Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?
Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
Asia on juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.
Olen käynyt ravintolassa Kuopiossa jossa palveltiin englanniksi.
Levillä keskellä lappia ei tarjoilija puhunut suomea, englanniksi piti tilaukset tehdä pitsapaikassa. Siis korven keskellä Levillä!
Tukiaisilla Helsingin parhaille paikoille.
Kyllä täytyy todeta, että omalla käytöksellään voi tehdä todella paljon sen suhteen, että joutuuko väkivallan tms kohteeksi. Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muihin ihmisiin tai heidän käyttäytymiseen huomiota ja yllätys yllätys, olen kyllä saanut olla rauhassa ihan omissa oloissani tai perheen/ystävien kesken, miten sitten ollutkaan liikkeellä, ja on tullut liikuttua ihan ympäri vuorokauden ympäri Suomea niin pienillä paikkakunnilla kuin kaupungeissa.
Miksi pitäisi? Tässäkin keskustelussa moni pitää Helsingin kehitystä toivottuna. Näin äänestettiin ja sitä saatiin.
Loput ymmärtää lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.
Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".
Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.
Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Kemi.
Tätä ei usko naapurin Urpokaan :D Kemi vs. joku Itäkeskus tai Kontula esim. yöaikaan. Kemissä ei ketään liikkkeellä, noissa toisissa taas saa kävellä avaimet sormien välissä. Ei jaksa jankata teidän kanssa. Kuten sanottua - pitäkää Helsinkinne!
Niin asenteella että on avaimet sormien välissä kulkiessaan, kertoo kirjoittajan itse olevan väkivaltaan taipuvainen.
Juuri tuollaiset ihmiset Helsigissä tai missä vaan tullessaan vastaan huolestuttavat muita.
Koetaan uhkaavaksi ja saavat paikoille, missä vaikka vain satunnaisesti liikkunut, pelottavan maineen, kun toinen satunnainen kulkija ei varmaankaan ymmärrä turistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervejalkainen ei noissa pienemmissä kaupungeissa edes tarvitse julkista liikennettä. Pyöräillen tai kävellen on aikaisemmin perillä, kuin pääkaupunkiseudun julkisilla kulkuneuvoilla.
Auto niissä on pakko olla. Esim. jos asut jossain Kouvolan ympäryspaikkakunnista ja käyt töissä Kouvolassa, auto on täysin välttämätön vaikka matkaa ei ole sen enempää kuin Espoosta Helsinkiin.
No tämähän riippuu aivan täysin työmatkasta. Kouvola on iso alue mutta keskusta on pieni. Jos asut keskustassa ja työ on keskustassa niin ihan hienosti selviää omin jaloin. Ei missään kaupungissa ole pakko olla autoa. Tämä väite tulee aina täällä vastaan, "maalla tarvii auton", ja siihen sisältyy aina se omituinen ajatus että joka puolella Hgin ulkopuolella on "maalla". Vaikka asuisi Turun keskustassa on jotenkin "maalla".
No, jos asut Kouvolassa 15km päässä työpaikasta, niin auto on käytännössä pakko olla. Jos asut PK-seudulla 15km päässä työmatkasta, niin autoa ei todellakaan ole pakko olla (eikä työmatkaa useimmiten edes kannattaisi tehdä omalla autolla).
Noh, onneksi ei ole pakkoa asua Kouvolassa eikä pk-seudulla. Niillä haisevilla metroilla ja junilla on tullut liikuttua elämäni aikana ihan tarpeeksi. Espoo ja Vantaa on kokeiltu, mutta inhosin todellakin niitä sotkuisia ja kusenhajuisia asemia. Kampissa asuessa inhosin aamuisin ratikassa matkustavia haisevia pummeja. Kouvolassa en ole koskaan käynyt, mutta miksi kävisinkään. Kuka edes jaksaa nykyään enää jotain 15 km työmatkaa? Hommaa sinäkin etätyö niin voit asua ihan missä haluat.
Ei Helsinkiin kukaan vapaaehtoisesti muuta, sanoo aito tamperelainen!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy todeta, että omalla käytöksellään voi tehdä todella paljon sen suhteen, että joutuuko väkivallan tms kohteeksi. Itse en juurikaan kiinnitä huomiota muihin ihmisiin tai heidän käyttäytymiseen huomiota ja yllätys yllätys, olen kyllä saanut olla rauhassa ihan omissa oloissani tai perheen/ystävien kesken, miten sitten ollutkaan liikkeellä, ja on tullut liikuttua ihan ympäri vuorokauden ympäri Suomea niin pienillä paikkakunnilla kuin kaupungeissa.
Tuosta olen vahvasti eri mieltä, Itselläni on mm. kokemus matkustamisesta metrolla Itä-Helsinkiin, oli aamu ja siihen suuntaan ei juuri matkustajia ollut kun työmatkaliikenne suuntautuu enemmänkin idästä keskustaan. Siilitien jälkeen jäin yksin vaunuun ja Myllypurosta nousi kyytiin päihtynyt miesporukka, joka totesi että hei, tuolla on tyttö, mennään kiusaamaan, ja alkoivat ahdistella. Ei siinä ainakaan omalla käytökselläni ollut asian kanssa mitään tekemistä. Vai mitä itse olisit tehnyt? - Kerropas, kun osaat tuon kertomasi mukaan käyttäytyä niin erinomaisesti, että sinua ei kukaan ahdistele?
Eikä se ole ainoastaan muuttotappio, vaan tappio kaikessa: turvallisuudessa, yleisessä hyvinvoinnissa, elämänlaadussa, asumisessa jne.
Mutta Vihreitä äänestivät helsinkiläiset, hukkukoot nyt siihen viherpaskaansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
Asia on juuri näin!
Mä en tajua, miksi pitäisi saada jotain palveluja. Ei ne oo kaikille tärkeitä. Ehkä Helsinkiin hakeutuu ne, joille palvelut on tärkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Mä en tajua, miksi pitäisi saada jotain palveluja. Ei ne oo kaikille tärkeitä. Ehkä Helsinkiin hakeutuu ne, joille palvelut on tärkeitä?
Mullekin on epäselvää mitä ne ihmeelliset palvelut on mitä mistään muualta ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervejalkainen ei noissa pienemmissä kaupungeissa edes tarvitse julkista liikennettä. Pyöräillen tai kävellen on aikaisemmin perillä, kuin pääkaupunkiseudun julkisilla kulkuneuvoilla.
Auto niissä on pakko olla. Esim. jos asut jossain Kouvolan ympäryspaikkakunnista ja käyt töissä Kouvolassa, auto on täysin välttämätön vaikka matkaa ei ole sen enempää kuin Espoosta Helsinkiin.
No tämähän riippuu aivan täysin työmatkasta. Kouvola on iso alue mutta keskusta on pieni. Jos asut keskustassa ja työ on keskustassa niin ihan hienosti selviää omin jaloin. Ei missään kaupungissa ole pakko olla autoa. Tämä väite tulee aina täällä vastaan, "maalla tarvii auton", ja siihen sisältyy aina se omituinen ajatus että joka puolella Hgin ulkopuolella on "maalla". Vaikka asuisi Turun keskustassa on jotenkin "maalla".
No, jos asut Kouvolassa 15km päässä työpaikasta, niin auto on käytännössä pakko olla. Jos asut PK-seudulla 15km päässä työmatkasta, niin autoa ei todellakaan ole pakko olla (eikä työmatkaa useimmiten edes kannattaisi tehdä omalla autolla).
Noh, onneksi ei ole pakkoa asua Kouvolassa eikä pk-seudulla. Niillä haisevilla metroilla ja junilla on tullut liikuttua elämäni aikana ihan tarpeeksi. Espoo ja Vantaa on kokeiltu, mutta inhosin todellakin niitä sotkuisia ja kusenhajuisia asemia. Kampissa asuessa inhosin aamuisin ratikassa matkustavia haisevia pummeja. Kouvolassa en ole koskaan käynyt, mutta miksi kävisinkään. Kuka edes jaksaa nykyään enää jotain 15 km työmatkaa? Hommaa sinäkin etätyö niin voit asua ihan missä haluat.
Niinpä. Mieluummin asuu sellaisessa paikassa, missä ei tarvi mitään metroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Mullekin on epäselvää mitä ne ihmeelliset palvelut on mitä mistään muualta ei saa.
Ne palvelut on esim. kunnon ravintolat, mielenkiintoiset baarit, harrastusmahdollisuudet alkaen miekkailusta taitoluisteluun tai vaikkapa itämaisiin lajeihin. Ne palvelut ovat toimivat lasten palvelut, kunnon terveyspalvelut, sairaalat lähellä, kunnon kirjastot, yliopistot jne.
Vierailija kirjoitti:
No kerropas tämä jollekin joka on ryöstetty tai hakattu tai pahempaa kadulla keskellä päivä ja kerro miten ihan tarkkaan niiden olisi pitänyt käyttäytyä ja ennakoida ihan joka ikinen mahdollinen tilanne.
Kyllä oli taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Ne palvelut on esim. kunnon ravintolat, mielenkiintoiset baarit, harrastusmahdollisuudet alkaen miekkailusta taitoluisteluun tai vaikkapa itämaisiin lajeihin. Ne palvelut ovat toimivat lasten palvelut, kunnon terveyspalvelut, sairaalat lähellä, kunnon kirjastot, yliopistot jne.
Ihan Jokaisessa Suuremmassa Kaupungissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.
Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.
hienoa.
miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.
Ihme kuvitelmia teillä siellä maalla on Helsingin vuokrista. Itse asun vuokralla reilu 50 neliön asunnossa Pohjois-Helsingissä hyvällä alueella ja vuokra on alle 600€ kuukaudessa.
Miksi maalaisten mielestä Helsingissä ei voi asua kuin keskustan arvoalueilla? Tottakai siellä on kallista.
Koska muut alueet ovat ahtaita, meluisia ja täynnä nistejä/deekuja/bilettäviä opiskelijoita.
Höpö höpö. Rauhallisia lähellä luontoa olevia asuntoja löytyy ympäri kaupunkia, kun avaa silmänsä, eikä usko kaikkea, mitä netistä lukee.
Ongelma on vain siinä, että vihreiden johdolla juuri nuo rauhalliset, luontoa lähellä olevat alueet kaavoitetaan kerrostaloalueiksi. Siksi juuri näiltä alueilta aletaan nyt muuttaa kiireellä kehyskuntiin, joissa pientaloalueita ei vielä vihata kaupungin johdon puolelta.
Mikä vika kerrostaloasumisessa on? Kaikille ei voi riittää merenrantatonttia muutaman kilometrin päässä Helsingin keskustasta. Elämässä joutuu tekemään kompromisseja. Itse olen asunut 2 eri asunnossa itä-Helsingissä. Molemmat kerrostaloasuntoja lähellä luontoa ja niin rauhallista, ettei uskoisi asuvansa Suomen suurimman kaupungin alueella.
Eihän siinä mitään vikaa olekaan niille, jotka siitä asumismuodosta tykkäävät. Ongelma nyt vain on siinä, että on myös paljon ihmisiä, jotka eivät tykkää asua kerrostaloissa ja haluaisivat myös sen kotinsa ympäristön olevan mieluummin avarilla näköaloilla varustettua kuin sellaista, jossa jokaisesta ikkunasta näkyy vähintään 5-kerroksinen betonikolossi. Nyt kuitenkin kaupunki suuressa viisaudessaan on päättänyt, että Helsingissä ei saa olla yhtään asuinaluetta, jolle ei rakenneta vähintään 5 kerroksen korkuisia kerrostaloja tulevina vuosina ja tämän takia sitten juuri ne ihmiset, jotka noita eivät halua takapihansa viereen maisemaa kaunistamaan, lähtevät pois. Se ei tarkoita sitä, etteikö olisi hienoa, että kaupungissa on paljon myös kerrostaloalueita niillä viihtyville. Ainoastaan sitä, että kaupungin pitäisi osata arvostaa monimuotoisuutta asumisessa ja tarjota asuinalueita myös niille, joita kerrostalot eivät houkuttele. Nyt kaupunki suuressa viisaudessaan vain on päättänty, että kerrostaloista on jokaisen pakko tykätä, ja jos et tykkää, saat luvan muuttaa muualle. Ei täältä Helsingistä nimittäin ne kerrostaloasujien asunnot ole mihinkää loppumassa, eikä asuinalueet, joilta niitä löytyy. Että turhaan siitä hätäilet. Se, mikä täällä on nyt katoamassa lopullisesti, on ne perinteiset pientaloalueet, joilla asuvat juurikin ne keski- ja hyvätuloiset lapsiperheet, jotka nyt sitten pakenevat tuon rakennusbuumin alta hyvissä ajoin muualle.
Mitä sä sössötät? Niitä omakotitaloalueita on Käpylää, Marjaniemeä, Pakilaa jne. Ei niille mitään olla rakentamassa. Sulla vaan ei ole varaa maksaa sitä miljoonaa niistä taloista.
Marjaniemi on kyllä naurettavan kallis ja sen hinta tulee tippumaan kuin lehmänhäntä. Samoin käy käpylälle kuhan sinne asutetaan vähän lisää kansainvälistä porukkaa. Aika riskillä tuolta asuntoja ostellaan tällä hetkellä. Pakilaa ei ehkä saada pilattua niin helposti
Pakilastahan just kohta poistetaan viimeisetkin palvelut, kouluksi rakennettiin väliseinätön teollisuushalli ja takapihat täytetään pikkuhiljaa kerrostaloilla jotka tietysti ajan hengen mukaan on muutakin kuin omistusta. Tervemenoa, minä muutin tovi sitten pois alueelle joka on kuin Pakila 90-luvulla. Suosittelen muillekin.
Puhdasverinen nimby, ei köyhiä minun naapurustooni.
Ja mitä pahaa siinä on? En minäkään tunge köyhien naapurustoon. Kun mulla on rahaa maksaa laadusta ja rauhallisuudesta niin olen onnellinen. Ei kiinnosta tippaakaan köyhien kitinä.
Niin, ja en ole tuon edellisen viestin kirjoittaja. Ärsyttää vaan tuollaiset nimby-ulisijat. Et sinäkään muuttaisi Sininauhasäätiön narkkiasuntolan takapihalle, kunhan esität täällä anonyymina jotain muka hyvää ihmistä.
Totta hemmetissä olen nimby. Ja niin olet sinäkin. Olet vain kateellinen siitä, että joku on rikkaampi nimby kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Jopa mökkipaikkamme kylällä on ihan kunnon kirjasto. Jopa kuule ulkomaankielisiä kirjoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on juuri näin!
Ei sivistymättömät tajua palveluiden merkitystä. Ihan turha edes yrittää selittää niille mitään.
No, Tampereella kyllä jaetaan tuo ruoka, jos nyt sulle kaupungin erinomaisuus siitä on kiinni.