Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teilläkin niin, että sukuloidessa kahvipöydästä lähtevät naiset tiskaamaan, ja miehet istumaan?

Vierailija
08.07.2022 |

Eikä aina välttämättä tiskaamaan, mutta vähintään auttamaan emäntää pöydän siistimisessä ja tavaroiden pois laitossa sillä välin kun miesväki siirtyy takaisin olohuoneen mukaviin tiloihin juoruilemaan.

Huomaan tälleen iän lisääntyessä että tapa siirtyy edelleen sukupolvelta toiselle. Nuorimmat serkkutytöt on siellä minun ja tätien kanssa häärimässä. Lapsena en ollut itse tarpeeksi sosiaalisesti älykäs huomatakseni tätä joten kipitin poikaserkkujen mukana olkkariin olemaan. Tästä syystä sain laiskan maineen joten korjasin käytöstäni iän myötä.

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että vieraat puuhastelevat meillä keittiössä. Enkä halua vieraana puuhastella jonkun muun keittiössä.

Sama. En halua että viisi kuusi henkeä kantaa jotain keittiöön ruokahuoneesta ja laittavat minne sattuu. Kannan itse ja se ei ole vaiva eikä mikään. Vieraiden ollessa en aloita mitään siivouksia ja tiskauksia vaan seurustelen heidän kanssaan ja vasta kun lähtevät, ladon astiat tiskikoneeseen. Lapsuudessa jo opittu tämä, ettei vieraiden aikana ruveta siivoamaan ja tiskaamaan. Onko Suomessa vielä se tapa, että syötyään vieras laittaa juomalasinsa rasvaiselle soosilautaselle ja niistää nokkansa lautasliinaan? 

Vierailija
102/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on perhe- ja ystäväpiirissä yleensä niin, että se isäntäpari hoitaa kahvi/ruokapöydän tarjoilut ja tiskailut (ja ne tiskit hoidetaan vasta sitten kun ne vieraat ovat lähteneet) Vieraat ovat siellä nimenomaan vieraina eivätkä todellakaan osallistu mihinkään tiskauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yleensä, riippuu sukuhaarasta.

Olin kerran kutsuttuna vieraana sukulaisen juhlissa. Huomasin että muut suvun ikäiseni nuoret naiset läksivät tiskaamaan, mutta en ajatellut sen kummempaa kuin että ovat sopineet heidän kanssaan, että auttavat juhlissa. Jäin seurustelemaan kahvipöytään.

Pian sukulaistätini käveli tomerin askelin minua kohti ja ystävällisesti kuiskasi pyynnön, voisinko tulla auttamaan tiskeissä. Olin hieman kummissani, mutta tämä tätini on todella mukava ja minua monet kerrat auttanut joten mielelläni menin auttamaan. Ajattelin että heillä on joku tilanne päällä tms.

Vasta tiskiharja kädessä seistessäni hitaat aivoni tajusivat kuvion. Ei ollut mitään tilannetta päällä, vaan minun "paikkani" tuossa tilanteessa oli auttaa tiskeissä. En pahastunut, mutta jäi hieman kummallinen olo kun en olo moiseen oletukseen tottunut juhlavieraan asemassa. Tuntuisi epäkohteliaalta edes itse tarjota tiskausapua ja vieraana tunkea keittiöön, jos ei ole se kuuluisa tilanne päällä tai muuta erityistä meneillään.

Tällainen samanlainen nolo olo minullakin tuli, etten tajunnut sosiaalista vinkkiä siitä että tyttönä kuuluin keittiöön. Ja siltä pohjalta pidettiin laiskana. Ajattelin vain olevani lapsi ja "isot ihmiset" hoitaa tiettyjä asioita eikä minua siihen kaivata tielle.

-AP

P.S. Kuvailemasi tilanne on todella kiusallinen, ei ihan oikeasti kutsuvieras saa hetikohta päähänsä että paikkani onkin keittiössä apuna. Niin symppaan. Mistähän päin Suomea vastaajat ovat? Ite tääl Turus. Ja sukulaiset satakuntalaisia järjestäen, osa rajan takaa Karjalasta.

Mulla löytyy sukua vähän Suomen joka kolkasta, mutta juuri nämä sattuivat olemaan suurimmaksi osaksi Satakunnasta. Sattumaa, vai onko joku erityinen satakuntalaisten juttu? ´

Minä olen kyllä vastaisuudessakin ollut vieraana itse tarjoamatta tiskausapua. Olen varmaan liian sokea huomaamaan, jos joku on tästä pahastunut. Ei ole toisaalta kauheasti kyläilykutsuja tullut viimeaikoina.. :)

Minua ei ole itseasiassa lapsena ajettu juhlissa vieraana keittiöön tiskaamaan , vaan tämän tapahtuessa olimme siinä 15-23 vuoden haarukassa iältämme, teinejä ja nuoria aikuisia. Lapsena varmasti vielä hämmentävämpää tuollainen! Ja lapsena kaikki epäreiluus tuntuu ihan erityisen kurjalta. Vielä laiskana pidettiin, onpas kyllä tosi ikävää leimaamista.

Mutta sen olen muutes huomannut että yleensä ne suvun "mustat lampaat" sisältävät mielenkiintoisimmat ja mukavimmat tyypit. Että jos koet että sinussa on hieman sellaisen vikaa, voi olla eduksi. :)

Satuitpas oikeana päivänä sanomaan noin kivasti, aamulla alkanut kurjuus lähti ylämäkeen. :) Vaikutat itsekin mukavalta ihmiseltä ja sellaisiin on aina kiva törmätä, vaikka täällä netin palstoilla.

-AP

Vierailija
104/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äiti on opettanut oman miehensä ja poikansa korjaamaan astiat ;) Eli me jäämme pöytään miehen äidin kanssa.

N23

Vierailija
105/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sukutapaamiset pidetään joko ulkona tai ravintolassa, juuri tästä syystä. Kukaan meistä ei jaksa sitä rumbaa. Näin on tehty jo 30 vuotta.

Vierailija
106/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua, että vieraat puuhastelevat meillä keittiössä. Enkä halua vieraana puuhastella jonkun muun keittiössä.

Sama. En halua että viisi kuusi henkeä kantaa jotain keittiöön ruokahuoneesta ja laittavat minne sattuu. Kannan itse ja se ei ole vaiva eikä mikään. Vieraiden ollessa en aloita mitään siivouksia ja tiskauksia vaan seurustelen heidän kanssaan ja vasta kun lähtevät, ladon astiat tiskikoneeseen. Lapsuudessa jo opittu tämä, ettei vieraiden aikana ruveta siivoamaan ja tiskaamaan. Onko Suomessa vielä se tapa, että syötyään vieras laittaa juomalasinsa rasvaiselle soosilautaselle ja niistää nokkansa lautasliinaan? 

Meillä sukulaisvieraat ja ystävät saattavat viipyä lomailemassa jopa useamman viikon, ja aika rankkaa olisi passata koko ajan. Tiskit pitää hoitaa, pyykit hoitaa, siivota jne., ja saattaa olla muitakin talon töitä tänä aikana. Kaikki hoidetaan yhdessä.

Vierailija
107/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sukulaisvieraat ja ystävät saattavat viipyä lomailemassa jopa useamman viikon, ja aika rankkaa olisi passata koko ajan. Tiskit pitää hoitaa, pyykit hoitaa, siivota jne., ja saattaa olla muitakin talon töitä tänä aikana. Kaikki hoidetaan yhdessä.

Sukulaiset kylässä useamman viikon? Oikeasti hirveä painajainen.

Vierailija
108/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on kohteliasta, että emäntä korjaa pöydän ja muu hameväki auttaa tarvittaessa.

Vierailija
109/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on kohteliasta, että emäntä korjaa pöydän ja muu hameväki auttaa tarvittaessa.

Sanoin mun poismuuttavalle serkulle ettei sitten ole mikään pakko mennä kaikkiin sukujuhliin. Oli melkoisen kypsä emanoimiseen. En mäkään mennyt useisiin vuosiin. Lähdin sillä ehdolla että vieras saa olla vieras.

Vierailija
110/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kutsun vieraita vain siksi aikaa kuin jaksan huolehtia heistä enkä koskaan olettaisi vieraiden esim. siivoavan meillä vaikka olisivatkin useamman yön. Toki sitten jos ystäväporukalla vuokrataan mökki tai airBnB, niin silloin kaikki (niin miehet kuin naisetkin) osallistuu kokkaukseen ja siivoukseen tasapuolisesti.

Vierailija
111/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäntäväki hoitaa tiskit, ei vieraat. Eikä siihen kakkuvadin poiskuskaamiseen mitään apujoukkoja tarvi.

Itse tulkitsen sen niin että kyseessä on kohtelias ele emäntää kohtaan, kun on todennäköisesti kaiken joutunut yksin valmistamaan. Solidaarisuus siis. Siksi me naiset huolehditaan asiasta. Tiedetään että ukot istuu ja keräilee kunniaa.

Miksi ihmeessä suvaitsette tuollaisia ukkoja? Jos potentiaalinen kumppani olettaisi minun siivoavan aina hänen jälkensä niin olisi lentänyt pihalle jo aikoja sitten.

Vierailija
112/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäntäväki hoitaa tiskit, ei vieraat. Eikä siihen kakkuvadin poiskuskaamiseen mitään apujoukkoja tarvi.

Itse tulkitsen sen niin että kyseessä on kohtelias ele emäntää kohtaan, kun on todennäköisesti kaiken joutunut yksin valmistamaan. Solidaarisuus siis. Siksi me naiset huolehditaan asiasta. Tiedetään että ukot istuu ja keräilee kunniaa.

Miksi ihmeessä suvaitsette tuollaisia ukkoja? Jos potentiaalinen kumppani olettaisi minun siivoavan aina hänen jälkensä niin olisi lentänyt pihalle jo aikoja sitten.

En tiedä minäkään. Omani on ihan normaali järkevä ihminen, mutta suvun vanhempi väki noita istujia.

Muakin riiannut ukkeli sai lähteä kun paljastui ettei aikuinen mies tiennyt että imuriin vaihdetaan pölypussi. Ekaa kertaa otti imuroinnin asiakseen ja syytti vielä mua siitä että olen "pilannut imurin" koska minä sitä olen käyttänyt. Sanoin että eihän se vedä ennen kuin siihen laitetaan juuri ostamani uusi pölypussi.

Vierailija
113/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset kylässä useamman viikon? Oikeasti hirveä painajainen.

Voi olla teille painajainen, mutta ei ole meille. Viihdytään yhdessä, ja on hauska lomailla yhdessä.

Vierailija
114/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kutsun vieraita vain siksi aikaa kuin jaksan huolehtia heistä enkä koskaan olettaisi vieraiden esim. siivoavan meillä vaikka olisivatkin useamman yön. Toki sitten jos ystäväporukalla vuokrataan mökki tai airBnB, niin silloin kaikki (niin miehet kuin naisetkin) osallistuu kokkaukseen ja siivoukseen tasapuolisesti.

Meille vieraat tulevat kutsuttuna, mutta ovat sen verran mukavia, että eivät odota mitään täyshoitolaa, vaan oma-aloitteisesti osallistuvat kotitöihin. Toki lomalla keskitytään lomailemaan, niin mekin isäntäväkenä yhdessä vieraiden kanssa. Ei me koko aikaa olla kotitöitä tekemässä, vaan aikaa jää rentoutumiseen. Isolla porukalla hommat hoituvat rivakasti.

Vierailija
115/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usemman viikon kyläily on toki eri asia, kyllä silloin on varmasti vierailla tapana hieman autella ja ruokiakin ostella (esim. tarjota joku ravintolakerta, jos ei muuta).

Vierailija
116/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee yleensä.

Vierailija
117/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläpäin erittäin epäkohteliasta laittaa vieraat hommiin. Isäntäväki korjaa pöydän ja tiskaa, kun vieraat ovat lähteneet. Keskenään päättävät mikä on isännän, mikä emännän homma ja auttavatko lapset. Vieraat osallistuvat illan onnistumiseen tuomalla hyvää seuraa ja mukavaa tunnelmaa. Jos joku yrittää hiipiä kohti tiskiharjaa, moitteiden kera estetään aikeet.

Vierailija
118/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, eikä ollut edes lapsuudessa ja olet 70v. Meillä miehet ovat aina osallistuneet juhlien järjestelyihin ja tarjoilun valmisteluihin.

Mieheni on aina vastannut ruokahuollosta jo 35v ajan ja myös juhlissa. Samoin sukulaisten miehet.

Miksi ihmeessä te naiset tuollaiseen suostutte?

Vai oletteko koti/edustusrouvia?

Vierailija
119/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä yhteiskuntaluokkaa nämä naiset keittiössä ja miehet olohuoneessa olevat porukat oikein ovat? Duunareita? Maanviljelijöitä, akateemisia?

Vierailija
120/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteiskuntaluokkaa nämä naiset keittiössä ja miehet olohuoneessa olevat porukat oikein ovat? Duunareita? Maanviljelijöitä, akateemisia?

*PING PONG* Yhteiskuntaluokkahullu saapui keskusteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän