Miten köyhillä on varaa käydä hoidattamassa hampaansa?
Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos. Mistä köyhällä on varaa hammashoitoon?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hampaita tarvitse käydä "hoidattamassa" jos hoitaa ne kunnolla itse. Mulla ikää 40 ja reikiä nolla.
Olen 56v eikä reikiä vielä ole. Parin vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven.
Sinulla on ollut lapsena hyvä tuuri. Siihen aikaan, kun olit pikkulapsi ja tuttisuussa, niin äitejä neuvottiin, että jos tutti tippuu lattialle, niin se täytyy käyttää omassa suussa ennen kuin sen tökkää takaisin lapsen suuhun. Aika monelle lapselle tartutettiin reikiintymistä aiheuttava kariesbakteeri jo ennen kuin ne oppi edes kävelemään. Sen vuoksi niin monen viisikymppisen hampaat on niin paljon paikattu, kun silloin aikoinaan ei tunnettu asioita tarpeeksi. Ilmeisesti sinun äitisi ei puhdistanut tuttia nuoleskelemalla.
Niin, ja joillakuilla 50-60-luvulla äideiksi tulleilla ei ollut omia hampaita itsellään, tekarit. Niin, että juu, toki bakteerit pysyvät suussa oli sitten tekarit tai ei, vai...
Ja sekin vaikuttaa varmaan, onko noina aikoina kun kaivovettä käytettiin, asuinpaikka ollut sellainen, jossa pohjavedessä on luonnostaan fluoria tavallista enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisella tulee maksua 25-40€/ Käynti. Työttömänä ihmisenä maksoin hampaiden putsauksesta 25€, paikkauksesta 40€, viisurit poistettiin (2) kahdeksalla kymmenellä eurolla. Nämä vuoden sisään. Nyt voin odotella taas pari vuotta, ennen kun menen tarkastukseen.
Juu eipä tuo mahdottoman kallista ole. Omat hampaat kyllä sen verran terveet että suosiolla venyttänen tarkastusväliä vähän pidemmäksi mitä oli ohjeistus, säästyypä samalla terveydenhuollon resursseja.
Edellisten käyntien välissä taisi olla melkein kymmenen vuotta heh. Ehkei noin pitkää sentäs tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hampaita tarvitse käydä "hoidattamassa" jos hoitaa ne kunnolla itse. Mulla ikää 40 ja reikiä nolla.
Olen 56v eikä reikiä vielä ole. Parin vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven.
Sinulla on ollut lapsena hyvä tuuri. Siihen aikaan, kun olit pikkulapsi ja tuttisuussa, niin äitejä neuvottiin, että jos tutti tippuu lattialle, niin se täytyy käyttää omassa suussa ennen kuin sen tökkää takaisin lapsen suuhun. Aika monelle lapselle tartutettiin reikiintymistä aiheuttava kariesbakteeri jo ennen kuin ne oppi edes kävelemään. Sen vuoksi niin monen viisikymppisen hampaat on niin paljon paikattu, kun silloin aikoinaan ei tunnettu asioita tarpeeksi. Ilmeisesti sinun äitisi ei puhdistanut tuttia nuoleskelemalla.
Niin, ja joillakuilla 50-60-luvulla äideiksi tulleilla ei ollut omia hampaita itsellään, tekarit. Niin, että juu, toki bakteerit pysyvät suussa oli sitten tekarit tai ei, vai...
Ja sekin vaikuttaa varmaan, onko noina aikoina kun kaivovettä käytettiin, asuinpaikka ollut sellainen, jossa pohjavedessä on luonnostaan fluoria tavallista enemmän.
Minä olen syntynyt -60-luvulla ja äitillä kyllä oli omat hampaat ihan hautaan saakka. Ja hänen äitillään myös, vaikka pula-aika ja sota-aika ja evakkoreissut ei hirveästi helpottaneet asiaa.
Ei oikein olekaan, kunnallisella kiskotaan pahimmat irti ja sitten ollaan aukot suussa loppuelämä tai kunnes taivaalta tippuu syliin pari tonnia.
Kunallisessa hoidossa huomattavasti halvempaa kuin yksityisellä.
Maamme on parhaita paikkoja tyhjätaskuille. Ulkomaiden varattomia haalitaan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa sen kokonaisuudessaan, tutulla on valkaistut hampaat ja perusteluna se, että ne näyttävät terveemmiltä.
Tai sitten menee ulosottoon. Mikäli ei luottotiedoissa, julkiselle ei aikoja saa, niin jää hoitamati. Vuotta tms. jonot, riippuu kunnasta.
Pitikö tuosta ymmärtää jotain? Siis meinaatko, ettei julkiselle muka saisi aikaa hammaslääkärille ilman luottotietoja? Juu tottakai ne tarkastetaan kun aikaa varaa 😂😂 Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
toimeentukiasiakkaalla maksaa sossu, mutta jos ei ole tällainen niin olen sitten odottantu kun hampaat siinä kunnossa, että ne poistettava. Terveisin yli 12 v työttömänä ollut (ei toimeentuloasiakas), jolta poistettu jo näin alle 50v 6 hammasta.
Minuakin suututtaa työttömien epätasa-arvoinen kohtelu.
Itsellänikin on työttömyys, mutta sossusta en saa kun on omaisuutta. Sitä en myy, koska olen vain välivaihe. Menee jälkipolville myöhemmin.
Sen pitäisi olla tulot, jotka ratkaisee sossutuissa. Tyhmää tuollainen venkoili, että omaisuutta pitää myydä. Mitä jäekeä on sitten ollut säästää. Tuhlari on nauttinut elä.äatääb ha saa kaiken ilmaiseksi.
Sitä täs mietin. Työttömyys uhkaa, ja leikkausta ennen pitäis tehdä laaja tarkastus ja korjauksia hampaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toimeentukiasiakkaalla maksaa sossu, mutta jos ei ole tällainen niin olen sitten odottantu kun hampaat siinä kunnossa, että ne poistettava. Terveisin yli 12 v työttömänä ollut (ei toimeentuloasiakas), jolta poistettu jo näin alle 50v 6 hammasta.
Minuakin suututtaa työttömien epätasa-arvoinen kohtelu.
Itsellänikin on työttömyys, mutta sossusta en saa kun on omaisuutta. Sitä en myy, koska olen vain välivaihe. Menee jälkipolville myöhemmin.
Sen pitäisi olla tulot, jotka ratkaisee sossutuissa. Tyhmää tuollainen venkoili, että omaisuutta pitää myydä. Mitä jäekeä on sitten ollut säästää. Tuhlari on nauttinut elä.äatääb ha saa kaiken ilmaiseksi.
Sulla on omaisuutta mutta oot kateellinen sille jolla ei ole omaisuutta laisinkaan?
Vierailija kirjoitti:
Sitä täs mietin. Työttömyys uhkaa, ja leikkausta ennen pitäis tehdä laaja tarkastus ja korjauksia hampaisiin.
Johan se on tässä moneen kertaan sanottu ettei se kovin montaa kymppiä tässä maassa maksa. Toki kunnallisella voi joutua venailemaan pitkiä aikoja, helposti puolikin vuotta tai yli paikasta riippuen.
Edullisinta hammastenhoitoa on edelleen se 2krt/vrk huolellinen harjaus sekä hammasvälien puhdistus.
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa sen kokonaisuudessaan, tutulla on valkaistut hampaat ja perusteluna se, että ne näyttävät terveemmiltä.
HÖPÖPÖHÖP! Ei näytä, ihan mielikuvitusta koko juttu!
Hampaat ovat oikeasti kellertävät eikä vitivalkoiset!
Oon köyhä, mutta itte mä hammaslääkärini maksan. Säästän sen, mikä tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullisinta hammastenhoitoa on edelleen se 2krt/vrk huolellinen harjaus sekä hammasvälien puhdistus.
hammasten harjaus on homojen hommaa jos ei valttio HOIDA mun hamppaita nin sit on hyvin vointi valtio pilalla !!
Joo, maksaa sun hautauksen!
Hampaista, hoitamattomista, voi lähteä tappavia tauteja liikkeelle, tulppaa, tulehdusta sun muuta!
Ainakin sillä sun pilkkaamalla säilyy henki, sä kasvat koiranputkee
Itse pyydän esim. äidiltä joulu- tai synttärilahjaksi hammaslääkärillä käynnin, joskus kun se on tarpeellista ja rahatilanne huono.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin köyhän alaikäiset lapset saa suurimmaksi osaksi hammashoidon ilmaiseksi.
Kuinka köyhä pitää olla, ettei saa säästettyäkään yhtään?
Siinä Tukien varassa-sarjassa näkyy miksei ne saa säästettyä,ruokajuomana Pepsi-Cola ja roskaruokaa/karkkia asunto täynnä.
Juu, mä näin jonkun dokkarin vahingossa Yleltä, jossa ylipainoinen, omakotitalossa asuva työttöminä (2 + 2) oleva perhe avautui, että eivät saa tukia tarpeeksi ja elävät surkeaa elämää. Hieman nauratti, kun söivät joka aterialla lihaa ja tuoremehua, ja tosissaan pelasivat vaan videopelejä ja valittelivat huonoa kuntoa/sairauksia (kämppä täynnä vastahankittuja eläimiä + karkki- ja sipsipusseja). Itse tienaan yli 4k kuukaudessa, mutta minulla ei todellakaan ole rahaa juoda mehuja ja limuja arkisin lounaalla tai hommata eläintarhaa kotiin mistään ihme sisäfileistä puhumattakaan. Marttakurssille passittaisin työttömät valittajat!
Toimeentulotuki maksaa julkisen puolen kulut.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin köyhän alaikäiset lapset saa suurimmaksi osaksi hammashoidon ilmaiseksi.
Tämä pätee myös Suomen ulkopuolella. Keskituloisilla on harvoin varaa lastensa hampaiden oikaisuun. Vain todella varakkaiden tai köyhien lapsilla on hammasraudat ;-)
Kunnallisella tulee maksua 25-40€/ Käynti. Työttömänä ihmisenä maksoin hampaiden putsauksesta 25€, paikkauksesta 40€, viisurit poistettiin (2) kahdeksalla kymmenellä eurolla. Nämä vuoden sisään. Nyt voin odotella taas pari vuotta, ennen kun menen tarkastukseen.