Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

n. 200 eurolla saisi kotiin pienoisen aurinkovoimalan

Vierailija
09.07.2022 |

Jos ostaa osat erikseen ja rustaa kasaan. Sallittuahan tämä ei tietenkään ole etenkään rivi/kerrostalossa mutta kukapa niitä valvoo. Alkaako muitakin jo houkuttamaan tällainen nikkarointi nykyisillä sähkönhinnoilla? Aurinkopaneeli vaan ikkunaan ja akkua lataamaan.

Kommentit (292)

Vierailija
21/292 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein mummovainaan vanhasta polkupyörästä kuntopyörän. Vastusta antaa romikselta haettu auton laturi.

Kyllä silläkin latailee ja kunto nousee.

Vierailija
22/292 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalsta on koko maailman keskipiste

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/292 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah!

Mökkimme paikassa jossa joki laskee isompaan vesistöön. Joen virta hyvin rauhaisa, vastavirtaan uidessa virtauksen hädintuskin huomaa.

Tilasimme Kanadasta hitaaseen virtaukseen suunnitellun pienvesivoimalan. Nyt joessa jääkaapin kokoinen vesivoimala ja kaikki sähkömme sanoimme irti!

Asumme käytännössä täällä mökillä, nyt sähkö ilmaista, koko ajan saunomme ja lataamme sähkölaitteitamme!

Olemme ajatelleet että alamme myydä sähköämme latausta kaipaaville, olen jo suunnitellut kyltinkin, voimme polkumyydä halvoilla hinnoilla!

Koko lysti tilauksesta voimalan upotukseen maksoi noin 5000 euroa, voimala on käytetty mutta uudehko.

Tuotto meidän virtausnopeudella 40 000 kW/h vuodessa, voimme tässä käyttää vain pienen osan- jos veisimme voimalan hieman ylävirtaan missä virtaus tuntuu niin tuotto nousisi 60 000 kW/h vuosi- tasolle.

Suomessa ihmeen vähän mainostetaan pienvesivoimaloita, meille idea tuli dokument

Joo. Tuo on hyvä ratkaisu, jos sattuu virtauspaikka löytymään tontilta. Ei ole kiinni auringonpaisteesta, eikä ole kiinni tuulesta. Ei vaadi patoamista. Miten toimii talvella teillä? Noissa pitäisi miettiä, mihin voisi ilmaista sähköä tunkea. Paljon olisi takaisinmaksuaika, jollekin kryptolouhintakoneelle?

Vierailija
24/292 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin pienen aurinkopaneelin nyt kesää varten ja olen jo ladannut sillä ilmaiseksi puhelimen akun monta kertaa. Mahtaa sähköyhtiöitä ja verottajaa ketuttaa :D Mietin että hankin seuraavaksi pihalle omat kanat ja alan syömään niitä munia niin maajusseja ja verottajaa taas ketuttaa kun jää kaikki verot saamatta :D

Minä puolestani rakensin kerrostalon parvekkeelle pienen kivihiilivoimalan ja otin asuntooni kaksi possua ja viisi kanaa.

Vierailija
25/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä trolli

Vierailija
26/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin pienen aurinkopaneelin nyt kesää varten ja olen jo ladannut sillä ilmaiseksi puhelimen akun monta kertaa. Mahtaa sähköyhtiöitä ja verottajaa ketuttaa :D Mietin että hankin seuraavaksi pihalle omat kanat ja alan syömään niitä munia niin maajusseja ja verottajaa taas ketuttaa kun jää kaikki verot saamatta :D

Minä puolestani rakensin kerrostalon parvekkeelle pienen kivihiilivoimalan ja otin asuntooni kaksi possua ja viisi kanaa.

Voi ei, nyt tuli paha virhe - kanoja saisi olla vain parillinen määrä.

Vierailija
27/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taloyhtiö maksaa lämmitykset ja sähkön. Minulle täysin ilmaista.

Vierailija
28/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Siis mikä tän ketjun idea nyt oikein on?

Osta aurinkopaneeli ja kutsu sitä voimalaksi 

Vierailija
29/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä merkkinen?

Oli tuollainen Nitecoren https://kodinkone.com/pieni-aurinkopaneeli/ testivoittaja malli. Saa hyvin päivällä ladattua vara-akut täyteen virtaa ja sitten voi käyttää yölläkin ilmaista sähköä kun ei paista.

Minkälaisia vara-akkuja käytät, montako lataussykliä niiden käyttöikä ja paljonko akuilla hintaa. Ikuisiahan ne ei ole. Tuossa linkissä Nitecoren akku n. 800 euroa ja lataussykliksi luvattu vain 500.

Vierailija
31/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein mummovainaan vanhasta polkupyörästä kuntopyörän. Vastusta antaa romikselta haettu auton laturi.

Kyllä silläkin latailee ja kunto nousee.

Polkeminen vaatii ruokaa ja se on kalliimpaa kuin huippuhinnoilla ostettu pösä.

Vierailija
32/292 |
27.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestämätöntä nysväystä joka skaalalla. 

Vierailija
33/292 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvää ja huonoa apua.

Vierailija
34/292 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/yingli-solar-400w-full-black-mo…

400w 59eur

ihan ok hinta?

400w mitä aiot tehdä sillä valtavalla tuotolla? Lämmittää saunaa vai?

Vierailija
35/292 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä. Todellakin kiinnostaa!  

En ole vielä ehtinyt lukea muita saapuneita viestejä. Sieltä saattaa jo tulla käytännön ohjeita.

Aurinkopaneeli etelän puolen ikkunalaudalle ja sähkö aluksi akkuun. Erillään siis sähköverkosta, minun tapauksessani. 

Taloyhtiö voisi harkita katolle kunnon aurinkopaneeleja. Asentaminen on ilmeisen helppoa, putkiremonttiin verrattuna. Saisi edes ilmalämpöpumput jollain konstilla, kun omia parvekkeita ei ole. 

Vierailija
36/292 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetää jönnille

Vierailija
37/292 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että teidän mielipiteenne ovat vain teidän mielipiteitänne

Vierailija
38/292 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400w 59eur

ihan ok hinta?

400w mitä aiot tehdä sillä valtavalla tuotolla? Lämmittää saunaa vai?

2 isoa akkua perään, kyllä sillä kahvit keittää invertterin kautta.

Vierailija
39/292 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä on ollut pari vuotta 160w aurinkopaneeli + akku. Koko systeemi lyijyakkuineen taisi maksaa jotain 400 euroa.

Nyt vaihdettiin lyijyakku lifepo4-akuksi ja lataussäädin sen kanssa yhteensopivaksi.

Katsoin että kesän aikana paneeli oli tuottanut 17 kwh. Jos laskee 10 snt/kWh niin tuotto oli ollut noin 17 euroa. Lähinnä käytetty valaistuksen ja kännykän akkujen lataukseen. Kahvia ei kannata 12 volttisella systeemillä yrittää keittää.

Vierailija
40/292 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

400w 59eur

ihan ok hinta?

Toimituskulut alk.  89,00€

Lisäksi tarvitset noin 200 eur maksavan lataussäätimen ja akkuja, kaapelia ja kiinnitystarvikkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi