitään työhakemuksia ei tarvita, ellei siitä ole erikseen sovittu suunnitelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä näkymin osaan ei edes aiota ottaa yhteyttä, joten hyvä heille, ei työnhakuvelvollisuutta.
Marraskuussa alkaa olla vapaita aikoja, mutta silloin tulee iso työttömyysetuusuudistus, joka taitaa sotkea pakkaa entisestään.
Minullekin tuli tuollainen "selvityspyyntö". Omaan kassaani soitettuani kerrottiin, että ei minulta sitä "selvitystä" pyydetty, vaan kassalta. Onnetonta töhöilyä.............
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tuli tuollainen "selvityspyyntö". Omaan kassaani soitettuani kerrottiin, että ei minulta sitä "selvitystä" pyydetty, vaan kassalta. Onnetonta töhöilyä.............
Ongelma: järjestelmä ei osaa lähettää kassalle menevää viestiä asiakkaalle. Lisäksi työkkäri ei koskaan tee kassalle selvityspyyntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä riittää tiedot oma asioinnissa, mitään työhakemuksia ei tarvita, ellei siitä ole erikseen sovittu suunnitelmassa.
Ei riitä kirjalliset selvitykset vaan kuten edellä mainittu, kun aktiivimalli hlön kohdalla sovitaan, sinne oma asiointiin tulee tehtäviin kohdat, joihin haetut työpaikat ilmoitetaan, työnantaja ja hakupäivämäärä. Ja kyllä, ne tarkistetaan. t. työkkärintäti
Vierailija kirjoitti:
Jos saat selvitys pyynnön siihen on aivan sama mitä vastaat koska mikään selitys ei mene läpi ja karenssia joka tapauksessa saa.
Esität todisteet niistä työpaikoista, joita olet hakenut. Kaikkihan haetaan nykyään digitaalisesti, ja niistä hakemuksista tulee ilmoitus sähköpostiin. Eli ei vaikeaa, jos olet hakenut työpaikkoja. Jos et ole hakenut, niin tilanne on silloin haasteellisempi. Saat varoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä kirjalliset selvitykset vaan kuten edellä mainittu, kun aktiivimalli hlön kohdalla sovitaan, sinne oma asiointiin tulee tehtäviin kohdat, joihin haetut työpaikat ilmoitetaan, työnantaja ja hakupäivämäärä. Ja kyllä, ne tarkistetaan. t. työkkärintäti
Lisäys, aina ne tehtävät työnhaut eivät ole työpaikkojen hakua, myös muita tehtäviä voi sinne merkitä jotka sovittu korvaamaan työpaikan hakemisen sijasta. Esim lyhytkurssit, työnhakuprofiilin julkaisu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat selvitys pyynnön siihen on aivan sama mitä vastaat koska mikään selitys ei mene läpi ja karenssia joka tapauksessa saa.
Esität todisteet niistä työpaikoista, joita olet hakenut. Kaikkihan haetaan nykyään digitaalisesti, ja niistä hakemuksista tulee ilmoitus sähköpostiin. Eli ei vaikeaa, jos olet hakenut työpaikkoja. Jos et ole hakenut, niin tilanne on silloin haasteellisempi. Saat varoituksen.
Ei ole kaikki työpaikat digitaalisesti haettavissa, esim henkilökohtaiset avustajat ovat usein yksityisiä henkilöitä. Muilla keinoin kyllä tarkistetaan haetut työpaikat, ei tarvi todisteita itseltä löytyä ellei erikseen sanota näin. t. työkkärintäti
Tämä uusi systeemi vasta taas /c:stä onkin! Mullekin virkailija selosti, että osa ei edes vastaa soittoihin ja tule tapaamisiin, no itse ilmeisesti hölmönä menin tapaamiseen ja lätkäistiin sitten tuo hakuvelvoite! Tuli vaan tunne, että jos en itsekään olisi mennyt vaan, ei olisi tullut mitään seuraamuksia siitä(vaikutti yllättyneeltä että tulin edes paikalle vaikka niin oli sovittu)ja tuota hakuvelvoitetta ei olisi tullut ollenkaan.
Eli tunnollista rankaistiin taas kerran Suomessa, yllätys yllätys. Ja jos hakemisesta olisi minun (osa)työkyvyttömän tyn saanti kiinni, olisin työllistynyt jo ajat sitten. Useampaa paikkaa hain silloin, kun oli vielä jotain toivoa työllistyä enää ikinä, kun tässä karenssi-automaatissa taas käsketää nenimmilläänkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, näin voi olla. Ei tosin ihan yhdenvertaisessa asemassa ole työttömät jos noin menetellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä voi hakea myös soittamalla tai muuten vaan kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli selvityspyyntö että en ole noudattanut työnhakuvelvollisuutta vaikka tein määräaikaan mennessä työnhakuprofiilin.
Johtuisko siitä, että niitä töitä pitäisi HAKEA?
Pelkkä profiilin teko riitä.
Nimenomaan, avoin hakemus lähi-cittariin riittää jossa hakee TÖITÄ. Ei kannata hienostella velvoite-hakujen kanssa kunhan rima on riittävän matalalla jotta on edes jokin peruste työllistyä.
Sitten ne työt joita itse kukin todella haluaa haetaan hiotuilla täsmähakemuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä uusi systeemi vasta taas /c:stä onkin! Mullekin virkailija selosti, että osa ei edes vastaa soittoihin ja tule tapaamisiin, no itse ilmeisesti hölmönä menin tapaamiseen ja lätkäistiin sitten tuo hakuvelvoite! Tuli vaan tunne, että jos en itsekään olisi mennyt vaan, ei olisi tullut mitään seuraamuksia siitä(vaikutti yllättyneeltä että tulin edes paikalle vaikka niin oli sovittu)ja tuota hakuvelvoitetta ei olisi tullut ollenkaan.
Eli tunnollista rankaistiin taas kerran Suomessa, yllätys yllätys. Ja jos hakemisesta olisi minun (osa)työkyvyttömän tyn saanti kiinni, olisin työllistynyt jo ajat sitten. Useampaa paikkaa hain silloin, kun oli vielä jotain toivoa työllistyä enää ikinä, kun tässä karenssi-automaatissa taas käsketää nenimmilläänkin...
Jos ensimmäiseen yhteydenottoon ei vastata, ei myöskään tule selvitystä kassalle siitä että sinulle voisi maksaa työttömyysturvaa, vaan työnhakusi katkeaa.
Pystyn, mutta en tajunnut, että sitäkin pitää vielä erikseen käyttää (on monimutkaista kun kirjautumiseen pitää olla verkkopankkitunnuslukulista aina mukana) vaan olin luullut, että riittää kun kirjoitan omavirkailijalle sähköpostia tyyliin "lähetin eilen työhakemuksen paikkaan X ja huomenna olen menossa työhaastatteluun paikkaan Y. Hakemastani työpaikasta Z tuli tänään tieto, että en saanut sitä" ja todisteeksi liitetiedostot mukaan sähköpostiin.