Tulin töistä kotiin ja sohvalla oli syömässä armeijaan maanantaina lähtenyt poikani!
Aluksi ihmettelin, että nytkö se jo pääsi lomalle, mutta keskeyttänythän se oli. Ei ollut kuulemma huvittanut. En voi mitään, olen pettynyt. Luulin, että poika pärjää kun seurasi netissä niin innokkaasti Ukrainan sotaa ja oli kovasti Ukrainan puolella, taisipa visailla että haluaisi sinne vapaaehtoisesti. Ja ei pärjännyt kolmea päivää pidemään?
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Hohhojaa. Eihän siinä kauaa mennyt, kun alkoi nämä intti provot. Onhan tämä vaihtelua hääaiheisille provoille toki.
Vaikka AP olisi Provo, niin ei sillä ole mitään väliä, koska kyllä tuollaisia hänen kuvailemaan sankareita on tämä maa pullollaan, joten miksipä ei keskusteltaisi aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen muuten nykyään voi keskeyttää? Ettei joudu mihinkään yhdyskuntapalveluun tms.
Osa autisteista ainakin saa vapautuksen, mutta hekin vain jos autismi oikeasti aiheuttaa niin suuria ongelmia ettei pysty toimimaan armeijassa.
Mielenterveyden ongelmat tuovat myös vapautuksen jos on syytä pelätä että henkilö voisi olla vaaraksi itselleen tai muille.
No mun poika sai suoraan c-paperit. Diagnoosina siis ad/hd. Sinäänsä se ei estä inttiä, mutta kuulemma concerta-lääkitys esti.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykypäivänkin nuorista pärjäisivät ja viitsisivät olla armeijassa, ellei koko laitos olisi jumittunut johonkin kylmän sodan aikaisiin käytäntöihin. On ihan ilmiselvää, etteivät tämän päivän nuoret jaksa kuunnella huutamista ja komentamista johonkin sellaisiin asioihin, joissa eivät itse näe mitään mieltä. Myöskään jyrkkään hierarkkiseen johtamiskulttuuriin ei ole totuttu, vaan asioita opetetaan jo koulussa kyseenalaistamaan. Kun sitten mennään armeijaan, jossa kaikki on täysin päinvastaista, mitä esimerkiksi koulussa ja muualla yhteiskunnassa on opittu, ei ole mikään ihme ettei se meininki montaakaan kiinnosta. Sodanajan tehtäviäkin on varmasti aivan kaikille, eikä esimerkiksi kyberhyökkäysten torjunta tai viestintä vaatisi kaiken järjen mukaan missään metsäleireillä ryömimistä tai cooperin testejä, vaikka näillekin ne teetetään ihan vanhasta tottumuksesta. Paljon hyvää ainesta häipyy armeijasta ainoastaan paskan johtamiskulttuurin vuoksi.
Mitä huutamista ja komentamista? Tyttäreni on käynyt intin ja poikani on parhaillaan palveluksessa. Molemmat kertoivat että suurin osa ajasta on odottamista eikä kukaan turhaan huuda eikä komenna pelkästään siitä ilosta että niin pääsee tekemään. Ja kyllä cooperit ym. fyysiset harjoitukset tekevät hyvää niille kybernörteillekin jotka muuten sulattavat selkärankaansa röhnöttämällä koneen äärellä 24/7.
Suurin osa kommentoijista on tainnut käydä inttinsä 90-luvulla tai sitä ennen ja siitä "huutamisesta ja komentamisesta" (joka siihen aikaan oli vielä yleistä) on jäänyt traumoja.
Itse ennen inttiä epäröin, mutta päätin sitten mennä kokeilemaan. Kuukauden jaksoin, mutta siinä vaiheessa oli pari viikkoa soinut vain päässä ajatus, että haluan pois, joten lopetin ja menin sivariin. Voin vain olla onnellinen, että perheelleni tämä ei ollut ongelma, kun sen sijaan eräs toinen sivari kertoi isänsä sanoneen ettei kotia ole enää palaamista.
Suoritin oman palvelukseni sairaalassa ja olen nykyään ihan tyytyväinen valintaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nykypäivänkin nuorista pärjäisivät ja viitsisivät olla armeijassa, ellei koko laitos olisi jumittunut johonkin kylmän sodan aikaisiin käytäntöihin. On ihan ilmiselvää, etteivät tämän päivän nuoret jaksa kuunnella huutamista ja komentamista johonkin sellaisiin asioihin, joissa eivät itse näe mitään mieltä. Myöskään jyrkkään hierarkkiseen johtamiskulttuuriin ei ole totuttu, vaan asioita opetetaan jo koulussa kyseenalaistamaan. Kun sitten mennään armeijaan, jossa kaikki on täysin päinvastaista, mitä esimerkiksi koulussa ja muualla yhteiskunnassa on opittu, ei ole mikään ihme ettei se meininki montaakaan kiinnosta. Sodanajan tehtäviäkin on varmasti aivan kaikille, eikä esimerkiksi kyberhyökkäysten torjunta tai viestintä vaatisi kaiken järjen mukaan missään metsäleireillä ryömimistä tai cooperin testejä, vaikka näillekin ne teetetään ihan vanhasta tottumuksesta. Paljon hyvää ainesta häipyy armeijasta ainoastaan paskan johtamiskulttuurin vuoksi.
Mitä huutamista ja komentamista? Tyttäreni on käynyt intin ja poikani on parhaillaan palveluksessa. Molemmat kertoivat että suurin osa ajasta on odottamista eikä kukaan turhaan huuda eikä komenna pelkästään siitä ilosta että niin pääsee tekemään. Ja kyllä cooperit ym. fyysiset harjoitukset tekevät hyvää niille kybernörteillekin jotka muuten sulattavat selkärankaansa röhnöttämällä koneen äärellä 24/7.
Suurin osa kommentoijista on tainnut käydä inttinsä 90-luvulla tai sitä ennen ja siitä "huutamisesta ja komentamisesta" (joka siihen aikaan oli vielä yleistä) on jäänyt traumoja.
Oikeastihan tilanne on se, että pv menettää kyber- ja muuta osaamista näillä cooperpakotuksilla. Jos fyysiset harjoitukset eivät kiinnosta, kyberjuttuja voi opiskella myös muualla kuin armeijassa.
eri
Kyllä se vähän huolestuttavaa on jos ei nykynuori jaksa edes armeijaa käydä. Aikamoista läpsyttelyä se oli sillon kymmenisen vuotta sitten (kun itse palvelin) ja voisin uskoa että nykyään vielä rutkasti helpompaa. Kukin tietysti tavallaan mutta pahoin pelkään ettei tulevista mahdollisista vastoinkäymisistä selviä hyvin jos asenne on tuo..
Itselläni ei olisi ollut armeijaa tai sivaria vastaan mitään sinänsä, mutta ei olisi tullut kysymykseenkään, että olisin alkanut majoittumaan tai syömään jossain sosialisoidussa murjussa muiden satunnaisten ihmisten kanssa. En vain siedä ylipäänsä ihmisiä kovin pitkään ellei kyseessä ole itse vapaasti valittu sisäpiiri, enkä jaksa edes perheenjäseniä koko ajan ilman taukoa. Tämä ei tarkoita sitä, että olisin joku pasifisti. Päin vastoin, jos niin voisi tehdä täysin itsenäisesti niin voisin hyvinkin toimia missä tahansa roolissa jossa voi päästää potentiaalisista vihollisista ilmat pihalle.
Onnea sinulle ap. Sait hyvän ketjun provollasi. 👏👍 Eikä tätä ole poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein saman ja elämäni paras päätös. Pääsin heti kesällä yo-kirjoitusten jälkeen ja 3. päivänä kotiin.
Aloitin opiskelut yliopistossa samana syksynä ja siten valmistuin vuotta aiemmin kuin ikätoverit. Kun he olivat vielä opiskelijoita, itse olin jo valmistuneena tienannut yli 40k€.
Lisäksi vapautettuna rauhanajan palveluksesta, olen vasta nostoväen viimeisimmissä ryhmissä eli sodan syttyessä minut lähetetään rintamalle vasta kun suurin osa armeijan käyneistä tapettu jo.
Luuseri-Nössö, nostoväessä...
Itse menin armeijaan vuosi opiskelujen jälkeen. Se koulu tuli maksamaan minulle 50-60k€ (brutto), mutta se nyt vaan on miesten velvollisuus. Nilviäisiä ja siivellä eläjiä on tässä yhteiskunnassa liikaa.
Se ei ole mies eikä mikään joka ei armeijaa käy.
Olin kaksi päivää armeijassa, meni maha löysälle kun ahdisti se kessujen käskyttävä ääni, hyi! Parempi olla vaan kotona.
Intti olisi parempi paikka, jos alokkaat välittömästi jaoteltaisiin älyn mukaan. Etenkin jos on kerennyt yliopistossa piipahtamaan ennen inttiä, niin kyllä siinä shokki tulee kun huomaa, kuinka kallua porukkaa aikuisiälläkin on ja kun joutuu näiden kanssa elämään. Aivan kuin olisivat jämähtäneet yläasteen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä simputetaan Suvusta löytyy eversti evp. Tiedän kaikki konstit.
Itse kävin intin 90-luvulla enkä tiedä, että ketään olisi simputettu.
Tjaq. Ysärin alussa RUK:n päärakennuksen ekan kerroksen hepuilla oli tapana etenemistä puuhun, ja rinkka selässä. Riippuen perseilyn tasosta eräällä kapiaisella oli joskus tapana päästää irt raivohulluksi potkimansa schäeferinsä, noin niinku vauhtia antamaan.
Simputusta? Kyllä. Itkettiinkö mihinkää. Ei. Koska ei ollut tarve.
Älä jaksa keksiä soopaa. T. kakkoskerroksessa aikaansa viettänyt. Ei siellä olisi tuollaista kouluttajaa katsottu hetkeäkään. Ehkä tuo rinkka-osa olisi vielä ollut uskottava mutta koira meni kaiken uskottavuuden toiselle puolelle.
Sittenpä tiedät vähän alakerran väem menosta. Minä olin siellä, sinä et. Ja eikö kunto/asenne riittänyt alakertaan?
No jos menisit sitten viemään sen raivohulluksi potkimasi koiran kuselle ja samalla poistuisit välillä ulkoilmaan siitä trollaamasta.
Minulla ei ole koskaan ollut piskiä vaikka metsästänkin.
Laitetaan lisää löylyä: elämäni ainoa homoeroottista tapahtumaa liippaava kokemus liittyi ko hurtan hampaiden rouhaisujälkiin tupakaverin kankussa (tåmä tosin oli jossain määrin vahinko...). Ja minä onneton hävisin tikkuvedon siitä, että jonkun oli laitettava salvaa hepun takalistooon.
Edelleen: jos kuntosi/asenteesi/erätaitosi olisivat riittäneet, olisit päässyt osalliseksi "hieman räyhäkämmästä" menosta. Tuolloin se oli ylpeyden aihe, tänään oikeastaan vain osoitus kuinka kaikkeen hölmöön nuori mies voi suostua ja vieläpä vapaaehtoisesti kun indoktrinoidaan sopivasti.
Näin jälkikäteen ajatellen, olisin erittäin mielelläni jättänyt ko vajaan vuoden väliin "sisäministeriön puolisotilaallisissa partipojissa".
Vierailija kirjoitti:
Intissä viihtyvät vain sotahullut ja sotaa ihannoivat
Ennen menen rauhanjunalla festareille
Nainen 51
Rauhanjunasta ja festareista ei ole juurikaan iloa kun naapuri kolkuttelee rajalla.
Anna pojalle Tuntematon sotilas- kirja käteen ja sano lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intissä viihtyvät vain sotahullut ja sotaa ihannoivat
Ennen menen rauhanjunalla festareille
Nainen 51Rauhanjunasta ja festareista ei ole juurikaan iloa kun naapuri kolkuttelee rajalla.
Joo ei peace-viirit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori. Suomen armeija on typerää pelleilyä. Täysin turha laitos.
Mites toi Ukrainan homma..
Taisi kuitenkin nykyinen pressa sen aloittaa kun halusi Venäjän ja USAn samalle tontille?
Siis vuokrasi Venäjälle Krimin ja halusi liittyä Natoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu nuori. Suomen armeija on typerää pelleilyä. Täysin turha laitos.
Mites toi Ukrainan homma..
Ei liity mitenkään Suomen armeijaan.
Tötta.
Mut älkää vastatko näille trolleille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä häpeä on edessä 20 prosentilla aloittaneiden alokkaiden vanhemmilla.
Aina se 20 prosenttia on se joka aiheuttaa ongelmia.
Se ei käy armeijaa, se ei äänestä, se ei ota rokotteita, se ei noudata turvavälejä.
Huoh.
Se äänestäisi persuja jos jaksaisi, elää taikaseinästä ja lihoo muodottomaksi möhkäleeksi. Se on miesvauva.
Toisaalta ihan hyvä, että laiskat nössöt jäävän äitin luo lorvimaan, ei niistä olisi maanpuolustuksesta kuin haittaa. Sodan tullessa olisivat p*skat housussa vain riesaksi muille, ja todennäköisesti ampuisivat vahingossa vain omiaan. Jätettäköön vastuu oikeille miehille ja naisille. Luonto korjaa.