Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on mielestäsi 'huono maku'? Esim. sisustuksessa jne

Vierailija
08.07.2022 |

Minulle sanoi entinen työkaveri että hänen mielestään makuni on "erikoinen". Hän oli luonani kutsuttuna vieraana. Myöhemmin tarkensi kommenttiaan sanomalla "ei millään pahalla, mutta minusta sinulla on huono maku". Tämä liittyi tilanteeseen jossa piti pohtia asiakkaalle tiettyjä sisustukseen liittyviä ratkaisuja.

Nyt mietin tässä Ikean sänkysohvalla itse tehtyjen kukkatyynyjen keskellä, että mitä se huono maku tarkoittaa? Ja millainen sitten on hyvä maku? Työkaverin omakotitalo on sisustettu harmaan eri sävyillä ja siellä kaikuu. Sellainenko on paras?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se, että ostetaan väärän kokoisia huonekaluja ja toisiinsa sopimattomia. Rupesin juuri miettimään, että isosiskollani on juuri tätä "otin kun ilmaiseksi sain" sekamelskaa ja se ei istu omaan silmääni. Pikkusiskoni asunto taas on täynnä pastellia (mitä vihaan), mutta silti hänen näköinen ja viihdyn siellä.

Oma makuni taas on, noh, meillä on kuulemma aina Halloween :D. Parasta on se, kun vieraat sanovat että koti näyttää meiltä.

Kun joku sanoo minulle, että kotini tai vasta rempattu keittiöni on ihan mun näköinen, tarkoittaa se poikkeuksetta sitä, että tyyli ei ole sanojan mieleinen. Kiertoilmaus siis, kun jotain pitäisi sanoa, mutta kehuakaan ei pysty.

No ei ainakaan mun suusta tarkoita. Tarkoittaa juuri sitä mitä sanon. T. sisustussuunnittelija

Vierailija
62/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei uskalleta käyttää mitään värejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan mitä ilmeisimmin huonon sisustusmaun.

Sen huomaa siitä, että ne vähät ensi kertaa meillä vierailevat näyttävät ihan aidosti ihmettelevän asuntoa ja sisustusta.

Ei se mitään, minähän siinä asun.

Vierailija
64/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono maku = eri maku ko mulla itsellä.

Eli ei oo olemassakaa yhtä ainutta hyvää tai huonoa makua, on vaa mielipiteitä. Joidenki on vaa vaikea käsittää et ei heidän mielipide oo ainoa oikea

Ei pidä paikkaansa! En voi sietää vaikkapa Alvar Aallon kalusteita, mutta kun lehdessä esitellään arkkitehdin kotia, josta niitö löytyy, niin en pidä kotia kuitenkaan huonolla maulla sisustettuna. Tai kun vihaan valkoista ja mimimalismia, niin kyllä osaan sanoa koska se on tehty hyvällä maulla ja koska ei.

Minun sisustustyylini on monille varmasti kauhistus, tykkään kaikesta tummasta ja raskaasta sekä koriste-esineitäkin riittää. Ihan sama, mitä muut tykkää, mä täällä asun! Tosin kyllä minulla on sisustusalan koulutuskin...

Vierailija
65/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facen sisustusryhmissä näkee paljon vanhoja taloja, joiden seinät, katot ja lattiat on vuorattu kusenkeltaisella puulla. Kalusteet ovat mitä sattuu, värejä löytyy laidasta laitaan. Yleensä paljon punaista, keltaista ja turkoosia. Joka paikassa on romua. Silmiin särkee tuollainen sekamelska.

Vierailija
66/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono maku = eri maku ko mulla itsellä.

Eli ei oo olemassakaa yhtä ainutta hyvää tai huonoa makua, on vaa mielipiteitä. Joidenki on vaa vaikea käsittää et ei heidän mielipide oo ainoa oikea

Ei pidä paikkaansa! En voi sietää vaikkapa Alvar Aallon kalusteita, mutta kun lehdessä esitellään arkkitehdin kotia, josta niitö löytyy, niin en pidä kotia kuitenkaan huonolla maulla sisustettuna. Tai kun vihaan valkoista ja mimimalismia, niin kyllä osaan sanoa koska se on tehty hyvällä maulla ja koska ei.

Minun sisustustyylini on monille varmasti kauhistus, tykkään kaikesta tummasta ja raskaasta sekä koriste-esineitäkin riittää. Ihan sama, mitä muut tykkää, mä täällä asun! Tosin kyllä minulla on sisustusalan koulutuskin...

Et taida noudattaa koulutuksestasi saamia oppeja kotona?

Vierailija
67/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono maku = lattiat, katot ja seinät valkoista. Valkoisen pöydän päällä lasimaljakko, jossa on joka heinää tai valkoisia kiviä. Sysimustat keittiökaapistot ja niin musta vessa, että jos siellä päätyy gaggaa vaikkapa lattialle, sitä ei sieltä ikinä löydä.

Vierailija
68/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persoonattomuus edustaa mielestäni huonoa makua.

Esimerkiksi kokovalkoinen sisustus tai tarkoituksella aution näköiseksi jätetty koti.

Tuo harmaa sisustus kuulostaa juurikin huonolta maulta. Ei ole mielikuvitusta ja kaikki kopioidaan suoraan instasta.

Persoonattomuutta ei ole olemassakaan. Jokaisella on oma persoonallisuus. Mielikuvituksettomuus on eri asia.

Kyllä on olemassa persoonattomia koteja.

Vierailija
69/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erivärisiä puupintoja randomisti, siis esim. mäntypanelit seinissä ja sitten koivun ja petsatun värisiä kalusteita siinä.

Tämä on ehkä pahin hirvitys

Vierailija
70/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kovin kiinnostunut sisustamisesta, mutta minusta tyhjät viinapullot kirjahyllyssä on mauttomia. En kyllä tiedä vieläkö niitä harrastetaan, mutta jossain välissä ihmisillä niitä oli. 

Vierailija
71/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta huonoa makua osoittaa juuri sellainen geneerinen harmaa-valkea-greige sisustus, jossa tyylin ja värisilmän puute on korvattu merkki- ja trendituotteilla sekä turvallisilla sävyvalinnoilla.

Ihan kuka tahansa pystyy ostamaan vepsäläiseltä yhteensopivat kalusteet ja yhdistämään harmaata harmaaseen. Värikkään, persoonallisen sisustuksen rakentaminen sen sijaan vaatii tyylisilmää ja kykyä yhdistellä värejä.

Subjektiivinen mielipiteeni on, että hyvä maku = sitä että yhdistellään eri tyylejä ja käytetään muitakin värejä kuin harmaata, vakoista ja mustaa. Korkea hinta tai tietty merkki ei tee esineestä tyylikästä, eikä Ikean sohva osoita huonoa makua.

Vierailija
72/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa. Ainakin omaan silmään pistää aina asuntojen myynti-ilmoituksissa ilmaus "tyylikkäästi remontoitu". Näissä on aina laminaattilattiat ja keittiöissä joko tummat tai korkeakiiltovalkoiset ovet. Eivät mielestäni ole yhtään tyylikkäitä valintoja.

Tähän liittyen, vanhojen talojen pinnat tehty moderneiksi tai yritetty tehdä koko talosta uuden näköinen. Esim lattiat sillä harmaalla laminaatilla, seiniä kaadeltu niin että huonejärjestys on täysin epäluonnollinen, ikkunat vaihdettu sellaisiksi joiden puitejako ei ole rakennusaikakaudelle tyypillinen jne.

Samaa mieltä.

Kaveri lunasti toiselta vanhemmistaan isoisän omakotitalon. Jostakin syystä talosta on hävitetty kasarilla kaikki huoneiden ovet pl vessan , saunan ja pesuhuoneen. MYös puhkottu lisää kulkuaukkoja niin, että yhdessä huoneessa on kolme kulkuaukkoa pahimmillaan. 

Liiteristä kaivettiin tammiviiluinen ovi, jossa oli kaunis 60-luvun tyylinen  oveen upotettu lyijjylasityö. Se toimi aikanaan tuulikaapin ovena. Kaveri nikkaroi sen paikoilleen ja sopii hyvin niille sijoilleen.

Vaari oli puuseppä, joten vähän sääli että valkoiseen hurmaantuneet kaverin vanhemmat onnistuivat saamaan runsaasti tuhoa aikaiseksi. Se oli mautonsa, jos mikä

Ihanko lyijjjjjjjjjjjjy. Oletpa tyhmä!

Vierailija
73/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tusinajuliste"taulut" ja seinätarrat kielivät huonosta mausta tai lähinnä maun puutteesta.

Jos haluaa kehystää jotain seinälle, mikä tahansa on parempi kuin nuo. Vaikka itse piirretty tikku-ukko kopiopaperilla näyttää sata kertaa tyylikkäämmältä kuin joku v**un ananas tai seepra joita roikkuu 3/4 seinillä.

Ja ne livlövläägh-tekstit... 🤮

Vierailija
74/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono maku sisustuksessa, vaatetuksessa ym on se, että ei ole omaa makua lainkaan.

Sisustus on ns juureton, siitä puuttuu kerroksia. Kuin kuvastosta suoraan kopioitu tai esimerkiksi boheemi"teemainen", kaikki huonekalut, taulut jne ostettu samasta paikasta lähes samaan aikaan. Täysin persoonaton, ei kerro asujastaan eikä hänen mielenkiinnon kohteistaan mitään.

Vierailija
75/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tilaan ja keskenään täysin sopimattomat kalusteet ym. tavarat? Esim. erittäin pieni olohuone ja sinne tungettu koko valtava sohvakalusto, ehkäpä vielä niin, että mukana on vaikkapa sekä ranskalaista empireä että 80-luvun Sotkaa ja vaikutelma on kuin varastossa ja vielä bonuksena sijoitettu mukaan joku patsaskopio, jonka vuoksi on sahattu reikä välikatolle kun muuten ei mahdu. Komeuden saattaisi kruunata vielä discopallo valaisimena ja teletappipehmot koristeina uusklassisella takanreunuksella, heti Mona Lisa-kopion alapuolella.

Tärkeintä silti on, että asukas viihtyy kodissaan. Ei sen tarvitse muiden makua miellyttää.

Vierailija
76/76 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mautonta on remontoida talon aikakausi pois.

Kerran näin upean, vanhan punahirsitalon, joka oli sisältä vedelty täysin moderniksi ja kylmäksi. Hirsiseinätkin maalattu valkoisiksi.

Se oli järkyttävä näky. En voinut ymmärtää, miksi sieltä oli hävitetty kaikki autenttisuus. Jos modernia tekee mieli, niin luulisi olevan järkevämpää sitten hankkia moderni talo.

Tämä

50-luvun taloon ei sovi ultramoderni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme