Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhillä on varaa käydä hoidattamassa hampaansa?

Vierailija
07.07.2022 |

Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos. Mistä köyhällä on varaa hammashoitoon?

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rahaa, mutta käyn kunnallisella koska "säästöä?". Tosin pakko myöntää, että viimeisen 2 vuoden aikana varaustani on muutettu jo 4 kertaa, viimeisen kerran tekstarilla 1h ennen varsinaista aikaa (olin paikalle jo matkalla).  Eli en ole tyytyväinen, enkä itseäni hoitavaan henkilöön. Ei osannut suomea, otti röntgenit 2 kertaan (ei ollut mitään syytä edes ottaa 1, mutta tappoi aikaa, koska vilkuili koko ajan kelloa ja viilaili kynsiään ja puhui puhelimessa...) Eka kerta hammasröntgenissä (tsekkas menikö hampaan paikkaus ok)  meni pieleen, oli liikauttanut tukea kynsihommissaan, niin piti ottaa uudestaan.... Hänellä ei ollut aikaa lopulta viilata lopputulosta, vaan jätti kovat muovipinnat + muun skeidan muun suuhun ja sanoi epäselvällä suomen kielellä "minä nyt menen, varaa hoitajaaan aika, hän tasoittaa ja hoitaa loppuun tuolla toisessa paikassa, minä kirjoitin sen tähän". Tuli lasku kotiin, ja veloitettiin monesta eri röntgenistä (siis, piti vaan paikkaa 1 reikä!!) + hammasinfosta ja asiakaspalvelusta... Kunnalta lasku 300 euroa 1 hampaan paikkauksesta + lähete koulun hammashoitolaan hoitaamaan loppusälät... Josta siis 150 euron lasku lisäksi paikkaamaan edellisen virheet. Suosittelen harkitsemaan yksityisiä jopa... Mä ainakin.

Vierailija
22/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa sen kokonaisuudessaan, tutulla on valkaistut hampaat ja perusteluna se, että ne näyttävät terveemmiltä.

Eikä maksa. Tai jos maksaa, haluan tietää, kuinka. Eli mikä paperi pitää täyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä julkisella puolella ja jos varsinkin on toimeentulotuella saa hampaansa hoidettua. Itselleni tehtiin osaproteesi. Hammasteknikkoni kertoi, että joku somali oli saanut 2000 euroa maksavan proteesin.

Saavat ihan järjestään ja yksityisillä nämä paremmiksi luokitellut. Ehkä kunnittain eroja, mutta luultavasti ei koska kunta saa takaisin rahat.

Vierailija
24/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sossu maksaa sen kokonaisuudessaan, tutulla on valkaistut hampaat ja perusteluna se, että ne näyttävät terveemmiltä.

Eikä maksa. Tai jos maksaa, haluan tietää, kuinka. Eli mikä paperi pitää täyttää?

Pärstäkerroin taitaa ratkaista.

Vierailija
25/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta korvataan hammaslääkäri. Aina on korvattu.

Vierailija
26/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen faktahan on siis se, että ei olekaan. 

Paikkakunnallani saa ajan hammaslääkärille joka neljäs vuosi, hammashoitajalle joka toinen vuosi. 

Tk - lääkärille 8 viikkoa, mielenterveyspalveluja ei ole.

Viimeisintä h - lääkäri laskua makselen vieläkin osissa - oli pakko päästää ulosottoon. Ei t - tukea, koska omistan neljään osaan jonkun 2000 euron arvoisen metsäpläntin 3 sisareni kanssa. Se pitäisi realisoida - olen yrittänyt päästä tästä eroon. Ei onnistu.

Pesen kolme kertaa päivässä hampaa, käytän lankainta ja teen kaikki oikein, silti hampaani tummemtuvat helposti ja nolottaa hymyillä.

Vierailija
27/85 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella olevien hl-hoidot maksaa kela, työmarkkinatuella oleville ei.

Vierailija
28/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Suussani muhii kuulemma bakteeripommi, nyt yhdessä lääkärin kanssa odotamme että se kosahtaa. Rahaa yksityisen ei ole, tukea ei saa, ja koska tilanne ei ole vielä akuutti ei julkinen lähd3 tässä vaiheessa hoitamaan. Odotetaan siis, että tilanne on akuutti. Ehkä sitten hoituu, ehkä ei. Se vähän riippuu.

Vierailija
29/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen kautta saa noin 1-2 operaatiota vuodessa, niillekin on korvauskatto jonka jälkeen saat maksaa loput omasta pussista.

Vierailija
30/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukiasikkaille maksetaan. Ongelma on ne valtava joukko töissä käyviä pienituloisia, jotka eivät ole kuin korkeintaan asumistuen piirissä, heille on huomattavasti hankalampaa.

Vierailija
31/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä hampaita tarvitse käydä "hoidattamassa" jos hoitaa ne kunnolla itse. Mulla ikää 40 ja reikiä nolla. 

Olen 56v eikä reikiä vielä ole. Parin vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiven.

Vierailija
32/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä ja isot kulut tulee hammashoidoista. Kärsin kuivasta suusta ja lääkitykset vaikuttaa. Reikiä tulee. Pakko investoida yksityiseen. Vajaa 150 oli korvausten jälkeen vuosittainen suuhygienisti, paljon kertyy hammaskiveä. Reikä oli ehtinyt myös tulla, vajaat 200.

Vierailija
33/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaista kommenttia tullut, vaikea päätellä mitkä totta, mitkä liioiteltuja tai suoranaisia valheita.

Jos itse olisin tuossa tilanteessa niin koittaisin ensimmäiseksi saada yhteyden sosiaalitoimeen ja kysyisin sieltä mitä tukea mahdollista saada omassa kunnassani.

Jos sieltä ei apua saisi ottaisin yhteyttä yksityispuolelle ja kysyisin osamaksu mahdollisuutta. Joku pieni toimija saattaisi suostua, isot ketjut tuskin. Pyytäisin ensin tarkastuskäynnin ja sen tulosten kanssa ottaisin uudelleen yhteyden sosiaalitoimeen.

Vierailija
34/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma suu on täynnä hammasimplantteja kiitos sossun joka maksoi hammashoidon. Nuoruuteni meni varsin railakkaasti ja hampaathan siinä sitten meni. Ilmeisesti lasku olisi itse maksettuna ollut tuhansia. Nukutuksessa laitettiin suuhun uudet hampaat ja nyt on hymy kuin filmitähdellä. Onneksi Suommessa on tasa-arvoinen ja toimiva sosiaalihuolto.

Tekarit uskoisin 😌

Vierailija
35/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti sosiaalityöntekijältä: julkisen terveydenhuollon menot (kuten kunnallinen hammashoito) huomioidaan menoina perustoimeentulotuen laskelmassa (perustoimeentulotuen taas myöntää Kela, ei "sossu"). Riippu tietenkin tuloista, säästöistä, onko perheellinen (koko perheen tulot huomioidaan laskelmassa) jne. että saako sitten sitä perustoimeentulotukea vai ei. "Sossu" ei kyllä hammashoitoa harkinnanvaraisella tuella maksele, ei ainakaan omalle kohdalleni ole moista sattunut ja sosiaalityötä olen 15 vuotta tehnyt. Toki kuntakohtaisia eroja voi olla tässä koska harkinnanvaraisen toimeentulotuen ohjeistus vaihtelee kunnittain.  Ainakin omassa kaupungissani julkisen terveydenhuollon laskuihin voi tehdä maksusuunnitelman eli maksaa niitä osissa jos ei kerralla pysty. Sitten tietysti on vaihtoehtona mennä suoraan yksityiselle ja selvittää osamaksumahdollisuutta. 

Vierailija
36/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse panostan tässäkin asiassa ennaltaehkäisyyn.

Tarkistutan hampaat kerran vuodessa joten isoja remontteja ei pääse tulemaan. 

Hammasharjaan on jokaisella varmasti varaa, samoin hammastahnaan ja -jankaan.

Opetetaan lapset jo pienestä pitäen hyvään suuhygieniaan niin tapa säilyy itsestäänselvyytenä läpi elämän. Meillä poika kun meni armeijaan ja siellä oli hammastarkastus ei ollut yhtään reikää eikä ollut koskaan ollutkaan.  Tytöltä löydettiin kaksi reikää ja oli tosi pahoillaan. 23-vuotias hän.

On olemassa hammas- ja iensairauksia jotka heikentävät hampaiden kuntoa, mutta joka toisella ei niitä varmasti ole.

Vierailija
37/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en köyhä mutta ei jää rahaa hammaslääkäriin täällä. Etuhampaan korjaus maksaa 1000 euroa.Aion mennä Unkariin ja korjauttaa hampaat.Näin teki siskoni.

Tänne Ruotsiin tulrvat saavat ilmaisen hammashoidon. 

Vierailija
38/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten menee ulosottoon. Mikäli ei luottotiedoissa, julkiselle ei aikoja saa, niin jää hoitamati. Vuotta tms. jonot, riippuu kunnasta.

Akuutit hammasongelmat on hiukan pakko hoidattaa yksityisellä.  Eivät hoida ollenkaan jos epäilet ettet pysty maksamaan, joten kysyttävä heti, saako osamaksulla.  Näin menetelty, 100 euroa/kk.

Vierailija
39/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itse miettinyt. En tosin ole mitenkään edes kovin köyhä, mutta mun maksukyky kyllä loppui hampaanpoiston jälkeen, kun googlettelin, että hammasimplantti maksaa toista tonnia. Siinä menis yks kuukausipalkka ja ylikin, yhteen hampaaseen. Kärjistetysti voisi ehkä sanoa, että ihmisen varallisuuden voi tarkistaa tämän hampaista.

Vierailija
40/85 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että asun Saksassa ja hammashoito on "ilmaista", vakuutusmaksu otetaan suoraan palkasta. Työttömälle maksaa valtio.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän