85% valitsi polttomoottorin kesäkuun ensirekisteröinneissä
Ei ole täyssähkö kovin haluttu, vain 15% marginaaliryhmä valitsi täyssähkön. Niistäkin varmaan enemmistö kakkosautoiksi. Harvalle sähköauton käytettävyys kelpaa ainoaksi autoksi, ellei sitten asu julkisten varrella.
85% uusista autoista oli polttomoottorilla varustettu.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kaytt…
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Tällä vauhdilla vielä 15 vuoden päästä selkeä enemmistö liikenteen autoista on polttomoottorilla.
Minkäs sille voi kun lähes kaikista kerrostaloista ja rivitaloista puuttuu lataumahdollisuus. Mennän tavallaan perse edellä puuhun kun ensin yritetään saada ihmiset ostamaan sähköauton vaikka latausinfraa ei ole olemassa.
Voiko nykyhallitukselta muuta odottaa?
Oikea tapa olisi siirtää sähköautojen hankintatuet latausinfran rakentamisen tuiksi. Erityisesti vanhempiin taloyhtiöihin missä haastavaa rakentaa latausmahdollisuudet.
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Vierailija kirjoitti:
Tällä vauhdilla vielä 15 vuoden päästä selkeä enemmistö liikenteen autoista on polttomoottorilla.
Minkäs sille voi kun lähes kaikista kerrostaloista ja rivitaloista puuttuu lataumahdollisuus. Mennän tavallaan perse edellä puuhun kun ensin yritetään saada ihmiset ostamaan sähköauton vaikka latausinfraa ei ole olemassa.
Missä sitä latausinfraa ei ole olemassa? Minulla on tässä Turussa omakotialueella on parin kilometrin säteellä varmaan satakunta julkista latauspaikkaa, puhumattakaan kaikista kotilatausmahdollisuuksista.
Sähköautojen saatavuus rajoittaa. Nyt jos ostat uuden auton niin toimitus tapahtuu joskus ensi kesänä. Autoja menee enemmän kuin kukaan pystyy valmistamaan.
Latauspömpelin saa alle 1000 € paikoilleen asennettuna useimpiin paikkoihin. Melko pieni ongelma tavallisesti. Sähköautojen yleistyminen ei jää siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Täyssähköjen osuus oli 15%, muut valitsi auton polttomoottorilla.
Hybridiä ei kukaan osta ilman polttomoottoria, joten ne ostetaan nimenomaan polttomoottorin takia.
Noh, rikkaiden touhua ajella palavilla litkuilla, köyhänä ajelen Teslalla ja latailen halpaa 6cent/kwh kotisähköä. Ei ole vielä sähkö päässyt loppumaan eteläsuomessa reissatessa, 4000km tullut kuukaudessa auton hankinnasta asti, kun ajelu on kivaa ja niin halpaa :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Tajuatko, että kikkailet vain miten luokittelet hybridit. Vaikka laskelmasi olisi oikein, ei se tarkoittaisi että ap on väärässä. Teillä on vaun kaksi eri näkökulmaa, jotka kunpikin ovat oikein. Silloin on harhaanjohtavaa esittää toisen olevan väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, rikkaiden touhua ajella palavilla litkuilla, köyhänä ajelen Teslalla ja latailen halpaa 6cent/kwh kotisähköä. Ei ole vielä sähkö päässyt loppumaan eteläsuomessa reissatessa, 4000km tullut kuukaudessa auton hankinnasta asti, kun ajelu on kivaa ja niin halpaa :)
Ja vi tut.
Polttomoottori on kuitenkin vielä monia vuosia se ykkös vaihtoehto valtaosalle autoa haaveilevalle! Sähköauto lyö itsensä läpi joskus 10 vuoden kuluttua!
Miten kukaan kerrostalossa asuva kaupungin keskustassa pystyy hankkimaan sähköauton?????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Täyssähköjen osuus oli 15%, muut valitsi auton polttomoottorilla.
Hybridiä ei kukaan osta ilman polttomoottoria, joten ne ostetaan nimenomaan polttomoottorin takia.
Hybridiä ei kukaan osta ilman sähkömoottoria, joten ne ostetaan nimenomaan sähkömoottorin takia. Alle kolmannes siis valitsi polttomoottoriauton, kuten sanoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottori on kuitenkin vielä monia vuosia se ykkös vaihtoehto valtaosalle autoa haaveilevalle! Sähköauto lyö itsensä läpi joskus 10 vuoden kuluttua!
...kunnes tajutaan, ettei se akkuteknologia ole sen akologisempaa...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Vain 15% valitsi puhtaasti sähkökäyttöisen ja 85% voimalinjan missä polttomoottori on päävoimanlähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Tajuatko, että kikkailet vain miten luokittelet hybridit. Vaikka laskelmasi olisi oikein, ei se tarkoittaisi että ap on väärässä. Teillä on vaun kaksi eri näkökulmaa, jotka kunpikin ovat oikein. Silloin on harhaanjohtavaa esittää toisen olevan väärässä.
Ei siinä ole mitään kikkailua. Voi ne toki kokonaan omaksikin ryhmäksi laskea, mutta polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja ne eivät ole. Polttisten osuus oli siis alle 1/3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä minkälaista matematiikkaa AP soveltaa, mutta minun laskutavalla 7,01 % + 26,26 % = 33,27 %.
Alle kolmannes siis valitsi puhtaasti polttomoottorikäyttöisen ajoneuvon ja kaksi kolmannesta sähköistetyn voimalinjan.
Täyssähköjen osuus oli 15%, muut valitsi auton polttomoottorilla.
Hybridiä ei kukaan osta ilman polttomoottoria, joten ne ostetaan nimenomaan polttomoottorin takia.
Hybridiä ei kukaan osta ilman sähkömoottoria, joten ne ostetaan nimenomaan sähkömoottorin takia. Alle kolmannes siis valitsi polttomoottoriauton, kuten sanoinkin.
Hybridillä pääseee 40km sähköllä ja 700km bensalla. Kummankohan puuttuminen on suurempi ongelma 🤔 Et kai itse ostaisi autoa 40km toimintamatkalla? Sitähän minäkin. Eli polttomoottorin takia hybridi ostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan kerrostalossa asuva kaupungin keskustassa pystyy hankkimaan sähköauton?????
Menemällä autokauppaan ja ostamalla sellaisen. Samalla tavalla kuin kaikki muutkin, siis.
Meillä ei ole mitään järkeä ostaa hybridiä tai sähköautoa. Ajot pelkästään moottoritieajoa sukulaisiin tai mökille, täyssähkön lataus ei riitä matkalle ja hybridin akut vain lisäävät painoa. Pikkuturbolla pääsee riittävästi ja kulutus pientä.
Tällä vauhdilla vielä 15 vuoden päästä selkeä enemmistö liikenteen autoista on polttomoottorilla.
Minkäs sille voi kun lähes kaikista kerrostaloista ja rivitaloista puuttuu lataumahdollisuus. Mennän tavallaan perse edellä puuhun kun ensin yritetään saada ihmiset ostamaan sähköauton vaikka latausinfraa ei ole olemassa.