Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?

Vierailija
06.07.2022 |

Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.

https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485

Kommentit (1019)

Vierailija
601/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.

Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.

Asia on juuri näin!

Mä en tajua, miksi pitäisi saada jotain palveluja. Ei ne oo kaikille tärkeitä. Ehkä Helsinkiin  hakeutuu ne, joille palvelut on tärkeitä? 

Mullekin on epäselvää mitä ne ihmeelliset palvelut on mitä mistään muualta ei saa.

Helsinkiläiset varmaan ajattelee, että koska Helsingissä on niitä kaikkia palveluja (en kyllä minäkään tarkkaan tiedä mitä ne sitten on), niin se tekee Helsingistä paremman paikan kuin muista kaupungeista. - Ja sen takia ne rummuttaa, että Helsinki on paras paikka, parempi kuin mikään muu, ja jos ette kaikki muut tajua että se on paras, missä on niitä palveluja, niin ootte sitten ihan landella ja ajatte kuitenkin vaan autoilla joka päivä kymmeniä kilometrejä. Eli jos te (entiset helsinkiläiset) ootte eri mieltä kuin me nykyiset helsinkiläiset, niin te ootte juntteja ja väärässä.

Vierailija
602/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.

Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂

No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!

Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.

Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.

Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.

Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".

Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.

Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Kemi.

Tätä ei usko naapurin Urpokaan :D Kemi vs. joku Itäkeskus tai Kontula esim. yöaikaan. Kemissä ei ketään liikkkeellä, noissa toisissa taas saa kävellä avaimet sormien välissä. Ei jaksa jankata teidän kanssa. Kuten sanottua - pitäkää Helsinkinne!

Niin asenteella että on avaimet sormien välissä kulkiessaan, kertoo kirjoittajan itse olevan väkivaltaan taipuvainen.

Juuri tuollaiset ihmiset Helsigissä tai missä vaan tullessaan vastaan huolestuttavat muita.

Koetaan uhkaavaksi ja saavat paikoille, missä vaikka vain satunnaisesti liikkunut, pelottavan maineen, kun toinen satunnainen kulkija ei varmaankaan ymmärrä turistiksi.

Kyllä tämä on ihan nuoren naisen arkipäivää, että jotakin miettii turvakseen tai kantaa kodin avaimia kädessä. Minua on esimerkiksi seurattu metrossa. Tämä tavallisen toimistotyöpäivön päätteeksi. En ollut turisti enkä ole väkivaltainen vaan nimenomaan pelkään sitä. Tässä tapauksessa seuraaja lähti perään Rautatieasemalta kun sanoin vain jotain sorry cant talk now hänen lähestyessään ulko-ovilla ja kun hädissäni kovensin vauhtia metrolle mennessäni, niin teki hänkin ja istui vastapäätä junassa tuijottamaan. Siinä mietin, että mitä teen tai sanon jollekin vieressä istuvalle tuntemattomalle. Näitä kokemuksia on paljon erityisesti nuorilla naisilla Helsingissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.

Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.

Asia on juuri näin!

Mä en tajua, miksi pitäisi saada jotain palveluja. Ei ne oo kaikille tärkeitä. Ehkä Helsinkiin  hakeutuu ne, joille palvelut on tärkeitä? 

Mullekin on epäselvää mitä ne ihmeelliset palvelut on mitä mistään muualta ei saa.

Ne palvelut on esim. kunnon ravintolat, mielenkiintoiset baarit, harrastusmahdollisuudet alkaen miekkailusta taitoluisteluun tai vaikkapa itämaisiin lajeihin. Ne palvelut ovat toimivat lasten palvelut, kunnon terveyspalvelut, sairaalat lähellä, kunnon kirjastot, yliopistot jne.

Ei sivistymättömät tajua palveluiden merkitystä. Ihan turha edes yrittää selittää niille mitään.

Niin kun ette pysty.

Vierailija
604/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

Ne palvelut on esim. kunnon ravintolat, mielenkiintoiset baarit, harrastusmahdollisuudet alkaen miekkailusta taitoluisteluun tai vaikkapa itämaisiin lajeihin. Ne palvelut ovat toimivat lasten palvelut, kunnon terveyspalvelut, sairaalat lähellä, kunnon kirjastot, yliopistot jne.

Ei sivistymättömät tajua palveluiden merkitystä. Ihan turha edes yrittää selittää niille mitään.

No hyvä että muutin pois Helsingistä, koska olen näköjään liian sivistymätön asumaan siellä. En tajunnut että palvelut olis olleet tärkeitä. Mutta kerrotko, mikä se palveluiden merkitys on? 

Vierailija
605/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.

Kaikille taitaa olla aika itsestäänselvää että tässä puhutaan suomalaisesta muuttotappiosta. Kehitysmaakeenereitä sinne kyllä muuttaa.

jostain syystä he kokevat turvallisuuden uhatuksi kehä kolmosen ulkopuolella.

en ihmettele sillä isovanhempani ovat afrikasta ja minut pahoinpideltiin lahessa aikoinaan. sivistystä parhaimillaan.

Tulee aika kun saatte elää keskenänne siellä stadissa kun viimeinen kantasuomalainen häipyy. 10 vuotta ja koko kaupunki on rapiolla.

Meillä ei menny kun 5vuotta hyvin hoidetun taloyhtiön tuhoamiseen kun ruskeat majoitettiin tänne. Kaikki tuhotaan ja sotketaan.

supon mukaan pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tulee juuri se uhka. olihan kankaanpään tapaus hyvä esimerkki. eli kaikkea muuta kuin rauhassa ollaan saatu olla tähän asti. 

Vierailija
606/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.

Kaikille taitaa olla aika itsestäänselvää että tässä puhutaan suomalaisesta muuttotappiosta. Kehitysmaakeenereitä sinne kyllä muuttaa.

jostain syystä he kokevat turvallisuuden uhatuksi kehä kolmosen ulkopuolella.

en ihmettele sillä isovanhempani ovat afrikasta ja minut pahoinpideltiin lahessa aikoinaan. sivistystä parhaimillaan.

Tulee aika kun saatte elää keskenänne siellä stadissa kun viimeinen kantasuomalainen häipyy. 10 vuotta ja koko kaupunki on rapiolla.

Meillä ei menny kun 5vuotta hyvin hoidetun taloyhtiön tuhoamiseen kun ruskeat majoitettiin tänne. Kaikki tuhotaan ja sotketaan.

eli et pidä toisen polven suomalaista kantasuomalaisena. olet varmaan tehnyt sukututkimuksen jossa näkyy sukuhistoriasi juontuvan ennen ruotsalaisten ristiretkiin?

Vierailija
607/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.

Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂

No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!

Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.

Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.

Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.

Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".

Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.

En ole erityisen innostunut Hkissä asumisesta, mutta tuota en kyllä usko. Olen asunut itä-Helsingissä melkein 50 vuotta enkä ole koskaan joutunut täällä väkivallan uhka tilanteeseen.

olen asunut 15 vuotta eikä mitään ongelmia.

Vierailija
608/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

Helsinkiläiset varmaan ajattelee, että koska Helsingissä on niitä kaikkia palveluja (en kyllä minäkään tarkkaan tiedä mitä ne sitten on), niin se tekee Helsingistä paremman paikan kuin muista kaupungeista. - Ja sen takia ne rummuttaa, että Helsinki on paras paikka, parempi kuin mikään muu, ja jos ette kaikki muut tajua että se on paras, missä on niitä palveluja, niin ootte sitten ihan landella ja ajatte kuitenkin vaan autoilla joka päivä kymmeniä kilometrejä. Eli jos te (entiset helsinkiläiset) ootte eri mieltä kuin me nykyiset helsinkiläiset, niin te ootte juntteja ja väärässä.

Mustakin tuli muutama vuosi sitten juntti, muutin pois Helsingistä. En tarvii sellaisia palveluja, joita sais vain jos asuu Helsingissä. Mutta mitä jos tarviin, enkä vaan tajua sitä?

Vierailija
609/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kun ei suomalaisille kelpaa punavihreiden ja kokoomuksen mekka ja monimuotoisuus? ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM - Helsinki sen sijaan kelpaa tälle porukalle.

Mikähän alue on Suomessa ensimmäisenä sellainen jossa on vain 10% suomalaisia? Ruotsissahan on jo alueita joissa on vain 10% ruotsalaisia.

tämä voi olla sinulle järkytys mutta jos saa suomen kansalaisuuden niin silloin ei enää ole "ÄHL´ÄMZHÄLÄMKEENERIZÄHLÄM" vaan suomalainen. Sulla taitaa olla jotain suomalaisia vastaan?

Se että paperiläpyskässä lukee "Kansalaisuus Suomi Finland Finland Finlande", ei tee kenestäkään suomalaista.

Sulla taitaa olla jotain suomalaisia vastaan. Aivan helvetin älytön ajatus että joku paperiläpyskä merkitsisi yhtään mitään. Joo kaikki venäläiset ja ma tut tänne vaan olette suomalaisia kun teille annetaan paperiläpyskä.

sulla on sama paperiläpyskä.... voin siis sanoa että et ole suomalainen.

lisäksi varmasti löytyy iso vanhempi historiasta joka on tullut ulkomailta kuten kaikilla.

Vierailija
610/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.

Olen käynyt ravintolassa Kuopiossa jossa palveltiin englanniksi.

Levillä keskellä lappia ei tarjoilija puhunut suomea, englanniksi piti tilaukset tehdä pitsapaikassa. Siis korven keskellä Levillä!

tää täytyy johtua mamuista öyhöyh'!

Vierailija
611/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä täytyy todeta, että omalla käytöksellään voi tehdä todella paljon sen suhteen, että joutuuko väkivallan tms kohteeksi. Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muihin ihmisiin tai heidän käyttäytymiseen huomiota ja yllätys yllätys, olen kyllä saanut olla rauhassa ihan omissa oloissani tai perheen/ystävien kesken, miten sitten ollutkaan liikkeellä, ja on tullut liikuttua ihan ympäri vuorokauden ympäri Suomea niin pienillä paikkakunnilla kuin kaupungeissa.

ihonväri ei ole käytös.

Vierailija
612/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kerrostalossa yms. asuva järkevä stadilainen tajuaa perustaa perheen kauas Helsingistä väljemmille vesille.

Stadilainen tajuaa, että lapset muuttavat kaupunkiin takaisin opiskelemaan, jolloin itse voi tulla takaisin - jos enää haluaa. Vaarini ei muuttanut eikä myöskään naapureiden faijat. Harmillisesti kehyskunnat alkavat olla jo pilalla, joten muuton joutuu tekemään pitkälle. Itse olen varsinais-suomessa.

Vuodesta toiseen tätä asiaa jankataan mutta tämä vaan menee näin: perheet ulos, opiskelijat sisään. Opiskelijan vaan pitää ymmärtää milloin Helsinki visiitti venähtää liian pitkäksi ja vaarana on velkasatsi surkeasta perheasunnosta.

Vierailija
613/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se ole ainoastaan muuttotappio, vaan tappio kaikessa: turvallisuudessa, yleisessä hyvinvoinnissa, elämänlaadussa, asumisessa jne.

Mutta Vihreitä äänestivät helsinkiläiset, hukkukoot nyt siihen viherpaskaansa!

vihreät on sentää kotiuttaneet mmuuttajia toisin kuin persut. he pyrkivät luomaa lisää ongelmia estämällä kotiutumista ja sitten öyhöttävät kun onnistuvat.

-KD äänestäjä.

Vierailija
614/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

Jopa mökkipaikkamme kylällä on ihan kunnon kirjasto. Jopa kuule ulkomaankielisiä kirjoja löytyy.

Käypä katsomassa mikä on Oodi tai Yliopiston pääkirjasto ja puhu sitten kirjastoista.

Vierailija
615/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

Jopa mökkipaikkamme kylällä on ihan kunnon kirjasto. Jopa kuule ulkomaankielisiä kirjoja löytyy.

Käypä katsomassa mikä on Oodi tai Yliopiston pääkirjasto ja puhu sitten kirjastoista.

Oodi on omaa luokkaansa kokemuksena ja valikoimansakin puolesta, mutta jos etsii kirjastosta kirjoja, niin ne saa kyllä muuallakin. Usein niin, että ei ole suosituilla kirjoilla 50 varausta niin kuin stadissa. Jos jotain kirjaa ei pikkukirjastosta löydy, niin yleensä ne voi tilata jostain toisesta läänin kirjastosta ja aikaa menee vähemmän kuin odottaa ne 50 varausta läpi. Oodissa on kiva hengailla kun Helsingissä käy - hengailupaikkanahan se onkin suosittu...

Vierailija
616/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai Helsinki ole saanut 2000-luvulta alkaen tai ainakaan 2010-luvulta alkaen muuttovoittoa minään vuonna? Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan. Se ei ole automaattisesti muuttovoittoa, että kaupunkiin muuttaa enemmän ihmisiä kuin sieltä muuttaa pois.

Vierailija
617/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

helsingissä on ainakin MEG-tutkimuksia mitä ei muualla tehdä samoin varmasti muitakin lääketieteellistä erikois sairaanhoitoa.

Vierailija
618/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

Oodi on omaa luokkaansa kokemuksena ja valikoimansakin puolesta, mutta jos etsii kirjastosta kirjoja, niin ne saa kyllä muuallakin. Usein niin, että ei ole suosituilla kirjoilla 50 varausta niin kuin stadissa. Jos jotain kirjaa ei pikkukirjastosta löydy, niin yleensä ne voi tilata jostain toisesta läänin kirjastosta ja aikaa menee vähemmän kuin odottaa ne 50 varausta läpi. Oodissa on kiva hengailla kun Helsingissä käy - hengailupaikkanahan se onkin suosittu...

eli pikkukirjastossa ei ole sitä kirjaa mihin on helsingissä 50 varauksen jono?

Vierailija
619/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miksi asua Helsingissä? Kaikki muut paikat ovat täynnä ahdasmielisiä juntt eja. Tampere on Helsinkiä todella paljon paskempi, etenkin kantaväestö on todella junt tia, suorastaan oksett avaa!

Nää samat aloitukset täällä maaseudun pers umiesten toimesta. Maaseutu tulee tyhjenemään entisestään, naiset eivät halua olla teidän vi tun va mmaisten miesten kanssa!

Vierailija
620/1019 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on juuri näin!

eli pikkukirjastossa ei ole sitä kirjaa mihin on helsingissä 50 varauksen jono?

Jep, tämä esim silloin kun jokin erikoinen kirja on Helsingissä suosittu (esim monet tietokirjat), koska Helsingissä sille on lukijoita, kun taas pienemmän kaupungin kirjasto joutuu tilaamaan naapurikaupungista. Se tulee nopeammin kuin se, että odottaa varaukset läpi - vaikka niitä olisi vaan 6, niin siihen menee puoli vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme