Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?

Vierailija
06.07.2022 |

Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485

Kommentit (1019)

Vierailija
161/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.

Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.

hienoa.

miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.

Ihme kuvitelmia teillä siellä maalla on Helsingin vuokrista. Itse asun vuokralla reilu 50 neliön asunnossa Pohjois-Helsingissä hyvällä alueella ja vuokra on alle 600€ kuukaudessa.

Miksi maalaisten mielestä Helsingissä ei voi asua kuin keskustan arvoalueilla? Tottakai siellä on kallista.

Koska muut alueet ovat ahtaita, meluisia ja täynnä nistejä/deekuja/bilettäviä opiskelijoita.

50 neliötä, hyvä alue ja 600e/kk. Olet onnenmyyrä, Tampereellakin 10 km keskustasta joutuu vastaavasta 45 neliöstä maksamaan 800e/kk. 

Vierailija
162/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.

Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.

hienoa.

miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.

Ihme kuvitelmia teillä siellä maalla on Helsingin vuokrista. Itse asun vuokralla reilu 50 neliön asunnossa Pohjois-Helsingissä hyvällä alueella ja vuokra on alle 600€ kuukaudessa.

Miksi maalaisten mielestä Helsingissä ei voi asua kuin keskustan arvoalueilla? Tottakai siellä on kallista.

Koska muut alueet ovat ahtaita, meluisia ja täynnä nistejä/deekuja/bilettäviä opiskelijoita.

Höpö höpö. Rauhallisia lähellä luontoa olevia asuntoja löytyy ympäri kaupunkia, kun avaa silmänsä, eikä usko kaikkea, mitä netistä lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö paremminkin niin, että ne menee ympäristökuntiin, joilla ei ole varaa Hgissä asumiseen?

Ei, vaan ihan tilastojen mukaan täältä muuttavat nyt keski- ja hyvätuloiset perheet kehyskuntiin. Eli ne joilla olisi varaa ja jotka haluaisivat asua rauhallisella pientaloaluella, mutta Helsingin johto on suuressa viisaudessaan päättänyt tuhota kaikki rauhalliset pientaloalueet rakentamalla ne täyteen kerrostaloja, että ei kellekään tule paha mieli siitä, että joku asuu viihtyisämmin kuin joku toinen.

Vierailija
164/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hienoa.

Höpö höpö. Rauhallisia lähellä luontoa olevia asuntoja löytyy ympäri kaupunkia, kun avaa silmänsä, eikä usko kaikkea, mitä netistä lukee.

Ongelma on vain siinä, että vihreiden johdolla juuri nuo rauhalliset, luontoa lähellä olevat alueet kaavoitetaan kerrostaloalueiksi. Siksi juuri näiltä alueilta aletaan nyt muuttaa kiireellä kehyskuntiin, joissa pientaloalueita ei vielä vihata kaupungin johdon puolelta.

Vierailija
165/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään helsinkiä joka voisi herätä. On vain poliitikkoja ja virkamiehiä ja niitä ei kiinnosta kokonaisuus. Esim sinnemäki tekee fanaattisesti työtä kitkeäkseen autot pois koko keskusta-alueelta eikä tuo kuuntele vastaväitteitä koska tuon ei tarvitse. Valtuusto keskittyy keskinäisiin kinoihinsa ja lehmänkauppoihinsa kokonaisuudesta piittaamatta. Pormestarilla taas ei ole sitä käytännön valtaa mikä on apulaispormestareilla eli käytännössä tuolla on vain asema muttei käytännön valtaa, vähän kuin eduskunnan puhemies joka vaan jakelee puheenvuoroja. Eikä vartiaista näytä muutenkaan kiinnostavan mihin suuntaan kaupunki kehittyy.

Kaupungissa liikkuminen vaatii kaupungissa liikkuvan ajattelutavan. Kaupungissa sujuva liikkuminen ei isommassa kaupungissa voi koskaan perustua yksityisautoiluun. Kun tuetaan ja kehitetään julkistaliikennettä sekä kävelyä, keskitytään nimenomaan kokonaisuudessaan liikkumisen sujuvoittamiseen ja erityisesti niiden, joiden on työn vuoksi pakko liikkua autolla keskustassa. Suomessa tällaisia kaupunkeja ei ole kovin montaa ja ihmiset ovat tottuneet siihen, että joka paikkaan mennään omalla autolla ja tästä syystä moni kokee esimerkiksi Helsingin autovihamielisenä, kun taas on vika siellä omassa ajatusmaailmassa.

Olipa kiva ettet onnistunut perustelemaan umpi-ideologista vuodatustasi yhdelläkään todisteella.

Suomessa on käytännössä yksi merkittävän kokoinen kaupunki joten vertailut johonkin lappeen_rantaan tai sysmään ei merkitse mitään.

Jo pelkästään se, miten on moneen kertaan yritetty tehdä autotonta kaupunginosaa ja jokaisessa noissa on se sama ongelma ettei niistä pääse liikkumaan sujuvasti ostoksille tai tarvittaviin palveluihin tai sosiaalisiin tapaamisiin tai tavarakuljetuksetkaan ei toimi, osoittaa ettei autottomuudessa ole mitään järkeä ideologiana.

Kannattaisiko siis keskittyä mieluummin sähköistämään autoliikenne kuin koittaa jääräpäisesti estää se kokonaan välittämättä näkyvistä haittavaikutuksista? Tuommoinen ideologinen jääräpäisyys tulee kalliiksi tulevaisuudessa kun noita ratkaisuja on korjattava isolla rahalla.

Ilmeisesti ensimmäinen vastaus oli sen verran suoraan vastattu, ettei mode hyväksynyt sitä, joten otetaanpa uus yritys....

Siis en puhunut autottomuudesta vaan turhasta yksityisautoilusta, josta esimerkiksi Helsingissä keskustassa ja sen läheisyydessä olevat ruuhkat pääasiassa muodostuvat. Ja voit uskoa, että työkseni, Helsingissäkin, ajavana tiedän, ettei ruuhkia muodostuu pelkästään polttomoottoriautoista, joten ei, kaupungin keskustassa ei pidä tukea minkäänlaista turhaa yksityisautoilua.

Sinäkö sieltä norsunluutornistasi olet sitten pätevä sanelemaan kenen liikkuminen on tarpeellista ja kenen ei?

Vierailija
166/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanonko persuna suoraan: Helsingistä on tulossa n**kerighetto ja se saa täsmälleen sitä mitä on tilannut.

Tästä ei saa puhua.

johtuu varmaan siitä että olet asiaton ja väittämäsi on rasistista soopaa eikä sellaista kukaan halua tänne.

Ei välttämättä rasistista soopaa, oletko kuullut että USA:ssa kaupunkikeskukset gettoutuvat ja parempituloiset muuttavat yhä laajeneville esikaupunkialueille. Siellä kehitys alkoi jo 70-luvulla. Keskustoissa asuvat vain sosiaalituilla asuvat. Esimerkkinä Detroit ja kaupunkihan on konkurssissa.

Detroit on ääriesimerkki ja liittyy aivan toisenlaiseen historian tilanteeseen. Sen sijaan kävelepä vaikka katselemassa millaiset ihmiset asuvat Manhattanilla, niin saat oikeamman kuvan. Sielläkin asuu paljon ihmisiä. Yhdysvalloissahan on iso ongelma siinä, että mantereen sisäosista ei ole mitään asiaa muuttaa rannikoiden suurkaupunkeihin, ei vaan ole rahaa. 

USA:n mittakaavassa keskikokoisten kaupunkien keskustojen tyhjeneminen on yleinen ilmiö. New York on poikkeus, eikä Helsinki ole mikään New York. Ei olisi minulla keskituloisella ihmisellä mitään mahdollisuuksia saada kunnollista tilavaa asuntoa Helsingin kaupungin alueelta.

Ehkä sinä et sitten vaan ole keskituloinen, luulet niin vaan. 

Vierailija
167/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Itselläni ei ole suurempia ongelmia asua täällä, mut jos saisin lapsia, muuttaisin pois. Niin tekevät monet tuttavanikin. Homma on se, että opettajat ovat nykyään ihan ihme multikulttipiipertäjiä, jotka eivät edes halua saada väkivaltaa ja koulukiusaamista loppumaan. He haluavat muilta oppilailta ja vanhemmilta ymmärrystä näitä väkivaltaisia kärsijöitä kohtaan. Ei kiitos. Vanha kunnon kuri ja erkkaluokat takaisin.

Niin, maineikkaimmat ja parhaat kouluthan ovat nykyäänkin....arvaatko missä kaupungissa? 

Millä tuo mitataan? Peruskoulussa ei varmaan mitenkään. Lukioiden yo-tulosten perusteella top10-lukioita on myös pk-seudun ulkopuolella.

Vaikka niillä Pisa -tuloksilla tai muilla mittareilla. Faktahan on, että meillä on viidennes pojista lukutaidottomia peruskoulun käytyään ja nimenomaisesti Itä-Suomessa. Ei vakuuta minua sikäläiset peruskoulut, Stadissa sentään opitaan selaiset perustaidot kuin lukeminen ja laskeminen. 

Tää itä-Suomi juttu on nyt tullut niin monta kertaa eikö kukaan ikinä ole osannut laittaa yhtään linkkiä asiasta. Eli paskapuhetta.

Vierailija
168/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.

Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.

Ai kauheeta. Kamalana maalaisena olen mennyt ja muuttanut tänne ulkomaille, oikein kulttuurin ja kulinarismin kehtoon, enkä tajunnut kulkea Helsingin kautta. Jäi ilmeisesti joku pakollinen harjoittelu kultturellina kaupunkilaisena väliin.

Mutta tsemppiä sulle. Varmasti vaikeaa kun on joutuu pakon edessä muuttamaan, vaikka koko kulttuurikenttä ja gastronomia jää kaipaamaan. Muille maille tietenkin lottopotti tulossa, kunhan et vain eksy meidän maalaisten joukkoon. Kiitos!

Vierailija
169/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään haluaisi elää kaupungissa, jossa tuntisi olevansa jossain muualla kuin Suomessa.

Yhden yön Helsinki-visiitin aikana tuli selväksi, että Helsingissä suomeksi ei saa palvelua hotellin aamiaisella eikä keskustan ravintolassa. Asuinkaupungissani Tampereella olen törmännyt moiseen tasan kerran, baarissa jääkiekon MM-kisojen aikaan tänä keväänä.

kannattaa puhua suomea eikä englantia.

-hesalainen

Puhuin, ja minulle vastattiin hämmentyneellä katseella ja englanniksi. Jouduin hoitamaan sanomiseni englanniksi, että meni perille.

jaskaa puhut.

-helsingin hotelli ketjun työntekijä.

Ihan omasta kokemuksestani puhun, tapahtui eilen ja toissapäivänä Helsingin keskustassa isossa hotellissa ja hotellin ravintolassa.

Vierailija
170/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Helsingin tulisi herätä muuttotappioon? Ei täällä todellakaan kaikkien ole pakko asua. Itse käyn töissä Uudenmaan ulkopuolella (suurilta osin teen kyllä etätöitä), mutta en muuttaisi Helsingistä pois. En kestä pikkupaikkakuntien kyräilyä, diversiteetin ja harrastusten puutetta. Mun puolestani muuttotappio saa jatkua.

Olen aikeissa ostaa asunnon. Mitä lähempää Helsingin keskustaa, sen parempi! Asuntojen hinnat saisivat oikein mielellään tulla muuttotappion vuoksi alaspäin.

Aina tulee olemaan joukko kaltaisiani ihmisiä, jotka haluavat asua nimenomaan pääkaupungissa.

Niin, se ongelma kaupungin kannalta nyt vain on siinä, että täältä muuttaa hvyätuoloisia perheitä pois ja tilalle tulee sosiaalituilla eläviä ihmisiä. Jossain vaiheessa loppuu rahat kesken, kun maksajat poistuvat ja saajat lisääntyvät. 

Vierailija
171/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunki on aina pääkaupunki. Sillä on aina tiettyjä etuja muihin kaupunkeihin verrattuna.

Väestö kieltämättä "kirjavoituu", mutta riippuu ihan näkökulmasta, onko se hyvä vai paha asia. Itseäni ei tämä nykyinen kehitys haittaa.

Olet niin nuori ettei ole nähnyt keskustaa siinä tilassa että siellä oli saatavilla monipuolisesti palveluita ja niihin pääsi jopa autolla kohtalaisen lähelle. Nythän ongelma on se, että keskusta näivettyy ja palvelut yksipuolistuu kun keskustasta lähtee niin firmoja kuin erikoiskauppojakin. Tilalle tulee jotain pikaruokaa ja kaljabaareja joita tuntuu riittävän vaikkei noille kaikille voi olla kysyntää mitenkään.

Tuollaisen halpapikaruokapaikan elinkaarihan on jotain pari vuotta yhdellä nimellä + ruokalistalla + vetäjällä ja sitten vaihtuu paikan nimi, ruokalista ja vetäjä ja sama kierros alkaa alusta. Jotkut paikat pärjää pidempään mutta harvemmin ne tuolla halpamättösektorilla kilpailee. 

Miksi kaiken pitäisi olla keskustassa? Helsingissä esimerkiksi Itis on mainio esimerkki siitä, miten on saatu kehitettyä kauppakeskukseen ja sen välittömään läheisyyteen kaikki tarpeellinen. On tarvittavat erikoisliikkeet, hypermarketit ja ravintolat. Itse Vuosaaressa asuvana tulee tietysti Columbusta käytettyä jonkun verran, mutta viimeistään Itiksestä löytyy kaikki se, mitä tarvitsen. Joskus on kiva tietysti käydä keskustassa, mutta sinnekin onneksi pääsee julkisilla helposti. Omalla autolla en missään tapauksessa lähtisi keskustaan, jos sieltä löytyy jotakin niin suurta ostettavaa, ettei pysty julkisilla kuljettamaan, niin sitten voi ottaa vaikka taksin. Kun työkseen joutuu välillä ajamaan Helsingin keskustaan, ei todellakaan tee mieli mennä sinne omalla autolla vapaa-aikana. Onneksi ei tarvitsekaan.

Vierailija
172/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.

Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.

Ai kauheeta. Kamalana maalaisena olen mennyt ja muuttanut tänne ulkomaille, oikein kulttuurin ja kulinarismin kehtoon, enkä tajunnut kulkea Helsingin kautta. Jäi ilmeisesti joku pakollinen harjoittelu kultturellina kaupunkilaisena väliin.

Mutta tsemppiä sulle. Varmasti vaikeaa kun on joutuu pakon edessä muuttamaan, vaikka koko kulttuurikenttä ja gastronomia jää kaipaamaan. Muille maille tietenkin lottopotti tulossa, kunhan et vain eksy meidän maalaisten joukkoon. Kiitos!

Mikä tämän vuodatuksen idea oli? Ei ainakaan vastannut siihen viestiin mitä lainasi.

Vierailija
173/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Helsingin tulisi herätä muuttotappioon? Ei täällä todellakaan kaikkien ole pakko asua. Itse käyn töissä Uudenmaan ulkopuolella (suurilta osin teen kyllä etätöitä), mutta en muuttaisi Helsingistä pois. En kestä pikkupaikkakuntien kyräilyä, diversiteetin ja harrastusten puutetta. Mun puolestani muuttotappio saa jatkua.

Olen aikeissa ostaa asunnon. Mitä lähempää Helsingin keskustaa, sen parempi! Asuntojen hinnat saisivat oikein mielellään tulla muuttotappion vuoksi alaspäin.

Aina tulee olemaan joukko kaltaisiani ihmisiä, jotka haluavat asua nimenomaan pääkaupungissa.

Niin, se ongelma kaupungin kannalta nyt vain on siinä, että täältä muuttaa hvyätuoloisia perheitä pois ja tilalle tulee sosiaalituilla eläviä ihmisiä. Jossain vaiheessa loppuu rahat kesken, kun maksajat poistuvat ja saajat lisääntyvät. 

Ja mitä enemmän tätä tapahtuu niin sitä enemmän porukkaa muuttaa pois.

Vierailija
174/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lehti, josta linkattu oikein pääkirjoitus, on muuten ihan vitsi. Ei sen kirjoittelua kannata todesta ottaa. Siellä ollaan hyvin vahvasti per-suihin kallellaan. Huomaahan sen tästäkin ketjusta. Maalaiset horisee keskenään. 

Vierailija
175/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungista osa lähtee Vantaalle

Vierailija
176/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään haluaisi elää kaupungissa, jossa tuntisi olevansa jossain muualla kuin Suomessa.

Yhden yön Helsinki-visiitin aikana tuli selväksi, että Helsingissä suomeksi ei saa palvelua hotellin aamiaisella eikä keskustan ravintolassa. Asuinkaupungissani Tampereella olen törmännyt moiseen tasan kerran, baarissa jääkiekon MM-kisojen aikaan tänä keväänä.

kannattaa puhua suomea eikä englantia.

-hesalainen

Puhuin, ja minulle vastattiin hämmentyneellä katseella ja englanniksi. Jouduin hoitamaan sanomiseni englanniksi, että meni perille.

jaskaa puhut.

-helsingin hotelli ketjun työntekijä.

Ihan omasta kokemuksestani puhun, tapahtui eilen ja toissapäivänä Helsingin keskustassa isossa hotellissa ja hotellin ravintolassa.

Kaikkialla Suomessa pärjää suomella tai ruotsilla. Jos ei pärjäisi, vaihtaisin asiakkaana paikkaa. Toki sitten töissä puhun ulkomaalaisten turistien kanssa englantia, kun olen itse asiakaspalvelija, muttei etnisissä ravintoloissakaan ole tullut vastaan tilannetta, että asiakkaana en olisi saanut asioita suomeksi hoidettua.

Vierailija
177/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hienoa.

Kyllä Juupajoen kylän raitilla tiedetään pääkaupungin asiat paremmin kun jossain Tsadissa.

Vierailija
178/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työllisyysaste on kuitenkin ollut Helsingissä ja pk-seudulla kasvussa ja vastaavasti työttömyysaste laskussa. Itse siis kaipaisin jotakin lukuja näiden "Helsinkiin muuttaa vain sosiaalipummeja ja työssäkäyvät lähtevät"-arvioiden tueksi.

Vierailija
179/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ei voi ideologisita syistä koskaan myöntää että suurin tappio kaupungin historiassa on tämä tulonsiirroilla ostettu "muutovoitto" jota kaupungin johto on hehkuttanut koko 2000-luvun.

Kasvu hinnasta ja seurauksista piittaamatta ei ole mikään itseisarvo.

Syöpäkin kasvaa mutta aika harva näkee siinäkään mitään positiivista.

Vierailija
180/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lehti, josta linkattu oikein pääkirjoitus, on muuten ihan vitsi. Ei sen kirjoittelua kannata todesta ottaa. Siellä ollaan hyvin vahvasti per-suihin kallellaan. Huomaahan sen tästäkin ketjusta. Maalaiset horisee keskenään. 

Onko Talouselämä myös vitsi kun sen juttuun tuossa viitataan? Tai tilastot joista tuo muuttotappio selviää? On se kumma kun mistään ei nykyään saisi keskustella ilman persyöyhötystä.

Minä asun Helsingissä ja olen huolissani kaupungin kehityksestä. Ja en ole persu ja ulkomaalaiset ei ole se syy mistä huolissani olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän