n. 200 eurolla saisi kotiin pienoisen aurinkovoimalan
Jos ostaa osat erikseen ja rustaa kasaan. Sallittuahan tämä ei tietenkään ole etenkään rivi/kerrostalossa mutta kukapa niitä valvoo. Alkaako muitakin jo houkuttamaan tällainen nikkarointi nykyisillä sähkönhinnoilla? Aurinkopaneeli vaan ikkunaan ja akkua lataamaan.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Oma sähköntuotanto on hienoa, jos pääsee eroon ostosähköliittymästä kokonaan. Se olisi tavoitteena, mutta on tällä hetkellä turhan rajoittava.
Vasta sitten kun keksitään akku jota ei tarvitse uusia muutaman vuoden välein isolla rahalla minne sitä itse tuotettua sähköä varastoisi. Muuten tuo kuluerä vetää koko homman aika pahasti miinukselle.
Siihen on erittäin perustellut syyt miksi sähkötöitä ei saa tehdä kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole sallittua? Meillä on ollut tuommoinen jo vuosikausia. Asumme siis omakotitalossa.
Talossa on selvästikin hometta joka on tuhonnut osittain aivosi.
Hyvän mielen kanssa puoli maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on ollut pari vuotta 160w aurinkopaneeli + akku. Koko systeemi lyijyakkuineen taisi maksaa jotain 400 euroa.
Nyt vaihdettiin lyijyakku lifepo4-akuksi ja lataussäädin sen kanssa yhteensopivaksi.
Katsoin että kesän aikana paneeli oli tuottanut 17 kwh. Jos laskee 10 snt/kWh niin tuotto oli ollut noin 17 euroa. Lähinnä käytetty valaistuksen ja kännykän akkujen lataukseen. Kahvia ei kannata 12 volttisella systeemillä yrittää keittää.
"Katsoin että kesän aikana paneeli oli tuottanut 17 kwh. Jos laskee 10 snt/kWh niin tuotto oli ollut noin 17 euroa." Tuotto oli siis 1,70 euroa. Aika pitkä takaisinmaksuaika tuolla investoinnilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista paras energiantuotanto on painovoima. Kun laittaa objektit liikkumaan painovoiman vaikutusesta, niin sillä saadaan tehokkain, halvin ja saaseettomin energiantuotanto. Mutta ei tapahdu ennenkuin Mammona on tuhottu.
Ne objektit pitää jollain saada ylös ennen kuin voi niistä saada energiaa.
Vierailija kirjoitti:
ap tilaa ihmeessä toimimaton paneeli. ostat sitten kaapelit ja akut joita ei kt asunnossa saa säilyttää. jos ja kun varsinkin kun itse minä minä itse asensin syttyy tulipalo vakuutus ei korvaa maksat itse kaikki aiheuttamasi vahinkot.
En tiedä oliko itse asennettu vai ei mutta pari viikkoa sitten meidän paikkakunnalla paloi talo, syynä aurinkopaneelit tai akku ilmeisesti. En lähtisi leikkimään tuollaisilla asioilla.
Kuka hullu täällä taas vastailee mitä sattuu?
Älkää monimutkaistako yksinkertaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkuna imee jo yli puolet siitä spektristä mitä kennot tarvitsevat.
No sitten kenno partsille ulos.
Rivi- ja kerrostaloissa tuohon tarvitaan lupa eikä sitä kaikissa taloyhtiöissä heltiä.
Eikä tarvitse mitään lupaa, jos on purettavissa oleva järjestelmä. Ei kukkaruukkuunkaan tarvita mitään lupia tai edes mummojen keinuun. Asiasta ei ole edes ennakkopäätöstä, joten se mikä ei ole kielletty, on sallittu.
Osa ihmisistä muistaa asioita entisestä elämästään.
Jokaisella on omat surunsa polvilleen.
Minulla on lomakäytössä vajaan 1 kWh:n Ecoflown akku ja siihen neliömetrin aurinkopaneeni, nimelliskapasiteetti 150 wattia. Yhteishinta tuhatkunta euroa. Vaikea kuvitella, että saisin yhdistelmästä kovallakaan käytöllä sähköä kovin paljon alle 2 euroa/kWh. Sitä kalliimpaa verkkosähkö on on ollut tasan tunnin ajan koko historiansa aikana. Eli ajatuksessa, että käyttäisi kotona verkkosähkön tilalla ei mitään järkeä.
Sen sijaan matkalla on mukavaa, kun voi käyttää jääkaappia ja musakoneita muutaman päivän ajan akullisella sähköä. Ja välillä vähän vedenkeitintä, joskin sen energiankulutus on niin suurta, ettei tippaakaan kannata keittää pois heitettäväksi. Sitten jos on pilvistä, on parempi päästä välillä verkkovirran tai autosähkön äärelle tankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin pienen aurinkopaneelin nyt kesää varten ja olen jo ladannut sillä ilmaiseksi puhelimen akun monta kertaa. Mahtaa sähköyhtiöitä ja verottajaa ketuttaa :D Mietin että hankin seuraavaksi pihalle omat kanat ja alan syömään niitä munia niin maajusseja ja verottajaa taas ketuttaa kun jää kaikki verot saamatta :D
Veikkaan että kanojen hankkiminen on +-0 kannattavuudeltaan . Kanalakin maksaa, et niitä tarvella voi ulkona pitää. Munat maksavat 2,5 - 3 e iso rasia😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma sähköntuotanto on hienoa, jos pääsee eroon ostosähköliittymästä kokonaan. Se olisi tavoitteena, mutta on tällä hetkellä turhan rajoittava.
Vasta sitten kun keksitään akku jota ei tarvitse uusia muutaman vuoden välein isolla rahalla minne sitä itse tuotettua sähköä varastoisi. Muuten tuo kuluerä vetää koko homman aika pahasti miinukselle.
Kyllä niitä on . Mm. sairaaloissa on varavirta- akkuina suurtehoakkuja, joilla on käyttöikää vähintään 10 v. Kaveri osti itselleen aika monta 2 v käytettyä
Vierailija kirjoitti:
Mökillä on ollut pari vuotta 160w aurinkopaneeli + akku. Koko systeemi lyijyakkuineen taisi maksaa jotain 400 euroa.
Nyt vaihdettiin lyijyakku lifepo4-akuksi ja lataussäädin sen kanssa yhteensopivaksi.
Katsoin että kesän aikana paneeli oli tuottanut 17 kwh. Jos laskee 10 snt/kWh niin tuotto oli ollut noin 17 euroa. Lähinnä käytetty valaistuksen ja kännykän akkujen lataukseen. Kahvia ei kannata 12 volttisella systeemillä yrittää keittää.
Noilla laskutaidoilla ei kannata aurinkosähköfirmaa pystyttää.
Jos olet todellakin tuollaisen ostanut, on kilowattitunnille tullut hintaa 400 € / 17 kWh eli 23.53 €/kWh. Niin, 23 ja puoli EUROA per kilowattitunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä on . Mm. sairaaloissa on varavirta- akkuina suurtehoakkuja, joilla on käyttöikää vähintään 10 v. Kaveri osti itselleen aika monta 2 v käytettyä
Hinta, kapasiteetti, käytettävyys, oheiselektoniikka ja linkki kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnitellut jo pitempään että laittaisin kerrostalon parvekkeelle jonkinlaisen systeemin. Yhdestäkin aurinkopaneelista saisi varmaan sen verran sähköä mitä kesällä menee.
Kaverillani oli tuollainen aurinkokennosysteemi parvekkeellaan, ne paneelit olivat lasien ulkopuolella. Tuon kaverini sähkölasku pieneni todella vähiin noiden avulla, hän ei muutenkaan tuhlannut sähköä turhilla laitteilla. Ja kesällähän pahimpaan aikaan päivän pituuskin on yli 21 tuntia.
Miten niin ei ole sallittua? Meillä on ollut tuommoinen jo vuosikausia. Asumme siis omakotitalossa.