Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?
Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Olen kolmannen polven stadilainen enkä tiedä mihin muuallekaan muuttaisin. Sukulaiset ja juuret täällä. Ei ole muita kaupunkeja kuin Helsinki ,Tampere ja Turku Suomessa. Voisim muuttaa mutten ole keksinyt paikkaa missä on kaikki se mitä on Helsingissä.
Ei kukaan käske muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttää täydellinen hiljaisuus poliitikkojen keskuudessa. Kai tämän pitää muitakin kiinnostaa kuin joitain persuja?
No jos asiaa alkaisi oikeasti käsittelemään niin tulisi samalla myönnettyä että persut ovat oikeassa. Eli parempi vaan vaieta asia kuoliaaksi, tush case fam.
persujen mukaan rasistit jättää pääkaupunki seudun eikä kallis asuminen ja huonot palkat liity asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.
Englantia puhuva työntekijä on parempi kuin ei työntekijää ollenkaan. Tuo on monen yrityksen kohdalla se valinta.
Kielitaito on iso etu asiakaspalvelu alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.
Tämähän se ongelma nimenomaan on. Pitää olla rikas tai sitten sosiaalitukien varassa että täällä on varaa asua. Keskituloisella ei ole varaa maksaa parintonnin vuokria eikä saa myöskään niin isoa asuntolainaa jolla hankkisi ihan tavallisen asunnon.
asumistuki katto on ainakin espoossa noin 500€ siihen päälle muut tuet. silti ei ole varaa 2000€ vuokraan.
en tiedä miten helsingissä mutta epäilen että 2000€ vuokra asunnoissa ei eleillä tuilla ellei ole järkyttävän iso eläke.
Vierailija kirjoitti:
Kehitystä seuranneena mietin keille näitä ratikoita ja siltoja ratikoille rakennetaan. Sitten kun viimeinen valkoinen mies lähtee, kuka pitää huolen infrasta vai annetaanko kaiken vain romahtaa?
valkoinen nainen ja muun väriset ihmiset. ainiin pitääkö minun valkoisena miehenä lähteä ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kun ei suomalaisille kelpaa punavihreiden ja kokoomuksen mekka ja monimuotoisuus? ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM - Helsinki sen sijaan kelpaa tälle porukalle.
Mikähän alue on Suomessa ensimmäisenä sellainen jossa on vain 10% suomalaisia? Ruotsissahan on jo alueita joissa on vain 10% ruotsalaisia.
tämä voi olla sinulle järkytys mutta jos saa suomen kansalaisuuden niin silloin ei enää ole "ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM" vaan suomalainen. Sulla taitaa olla jotain suomalaisia vastaan?
'Kaupunki' tulee sanasta 'kauppa'. Taloudesta mitään ymmärtämätön viherpolitiikka on vaikeuttanut kaupan toimintaa Helsingissä kaksin käsin. Autoilua hankaloitetaan lukemattomin pienin tavoin. "Edistykselliset" visioivat hipsteripaikkojen, skuuttien ja fillarien Helsinkiä, jossa varmaan Espoon perukoiltakin tullaan Espan putiikkeihin ilman nelipyöräistä. Helsingin Sanomat on pilalla. Sateenkaarifeminismi tuli ja jäi päälle. Tänne jää osa rikkaista ja alati kasvava köyhälistö, joka vaikuttaa varsinkin asemanseudun ja itäisen suunnan ilmapiiriin. Keskiluokka pakenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.
Kaikille taitaa olla aika itsestäänselvää että tässä puhutaan suomalaisesta muuttotappiosta. Kehitysmaakeenereitä sinne kyllä muuttaa.
jostain syystä he kokevat turvallisuuden uhatuksi kehä kolmosen ulkopuolella.
en ihmettele sillä isovanhempani ovat afrikasta ja minut pahoinpideltiin lahessa aikoinaan. sivistystä parhaimillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen neljännen polven Stadilainen, joka ei teinivuosien jälkeen enää jaksanut nähdä Kallion romantiikkaa.
Tein Davet ja muutin Tampereelle asumaan. Olen erittäin tyytyväinen valintaani.
Kaikki aina sanoo, että lyhyt matka kulttuuritarjonnan pariin junalla. Perse sanon minä. Päinvastoin, täällä on monta laadukasta teatteria, rockklubeja, punkklubikin. Vireä yliopisto - ja vaihtoehtokulttuuri.
Aina vettä lähellä. En muuttaisi todellakaan mihinkään. Ratikan jälkeen ei tarvitse, kuin fillarin. Edes kuukausikorttia julkisiin.
Tampereesta on tullut "uusi Helsinki". Siellä on tietynlainen nuoruuden ponnekkuus ilmassa.
Tampere ei todellakaan ole mikään Helsinki. Tylsä paikka, paljon juntteja. Kulttuuritarjonta mitätöntä. Aivan eri fiilis koko kaupungissa. Maaseudulla elänyt varmaan viihtyy tuollaisessa paremmin kuin Helsingissä, kun hän ei kaipaa samaa kuin kaupunkilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.
Kaikille taitaa olla aika itsestäänselvää että tässä puhutaan suomalaisesta muuttotappiosta. Kehitysmaakeenereitä sinne kyllä muuttaa.
en ihmettele sillä isovanhempani ovat afrikasta ja minut pahoinpideltiin lahessa aikoinaan. sivistystä parhaimillaan.
Tulee aika kun saatte elää keskenänne siellä stadissa kun viimeinen kantasuomalainen häipyy. 10 vuotta ja koko kaupunki on rapiolla.
Meillä ei menny kun 5vuotta hyvin hoidetun taloyhtiön tuhoamiseen kun ruskeat majoitettiin tänne. Kaikki tuhotaan ja sotketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.
Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".
Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.
En ole erityisen innostunut Hkissä asumisesta, mutta tuota en kyllä usko. Olen asunut itä-Helsingissä melkein 50 vuotta enkä ole koskaan joutunut täällä väkivallan uhka tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään haluaisi elää kaupungissa, jossa tuntisi olevansa jossain muualla kuin Suomessa.
Yhden yön Helsinki-visiitin aikana tuli selväksi, että Helsingissä suomeksi ei saa palvelua hotellin aamiaisella eikä keskustan ravintolassa. Asuinkaupungissani Tampereella olen törmännyt moiseen tasan kerran, baarissa jääkiekon MM-kisojen aikaan tänä keväänä.
kannattaa puhua suomea eikä englantia.
-hesalainen
Puhuin, ja minulle vastattiin hämmentyneellä katseella ja englanniksi. Jouduin hoitamaan sanomiseni englanniksi, että meni perille.
Taisit kuitenkin puhua Tamperetta. :D
Kun Helsinkiläinen menee Tampereelle manset ei vastaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kun ei suomalaisille kelpaa punavihreiden ja kokoomuksen mekka ja monimuotoisuus? ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM - Helsinki sen sijaan kelpaa tälle porukalle.
Mikähän alue on Suomessa ensimmäisenä sellainen jossa on vain 10% suomalaisia? Ruotsissahan on jo alueita joissa on vain 10% ruotsalaisia.
tämä voi olla sinulle järkytys mutta jos saa suomen kansalaisuuden niin silloin ei enää ole "ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM" vaan suomalainen. Sulla taitaa olla jotain suomalaisia vastaan?
Se että paperiläpyskässä lukee "Kansalaisuus Suomi Finland Finland Finlande", ei tee kenestäkään suomalaista.
Sulla taitaa olla jotain suomalaisia vastaan. Aivan helvetin älytön ajatus että joku paperiläpyskä merkitsisi yhtään mitään. Joo kaikki venäläiset ja ma tut tänne vaan olette suomalaisia kun teille annetaan paperiläpyskä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keenereíden määrä kasvaa kyllä Lahessakin. xD
jatkuu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keenereíden määrä kasvaa kyllä Lahessakin. xD
jatkuu....
Miksi keenereíden määrä kasvaa Suomessa jos täällä on razismia? Miksi valkoiset eivät muuta keenereíden seuduille, mutta keenerít muuttavat valkoisten seuduille?
Helsinkiin muutetaan myös de facto ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on taas jaksettu Helsinkiä haukkua satojen kommenttien voimin. On tää erikoista. Mulle ei tulisi mieleenkään haukkua mitään tiettyä paikkakuntaa Suomessa, vaikkei hommat aina niin putkeen menisikäään jollain yhdellä turistireissulla.
En edes kertonut paikkakunnan nimeä, jossa jouduin syömään makkaraperunoita kun kaikki muu oli "loppu".
Kehuja sen verran, että läheinen huoltoasema, joka oli muuten St1, tarjosi oivallisen lounaan seisovasta pöydästä. Kaalikääryleet ja perunamuusi. Ihan ok syötävää ja kohtuulliset eväätkin saatiin ostettua mukaan. 12km oli mökiltä matkaa tuohon huoltikselle.
Silti olin onnellinen kun pääsin takaisin Helsinkiin. Riitti kotimaan matkailu mulle. Koronan takia sitä vielä haluttiin välttää tänä kesänä.
Me helsinkiläiset asutaan täällä ihan vapaaehtoisesti ja rakastetaan omaa kotikaupunkiamme. Ihan samoin kuin te muutkin omaanne.
Mulla sama. Kävin Helsingissä pienellä lomamatkalla ja olin ikionnellinen, kun pääsin takaisin omaan kaupunkiini Tampereelle. Hyvä, että ihminen viihtyy siellä missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on vanha pieru.
Nyt on elämä muualla Suomessa.
Me muutimme Savoon jo 5 vuotta sitten ja se oli paras päätös ikinä.
Hesassa on käyty kerran lähtömme jälkeen.Lapset käyvät pienessä kyläkoulussa.
Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.Jos et trollaisi, et puhuisi "Hesasta".
Mutta aloittajalle tuumin, että varmaan sitten viimeistään havahtuisivat jos asuntojen hintakehitys vajoaisi suhteessa muihin kaupunkeihin. Samoin sijoitusasuntojen tuotot.
Suurin osa "hesalaisista" on muualta muuttaneita, eivät siellä syntyneitä. Ei siis kumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.
Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.
hienoa.
miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.
Ihme kuvitelmia teillä siellä maalla on Helsingin vuokrista. Itse asun vuokralla reilu 50 neliön asunnossa Pohjois-Helsingissä hyvällä alueella ja vuokra on alle 600€ kuukaudessa.
Miksi maalaisten mielestä Helsingissä ei voi asua kuin keskustan arvoalueilla? Tottakai siellä on kallista.
Koska muut alueet ovat ahtaita, meluisia ja täynnä nistejä/deekuja/bilettäviä opiskelijoita.
50 neliötä, hyvä alue ja 600e/kk. Olet onnenmyyrä, Tampereellakin 10 km keskustasta joutuu vastaavasta 45 neliöstä maksamaan 800e/kk.
Minä en ollut tuo joka mainitsi 600 eur/kk jne.
Ei ole normivuokra ollenkaan. Tuo on lähempänä maaseudun hintatasoa.
Kyllä tänne on tulijoita, mutta kuinka suuri osa on veronmaksajia.
Ydinkeskustassa asioivat ne jotka asuvat kantakaupungissa. Tikkurilasta ei kannata lähteä autolla Stokkalle mattoa ostamaan.
Nyt kun itse asun kantakaupungissa, ja olen luopunut autosta, huomaan miten helppoa oli huristaa esim Selloon ja tehdä kaikki hankinnat kerralla. Nyt lähden matkaan ratikalla. Tilaan valtaosan lampuista, pienemmistä huonekaluista ym lähipostiin, kuin asuisin maalla.
Etätyö mahdollistaa asumisen vaikka inarissa, korona on tehnyt tehtävänsä. Ja ilmansaasteet vähenevät.
Tuskin on huono asia, etteivät kaikki pakkaudu yhteen kaupunkiin.