Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kiellettyä kertoa, että haluaa mieluummin asua kaupungissa kuin maalla?

Vierailija
09.07.2022 |

Joku juttu tässä on, että ei saa perustella Vauva-palstalla mitenkään sitä, että haluaa mieluummin asua kaupungissa kuin maalla? Loukkaantuuko joku maalainen tästä nyt niin kovasti?

Ihan tosiasiahan se nyt vain on, että 1. suomalaiset isotkaan kaupungit eivät ole mitään "betoniviidakoita" vaan hyvinkin luonnonläheisiä paikkoja ja 2. kaupungeissa on palvelut lähellä. Erittäin monelle vielä sitten 3. on taloudellisesti edullisempaa asua kaupungissa ainakin pk-seudun ulkopuolella kuin jossain maalla, jossa pitäisi käyttää jatkuvasti autoa välimatkojen takia ja todennäköisesti ainut realistinen asumismuoto olisi omakotitalo suolaisilla lämmityskustannuksilla.

Onko tämä Suomi vieläkin sellainen agraariyhteiskunta, jossa maalta kaupunkeihin muuttaneiden jotenkin pitää hyvitellä tätä poislähtöään kertomalla joka välissä, miten kova ikävä onkaan maaseudulle, jossa itse on asunut tai vanhemmat tai isovanhemmat vuosikymmeniä sitten? Monella ei ole mikään ikävä eikä kaipuu. Miksi tämä on niin kielletty puheenaihe, että sitä koskevat keskustelutkin pitää poistaa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Must on ihanaa että jengi tykkää asua kaupungissa.

Jos kaikki kaupunkilaiset muuttais tänne maalle, olisi täällä rauha mennyttä. Sitten ehkä voisin harkita muuttoa sinne autioituneeseen kaupunkiin.

Kaupungissa on puolensa. Minullakin on kaupunkiasunto lomakämppänä. Vaihtelu virkistää.

Vierailija
22/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään asua Helsingin keskustassa ja niin myös asun. Sen sijaan en ymmärrä miksi maalaisilla on niin kova hinku haukkua kotikaupunkiani tai asumisratkaisuani.

Minä en halua kerrostalohelvettiin, mutta jotkut suuttuu aivan kauheasti kun sanon, että sun kämppääsi kuuluu naapurin kuseminen.

🤮

Ei kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ankrasti kielletty. Tällaiset aloitukset jokainen vastuunsatunteva av-palstalainen ilmiantaa välittömästi.

Vierailija
24/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla Helsinkiä usein suorastaan demonisoidaan, epäviihtyisä, kallis ja jopa vaarallinen ympäristö. Tämä ei ketään helsinkiläistä yleensä mitenkään loukkaa. Kun taas jos joku sanoo että tämä ja tämä pikkukylä on aika tylsä paikka, asun mieluummin kaupungissa, pikkukyläläisistä se on hirveä loukkaus.

Itse asun pikkukaupungissa jolla on aika juntti maine. Jokainen saa sanoa että ei tänne haluaisi muuttaa. Identiteettini ei rakennu asuinpaikalleni (jossa viihdyn kuitenkin).

Ehkä jotkut pelkäävät leimautuvansa takapajuisiksi tms.jos asuvat syrjäseudulla. Vaikka hyvät puolensa siinäkin on.

Vierailija
25/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään asua Helsingin keskustassa ja niin myös asun. Sen sijaan en ymmärrä miksi maalaisilla on niin kova hinku haukkua kotikaupunkiani tai asumisratkaisuani.

Minä en halua kerrostalohelvettiin, mutta jotkut suuttuu aivan kauheasti kun sanon, että sun kämppääsi kuuluu naapurin kuseminen.

🤮

No kai ne suuttuu, jos niiden kämppään ei edes kuulu naapurin kuseminen.

Itsekin täällä asustelen ihan tyytyväisenä kerrostalossa, jossa linnut laulaa metsikössä kymmenen metrin päässä eikä naapureista kuulu ikinä pihaustakaan. Ei kuulu myöskään jatkuvaa sirkkelöinnin ääntä mistään eikä lietelantakaan joka vuosi haise viikkoja, kuten oli aikoinaan sillä ihanalla omakotitaloalueella 2000 asukkaan maalaiskunnassa. Postit tulee kivasti oviluukusta sisään, niin ei ole ongelmaa naapurin kakaroiden tihutöistä ja postilaatikoiden potkijoista. Ei tarvitse leikata nurmikoita eikä pensasaitoja.

Voi olla helvetti niin maalla kuin kaupungissakin, mutta eipä siitä kannata kenenkään ulkopuolisen toiselle huomauttaa: vain asukas itse saa arvostella. Toisen ihmisen kodin arvostelu on typerää.

Vierailija
26/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤮

Josko kysymys on käytöstavoistasi. Yleensä toisille ei töksäytellä ikävistä asioista päin naamaa. Vrt. Joku sanoisi sulle, että sun saunan pukuhuone on homeenhajuinen ja se tarttuu vaatteisiisi.. tosin tämä olisi palvelus, että kosteusvaurio voitaisi tutkia ja korjata.

Vierailija
27/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syrjittynä ihmisenä muutin kaupunkiin. Ei johtunut minusta, sain viidennellä luokalla huo ran maineen ilman mitään syytä. Silti haluaisin vielä jonakin päivänä tehdä kauppareissun kyläkauppaan, joka on osa lapsuuttani. Voisin kuvitella asuvani Siilinjärven kaltaisessa kunnassa, jossa on melkein kaikki tarvittava ja kaupunkiin pääsee hyvillä kulkuyhteyksillä puolessa tunnissa.

Vierailija
28/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellettyä on lähinnä sanoa, että ei halua asua Helsingissä. Meillä on ystävät ja sisarukset muuttaneet pääkaupunkiseudulle ja aluksi kyselivät tiuhaan koska me myös muutamme. Asumme noin 25 000 asukkaan kaupungissa, takapihalta alkavat peltoalueet ja metsä.

Asumme velattomassa omakotitalossa ja työmatkaan menee noin 15 min autolla.

Vierailija
29/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdet nyt vetelee juttuja; se on niiden ammatti; ei ne tutkijoita ole. maalle jää poikamiehiä; se on tiedetty jo kymmeniä vuosia, ja kun maajussille morsian, niin ne usein ei onnistu; naiset lähtee maalta välillä silloinkin.

Itse jätkänä asuisin maalla, jotakuinkin, jso siihen olisi mahdolisuus, kun on parempi ilmasto, maisemat, järvi tai meri, rauhaa, ja silti voi olla muutakin lähellä, kuten jonkinlainen keskusta ostoksineen, harrastuksineen. Nykyään kun on ollut online jo noin 30v, niin on vähemmän tarvetta ahdistaville kaupungeille 10-20x hintoineen asunnoissa.

Ihmiset on menneisyydessä kerääntynyt isoihin kaupunkeihin, mutta se voi muuttua jatkossa. Ilman työpaikkoja aluella, se ei kuitenkaan tule onnistumaan. Kun alueelle tulee enemmän bisnestä, se tuo ihmisiä töihin, joiden tarpeet taas luovat lisää bineneksiä työpaikkoineen, ja siten kaupungit kasvaa. Paljonhan meillä jo on kaupunkeja Suomessa, mutta niistä olisi myös syytä pitää huoli.

Vierailija
30/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiellettyä on lähinnä sanoa, että ei halua asua Helsingissä. Meillä on ystävät ja sisarukset muuttaneet pääkaupunkiseudulle ja aluksi kyselivät tiuhaan koska me myös muutamme. Asumme noin 25 000 asukkaan kaupungissa, takapihalta alkavat peltoalueet ja metsä.

Asumme velattomassa omakotitalossa ja työmatkaan menee noin 15 min autolla.

Ne vain olisivat halunneet, että te olisitte asuneet heitä lähempänä. Toivottavasti et suomalaisena sarvikuonona mennyt vastaukseksi töräyttelemään loukkaavia mielipiteitä heidän kodeistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi