Mies jätti minut täysin pulaan vauvan kanssa
Miehelle tuli viime viikolla kova flunssa, oli kolme päivää täysin sängyn pohjalla ja siitä vielä perjantain ja viikonlopun toipilaana. Minä perhevapaalaisena kotona vauvan kanssa. Vein miehelle teetä, keittoa ja parasetamolia sänkyyn. No, viime sunnuntaina sitten tauti alkoi jyllätä minullakin. Reilu 38 astetta kuumetta, nenä tukossa, heikotti. Siitä kaksi päivää niin myös vauva luonnollisesti sairastui. Mies ei suostunut jäämään töistä pois hoitaakseen vauvaa, että olisin saanut levätä (kuten hän sai ollessaan sairaana). Sanoi, ettei voi olla enää oman saikun jälkeen pois, Pomo ei tykkää. Tavallaan ymmärrän paineen, mutta ei kovin reilu tilanne minua kohtaan. Mies on siis ns ihan tavallisessa toimistotyössä, ei esim pelasta ihmisiä työkseen.
Olin ihan jaksamisen rajoilla itse sairaana ja hoidin tukkoisen vauvan siinä samalla. Vauva halusi olla sylissä koko ajan tietysti kipeänä.
Homma huipentui torstaina siihen, että minulla puhkesi kaiken huipuksi kauhea migreeni. En voi ottaa migreenilääkettä imetyksen takia eikä sitä olisi kotona ollutkaan kun en ole sitä raskauden aikanakaan voinut käyttää. Oksensin ja tärisin vessassa, aura siihen päälle. Vauva huutaa olohuoneessa. En ole koskaan tuntenut oloani yhtä avuttomaksi ja kamalaksi. Soitin tietysti miehelle, että tulee kotiin auttamaan. Ei meinannut millään uskoa, että tilanne on niin paha. Vasta kun sanoin erää soitan ambulanssin niin suostui lähtemään töistä ja tuli alkuiltapäivästä kotiin. Minä makasin loppupäivän sängyssä, Mies toi vauvan imetykselle ,mutta muuten hoisi hänet. Perjantaina eli eilen oloni oli vähän parempi, mutta flunssainen edelleen ja kuin jyrän alle jäänyt.
Kauheaksi tilanteen tekee se, että miehen lapsuuden ystävän häät ovat tänä viikonloppuna. Oli sovittu, että mies lähtee Perjantaina jo puolen päivän aikaan ajamaan juhlapaikkakunnalle ja tulee sunnuntaina kotiin. On odottanut juhlia tammikuusta lähtien. Minun ja vauvan oli tarkoituskin jäädä kotiin, koska en tunne tätä kaveriporukkaa hyvin eikä huvittanut lähteä pienen vauvan kanssa matkaamaan isoon tapahtumaan koronan takia. Oletin, että mies ymmärsi torstain tilanteesta, että osanotto täytyy perua ja hänen täytyy jäädä hoitamaan vauvaa ,jotta minä pystyn toipumaan. Eilen aamulla kuitenkin vähätteli asiaa ja sanoi lähtevänsä kun olihan minun migreeni hellittänyt jo. Vauva on edelleen kipeä, nukkuu max kahden tunnin pätkissä, minulla voimat aivan loppu ja flunssa edelleen.
No mies siis lähti eilen. Meidän ainoalla autolla. Kävi pikaisesti kaupassa, jääkaappi ammottu tyhjyyttä. Koti aivan sekaisin, pyykkivuori eteisessä ja minun olo aivan kauhea edelleen. Meillä oli kauhein riita tähän astisen suhteen aikana. Nyt mietin mitä teen, olo on petetty. Olisi ollut helpompi kuulla vaikka miehen pettäneen kuin että tahallaan jättää minut täysin pulaan tilanteessa, jossa olen ihan avuton ja poikki. Perusteli asiaa sillä että juhlat ovat hänelle tärkeät ja töistä ei voinut olla paineen takia pois kun juuri oli oma saikku alla. Joo uskon ja ymmärrän tämäkin puolen, mutta eihän tämä kaikki voi minun päälleni kaatua?
Emme ole mitään teinejä. Miehellä on vastuullinen työ, meillä on omistusasunto jne. Jotenki mies on elämässä siis tähän asti onnistut kantamaan vastuuta. Nyt tuntuu etten edes tunne koko ihmistä enää. Anteeksi avautuminen vauvapalstalla, en tiedä mitä pitäisi tehdä.
Kommentit (1874)
Sitä saa, mitä tilaa. Jos valitsee paskan isän lapselleen, ei kannata muuta odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomuus ja ajattelun kapeus liittyy nuoruuteen. Paljon on vielä oppimista näillä daameilla
Miksi vain daameilla on oppimista, vaikka isä toimi itse täysin ehdottomasti?
Vierailija kirjoitti:
Tänne on nyt löytäneet nuoret äidit, ensimmäisten vauvojensa kanssa väsymyksestä kamppailevat. Uskoisin että peukutusten määrä johtunee tästä.
Ei kait kukaan kypsä, aikuinen ihminen VOI olla noin näköalaton? Perheellinen, pitkässä parisuhteessa oleva?
Ei kyllä mä olen ainakin 37-vuotias, korkeakoulutettu, eronnut kahden lapsen äiti ja voin hyvin samaistua ap:n tilanteeseen.
Kirjoitin tämän jo aiemmin, mutta uskon, että niiden, joilla on vastuullinen mies, tai on vastuullinen mies itse, voi olla vaikea uskoa, että jotkut päällepäin vastuulliset (esim. vastuullinen työ, aktiivinen järjestöissä/seuratoiminnassa jne. luottamustehtävissä) miehet saattavat todella käyttäytyä pikkulapsiaikana, kuten ap:n mies. Kyllähän tuo mies jätti todella sairaana olevan, vuorokausia valvoneen, imettävän äidin, joka itse arvioi, että tarvitsee apua, huonokuntoisen, alipainoisen (eli kuivumisriskissä olevan) 4kk vauvansa kanssa yksin juhlien vuoksi. Ja vauva oli miehen oma lapsi! Vaikka miten kääntää, niin kyllä tuo miehen teko oli itsekäs ja vastuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi noin hysteerinen ja uusavuton nainen ja lasten äiti niin saattaisin jäädä sille reissulle vähän pidemmäksikin aikaa!
Oletan, että juuri tuosta syystä sinulla ei ole vaimoa tai lapsia, vaan joudut täyttämään elämäsi trollaamalla netissä naisvihaa.
Kylläpä vaan on. Ja arvostan häntä entistä enemmän luettuani näitä kommentteja. Taidan olla onnenpekka?
Mielikuvitusvaimoa ja -lapsia ei lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Tänne on nyt löytäneet nuoret äidit, ensimmäisten vauvojensa kanssa väsymyksestä kamppailevat. Uskoisin että peukutusten määrä johtunee tästä.
Ei kait kukaan kypsä, aikuinen ihminen VOI olla noin näköalaton? Perheellinen, pitkässä parisuhteessa oleva?
Mä olen 40-vuotias vapaaehtoisesti lapseton ja kaikki sympatiani on aloittajan puolella. Toisin kuin aloittajan mies, minä en ole ollut näköalaton, vaan kypsä päätöksiäni tehdessä. Minusta ei olisi huolehtimaan lapsesta, joten en niitä tehnyt sillä oletuksella, että kumppani on niistä vastuussa tilanteessa kuin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi noin hysteerinen ja uusavuton nainen ja lasten äiti niin saattaisin jäädä sille reissulle vähän pidemmäksikin aikaa!
Oletan, että juuri tuosta syystä sinulla ei ole vaimoa tai lapsia, vaan joudut täyttämään elämäsi trollaamalla netissä naisvihaa.
Kylläpä vaan on. Ja arvostan häntä entistä enemmän luettuani näitä kommentteja. Taidan olla onnenpekka?
Olet niitä miehiä, joille ero tulee ihan puskista, kun
"Meillä oli kaikki ihan hyvin."
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kohta kuusikymppinen, kahden aikuisen pojan äiti. Kokisin epäonnistuneeni kasvattajana, jos omat pojat toimisivat kuten aloittajan mies. Noin ei todellakaan toimita enkä usko, että poikani noin itsekkäitä olisi.
Oma parisuhteen on kestänyt melkein 40 vuotta, kun sitä kysyit.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorempana tuommoinen hankala nainenm En ollut tarpeeksi kypsä vielä silloin ja voin sen ihan hyvin nykyään jo myöntää.
Mies joutui kyllä kokemaan melkoista kohtelua ja vaatimukset oli just tuommoisia kuin mitä tässä lukee näitä kommentteja.
Onneksi lapset kasvattaa ja vuodet tekee tehtävänsä. Mutta kyllä mua hävettää vieläkin näin jälkikäteen miten keskenkasvuinen olin käytökseltäni.
Yhdessä kuitenkin edelleen ollaan ja paljon on tapahtunut 15 vuodessa. Kasvua molemmilla. Lapsetkin siinä sivussa kasvaneet jo isoiksi
Nainen on keskenkasvuinen, kun ei halua jäädä sairaana yksin kotiin hoitamaan sairasta vauvaa (joka joutui lopulta sairaalaan), mutta mies ei ole keskenkasvuinen, vaikka jättää sairastavan vaimonsa ja lapsensa keskenään kotiin, ottaa käyttöönsä talouden ainoan auton ja lähtee juhlimaan kaverinsa häitä monen sadan kilometrin päähän koko viikonlopuksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen viisikymppinen neljän lapsen äiti, ollut 29 v onnellisesti hyvän miehen kanssa naimisissa oleva nainen, joka olen tässä aloittajaa puolustanut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset tekevät virheitä, mutta kenellekään ei ole velvollisuutta antaa anteeksi ja ymmärtää loputtomiin. Rajansa näillä virheilläkin on ja mielestäni oman pienen lapsen jättäminen on virhe, jota ei tarvitse antaa anteeksi.
Osoitat pointtini hienosti käyttämällä yksittäisestä tilanteesta sanaa loputtomiin. Jos ap ei ole trolli, niin siitäkin huolimatta meillä on vain toisen osapuolen kertomus. Kun muuttaa vastaavalla suodattimella yksittäistilanne-loputtomiin, migreeni-pieni päänsärky, niin tarinat muuttuvat aika lailla j. Asioiden huomattava liioittelu näkyy naisten viesteistä järjestelmällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomuus ja ajattelun kapeus liittyy nuoruuteen. Paljon on vielä oppimista näillä daameilla
Aloittajan mieshän tässä oli ehdoton. Hän ei ollut valmis mihinkään kompromisseihin. Ei työnsä suhteen eikä varsinkaan reissunsa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt erilainen mielipide naiselta. Jos mun mies odottanut kuukausia häihin menoa niin ei taatusti niitä peruisi tuossa tilanteessa. Hemmetti, kyse on flunssasta. Sitä jaksaa vaikka mitä jos haluaa. Jättää kaikki muut ylimääräiset tekemättä ja hoitaa vauvan. Me naiset tehdään itsestämme ihme marttyyreita ja nalkutetaan joka asiasta ja sitten ihmetellään kun erotaan. Olisi naisillakin peiliin katsomisen paikka. Tämä mun mielipide.
Ootkohan lukenut yhtään tätä ketjua? Ap on vuorokausia valvonut sairaan vauvan kanssa (nuha ja kuume on oikeasti vaarallista 4kk vauvalle, joka hengittää pääasiassa nenän kautta, on imeväinen, eli nuhan vuoksi ei oikein pysty imemään, ja kuivuu helposti), ap:lla oli itsellään jo kolmatta päivää yli 38 asteen kuume ja lisäksi hän sai jo migreenikohtauksenkin, mikä voi tietysti uusia, jos tilanne jatkuu, eikä hän pääse lepäämään.
Silti mies vain lähti juhlimaan ja jätti ap:n yksin pärjäilemään sillä seurauksella, että äiti ja vauva viettivät ainakin seuraavat pari vuorokautta sairaalassa. Kyllä tuo mies nyt oli todella itsekäs ja vastuuton.
No kuule. Olen sairaanhoitaja ja tiedän täsmälleen taudit ja hoidot. Olen myös aikuinen ihminen joka osaa ihan itse ilman miehen apua hakeutua hoitoon jos sitä tarvitsee. Kyllä naisen on osattava toimia myös itsenäisesti. Ei miehen tarvitse olla mun tuki ja turva koko ajan. Ihan omilla aivoilla osaan ajatella.
Onko empatiakyvyttömyys edellytys sairaanhoitajaksi haluavalta vai voiko sen oppia ammatissa?
Ap pääsi onneksi lääkärille vauvan kanssa, eikä joutunut kuuntelemaan hoitajan saarnaa selkärangan kasvattamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset tekevät virheitä, mutta kenellekään ei ole velvollisuutta antaa anteeksi ja ymmärtää loputtomiin. Rajansa näillä virheilläkin on ja mielestäni oman pienen lapsen jättäminen on virhe, jota ei tarvitse antaa anteeksi.
Osoitat pointtini hienosti käyttämällä yksittäisestä tilanteesta sanaa loputtomiin. Jos ap ei ole trolli, niin siitäkin huolimatta meillä on vain toisen osapuolen kertomus. Kun muuttaa vastaavalla suodattimella yksittäistilanne-loputtomiin, migreeni-pieni päänsärky, niin tarinat muuttuvat aika lailla j. Asioiden huomattava liioittelu näkyy naisten viesteistä järjestelmällisesti.
Kummasti miehillä pieni nuha onkin vakava miesflunssa, jonka aikana ei voi tehdä yhtään mitään.
Tarinassa on aina kaksi puolta. Aina. Aloittaja on kertonut oman näkemyksensä tapahtumista, miehen näkemys puuttuu. Ja vain tämän yhden osapuolen kertoman perusteella naiset suurin piirtein lynkkaavat miehen ja kehottavat eroamaan. Ollaanko me naiset oikeasti näin yksinkertaisia??? Tasapuolisuus tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nääh. Sulla mitään vaimoa ole, korkeintaan kynnysmatto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap olisikin trolli (en usko, että on), ilmiö on selvästi todellinen, kun niin moni tuli kertomaan oman vastaavan tarinansa ja keskustelu aiheesta on ollut näin kiivasta. Lienee siis aiheellista keskustella lastenkasvatus- ja hoitovastuun jakautumisesta perheissä laajemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Jättäisittekö naiset ystävänne häät väliin siksi, että mies on sairas eikä jaksa hoitaa lasta?
Mä jättäisin ystävän häät väliin jos siksi että mies on sairas, vaikka meillä ei lasta ole. Ihan vaan koska en halua vahingossa viedä sitä tautia eteenpäin. Voi luoja.. ja jos olisi lapsi, sitä suuremmalla syyllä jättäisin häät väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole mitään liioittelua, että sanoo lapsensa hylkäävän vanhemman olevan kelvoton ja ettei tuollaista käytöstä todellakaan tarvitse ymmärtää. Ylipäätään, en ottanut kommentissani kantaa aloittajan tapaukseen, vaan vastasin siihen, että vaikka ihmiset tekevät virheitä, kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa anteeksi.
Jos olisin yhtä tarkoitushakuinen kuin sinä, vetäisin kommentistasi linjaukset siihen, että miehillä on heikko luetun ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt erilainen mielipide naiselta. Jos mun mies odottanut kuukausia häihin menoa niin ei taatusti niitä peruisi tuossa tilanteessa. Hemmetti, kyse on flunssasta. Sitä jaksaa vaikka mitä jos haluaa. Jättää kaikki muut ylimääräiset tekemättä ja hoitaa vauvan. Me naiset tehdään itsestämme ihme marttyyreita ja nalkutetaan joka asiasta ja sitten ihmetellään kun erotaan. Olisi naisillakin peiliin katsomisen paikka. Tämä mun mielipide.
Ootkohan lukenut yhtään tätä ketjua? Ap on vuorokausia valvonut sairaan vauvan kanssa (nuha ja kuume on oikeasti vaarallista 4kk vauvalle, joka hengittää pääasiassa nenän kautta, on imeväinen, eli nuhan vuoksi ei oikein pysty imemään, ja kuivuu helposti), ap:lla oli itsellään jo kolmatta päivää yli 38 asteen kuume ja lisäksi hän sai jo migreenikohtauksenkin, mikä voi tietysti uusia, jos tilanne jatkuu, eikä hän pääse lepäämään.
Silti mies vain lähti juhlimaan ja jätti ap:n yksin pärjäilemään sillä seurauksella, että äiti ja vauva viettivät ainakin seuraavat pari vuorokautta sairaalassa. Kyllä tuo mies nyt oli todella itsekäs ja vastuuton.
No kuule. Olen sairaanhoitaja ja tiedän täsmälleen taudit ja hoidot. Olen myös aikuinen ihminen joka osaa ihan itse ilman miehen apua hakeutua hoitoon jos sitä tarvitsee. Kyllä naisen on osattava toimia myös itsenäisesti. Ei miehen tarvitse olla mun tuki ja turva koko ajan. Ihan omilla aivoilla osaan ajatella.
Sinä olet varmaan se sama hoitaja, joka käski sukulaistyttöni kotiin, kun tämä tuli kovassa päänsäryssä päivystykseen. Väitit, että se menee buranalla ohi etkä päästänyt häntä lääkärille. Se oli aivoverenvuoto.