Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teilläkin niin, että sukuloidessa kahvipöydästä lähtevät naiset tiskaamaan, ja miehet istumaan?

Vierailija
08.07.2022 |

Eikä aina välttämättä tiskaamaan, mutta vähintään auttamaan emäntää pöydän siistimisessä ja tavaroiden pois laitossa sillä välin kun miesväki siirtyy takaisin olohuoneen mukaviin tiloihin juoruilemaan.

Huomaan tälleen iän lisääntyessä että tapa siirtyy edelleen sukupolvelta toiselle. Nuorimmat serkkutytöt on siellä minun ja tätien kanssa häärimässä. Lapsena en ollut itse tarpeeksi sosiaalisesti älykäs huomatakseni tätä joten kipitin poikaserkkujen mukana olkkariin olemaan. Tästä syystä sain laiskan maineen joten korjasin käytöstäni iän myötä.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä suvussa ja perheessä on ollut juuri tuo tapa. Miehet istuskelee olohuoneessa sillä välin kun naisväki hoitaa tarjoilut ja pois korjaamiset. Itse olen protestoinut asiaa jo vuosia ja oman mieheni olen aina pyytänyt mukaan auttamaan.

Samoin. Olenkin saanut veemäisen ämmän maineen vain siksi että odotan myös miespuolisten osallistuvan yhteisiin töihin. Oman pojankin otatan mukaan näihin perinnetalkoisiin. Noh itselle ihan evvk mitä muut ajattelevat; en aio muuttaa käytöstäni silti.

Vierailija
122/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteiskuntaluokkaa nämä naiset keittiössä ja miehet olohuoneessa olevat porukat oikein ovat? Duunareita? Maanviljelijöitä, akateemisia?

Vastaus on: Kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on.

Vierailija
124/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jokainen vie kipponsa tiskialtaaseen. Siinä se. Kone ne pesee ja isäntäväellä on oma systeemi, miten kipot koneeseen laitetaan. Ne ehtii laittaa. Heillä isäntä on kyökkihommiin erikoistunut.

Ap on rahwaanlapsi, jonka kotona ei tiskikonetta ole tai hänen ei anneta sitä käyttää. Käyttöohjeissa kun on aina se vähäjärkisvaroitus.

Vierailija
125/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, eikä ollut edes lapsuudessa ja olet 70v. Meillä miehet ovat aina osallistuneet juhlien järjestelyihin ja tarjoilun valmisteluihin.

Mieheni on aina vastannut ruokahuollosta jo 35v ajan ja myös juhlissa. Samoin sukulaisten miehet.

Miksi ihmeessä te naiset tuollaiseen suostutte?

Vai oletteko koti/edustusrouvia?

Olen ollut edustusrouvana, ja silloin kyllä tarjoilija tiskasi, kun pidimme juhlia.

Mutta samaa mieltä, ei tietenkään naisten pidä tuohon suostua.

Vierailija
126/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jokainen vie kipponsa tiskialtaaseen. Siinä se. Kone ne pesee ja isäntäväellä on oma systeemi, miten kipot koneeseen laitetaan. Ne ehtii laittaa. Heillä isäntä on kyökkihommiin erikoistunut.

Ap on rahwaanlapsi, jonka kotona ei tiskikonetta ole tai hänen ei anneta sitä käyttää. Käyttöohjeissa kun on aina se vähäjärkisvaroitus.

Korkkaa toki toinenkin, olet hieman kireänä.

Vierailija
127/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua, että vieraat puuhastelevat meillä keittiössä. Enkä halua vieraana puuhastella jonkun muun keittiössä.

Sama. En halua että viisi kuusi henkeä kantaa jotain keittiöön ruokahuoneesta ja laittavat minne sattuu. Kannan itse ja se ei ole vaiva eikä mikään. Vieraiden ollessa en aloita mitään siivouksia ja tiskauksia vaan seurustelen heidän kanssaan ja vasta kun lähtevät, ladon astiat tiskikoneeseen. Lapsuudessa jo opittu tämä, ettei vieraiden aikana ruveta siivoamaan ja tiskaamaan. Onko Suomessa vielä se tapa, että syötyään vieras laittaa juomalasinsa rasvaiselle soosilautaselle ja niistää nokkansa lautasliinaan? 

Meillä sukulaisvieraat ja ystävät saattavat viipyä lomailemassa jopa useamman viikon, ja aika rankkaa olisi passata koko ajan. Tiskit pitää hoitaa, pyykit hoitaa, siivota jne., ja saattaa olla muitakin talon töitä tänä aikana. Kaikki hoidetaan yhdessä.

Meillä ei myöskään lomailla useampia viikkoja, huh.

Vierailija
128/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei pitäisi olla. Siksi en hankikaan koskaan miestä, koska en voi sietää sitä, että miehet pääsevät kotitöissä helpommalla. Miehet voisi joskus laittaa hoitamaan lapsia niin, että vaimo pääsisi vaikka kylpylälomalle viikonlopuksi. Ei naisia saa rääkätä tiskaus-, siivous- ja lastenhoitotöillä.

Vierailija
129/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän suvussa on juhlia niin kukaan ei ala tiskaamaan tai siivoamaan kesken juhlien, isäntäväki siivoaa seuraavana päivänä.

Vierailija
130/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu suvun juhliin tms. tilaisuuksiin enkä todellakaan kutsu ketään juhliin tai muutenkaan. Jos meno on tuollaista kuin ap kuvasi, on vain entistäkin parempi idea pysyä poissa. Mielestäni on ainoastaan juhlan tai muun tilaisuuden järjestäjien tehtävä ja epäkohteliasta jos tilaisuus on vielä kesken ja vieraat paikalla. Mikä tilaisuus sellainen edes on, jossa vieraat ovat jotain kotiapulaisia, tiskareita ja siivoojia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi