Miten köyhillä on varaa käydä hoidattamassa hampaansa?
Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos. Mistä köyhällä on varaa hammashoitoon?
Kommentit (85)
Sossu ja Kela on sama asia, samoja rahavarastoja käyttävät ja jakavat sossutukia. Samaa paskaa eri nimellä, ettei ihmisille tule pahamieli.
Peskää hyvät ihmiset hampaitanne X2 päivässä+lankaukset, vaikka olisitte rutiköyhiä.
Napostelut pois, samoin tupakanpoltto.Näin pysyy hampaat ehjinä ja rahaa säästyy
Mä vain menen ja kaivan sitten rahat jostain. Meni nyt parisataa. Ensi vuonna uudelleen. Kun useammin käy menee vähemmän rahaa. T. TK eläkeläinen
Toimeentulotuki korvaa hammashoitokäynnit.
Käyn kunnallisella hammaslääkärillä ja pyydän laskuille eräpäivän siirtoa niin pitkälle kuin mahdollista. Korona-aikaan on saanut puolikin vuotta. Jaan kokonaissumman osiin ja maksan kerran kuussa lyhennystä laskulle
Vierailija kirjoitti:
Siten, että asun Saksassa ja hammashoito on "ilmaista", vakuutusmaksu otetaan suoraan palkasta. Työttömälle maksaa valtio.
Hyvä toimiva systeemi.
Ruotsissa eivät ikinä hyväksyisi tätä.Ulkomaalaiset saavat 50 kruunulla /5 euroa ilmaisen kokoremontin ja me veronmaksajat olemme kohta hampaattomia.
Saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä pitää maksaa hammaslääkäri laskut. Laskut on noin 50-150e.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hampaita tarvitse käydä "hoidattamassa" jos hoitaa ne kunnolla itse. Mulla ikää 40 ja reikiä nolla.
Mä hoidan hyvin hampaat ja silti kaikki hampaat paikattu, puolet juurihoidettu ja 3 poistettu.
Ikä 40v.
No ei oikeestaan oo varaa. Tulot juuri, että toimeentulotukena ei saa sitä korvausta niistä, mutta vuokran, sähkön ja puhelinlaskujen jälkeen ei jää kuin muutama satanen jäljelle, jolla pitäisi syödä seuraavaan kuukauteen asti... Suuhun tehty operaatiota 5000 euron edestä = juurihoitoja, paikkauksia, hammaskivenpoistoja, hampaiden kruunujen korjauksia paikka-aineella... Kaikki pitänyt laittaa ulosottoon, koska ei rahat riitä. Kyllä köyhälläkin on oikeus terveeseen suuhun, koska suussa olevat ongelmat voi aiheuttaa ongelmia myös sydämeen, maksaan, munuaisiin, hermoatoon jne. Jolloin laskut olisivat isompia.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin köyhän alaikäiset lapset saa suurimmaksi osaksi hammashoidon ilmaiseksi.
Kuinka köyhä pitää olla, ettei saa säästettyäkään yhtään?
Oletko täysin tietämätön? Kouluterveydenhoito hammashoitoineen kuuluu kaikille lapsille.
Samoin kuin neuvolaterveydenhuolto.
Täysin toopeko olet?
Kunnallinen hammashoitola. Maksut sielläkin, mutta edullisemmat kuin yksityisellä.
Kuuluuko hammashuolto julkispuolella niihin juttuihin joissa pitäisi varattomille myöntää maksuvapautus, jos tilanne sitä vaatii? Vai koskeeko tämä mahdollisuus vain muuta terveydenhoitoa?
Kunnallisen hammashoidon ongelma se, ettei ole antaa aikoja. Mutta hälyttävissä tilanteissa se aika pitää löytyä... samalla tavalla kuin ea muutenkin. Suomalaisilla on oikeus saada terveydenhoitoa, laki sen kai takaa.
Vierailija kirjoitti:
Saan pelkän työmarkkinatuen ja sillä pitää maksaa hammaslääkäri laskut. Laskut on noin 50-150e.
Miten maksat asumisen ja muut kulut? eihän tuo työmarkkinatuki riitä niihin ja ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maksat asumisen ja muut kulut? eihän tuo työmarkkinatuki riitä niihin ja ruokiin.
Puoliso joutuu maksamaan lähes kaiken.
Siksi ennaltaehkäisevä hoito on tärkeää. Ja joo, oiotutin hampaani aikuisiällä ja prosessi kesti 4v ja maksoi noi 7000e. Välillä olin työttömänäkin. Hampaiden lankaus, napostelut pois, fluoriuuhtelut (esim. Dentiplus), maitohappokapselien imeskely jne,
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella olevien hl-hoidot maksaa kela, työmarkkinatuella oleville ei.
Eläkeläisen hammaslääkärikäyntejä ei maksa kukaan muu kuin eläkeläinen itse. Olen ollut nyt 5 vuotta eläkkeellä enkä ole koko aikana saanut senttiäkään toimeentulotukea. En sähköön, en silmälaseihin, lääkkeisiin, yhtään mihinkään. En myöskään harkinnanvaraista, ihan sama mitä perusteluja on ollut. Se on se rangaistus eläkkeelle pääsemisestä. Koska kela ei olisi päästänyt eläkkeelle mutta keva päästi niin kela kostaa nyt.
Nyt työmarkkinatuella ei ole ollut varaa hoidattaa edes lohjenneita poskihampaita mutta kunhan saa taas töitä, niin tietää ainakin, että mihin ylimääräiset rahansa käyttää. Hampaiden hoitamattomuus ei ole leikin asia, aikoinaan eräs puolituttu kuoli siihen, että tulehdus levisi hampaasta aivoihin. En tosin ole kuullut muista vastaavista tapauksista, joten taitaa onneksi olla aika harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä hampaita tarvitse käydä "hoidattamassa" jos hoitaa ne kunnolla itse. Mulla ikää 40 ja reikiä nolla.
Olen 56v eikä reikiä vielä ole. Parin vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven.
Sinulla on ollut lapsena hyvä tuuri. Siihen aikaan, kun olit pikkulapsi ja tuttisuussa, niin äitejä neuvottiin, että jos tutti tippuu lattialle, niin se täytyy käyttää omassa suussa ennen kuin sen tökkää takaisin lapsen suuhun. Aika monelle lapselle tartutettiin reikiintymistä aiheuttava kariesbakteeri jo ennen kuin ne oppi edes kävelemään. Sen vuoksi niin monen viisikymppisen hampaat on niin paljon paikattu, kun silloin aikoinaan ei tunnettu asioita tarpeeksi. Ilmeisesti sinun äitisi ei puhdistanut tuttia nuoleskelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt työmarkkinatuella ei ole ollut varaa hoidattaa edes lohjenneita poskihampaita mutta kunhan saa taas töitä, niin tietää ainakin, että mihin ylimääräiset rahansa käyttää. Hampaiden hoitamattomuus ei ole leikin asia, aikoinaan eräs puolituttu kuoli siihen, että tulehdus levisi hampaasta aivoihin. En tosin ole kuullut muista vastaavista tapauksista, joten taitaa onneksi olla aika harvinaista.
Verenkierron kautta ne bakteerit voivat levitä suuontelosta sydämeen, aiheuttaa sydänlihastulehduksia jne.
Juuri näin. Kun yrittää säästää hammaslääkäriä tai silmälaseja varten, niin hajoaa esim. pesukone tai auto. No rillit on pakko saada, ne osamaksulla. Hammaslääkäri jää aina. Ei löydy rahaa.