Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?
Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Minä viihdyn mainiosti tiivisti rakennetussa ympäristössä. Tiivis rakennuttaminen on myls ekologista. Aikaa säästyy, kun välimatkat ovat lyhyitä. Sitten voi pitää sen luonnon erillisenä. Ei minun makuuhuoneen ikkunasta tarvitse nähdä metsää. Nyt sieltä näkyy Linnanmäki ja sitä on kyllä kiva varsinkin illemmalla katsella.
Tämä on paradoksi, sillä tiivis rakentaminen on samalla erittäin "epäekologista". Mitä tiiviimmin rakennetaan, sitä enemmän tilaa hallitsee asfaltti ja betoni. Tämä taas tuo erilaisia ongelmia eri vuoden aikoina. Talvella kun lunta tulee, niin sitä ei voi siirtää lähelle, vaan sitä täytyy kärrätä ties minne. Keväällä kun lumet sulaa, ei sulavalle vedelle ole luontaista imupaikkaa. Asfaltti ja betoni imee vettä äärettömän heikosti verrattuna viheralueisiin. Näin syntyy ajoittaisia tulvia ja viemäriverkon kantokyky tulee vastaan. Kosteus aiheuttaa ongelmia rakenteille.
Kesällä hallekausina asfaltti lämpiää saunan lukemiin ja heijastaa polttavaa kuumuutta lähialueelle. Puut ja pensaat puolestaan suojaisivat tältä paremmin.
Helsingissä sademäärien odotetaan nousevan 20% nykyisestä ilmaston muutoksen myötä. Eli tulvia ja viemäröintiongelmia tulee enemmän ja enemmän.
Viheralueet välittömästi rakennusten vieressä estäisivät tätä ja imisivät vettä luontevasti.
Suomessa ei ole pakko missään rakentaa taloja näin lähekkäin vieri viereen kuin mitä Helsingissä tehdään.
Ei se ole sattumaa, että maailmalla miljoonakaupungeissa on paljon myös puistoja siellä, minne rakennetaan taloja kylki kylkeen. Viheralueita tarvitaan edellä mainituista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Ei mulla ole tarvetta uskotella, vaan olen aidosti sitä mieltä ja kerroin, miksi olen tätä mieltä. Voinen puhua kokemuksesta kun olen Helsingissäkin useamman vuoden töiden vuoksi pakosta asunut. Kiitos koronalle, nyt ovat asiat toisin. Päihdeongelmia löytyy Suomesta kaikkialta mutta harvassa paikassa ne ovat niin silmiinpistäviä kuin Helsingissä. Suosittelen ajelemaan vaikka vain numero 7 ratikalla päästä päähän - jos se nyt edes toimii kun oli useamman viikon jossain korjauksessa. Ja itsemurhayksiöllä viittasin niihin masentaviin, 200 000 euroa maksaviin koppeihin Helsingissä joissa asuin. Muilla paikkakunnilla ei sellaisissa joudu asumaan - niin kuin täällä on nyt usein mainittu. Taitaa sinulle olla tämä nyt vaikea paikka kuulla totuuksia :)
No ei sinulta kyllä mitään totuuksia kuulu, katkeraa tilitystä vain. Sinänsä outoa, että unelmiensa elämää elävä onnellinen lappilainen jaksaa suoltaa myrkkyään vauvapalstalla siitä kuinka muut asuvat ihan väärin ja väärässä paikassa. 😂
No mitäs sinä täällä teet? Kertoo aika paljon, että otit niin itseesi siitä, että muillakin tavoilla voi elää :) Ehkä sinun kannattaisi käyttää aikaa niiden ehdotusten miettimiseen, että miten pysäytetään kiistämätön muuttoliike pois Helsingistä. Mulla on kyllä aikaa roikkua täällä kun ei tarvi istua oksennuksen ja roskan täyttämissä sporassa tai junassa. Hiljaiselta rannalta tätäkin kirjoitan. Hyvää päivänjatkoa sinne ja iloista elämää!
Joo, helsinkiläiset istuvat oksennuksen täyttämässä sporassa, tietää positiivinen ja seesteinen hiljaisella rannalla istuskeleva lappilainen jolla on paljon ystäviä! 😂
Tiedän, koska olen niissä itse päivittäin useamman vuoden istunut. Tervetuloa vaikka Lappiin joskus rentoutumaan, niin ehkä tuo takakireyskin helpottaa :)
Lappi on ihan tuttu paikka, käyn siellä säännöllisesti. Asumaan en toki muuttaisi mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Helsinkiä puolustavat: pitäkää Helsinkinne! Me ollaan todella tyytyväisiä elämäämme täällä Lapissa. Pikkukaupungissa saa kaiken mitä tarvitsee vaikka pyöräilemällä muutaman korttelin säteellä. Uimahallissa tilaa uida radalla ihan yksin, kaunista luontoa ja puhtaita luonnonvesiä ihan joka puolella. Missään ei tungosta. Mitä ei täältä löydy saa netistä ja sitä kreikkalaista ei ole yhtään vaikea kokata itse jos sellaista kaipaa. Löytyy kulttuuririentoja. Mikä parasta, ilma puhdasta, tungosta ei missään ja elämisen kustannukset oikein kohtuulliset. Helsingissä käyn pakolla kun on menoa ulkomaille tai jokin työasia. Olen siellä asunut itsemurhayksiöissä kaupungin parhailla paikoilla enkä ole koskaan ollut niin onneton.
Lappihan on upea paikka, mutta taitaa sielläkin ne itsemurhat olla valitettavasti verrattaen yleisiä. Pienoinen katkeruus omasta tekstistäsikin välittyy, vaikka elätkin tasapainoista ja onnellista unelmiesi elämää. 😂
No jaa, asun muutenkin Suomessa vain osan vuodesta 😊 Ei lainkaan katkeruutta! Olen todella tyytyväinen. Jos se välittyi, niin ehkä halusit itse sellaista tekstistä löytää. Jotenkinhan sitä on itselleen uskoteltava, että on tehnyt hyvä valintoja asumalla Helsingissä. Taitaa asunnottomuus ja huumeongelmat ja kaikenlaiset häiriöt kuten puukotukset rautatieasemalla keskittyä sinne pk-seudulle. Enjoy!
Joo, kovasti tunnuit itsellesi ja muille uskottelevan, että sinun valintasi ovat niitä ainoita oikeita. Helsingissä on ongelmansa, mutta päihdeongelmien ja itsemurhien suhteen ei Lappikaan varsinaisesti loista.
Ei mulla ole tarvetta uskotella, vaan olen aidosti sitä mieltä ja kerroin, miksi olen tätä mieltä. Voinen puhua kokemuksesta kun olen Helsingissäkin useamman vuoden töiden vuoksi pakosta asunut. Kiitos koronalle, nyt ovat asiat toisin. Päihdeongelmia löytyy Suomesta kaikkialta mutta harvassa paikassa ne ovat niin silmiinpistäviä kuin Helsingissä. Suosittelen ajelemaan vaikka vain numero 7 ratikalla päästä päähän - jos se nyt edes toimii kun oli useamman viikon jossain korjauksessa. Ja itsemurhayksiöllä viittasin niihin masentaviin, 200 000 euroa maksaviin koppeihin Helsingissä joissa asuin. Muilla paikkakunnilla ei sellaisissa joudu asumaan - niin kuin täällä on nyt usein mainittu. Taitaa sinulle olla tämä nyt vaikea paikka kuulla totuuksia :)
No ei sinulta kyllä mitään totuuksia kuulu, katkeraa tilitystä vain. Sinänsä outoa, että unelmiensa elämää elävä onnellinen lappilainen jaksaa suoltaa myrkkyään vauvapalstalla siitä kuinka muut asuvat ihan väärin ja väärässä paikassa. 😂
No mitäs sinä täällä teet? Kertoo aika paljon, että otit niin itseesi siitä, että muillakin tavoilla voi elää :) Ehkä sinun kannattaisi käyttää aikaa niiden ehdotusten miettimiseen, että miten pysäytetään kiistämätön muuttoliike pois Helsingistä. Mulla on kyllä aikaa roikkua täällä kun ei tarvi istua oksennuksen ja roskan täyttämissä sporassa tai junassa. Hiljaiselta rannalta tätäkin kirjoitan. Hyvää päivänjatkoa sinne ja iloista elämää!
Joo, helsinkiläiset istuvat oksennuksen täyttämässä sporassa, tietää positiivinen ja seesteinen hiljaisella rannalla istuskeleva lappilainen jolla on paljon ystäviä! 😂
Tiedän, koska olen niissä itse päivittäin useamman vuoden istunut. Tervetuloa vaikka Lappiin joskus rentoutumaan, niin ehkä tuo takakireyskin helpottaa :)
No sinä nyt taisitkin kaikesta päätellen kuulua siihen porukkaan joka niihin sporiin oksentelee. 😂
Eli siis myönnät, että niissä on oksennusta? Lopetan nyt vastaamisen, jotta ihmiset voivat keskustella alkuperäisestä aiheesta. Helsingillä on ongelma käsissään ja positiiviset elämäänsä tyytyväiset stadilaiset kuten sinä itse - kaikesta tästä fiksusta kommentoinnistasi päätellen - ovat avain ongelman ratkaisuun. Kanssasi juttelu sai oikeen kaipaamaan takaisin. Mikä ihana asenne. Tsemppiä siihen kaikkeen ja mukavaa kesää!
No myönnän toki, että niillä penkeillä joilla sinä istuskelit, oli oksennusta. Jos ei ennen istuutumistasi, niin ainakin sen jälkeen. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa ihan ydinkeskustan kortteleissa torin ympärillä niitä kaupungin parhaita ruokaravintoloita on missään. Syynä on tietysti kovat vuokrat, joita voi maksaa vain bulkkia tarjoavat ketjuravintolat.
Kaupunkien parhaat ravintolat löytyy yleensä muutaman korttelin päästä, tai kauempaa.
Helsingissäkin esimerkiksi kaupungin parasta pizzaa tarjoillaan Oulunkylässä ja kaupungin paras korealainen ravintola on Malmilla.
Ja kaikki Michelintähtiravintolat keskustassa. Että mikä itse kullekin nyt sitten on sitä laadukasta ruokaa.
Riittävästi kun tulee tähtiä niin ei tarvitse olla edes keskustassa. Esim. Fat Duck jolla oli ja on edelleen kolme tähteä ja joka oli joskus maailman parhaaksi nimetty ravintola, on lontoosta kohtalaisen matkan länteen pikkukylässä.
Niin, mutta kun nyt Keskustellaan Helsingistä, että kuinka paska paikka se on!
Pointti on siinä että sitten kun ravintolallasi on ne kolme tähteä ja hyvä maine niin se voi olla vaikka kouvolassa ja ihmiset matkustaa sinne syömään kauempaakin.
Muuttotappio muuten jo kääntyi poikkeuksellisen korona-ajan jälkeen. Helsinki sai alkuvuonna 2022 hieman muuttovoittoa ja Espoo vielä selvästi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoinpa ihan ydinkeskustan kortteleissa torin ympärillä niitä kaupungin parhaita ruokaravintoloita on missään. Syynä on tietysti kovat vuokrat, joita voi maksaa vain bulkkia tarjoavat ketjuravintolat.
Kaupunkien parhaat ravintolat löytyy yleensä muutaman korttelin päästä, tai kauempaa.
Helsingissäkin esimerkiksi kaupungin parasta pizzaa tarjoillaan Oulunkylässä ja kaupungin paras korealainen ravintola on Malmilla.
Ja kaikki Michelintähtiravintolat keskustassa. Että mikä itse kullekin nyt sitten on sitä laadukasta ruokaa.
Riittävästi kun tulee tähtiä niin ei tarvitse olla edes keskustassa. Esim. Fat Duck jolla oli ja on edelleen kolme tähteä ja joka oli joskus maailman parhaaksi nimetty ravintola, on lontoosta kohtalaisen matkan länteen pikkukylässä.
Niin, mutta kun nyt Keskustellaan Helsingistä, että kuinka paska paikka se on!
Pointti on siinä että sitten kun ravintolallasi on ne kolme tähteä ja hyvä maine niin se voi olla vaikka kouvolassa ja ihmiset matkustaa sinne syömään kauempaakin.
Oikeasti olisi todella hienoa, jos Kouvolassa olisi kolmen Michelin tähden ravintola tai vastaavaa tasoa edustava. Sinne lähtisin itsekin aivan varmasti vierailemaan. Mutta kun ei (todellakaan) ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.
Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".
Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.
Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Kemi.
Tätä ei usko naapurin Urpokaan :D Kemi vs. joku Itäkeskus tai Kontula esim. yöaikaan. Kemissä ei ketään liikkkeellä, noissa toisissa taas saa kävellä avaimet sormien välissä. Ei jaksa jankata teidän kanssa. Kuten sanottua - pitäkää Helsinkinne!
No kuka käskee mennä Itäkeskukseen tai Kontulaan keskellä yötä. Itse olen asunut Helsingissä 46 vuotta, enkä ole millään onnistunut joutumaan kumpaankaan paikkaan keskellä yötä.
Joo, eipä ole ollut tosiaan tarpeen hengailla öisellä Kontulan ostarilla. Mutta Lapin mies lieneekin hieman eri kuvioissa pyörivää porukkaa. 😂
Siellä on isot määrät kaljabaareja eikä siellä sen kummempaa tapahdu kuin muuallakaan missä on baareja yöllä auki. Sori jos rikoin jonkun illuusion sinulta. Muualla kontulassa taas on paikoin hyvinkin rauhallista kuten kaikissa nukkumalähiöissä.
En tiedä miksi noista puhutaan kuin se olisi joku pohjois irlannin sota-alue pahimpina vuosikymmeninä mutta totuus on tuosta aika kaukana ja tylsä.
Kylläpäs on taas jaksettu Helsinkiä haukkua satojen kommenttien voimin. On tää erikoista. Mulle ei tulisi mieleenkään haukkua mitään tiettyä paikkakuntaa Suomessa, vaikkei hommat aina niin putkeen menisikäään jollain yhdellä turistireissulla.
En edes kertonut paikkakunnan nimeä, jossa jouduin syömään makkaraperunoita kun kaikki muu oli "loppu".
Kehuja sen verran, että läheinen huoltoasema, joka oli muuten St1, tarjosi oivallisen lounaan seisovasta pöydästä. Kaalikääryleet ja perunamuusi. Ihan ok syötävää ja kohtuulliset eväätkin saatiin ostettua mukaan. 12km oli mökiltä matkaa tuohon huoltikselle.
Silti olin onnellinen kun pääsin takaisin Helsinkiin. Riitti kotimaan matkailu mulle. Koronan takia sitä vielä haluttiin välttää tänä kesänä.
Me helsinkiläiset asutaan täällä ihan vapaaehtoisesti ja rakastetaan omaa kotikaupunkiamme. Ihan samoin kuin te muutkin omaanne.
Otsikossa kysytään koska Helsinki herää muuttotappioonsa, joka huom.on se työssä käyvä veroja maksava keskiluokka niin täällä kinataan montako tähteä pitää ruokalassa olla ja kyllä meilläkin täällä Vaahteramäellä löytyy.
Fine diningko ratkaisee ko.ongelman tai poroisännän etelän varisten haukkuminen ?
Ymmärrän kyllä ettei vauvapalstalla rähjääminenkään mitään muuta joten ihan sama, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä nyt taisitkin kaikesta päätellen kuulua siihen porukkaan joka niihin sporiin oksentelee. 😂
Eli siis myönnät, että niissä on oksennusta? Lopetan nyt vastaamisen, jotta ihmiset voivat keskustella alkuperäisestä aiheesta. Helsingillä on ongelma käsissään ja positiiviset elämäänsä tyytyväiset stadilaiset kuten sinä itse - kaikesta tästä fiksusta kommentoinnistasi päätellen - ovat avain ongelman ratkaisuun. Kanssasi juttelu sai oikeen kaipaamaan takaisin. Mikä ihana asenne. Tsemppiä siihen kaikkeen ja mukavaa kesää!
On se jännä, että sait hieman kärkeviä vastauksia vaikka itse kirjoitit niin objektiiviseen ja asialliseen sävyyn Helsingin itsemurhayksiöistä, oksennuksen peittämistä sporista, rumista saastekaduista ja rautatieaseman puukotuksista julistaen samalla oman asuinpaikkasi kaikenpuolista paratiisimaisuutta. Lapista ja lappilaisistakin varmaan keksisi kaikenlaisia stereotyyppisiä negatiivissävytteisiä luonnehdintoja, mutta nähdäkseni sellaisia ei esitetty. Mutta joo, tämä lapsellinen jankkaaminen riittää nyt omaltakin osaltani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pahin asia Helsingissä on melu ja saasteet. Asuin vuosia siellä ja pahin juttu oli bussin odottelu pysäkillä. Edestä kiilaa sata autoa minuutissa ja rengasmelu on korvia huumaava. Siihen kun yhdistetään vielä huono keli. Rapa ja pöly lentää ja kaikki on tumman harmaata ja rumaa. Julkisissa oli niin paljon ihmisiä, että oli väkisin oltava kosketusetäisyydellä toisiin ihmisiin. Hengitysilma myös on erityisen huonoa, minkä astmaatikkona huomaa hyvin.
Kämpät on vanhoja ja pieniä ja super kalliita ja teknisesti vanhanaikaisia. Jäähdytysjärjestelmiä ei ole kesäkuumalle ja jos avaat ikkunan, niin harrikkaäijät pitää huolen että sinä yönä et nuku. Lisäksi niissä kerrostaloissa ei ole muuta tekemistä kun telkkarin katselu. Mitään et voi askarrella, koska ei ole tilaa ja melua ei saa aiheuttaa naapureille esim. musisoinnilla.
Matka 5 km päähän kestää helposti puoli tuntia ja sisältää useamman vaihdon julkisilla. Pyörällä on hengenvaarallista ajaa. Kaupat on ihan samat kun muissakin kaupungeissa. Erikoiskaupat netti ajoi konkurssiin jo ajat sitten.
Ympäristökunnissa on rauhallista. Lapset pääsee joka paikkaan pyörällä. Kaikkien lasten kaverien vanhemmat tunnetaan. Kaupassa auton saa aina parkkiin odottamatta. Luonto on lähellä. Juuri valmistumassa uusi omakotitalo isolla pihalla. Sillä rahalla ei saisi Helsingistä kun max kaksion kerrostalosta. Ja jos tarve tulee, ajan 30 min Helsinkiin. Mulle asumispaikka ei ole mikään egokysymys.
Tämä astmaatikko vietti juuri kolme vrk maalla ja olin helpottunut kun pääsin takaisin Helsinkiin. Siitepölyallergia vaivaa myös ja mulla oli tukala olo tuolla reissulla, kai se kaikki luonto oli meikäläisen keuhkoille liikaa. Ehkä se jatkuva hyttyssavun hengittäminen ei myöskään auttanut asiaa. Niitä kun oli pakko polttaa koko ajan runsaasti vuokramökin terassilla. Oikeasti, kurkkukipu ja hengittäminen helpottui nyt kun olen ollut pari päivää kotona Helsingissä.
Ja siitä maaseudun ravintolatarjonnasta... Lähikahvilassa ainoa ruoka-annos oli makkaraperunat. Nettisivuillaan mainostivat kyllä yhtä ja toista, mutta kaikki olikin "loppu". Sipsejä, suklaata, kahvia ja teetä sai kyllä myös. Ja limua.
Maaseudun ravintolatarjonta naurattaa jo käsitteenäkin. 😂
Totta. Hämmentävää oli kun menimme paikalliseen ravintolaan joka oli ihan suosittu ja kysyin vegaanista vaihtoehtoa niin siellä ihmeteltiin mitä vegaaninen tarkoittaa.
Ja tämä Helsingissä siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten ei väkivaltarikollisuudenkaan. Asukaslukuun suhteutettuna Lapin lukemat ovat varsin synkkiä.
Jaa :D tässä lainaus ajalta ennen koronaa: Helsingin Kampissa kirjattiin viime vuonna enemmän pahoinpitelyitä kuin kuin koko Rovaniemen tai Vaasan kaupungeissa. pelkästään Kampissa. Nythän siellä on ne jengit jotka vie lapsilta kengät jalasta - sellaista ei paljon Lapissa tapahdu.
Jep, vielä kun sisäistäisit mitä tarkoittaa "asukaslukuun suhteutettuna".
Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitat. Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Helsinki. Viime kesänä tällaisia tilanteita harvase päivä kun pakosta kävin Itä-Helsingissä päivittäin. Lapissa väkivalta keskittyy yksityiskoteihin ja aamuyön baaritappeluihin. Se ei juuri näy kadulla. Mutta siis, usko sinä tilastoja, minä uskon omaa ja muiden todistusta.
Vain oma kokemukseni, mutta ainoa paikka, jossa Suomessa itseäni on pelottanut joutua satunnaisen väkivallan uhriksi on Kemi.
Tätä ei usko naapurin Urpokaan :D Kemi vs. joku Itäkeskus tai Kontula esim. yöaikaan. Kemissä ei ketään liikkkeellä, noissa toisissa taas saa kävellä avaimet sormien välissä. Ei jaksa jankata teidän kanssa. Kuten sanottua - pitäkää Helsinkinne!
No kuka käskee mennä Itäkeskukseen tai Kontulaan keskellä yötä. Itse olen asunut Helsingissä 46 vuotta, enkä ole millään onnistunut joutumaan kumpaankaan paikkaan keskellä yötä.
Joo, eipä ole ollut tosiaan tarpeen hengailla öisellä Kontulan ostarilla. Mutta Lapin mies lieneekin hieman eri kuvioissa pyörivää porukkaa. 😂
Siellä on isot määrät kaljabaareja eikä siellä sen kummempaa tapahdu kuin muuallakaan missä on baareja yöllä auki. Sori jos rikoin jonkun illuusion sinulta. Muualla kontulassa taas on paikoin hyvinkin rauhallista kuten kaikissa nukkumalähiöissä.
En tiedä miksi noista puhutaan kuin se olisi joku pohjois irlannin sota-alue pahimpina vuosikymmeninä mutta totuus on tuosta aika kaukana ja tylsä.
Äläs nyt, kyllä siellä Kontulassa ihan varmasti tulee keklua heti jos uskaltaa naamaansa näyttää. Näin minulle ainakin ihmiset jotka eivät ole siellä koskaan käyneetkään ovat toistuvasti vauvapalstalla kertoneet. 😂
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on kallis kaupunki etenkin lapsiperheille. Palvelujen ja kulttuuritarjonnan läheisyys ei kompensoi kalleutta etenkään, jos etätyö mahdollistaa muuttamisen kauemmas Helsingin ja pääkaupunkiseudun ruuhkista. Sen takia tuo muuttotappio on varmaan korona-aikaan kehittynyt. Elintaso ja elämänlaatu nousee aika paljon, kun muuttaa kehyskuntiin. On varaa hienompiin ja väljempiin asuntoihin rauhallisemmilla asuinalueilla. Peruspalvelut niissä kuitenkin kaikkialla on, jopa paremmat kuin monessa paikassa Helsinkiä.
Näin se on kun käytännön lapsiperhearjessa ei siellä kulttuuririennoissa ja ravintoloissa kuitenkaan ennätä jatkuvasti ravata. Olennaisempaan rooliin nousee toimiva päivähoito, turvallinen koulumatka, lähellä olevat lasten harrastukset ja kaverit ja ne toimivat peruspalvelut. Kulttuuririentoihin tai ravintolaan voi suunnata sitten viikonloppuna vähän kauempaakin. No, ehkä jotkut tykkää lastenkin kanssa rampata jatkuvasti jossain, mutta suurimman osan elämä keskittyy enemmän kotiin siinä kohtaa. Ja siksi kaivataan niitä väljempiä neliöitä vähän kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Otsikossa kysytään koska Helsinki herää muuttotappioonsa, joka huom.on se työssä käyvä veroja maksava keskiluokka niin täällä kinataan montako tähteä pitää ruokalassa olla ja kyllä meilläkin täällä Vaahteramäellä löytyy.
Fine diningko ratkaisee ko.ongelman tai poroisännän etelän varisten haukkuminen ?
Ymmärrän kyllä ettei vauvapalstalla rähjääminenkään mitään muuta joten ihan sama, jatkakaa.
Muuttotappio meni jo. Toki pidemmällä aikavälillä nähdään oliko ohimenevä vai pysyvämpi trendi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs on taas jaksettu Helsinkiä haukkua satojen kommenttien voimin. On tää erikoista. Mulle ei tulisi mieleenkään haukkua mitään tiettyä paikkakuntaa Suomessa, vaikkei hommat aina niin putkeen menisikäään jollain yhdellä turistireissulla.
En edes kertonut paikkakunnan nimeä, jossa jouduin syömään makkaraperunoita kun kaikki muu oli "loppu".
Kehuja sen verran, että läheinen huoltoasema, joka oli muuten St1, tarjosi oivallisen lounaan seisovasta pöydästä. Kaalikääryleet ja perunamuusi. Ihan ok syötävää ja kohtuulliset eväätkin saatiin ostettua mukaan. 12km oli mökiltä matkaa tuohon huoltikselle.
Silti olin onnellinen kun pääsin takaisin Helsinkiin. Riitti kotimaan matkailu mulle. Koronan takia sitä vielä haluttiin välttää tänä kesänä.
Me helsinkiläiset asutaan täällä ihan vapaaehtoisesti ja rakastetaan omaa kotikaupunkiamme. Ihan samoin kuin te muutkin omaanne.
Miksi pitää haukkua koko muun suomen ravintolatarjonta ja elämäntyyli ylipäätään vaikka viihtyykin siellä Helsingissä? Sitä minä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siellä on hyvä olla, missä juuret on. Koko ikänsä Helsingissä asunut voi kokea samalla tavalla lapissa. Hiljaista, ei ketään missään, vain tuntureita ja metsää ympärillä. Hän voi kokea siinä tilanteessa, ettei ole koskaan ollut niin onneton.
Hän heräisi eloon taas siinä yksiössä kaupungissa, spårakiskojen kitinässä ja ihmisten äänissä.
Onneksi olemme erilaisia eikä hyvään elämään ole vain yhtä reittiä.
Tämäkin on liian yksioikoista. Moni helsinkiläinen on tässäkin ketjussa kertonut siitä miten ihanaa on asua maalla, luonnon keskellä, ja moni maalla syntynyt ja kasvanut on kertonut rakkaudestaan Helsinkiin. Olemme joustavia otuksia. Itse osaan virittäytyä hyvin erilaisista rakennetuista ympäristöistä, kultturimaisemista ja luontotyypeistä nauttimaan. Ihmiset on kivoja ja yksinäisyys on hienoa. Koska minulla on käytössäni auto, en edes koe välimatkoja ja palveluiden puutetta hankalana. Yksi asia jota en ole koskaan kokenut, ja jonka koen valtavaksi puutteeksi, on se, että en ole ollut Lapissa enkä oikein muuallakaan pohjoisessa kesällä. Uskon että rakastuisin.
Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingissä , koska se on mun koti. On aina ollut ja tulee olemaan.
Eniten ketuttaa autoilijoiden kyykytys, överit rakennushankkeet, kuvitelma että kaikki ovat max 30v spandex pyöräilijöitä, terveyden huolto on p*rseestä sitä ei ole, kaikki keskitetään jonnekin noin 3 vaihdon taakse julkisilla , pk-paikkaa tarjotaan kaupungin toiselta laidalta , jos sieltäkään, kadut revitään auki min.2 vuodeksi . Ääh jatkanko ?
Sitten vielä myös ihmetellään jopa syyllistäen kmm.koulushoppailua. No totta helvetissä , jos vain on mahdollisuus !
Joku voinee kysyä , miksi edelleen olen täällä. Johtuu iästä.
Koulushoppailun ilmestyminen alueelle on ainoastaan negatiivinen juttu. Sillä ei kannata kauheasti ylpeillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt ravintolassa Kalliossa, jossa palvelua sai englanniksi. Olen käynyt steissin burger kingissä, jossa kassa kyseli englanniksi. Olen käynyt parissakin parturissa, jossa palvellaan englanniksi. Työpaikalle eksyy englantia puhuvia työntekijöitä vaikka tuotetaan palvelua vain ja ainoastaan Suomeen. Hienoa tämä Helsingin kansainvälisyys, kun suomella pärjää edes arkipäivisin.
Ja ongelma tuossa oli?