Onko teilläkin niin, että sukuloidessa kahvipöydästä lähtevät naiset tiskaamaan, ja miehet istumaan?
Eikä aina välttämättä tiskaamaan, mutta vähintään auttamaan emäntää pöydän siistimisessä ja tavaroiden pois laitossa sillä välin kun miesväki siirtyy takaisin olohuoneen mukaviin tiloihin juoruilemaan.
Huomaan tälleen iän lisääntyessä että tapa siirtyy edelleen sukupolvelta toiselle. Nuorimmat serkkutytöt on siellä minun ja tätien kanssa häärimässä. Lapsena en ollut itse tarpeeksi sosiaalisesti älykäs huomatakseni tätä joten kipitin poikaserkkujen mukana olkkariin olemaan. Tästä syystä sain laiskan maineen joten korjasin käytöstäni iän myötä.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Tuon perinteen voi rikkoa. Tee itse, ja pyydä miehiä auttanaan:"Voiditko Pera tuoda ruokalautasen keittiöön, Ville sen ja sen, ja Pera auttaa tiskikoneen täyttämisessä ja Ville sitä ja sitä."
Miksi itse suostut tuohon?
Tai mikset vaan odottaisi, että ne tiskit itsestään katoaa siitä ruokapöydästä, niin ne miehetkin tekee. Mikä vastuuohjeistaja sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, meidänkin suvussa naiset hoitavat tarjoilun ja siivoamisen.
Meidän suvussa miehet kiipeävät korjaamaan vuotavan räystään, vaihtavat autonrenkaat, valvovat yöt temppuilevan vesi-ilmalämpöpumpun säätämisen kanssa, asentavat salaojat, tekevät polttopuut jne jne.
Jos on keittiöhommista kiinnostunut mies, saa olla mukana. Jos on teknisistä hommista kiinnostunut nainen, saa olla mukana. Tästä jaksa mitään tasa-arvokysymystä vääntää. Jokaisella on vahvuutensa ja mieluiten puuhailee siinä porukassa, jossa on luonteva olla.
Tässä ei ollutkaan kyse siitä että ne miehet korjailisi vuotavia räystäitä kun naiset kantaa astioita, vaan siitä että ne miehet makaa perseet homeessa!!
Tai ulkohyyskää tyhjentämään 💩🤣
Nytkö vieraat ollaan jo laittamassa räystäälle kiipeämään? Aikamoiset kahvituokiot teilläpäin
Korkeintaan astiat kasataan tiskialtaaseen, mutta ei niitä sen enempää aleta tiskata tai laittaa astianpesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon perinteen voi rikkoa. Tee itse, ja pyydä miehiä auttanaan:"Voiditko Pera tuoda ruokalautasen keittiöön, Ville sen ja sen, ja Pera auttaa tiskikoneen täyttämisessä ja Ville sitä ja sitä."
Miksi itse suostut tuohon?
Tai mikset vaan odottaisi, että ne tiskit itsestään katoaa siitä ruokapöydästä, niin ne miehetkin tekee. Mikä vastuuohjeistaja sinä olet?
Justiina tempasee kesken vierailun mokkapalat ja pyörittää tiskikonetta. Meno on kuin missäkin takeaway kahviossa.
Ei kukaan istua mähötä laiskana, porukalla tehdään kuka mitäkin, sukupuolesta riippumatta. Eikä ole rännejä putsattavana juuri kellään.
Ei yleensä, riippuu sukuhaarasta.
Olin kerran kutsuttuna vieraana sukulaisen juhlissa. Huomasin että muut suvun ikäiseni nuoret naiset läksivät tiskaamaan, mutta en ajatellut sen kummempaa kuin että ovat sopineet heidän kanssaan, että auttavat juhlissa. Jäin seurustelemaan kahvipöytään.
Pian sukulaistätini käveli tomerin askelin minua kohti ja ystävällisesti kuiskasi pyynnön, voisinko tulla auttamaan tiskeissä. Olin hieman kummissani, mutta tämä tätini on todella mukava ja minua monet kerrat auttanut joten mielelläni menin auttamaan. Ajattelin että heillä on joku tilanne päällä tms.
Vasta tiskiharja kädessä seistessäni hitaat aivoni tajusivat kuvion. Ei ollut mitään tilannetta päällä, vaan minun "paikkani" tuossa tilanteessa oli auttaa tiskeissä. En pahastunut, mutta jäi hieman kummallinen olo kun en olo moiseen oletukseen tottunut juhlavieraan asemassa. Tuntuisi epäkohteliaalta edes itse tarjota tiskausapua ja vieraana tunkea keittiöön, jos ei ole se kuuluisa tilanne päällä tai muuta erityistä meneillään.
Kun meillä on vieraita, niin kaikki ovat yleensä sen verran läheisiä, että auttavat ruoanlaitossa, tiskauksessa ja keittiön siistimisessä. Harvinaisempien vieraiden ollessa kyseessä, niin minä laitan ruoan/kahvin ja puoliso hoitaa tiskit ja keittiön siistimisen. Toki autamme toisiamme näissä askareissa, jotta saadaan ne nopeasti tehtyä. Ruoanlaittoa valmistelen yleensä mahdollisimman pitkälle jo etukäteen, jotta ei tarvitse koko aikaa keittiössä viettää.
No ei todellakaan, en olisi koskaan suostunut tuollaiseen. Äläkä anna kohdella nuorempia sukupolvia noin törkeästi, sano sinä rohkeampana aikuisena ellei nuoret itse kehtaa.
Meillä ei tiskata juhlissa vaan vasta juhlien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Korkeintaan astiat kasataan tiskialtaaseen, mutta ei niitä sen enempää aleta tiskata tai laittaa astianpesukoneeseen.
Just näin,tiskata tai täyttää koneen voi tehdä sitten kun vieraat ovat lähteneet.
Ei. Meillä isäntä ja emäntä tekevät siivouksen, vieraat rupattelevat olohuoneessa. Vierastan noita sukupuolittuneita rooleja muutenkin vaikka kasvoin 80-luvulla. Isäni on ollut aina tasa-arvon kannattaja, hoiti meitä lapsia, teki ruokaa, käytiin retkillä yhdessä ym. Ei käyttänyt alkoholia. Tekivät äitini kanssa yhdessä pihatöitä ym. Äitini on aina näyttänyt jotenkin freesiltä kavereiden äitien rinnalla ja vasta paljon myöhemmin tajusin että kavereiden isät eivät osallistuneet kodin ja lastenhoitoon ym. mitenkään. Ei ihme että olivat nuutuneita. Isäni antoi hienon esimerkin isyydestä ja miehen mallista, harmikseni olen todennnut että isäni kaltaiset ovat harvinaisia miesten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran kutsuttuna vieraana sukulaisen juhlissa. Huomasin että muut suvun ikäiseni nuoret naiset läksivät tiskaamaan, mutta en ajatellut sen kummempaa kuin että ovat sopineet heidän kanssaan, että auttavat juhlissa. Jäin seurustelemaan kahvipöytään.
Pian sukulaistätini käveli tomerin askelin minua kohti ja ystävällisesti kuiskasi pyynnön, voisinko tulla auttamaan tiskeissä. Olin hieman kummissani, mutta tämä tätini on todella mukava ja minua monet kerrat auttanut joten mielelläni menin auttamaan. Ajattelin että heillä on joku tilanne päällä tms.
Vasta tiskiharja kädessä seistessäni hitaat aivoni tajusivat kuvion. Ei ollut mitään tilannetta päällä, vaan minun "paikkani" tuossa tilanteessa oli auttaa tiskeissä. En pahastunut, mutta jäi hieman kummallinen olo kun en olo moiseen oletukseen tottunut juhlavieraan asemassa. Tuntuisi epäkohteliaalta edes itse tarjota tiskausapua ja vieraana tunkea keittiöön, jos ei ole se kuuluisa tilanne päällä tai muuta erityistä meneillään.
Tällainen samanlainen nolo olo minullakin tuli, etten tajunnut sosiaalista vinkkiä siitä että tyttönä kuuluin keittiöön. Ja siltä pohjalta pidettiin laiskana. Ajattelin vain olevani lapsi ja "isot ihmiset" hoitaa tiettyjä asioita eikä minua siihen kaivata tielle.
-AP
P.S. Kuvailemasi tilanne on todella kiusallinen, ei ihan oikeasti kutsuvieras saa hetikohta päähänsä että paikkani onkin keittiössä apuna. Niin symppaan. Mistähän päin Suomea vastaajat ovat? Ite tääl Turus. Ja sukulaiset satakuntalaisia järjestäen, osa rajan takaa Karjalasta.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Meillä isäntä ja emäntä tekevät siivouksen, vieraat rupattelevat olohuoneessa. Vierastan noita sukupuolittuneita rooleja muutenkin vaikka kasvoin 80-luvulla. Isäni on ollut aina tasa-arvon kannattaja, hoiti meitä lapsia, teki ruokaa, käytiin retkillä yhdessä ym. Ei käyttänyt alkoholia. Tekivät äitini kanssa yhdessä pihatöitä ym. Äitini on aina näyttänyt jotenkin freesiltä kavereiden äitien rinnalla ja vasta paljon myöhemmin tajusin että kavereiden isät eivät osallistuneet kodin ja lastenhoitoon ym. mitenkään. Ei ihme että olivat nuutuneita. Isäni antoi hienon esimerkin isyydestä ja miehen mallista, harmikseni olen todennnut että isäni kaltaiset ovat harvinaisia miesten joukossa.
Tällaisia lapsuudenkokemuksia on ihana kuulla! Isäsi vaikuttaa kunnon mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan, en olisi koskaan suostunut tuollaiseen. Äläkä anna kohdella nuorempia sukupolvia noin törkeästi, sano sinä rohkeampana aikuisena ellei nuoret itse kehtaa.
Olen hieman mustan lampaan asemassa joten ei passaa vanhempaa väkeä "nolata" tai käskyttää. Mutta nuoret miespuoliset serkut on ottaneet asiakseen auttaa ja fiksuja ovat muutenkin, olen siitä iloinen.
-AP
Minä olen se laiska miniä, joka tekee niin kuin miehet. Eli nousee pöydästä ja menee olohuoneeseen juoruamaan. En mahdu samaan keittiöön hääräämään anoppini kanssa. Ja omassa suvussani tässä asiassa ei ole mitään selkeää sukupuolijakoa, vaan keittiöön voi jäädä hääräämään yhtälailla miehiä kuin naisiakin, tai jopa molempia.
Keittiö on minulle sen verran vahva epämukavuusalue, että kylässä en sinne mene hääräämään, jos ei erikseen pyydetä. Eikä kukaan kahta kertaa pyydä, koska pyydettynäkin olen sen verran paniikissa, etten osaa tehdä mitään, jos en saa tarkkoja ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen samanlainen nolo olo minullakin tuli, etten tajunnut sosiaalista vinkkiä siitä että tyttönä kuuluin keittiöön. Ja siltä pohjalta pidettiin laiskana. Ajattelin vain olevani lapsi ja "isot ihmiset" hoitaa tiettyjä asioita eikä minua siihen kaivata tielle.
-AP
P.S. Kuvailemasi tilanne on todella kiusallinen, ei ihan oikeasti kutsuvieras saa hetikohta päähänsä että paikkani onkin keittiössä apuna. Niin symppaan. Mistähän päin Suomea vastaajat ovat? Ite tääl Turus. Ja sukulaiset satakuntalaisia järjestäen, osa rajan takaa Karjalasta.
Pohjois-Pohjanmaa. Nuoremmat kaitsee juhlissa taaperoita. Teininä kaitset, kattaat, tiskaat ja kuuntelet ikivihreiden ummehtuneita vitsejä.
Kyllä meillä on palvelusväki joka tiskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Pohjois-Pohjanmaa. Nuoremmat kaitsee juhlissa taaperoita. Teininä kaitset, kattaat, tiskaat ja kuuntelet ikivihreiden ummehtuneita vitsejä.
Hahaa! Sain niin elävän mielikuvan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Mulla löytyy sukua vähän Suomen joka kolkasta, mutta juuri nämä sattuivat olemaan suurimmaksi osaksi Satakunnasta. Sattumaa, vai onko joku erityinen satakuntalaisten juttu? ´
Minä olen kyllä vastaisuudessakin ollut vieraana itse tarjoamatta tiskausapua. Olen varmaan liian sokea huomaamaan, jos joku on tästä pahastunut. Ei ole toisaalta kauheasti kyläilykutsuja tullut viimeaikoina.. :)
Minua ei ole itseasiassa lapsena ajettu juhlissa vieraana keittiöön tiskaamaan , vaan tämän tapahtuessa olimme siinä 15-23 vuoden haarukassa iältämme, teinejä ja nuoria aikuisia. Lapsena varmasti vielä hämmentävämpää tuollainen! Ja lapsena kaikki epäreiluus tuntuu ihan erityisen kurjalta. Vielä laiskana pidettiin, onpas kyllä tosi ikävää leimaamista.
Mutta sen olen muutes huomannut että yleensä ne suvun "mustat lampaat" sisältävät mielenkiintoisimmat ja mukavimmat tyypit. Että jos koet että sinussa on hieman sellaisen vikaa, voi olla eduksi. :)
En halua, että vieraat puuhastelevat meillä keittiössä. Enkä halua vieraana puuhastella jonkun muun keittiössä.