Isovanhemmat tulevat passattaviksi - kuinka usein tätä pitäisi jaksaa?
Heti alkuun: pidän mieheni vanhemmista, mutta tässä asiassa he ovat vähän ajattelemattomia. Tämä kirjoitus ei nyt koske isovanhemmilta saatavaa hoitoapua, josta usein keskustellaan. Kyse on siitä, että nyt pikkulapsiaikana en jaksaisi passata kotonani ketään. Töissä, kotitöissä ja oman perheen asioissa on ihan riittävästi. Emme jaksa kyläillä ystäviemme luona kovin usein, kun kyläilyissä on aikamoinen työmaa tällä hetkellä. Isovanhempien luokse matkustaminen on ollut työlästä hyvin pienen lapsen kanssa: mukaan otettavia tavaroita on paljon ja päiväunien nukkuminen on vieraassa paikassa lapsella todella vaikeaa, usein lapsi ei edes nukahda. Meillä on muutenkin huonosti nukkuva lapsi ja yhä yöt ovat rikkonaisia eli sekin väsyttää.
Miehen vanhemmat tulevat meille tullessaan passattaviksi (ovat terveitä tuoreita eläkeläisiä). Odottavat, että me vanhemmat seurustelemme heidän kanssaan, laitamme kahvit ja ruoat jne, kaiken valmiiksi. Isovanhemmat siis vaikka istuvat vieressä katsomassa tai katsovat telkkaria, kun laitamme ruokaa. Eivät tarjoa apua, eivätkä ole auttaneet, kun on pyydetty. Eivät muutenkaan ole kovin aktiivisia yhteydenpidossa: soittavat miehelle ehkä 2 kertaa vuodessa, muuten mies on aina itse se, joka on vanhempiinsa yhteydessä.
Olemme miehen kanssa sopineet, että kumpikin meistä huolehtisi omien vanhempiemme vierailuista. Eli kun minun vanhemmat tulevat käymään, niin minä huolehdin ruoanlaitot, kahvit ja muut ja mies huolehtii taas omat vanhempansa. Käytännössä tämä ei kuitenkaan ole onnistunut. Viimeksi kun miehen vanhemmat tulivat käymään ja mies oli varannut pullapitkon kahvipöytään, niin anoppi ihmetteli, eikö kahvin kanssa ole muuta. En jaksanut leipoa ja oikeastaan sen ei pitäisi olla minun tehtäväni, kun on miehen kanssa sovittu työnjaosta. Toisella kerralla vierailu taas venyi, kun mies alkoi isänsä kanssa nikkaroimaan ja minun piti laittaa lämmin ruoka isovanhemmillekin (en ollut varautunut tähän ruoan määrään, joten piti lähteä kauppaan). Olemme ehdottaneet jopa, että miehen vanhemmat ottaisivat kylään tullessaan mukaan omat eväät, mutta eivät pitäneet ideasta. "Me syödään sitä, mitä kylässä tarjotaan". Kuitenkaan se pelkkä pulla kahvin kanssa ei riitä ja minulla ei ole sydäntä jättää isovanhempia ilman lämmintä ruokaa, jos tulevat päiväksi kylään.
Minkä verran passattavien isovanhempien kyläilyjä pitäisi jaksaa? Huom! En nyt siis puhu hoitoavusta, vaan siitä, minkä verran näitä kyläilyitä on syytä järjestää (mikä määrä on sopivasti)? Isovanhemmille on tärkeä nähdä lastenlasta ja ymmärrän tämän täysin. Haluan lapsemme tutustuvan isovanhempiinsa. Isovanhemmat haluaisivat käydä useammin, mutta minä olen joutunut sanomaan, etten jaksa. Nykytahdilla nähdään 1-2 kertaa kuukaudessa, yleensä kerran. Minun vanhempiani nähdään harvemmin, kun joku siitä kuitenkin kysyy. Tilanne on siis se, että näemme miehen vanhempia useammin kuin omia kavereitamme, koska aika ja energia menee isovanhempien kanssa kestittämiseen. Kaverimme siis asuvat kauempana, joten arki-illan näkemiset eivät onnistu, vaan mahdollisuus näkemiseen on vain viikonloppuisin. Kaverien kanssa näkeminen on vastavuoroisempaa ja kukaan ei odota mitään sen suurempaa kestitsemistä.
Kommentit (85)
Joku logiikkahan tässä varmaan on mutta???
Isovanhemmat soittelevat pari kertaa vuodessa mutta silti ovat teillä kyläilemässä pari kertaa kuussa. Mites ne kyläilyt saadaan sovittua? Meni nyt porvoolaisen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei AP enää juttunsa loppupuolella muistanut, mitä oli alussa satuillut! Appivanhemmat eivät ole aktiivisia yhteydenpidossa, soittavatkin vain 2 kertaa vuodessa ja mies joutuu pitämään yhteyttä. Sitten yhtäkkiä käyvätkin jo 1-2 krt/kk. Mieskö niitä soittelee käymään? Muutenkin teksti oli epäuskottavaa, ei tuollainen mene läpi!
Tarkista nyt edes faktat seuraavaan satuun!
Ei se että tulee kylään vaadi soittelua ollenkana. Minunkin appivanhempani vain ilmestyvät oven taa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa lukea koko aloitus. Mutta joo, näkyy tuolla koulussakin: puolet oppilaista ei jaksa/pysty lukemaan vähääkään pidempiä tekstejä. Näkyy hyvin oppimistuloksissa.
Ei sullakaan oppi ole memnyt kohdallen kun et edes vastannut kysymykseen :D
En niin. Vastasin vain teille, jotka ette jaksa kahta virkettä pidempää tekstiä lukea. Alkoi nyppimään tuo jatkuva "en jaksanut lukea aloitusta mutta vastaanpa kuitenkin".
Onko SE aika kuusta, kun noin pienestä kiukustut? :D
Makkara soppa on helppo tehdä isolle sakille isoon kattilaan tai laittaa vieraat töihin pilkkomaan aineksia ja olkoon nälässä jos eivät osallistu. Pakastepusseista voi heittää sinne valmiina jos ei jaksa pilkkoa.
Nuoria ihmisiä ja noin uusavuttomia eikä osaa organisoida. On paljon ruokaa mitä voi uunissakin lämmittää niin ei tarvitse alusta asti tehdä. Tarjoaa eineksiä joita vaan lämmittää jos ei kukaan jaksa mitään tehdä. Pakaste pizzaa voi tuunata eri lisä juustoin yms. jota minäkin teen kahvipöytään pikku suolaiseksi ja sitten leikkaan paloiksi. Olen tehnyt muna tuorejuustolla karjalanpiirakoita tai lihapiirakoita punasipulirenkailla ja aurajuustolla. On nopeita pika herkkuja.
Meillä on aina pakastimessa ranskalaisia ja fileekalapuikkoja joita voidaan uunissa paistaa nopeasti sekä kaikki mausteet löytyy jääkaapista niihin kuten kurkkusalaatti, sinappi ja ketsuppi.
Ensin puoli tonkkaa viiniä ja sitten provo niin jälki on just noin kehnoa! Harmittaa oikein puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään ongelmaa lukea koko aloitus. Mutta joo, näkyy tuolla koulussakin: puolet oppilaista ei jaksa/pysty lukemaan vähääkään pidempiä tekstejä. Näkyy hyvin oppimistuloksissa.
Asiayhteys ratkaisee ainakin minulla, mitä jaksan lukea. Höpöhöpö palstalla toleranssi on pienempi kuin esim. romaaneissa. Jaksan helposti lukea vaikka 1 000 sivua, jos kirja on kiinnostava. Av aloitukset eivät niin kiinnostavia ole, että täällä jaksaisin (lue: viitsisin) ylipitkää tekstiä lukea. Keskustelupalstan idea ei mielestäni ole jaaritella puolta päivää, vaan kerto napakasti mistä on kyse ja antaa sitten "puheenvuoro" muille.
Höpö höpö, ei ollut edes erityisen pitkä tuo aloitus. Parempi niin, että jo aloituksessa selitetään taustoja kuin niin, että lyhyen aloituksen jälkeen ketjuun tipahtelee vähitellen kaikenlaista olennaista mikä aloituksesta jäi pois.
Oli kuitenkin niin pitkä, ettei ap itsekään pysynyt tarinassaan kärryillä 🤣🤣🤣🤣
Miehesi vanhemmat - hänen tulee keskustella heidän kanssaan ja vetää rajat.
Joku sanoikin, että tekee ison satsin ruokaa, keittoa, makaronilaatikkoa tai hakee yhdelle aterialle valmista, isovanhemmat osallistuu kustannuksiin tietty. Ja ostaa sinne kahvipöytään pullapitkon JA keksipaketin.
Peruskuivakakku(ja) helppo tehdä (vaikka useampi pakkaseen), ei tarvitse olla fiiniä kun vakituiset vieraat.
Talo elää tavallaan ja vieraat kulkee ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin pitkä teksti
Eikö ole mukavaa, että isovanhemmat kyläilevät. Käykää siellä myös vastavierailuilla. Osta valmista tarjottavaa, niin ei ole kovin työlästä.
Ihan ok, että isäntäväki tekee muonatarjoilut. Muuten on sekavaa.
Kun käytte vastavuoroisesti siellä niin tasan menee.
Kerroin, että pienen lapsemme kanssa matkustaminen on haastavaa nukkumisasioiden takia. Siksi on helpompaa nyt nähdä meillä kotona. Sen sijaan se ei tunnu reilulta, että meidän pitää aina meillä kestitä. Valmisruoat ovat kalliita ja anoppi odottaa, että on itsetehtyä ruokaa.
Ap
No niin, nyt pääsimme asiaan, anopin haukkuminenhan se onkin jutun ydin.
Vi**umainen anoppi sulla. Ja sellaisen kasvattaman miehen otit, et tietysti huorukka kunnollista miestä saanut. Olit jakanut pilllluasi jo niin monelle. Katso kun olet tuommon jäte, saat vain jätteen.
Nyt minulla, mummilla, on sädekehä pääni yläpuolella.
Juuri eilen illalla olimme poikamme ja miniämme luona tervehtimässä ja nauttimassa pienen lapsenlapsemme seurasta. Tekstasin heille päivällä, että tuon tullessani kanavartaita grilliin, kikhernesalaattia ja marinoitua kukkakaalia sekä jälkkäriksi marjapiirakkaa. Meillä oli oikein mukava ilta.
Näin toimimme yleensäkin, minulla on aikaa ja halua tehdä ruokaa ja leipoa, poika on päivät töissä ja miniällä varmasti kädet täynnä tekemistä pienen lapsen kanssa. Ja yleensä vien mukanani sen verran paljon ruokaa, että seuraavaksikin päiväksi riittää vähintään lounaaksi miniälle,
No älkää kutsuko niitä teille niin usein. Ja kun kutsutte niin kerrotte että tiedossa on kahvittelua, kunnes parin tunnin päästä onkin jo vauvan päiväuniaika/pitää jatkaa askareita/mennä ulkoilemaan tms, heippa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei AP enää juttunsa loppupuolella muistanut, mitä oli alussa satuillut! Appivanhemmat eivät ole aktiivisia yhteydenpidossa, soittavatkin vain 2 kertaa vuodessa ja mies joutuu pitämään yhteyttä. Sitten yhtäkkiä käyvätkin jo 1-2 krt/kk. Mieskö niitä soittelee käymään? Muutenkin teksti oli epäuskottavaa, ei tuollainen mene läpi!
Ei se että tulee kylään vaadi soittelua ollenkana. Minunkin appivanhempani vain ilmestyvät oven taa.
Siellä toinen luuska, joka on puolison valinnut hullusta suvusta, jakakaa peppua vähemmän niin saatte miehen fiksusta suvusta. Tuommoisia luuskia ei oikeat miehet huoli
Hitosti meni aikaa kaksisormijärjestelmällä tuota kirjoittaessa eikä sitä nyt pöhnässä muista miten se alku meni, sori
Ap
Ihanaa, että vielä joku noinkin paljon jaksaa passata isovanhempia !
Omat vanhempani samoin kuin miehen äiti kävivät meillä 1-2 kertaa vuodessa parin yön yökyläilyssä aikoinaan jolloin kyllä passasin viimeisen päälle.
Enempää en olisi jaksanut.
Itse en saa senkään vertaa passausta. Kun käymme tapaamassa tytärten perheitä 1-2 kertaa vuodessa asumme hotellissa ja ruokailemme ravintolassa tarjoten ruuat myös tytärten perheille.
Vierailija kirjoitti:
No älkää kutsuko niitä teille niin usein. Ja kun kutsutte niin kerrotte että tiedossa on kahvittelua, kunnes parin tunnin päästä onkin jo vauvan päiväuniaika/pitää jatkaa askareita/mennä ulkoilemaan tms, heippa.
Meillä appivanhemmat eivåt ole edes sillä tasolla edelleenkään että ymmärtäisivät että eivät voi vain tulla kylään.
Mitään heille vierasta tai valmista eivät syö.
Kaikki tarjoilut märehditään atomeiksi ja haukutaan.
Eivätkä osallistu mohinkään. Kerran vein kävelylle kauniina kevätpäivånä ja appi muistelee edelleen että meidän asuinalueella on vääränlaiset ojat ja häntä raahattiin ulkona väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä saattanan ääliö avaat oven? Tyhmä ämmä olet.
Näin viimeksi pojanlapsia 4 vuotta sitten. En tuppaudu kylään, en soittele perään, en vaadi passaamista enkä oleta, että ovat olemassa minua varten.
Miniä valittaa tyttärelleni, kun lapsillaan ei ole läsnäolevaa ja välittävää mummia. No ei ole, koska en jaksa vierailla perheessä, jossa suoraa sanotaan, että olen liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä appivanhemmat eivåt ole edes sillä tasolla edelleenkään että ymmärtäisivät että eivät voi vain tulla kylään.
Eivätkä osallistu mohinkään. Kerran vein kävelylle kauniina kevätpäivånä ja appi muistelee edelleen että meidän asuinalueella on vääränlaiset ojat ja häntä raahattiin ulkona väkisin.
Olet niin tyhmä, että olet appivanhempasi ansainnut.
Miettikääpä näitten lunttujen miehiä, nää on aina sotajalalla appivanhempiaan vastaa, ne on kuitenkin sen miehen vanhemmat.
Ei ihme, että miehet etsii seuraa tuolta yökerhoista, eilenkin minun luona kävi juuri tuollaisen akan mies, sanoi, että ämmän kanssa on yhtä helvettiä. Tuumasin, että ihan sama minulle, naidaan ja sitten joudut täältäkin ulos. Oli se aamuyöhön, puutteessa oli ollut kun oli niin innokas panemaan. Päivällä tuli ruusukimppu ja toive, että nähtäisiin vielä. Saatetaanpa nähdäkin. Lamahan tässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet niin tyhmä, että olet appivanhempasi ansainnut.
Miettikääpä näitten lunttujen miehiä, nää on aina sotajalalla appivanhempiaan vastaa, ne on kuitenkin sen miehen vanhemmat.
Ei ihme, että miehet etsii seuraa tuolta yökerhoista, eilenkin minun luona kävi juuri tuollaisen akan mies, sanoi, että ämmän kanssa on yhtä helvettiä. Tuumasin, että ihan sama minulle, naidaan ja sitten joudut täältäkin ulos. Oli se aamuyöhön, puutteessa oli ollut kun oli niin innokas panemaan. Päivällä tuli ruusukimppu ja toive, että nähtäisiin vielä. Saatetaanpa nähdäkin. Lamahan tässä on.
En minä ole sotajalalla. Kerroin millaisia appivanhempani ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä saattanan ääliö avaat oven? Tyhmä ämmä olet.
Me asumme omakotitalossa joten se ulko-ovi on auki jos joku on pihalla. Enkä minä asu täällä yksin.