Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummilapsi matkalle mukaan, epäreiluako?

Vierailija
09.07.2022 |

Onko ok ottaa kummipoika 9v mukaan oman perheen matkalle (samanikäinen oma poika), kun hänen pikkusiskoaan 7v ei oteta (eikä hänen kummiperheensä oikein voi tyttöä ottaa omille matkoilleen, kun sen perheen omat lapset teinipoikia). Joo ja on miehen siskon perhe kyseessä ja hirveä riita, johon anoppi myös sotkeutunut.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuossa on kyse, että omalle lapselle halutaan kaveri matkaan. Kaksi menee siinä missä yksikin, jos nää kaksi tykkää touhuilla kahdestaan. Siihen kolmannen ottaminen tekeekin kuviosta ihan erilaisen. Aikuinen joutuu kolmannen viihdyttäjäksi.

Lapsen mukaan ottamisen on tarkoitus helpottaa reissua, ei tuoda lisää.

Yhdeksän ja seitsemänvuotias pystyvät kyllä aivan hyvin leikkimään yhdessä, ei tuo ole niin iso ikäero. 

Vierailija
42/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex puolisoni oli kummisetänä siskon tytöille (2tyttöä)

Heille piti joka kesä kustantaa huvipuistoreissut ruokailuineen. Ei auttanut sanoa ei, vaikka puolisolla oli lomautukset päällä = rahaton.

Myös minä jouduin rahallisesti osallistumaan näihin huvipuistoreissujen kustannuksiin.

Miten niin ei auttanut sanoa ei? Sanoo siskolle, että lapsia ei nyt viedä mihinkään, ellei sisko maksa kuluja. Minkä se sisko sille mahtaa? Pakottaa aseella uhaten lähtemään huvipuistoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännästi tämäkin kysymys heräsi samaan aikaan, kun palstalla on keskusteluja matkan tarjoamisesta sukulaistytölle ja kulujen jakamisesta perhelomalla.

Mikä ihme vaivaa ihmisiä, joilla on tarve KEKSIÄ avauksia keskustelupalstalle? Eikö teille oikeasti koskaan tapahdu mitään?

"Mä olen mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään"

Vierailija
44/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sukupuoli vaikuttaa muka, toki tytöt ja pojat voi yhdessä leikkiä.

Tietenkin voi, mutta riippuu ihan lapsista.

Vierailija
45/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessani kummi otti matkalle mukaan vain minut, ei siskoa tai veljeä. Toisaalta veljen kummi osti hänelle lahjoja, joista me muut saatoimme vain unelmoida.

Kummi tekee juuri niin kuin itse haluaa ja perhe sitten päättää, pääseekö kummilapsi mukaan vai ei. Mitään kiristystä ei tarvitse sietää.

Vierailija
46/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se anoppi voi käydä reissussa tytön kanssa?

Vierailija
47/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudessani kummi otti matkalle mukaan vain minut, ei siskoa tai veljeä. Toisaalta veljen kummi osti hänelle lahjoja, joista me muut saatoimme vain unelmoida.

Kummi tekee juuri niin kuin itse haluaa ja perhe sitten päättää, pääseekö kummilapsi mukaan vai ei. Mitään kiristystä ei tarvitse sietää.

Aloittajaperhe eivät ole pelkästään kummiperhe vaan sisaruksen perhe. Mielestäni sisaruksien lapsia tulee kohdella tasa-arvoisesti kummiudesta huolimatta. 

Vierailija
48/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilasta voi pyytää mukaan. Jos lapsen vanhemmat tekevät asiasta ongelman niin antaa olla. Kukaan ei saa sitten mitään.

Vanhempien tehtävä on kohdella lapsiaan tasapuolisesti. Siihen heillä ei le oikeutta vaikuttaa, jos joku muu haluaa lapselle jotain upeaa tarjota.

Vierailija
49/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä kummiutta niin korostetaan, nyt on kyse lähisukulaisista? Kyllä mun siskon lapset on kaikki yhtä tärkeitä mulle, vaikka vain yksi on kummilapseni. Heillä kaikilla on kuitenkin vain yksi täti, minä.

Tämä minullekin pisti silmään. Mielestäni aloittaja on ennen kaikkea kummankin lapsen täti(tai sedän vaimo) ja lapsia tulisi kohdella tasapuolisesti kummiudesta riippumatta.

Niin että kahden lapsen kustannukset on sama kuin yhden?

Vierailija
50/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi pikkusiskoa mukaan eikä siinä ole mitään väärää. En ottaisi edes vaikka hänen vanhempansa maksaisi matkan, koska ite joutuisin sille pitämään seuraa ja viihdyttämään. Pikkusisko jäisi kuitenkin pienempänä ja mahdollisesti myös sukupuolen takia ulos isompien poikien leikeistä. Törkeät ja ahneet ovat lapsien vanhemmat, jos vaativat, että molemmat otettava mukaan. Vaikka molemmat lapset ovat sukulaisia, niin on täysin ymmärrettävää ottaa heistä vain isompi mukaan oli kummilapsi tai ei. Perhe voi tehdä jotain kivaa pienemmän kanssa tai muuten vain nauttia siitä laatuajasta ilman isoveljeä.

Vierailija
51/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex puolisoni oli kummisetänä siskon tytöille (2tyttöä)

Heille piti joka kesä kustantaa huvipuistoreissut ruokailuineen. Ei auttanut sanoa ei, vaikka puolisolla oli lomautukset päällä = rahaton.

Myös minä jouduin rahallisesti osallistumaan näihin huvipuistoreissujen kustannuksiin.

Millaisella rangaistuksella teitä uhattiin koska oli pakko?

Vierailija
52/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sukupuoli vaikuttaa muka, toki tytöt ja pojat voi yhdessä leikkiä.

Tietenkin voi, mutta riippuu ihan lapsista.

Ei riipu, kaikki on samanlaisia ja sukupuolia EI OLE!

Kanna-briitta, hesan kalliosta

Vierailija
53/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi pikkusiskoa mukaan eikä siinä ole mitään väärää. En ottaisi edes vaikka hänen vanhempansa maksaisi matkan, koska ite joutuisin sille pitämään seuraa ja viihdyttämään. Pikkusisko jäisi kuitenkin pienempänä ja mahdollisesti myös sukupuolen takia ulos isompien poikien leikeistä. Törkeät ja ahneet ovat lapsien vanhemmat, jos vaativat, että molemmat otettava mukaan. Vaikka molemmat lapset ovat sukulaisia, niin on täysin ymmärrettävää ottaa heistä vain isompi mukaan oli kummilapsi tai ei. Perhe voi tehdä jotain kivaa pienemmän kanssa tai muuten vain nauttia siitä laatuajasta ilman isoveljeä.

Meillä on 11 ja 9 -vuotiaat pojat ja 5-vuotias tyttö. Pojat ovat aina antaneet tytön tulla mukaan heidän leikkeihinsä vaikka ikäero on  hieman suurempi ja just kun oltiin just lomalla niin 11v huolehti tosi tarkkaan, että pikkusiskolla on tarpeeksi aurinkorasvaa ja aurinkolasit ja hattu päässä. Uima-altaalla molemmat pojat tulivat aina välillä lastenaltaaseen leikkimään myös siskon kanssa. 

Vierailija
54/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut lapsena samassa tilanteessa, sinä lapsena joka ei mukaan päässyt. Olin kyllä todella surullinen, kun ei meidän perheellä ollut rahaa minnekään lähteä. Olisivat ennemmin jotakin toista lasta pyytäneet mukaan.

Näissä voi ajatella että lasi on puolityhjä tai -täysi.

Ymmärrän että tilanne on ollut sinulle kurja, mutta toisaalta ei asiaa olisi sekään parantanut ettei sisaruksesikaan olisi koskaan päässyt mihinkään.

Harvoilla on rajattomasti rahaa, kummin näkökulma voi olla sekin, että saa _edes_ se kummilapsi joskus kokea jotain mihin perheellä ei ole resursseja.

En tiedä saatko ajatuksesta kiinni, mutta jos perheellä ei ole varaa viedä lapsia mihinkään, ja kummilla yhteen Linnanmäkirannekkeeseen varaa, niin minusta ok että antaa sen kokemuksen edes sille kummilapselleen.

Jotkut perheet on myös isoja: jos kaksi menee siinä missä yksikin, niin entä ne kummilasten perheet joissa onkin noin samaa ikää neljä lasta, siinä tarvitaan jo tila-auto että koko konkkaronkka saadaan mukaan!

Ei meistä kumpikaan ollut kummilapsi, nuorempi sisareni oli vain samanikäinen kuin setäni ainokainen.

Sittenhän tuo on ihan ymmärrettävää. Meillä oli perheessä 6 lasta ja ei hirveästi rahaa reissailla. Oltiin ihan iloisia jos joku meistä sisaruksista joskus pääsi jonnekin kaverinsa perheen kanssa, ei tullu mieleen alkaa itkemään että meidät kaikki pitäisi viedä.

Reissuun vieville vanhemmille myös kiva että omalla lapsella on samanikäinen kaveri mukana, ei se kaverin pikkusisko sitä lasta ilahduttaisi, olisi riesana vaan.

Vierailija
55/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 11 ja 9 -vuotiaat pojat ja 5-vuotias tyttö. Pojat ovat aina antaneet tytön tulla mukaan heidän leikkeihinsä vaikka ikäero on  hieman suurempi ja just kun oltiin just lomalla niin 11v huolehti tosi tarkkaan, että pikkusiskolla on tarpeeksi aurinkorasvaa ja aurinkolasit ja hattu päässä. Uima-altaalla molemmat pojat tulivat aina välillä lastenaltaaseen leikkimään myös siskon kanssa. 

Kiva että sisarukset tulee hyvin toimeen. Ethän silti odota että joku perheen ulkopuolinen veisi heidät kaikki yhdessä reissuun?

Vierailija
56/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi tyttö on päässyt ystävänsä perheen kanssa monta kertaa reissuun koska ystävä on ainoa lapsi niin on päässyt seuraksi. Ikinä ei ole tullut paha mieli kellekään että ei ole myös pikkusiskoa kutsuttu. Nuorempi tyttö ei kuvittele olevansa maailman napa jossa kukaan ei saa pitää hauskaa jos hän ei pääse. Ollaan kyllä itse vanhempina (ei siis vieritetty vastuuta tälle toiselle perheelle) sitten huomioitu nuorempaa, tehty jotain kivaa hänen kanssa ja on saanut tehdä jotain hauskaa omien kavereiden kanssa.

Vierailija
57/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti ikävää sille 7v tytölle, mutta kyllä meidän reissuun sillä olisi hirveän paljon vaikutusta, jos tyttö mukaan otettaisiin. Te tiedätte, millaisia 7v tytöt ovat.. minä olen ainakin sillä kannalla, että ainoastaan kummipoika tai ei ollenkaan.

Jätä se kummipoika kotinsa kun et sen sisarta voi mukaan otta! Opetele oleman perheesi kanssa myös poikasi.Äläkä ota sille kavreita,vain siksi ettei sinun tarvitse ITSE oman lapsesi kanssa olla läsnä!

Vierailija
58/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuossa on kyse, että omalle lapselle halutaan kaveri matkaan. Kaksi menee siinä missä yksikin, jos nää kaksi tykkää touhuilla kahdestaan. Siihen kolmannen ottaminen tekeekin kuviosta ihan erilaisen. Aikuinen joutuu kolmannen viihdyttäjäksi.

Lapsen mukaan ottamisen on tarkoitus helpottaa reissua, ei tuoda lisää.

Yhdeksän ja seitsemänvuotias pystyvät kyllä aivan hyvin leikkimään yhdessä, ei tuo ole niin iso ikäero. 

Joo, kyllä tässä taustalla vahvasti on myös se, että omalle lapselle seuraa ja samalla kummipojalle jotain spessua. On kotona vähän näppärän pikkusiskon varjossa ja joutuu paljon antamaanperiksi isompana. Pojilla käy leikit hyvin yksiin ja kaksi menee helpommalla kuin yksi.

Ja millaisia ne 7v pikkutytöt on? Näppäriä, näsäviisaita, pomottavia, sanalla sanoen rasittavia :) Näin pojan äitinä.

Vierailija
59/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että sisarukset tulee hyvin toimeen. Ethän silti odota että joku perheen ulkopuolinen veisi heidät kaikki yhdessä reissuun?

Ovat olleet reissussa ja mökillä isovanhempien ja sisarusten perheen lasten kanssa kuten myös sisarusten perheen lapsia meidän lasten kanssa silloin kuin kummallakin oli vain pari lasta. Nyt esim. veljellä on neljä lasta ja meillä nuo kolme niin ei enää pysty ottamaan (ihan jo turvallisuussyistä ja auton koon vuoksi) kaikkia kerralla ellei molempien perheiden vanhemmat ole myös mukana.

Vierailija
60/84 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi tyttö on päässyt ystävänsä perheen kanssa monta kertaa reissuun koska ystävä on ainoa lapsi niin on päässyt seuraksi. Ikinä ei ole tullut paha mieli kellekään että ei ole myös pikkusiskoa kutsuttu. Nuorempi tyttö ei kuvittele olevansa maailman napa jossa kukaan ei saa pitää hauskaa jos hän ei pääse. Ollaan kyllä itse vanhempina (ei siis vieritetty vastuuta tälle toiselle perheelle) sitten huomioitu nuorempaa, tehty jotain kivaa hänen kanssa ja on saanut tehdä jotain hauskaa omien kavereiden kanssa.

Ystävän perhe on eri asia kuin oman tädin ja sedän perhe. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi