Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hygieniasta pienen vauvan kanssa kysymyksiä. Kuinka tarkkaa esim tuttipullojen kanssa?

Vierailija
19.10.2006 |

Kun desinfioin tuttipullon ja imuosa putoaa pöydälle, steriloinko sen uudelleen?

Olen pessyt vauvalle lakanat, voinko lämmittää petiä vanhalla kaurapussilla vai pitäisikö kaurapussikin olla pesty kun sen käyttää vauvan pedissä?

Voi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta tämmöisiä tuore äiti mietiskelee ;)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko muuten ostanu jo vauvaperunoita?

Vierailija
2/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä sentään oli vauvalla sairaus jonka takia vastustuskykyä ei käytännössä edes ole. Joten varmaan terveen vauvankin pullon voi jättää keittämättä. Eikä sitä tuttia ainakaan tarvitse steriloida uudellen jos se pöydälle putoaa. Vessanpönttöön tippuneen tutin kyllä keittäisin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
4/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti nyt naurattaa ihan hitsisti miten hölmö sitä aluksi esikoisen kanssa olikaan :D

Käytä AP maalaisjärkeä.

Vierailija
5/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ambulanssilla ensiapuun että nyt se lapsi kuolee, ja jos kuopus nielaisee kolikon niin todetaan vaan että saapahan viikkorahansa hiukan myöhemmin :)

Vierailija
6/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle vauvalle tutteja keitellessä ei tarvitse olla ihan turhan tarkka. Ei tarvitse edes joka päivä, kerta viikkoon riittää.

Jos luovutat maitoa, pitää tutit sun muut keittää joka käytön jälkeen. Itse laitoin keitetyt osat sitten vielä puhtaalle astiapyyhkeelle kuivumaan (joka päivä 1 pyyhe tähän tarkoitukseen). Jos pullo/tuttiosa tms tippui lattialle, huuhtaisin ja laitoin takaisin kiehuvaan veteen hetkeksi.

Kun maidon luovutus loppui, oli lapseni jo 10kk, joten sen jälkeen en enää kovin tarkka ollut noiden pullojen kanssa. Pieni bakteerimäärä pitää lapsen vastustuskyvyn kunnossa. Lastenlääkäri joskus sanoi minulle, että vastustuskyvyn kannalta lapsen pitäisi antaa joka päivä nuolla kengänpohjaa/syödä hiekkalaatikkohiekkaa. (yöks)

Itse en esimerkiksi silitä lapseni vaatteita/lakanoita enää muuta kuin korkeintaan juhlia varten.

Vierailija
7/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin alussa aika tarkka, keittelin pulloja parin viikon ajan (joi alussa lisämaitoa, kun en uskonut, että sai rinnasta tarpeeksi). Sitten aloin vain pesemään pullot koneessa ja käyttämään sellaisenaan, tosin aika pian ne jäi pois kokonaan kun rintaruokinta lähti sujumaan. Tuttia meillä ei syöty.

Eihän rintaakaan desinfioida. Eri juttu on se, jos pullo unohtuu maitoisena pitkäksi aikaa, silloin vähintään hyvä pesu on tarpeen.

Vierailija
8/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei se nyt ihan noinkaan mene. Rintamaito on nimittäin steriiliä eli siinä ei ole bakteereita. Siihen tosin tulee rinnanpäästä vauvan suuhun bakteereita, koska ihohan ei ole steriili. Mutta nännistä tulevat bakteerit ovat sellaisia, joita vauvan kuuluukin saada, kun taas likaisesta tuttipullosta saadut bakteerit ovat joitain ihan muita.

Kun tuttipullot keksittiin muutama sata vuosi sitten, ne olivat todellisia vauvanmurhaajia, koska hygieniasta ei vielä tiedetty silloin paljoakaan. Kuoleehan maailmassa vieläkin joka päivä todella monta vauvaa ripuliin ja se johtuu huonosta hygieniasta.

Enkä tällä nyt AP tarkoita, että sinun hygieniasi ei olisi riittävää, vaan vain tarkennukseksi että bakteereita on todellakin erilaisia. Yhdyn muuten edellisiin vastaajiin. Jos NKL:ltä on sanottu, ettei tarvitse keittää pulloja, oletan että siihen voi luottaa. Muutaman kuukauden päästä, kun lapsi lähtee ryömimään, se kuitenkin nuolee lattiaa ja imee matonreunaa ja se on immuunijärjestelmälle ihan hyvä.

Vierailija
9/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitin pullot ja tutit aina käytön jälkeen. Pudonneen tutin keittäisin uudelleen. Kun olin synnyttänyt, kätilö laittoi sormensa vauvani suuhun ja nautti siitä, miten vauva imee, joten ei niiden neuvotkaan niin häävejä ole. Kaheleita mahtuu joukkoon sielläkin.

Jos lapsi nielee kolikon, on aina syytä mennä ensiapuun tarkistamaan, onko kolikko mennyt mahaan saakka. (Meillä ei muuten tullut itsestään mahasta pois.)

Vierailija
10/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

bakteereille. Eihän kaikilla ole astianpesukonettakaan. Muuten, mulle korvalääkäri sanoi, että tuoreiden tutkimusten mukaan kotitiskaus ei kykene tappamaan taudinaiheuttajamikrobeja.

Vierailija
11/11 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se letku jolla maito menee pullosta nenämahaletkuun, kerran vuorokaudessa ja ruokintojen välillä se huuhdellaan vain vedellä. Ja harvemmin nekään lapset mitään maidosta tai letkusta johtuvaa tautia saavat